تور ماسوله اردیبهشت 1403 | تاریخ گیلان تور ماسلوله قلعه رودخان

تور ماسوله قلعه رودخان

4 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

دوست دارید به اولین شهر تاریخی زنده ایران سری بزنید و ضمن استفاده از آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبزش از معماری خانه‌ها و کوچه‌ها و بازارچه‌های تودر تو رنگارنگش لذت ببرید؟ شاید هم دوست دارید به یک قلعه زیبای تاریخی یادگار دوره ساسانیان در جنگل‌های سرسبز فومن سر بزنید؟ به هرحال هرکدام از آن‌ها باشد، می‌توانید در تور ماسوله قلعه رودخان با آرندتور همراه شوید و به به تماشای هر دو اثر ثبت شده ملی بروید. در این سفر دو روزه چهار وعده اصلی و دو میان وعده و یک شب اقامت در خانه بوم گردی از جمله خدمات آرتدتور خواهد بود. شاید بارها به ماسوله سفر کرده باشید، ولی اسکان در خانه بوم گردی و لذت تجربه‌ی شب‌های ماسوله یک اتفاق نادر و کمیاب است که کمتر می‌توان آن را با قیمتی مناسب تجربه کرد.

درجه سختی این سفر 3 از 6 بوده و نیاز به آمادگی جسمانی مناسب دارد. با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های دیدنی تور ماسوله قلعه رودخان بیشتر آشنا شوید.

 

جاذبه‌های دیدنی تور ماسوله قلعه رودخان

 

  1. دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار یکی از پاکیزه‌ترین دریاچه‌های ایران و در عین حال زیباترین آن‌هاست.  این دریاچه در 15 کیلومتری جنوب رشت واقع شده‌ و حدود 64 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ابعاد دریاچه سقالکسار حدود 600*500 متر است. منبع تأمین آب دریاچه از بارش باران و چشمه‌های اطرافش است.

علت نام‌گذاری این دریاچه به این مسئله بر می‌گردد که در گذشته پرندگانی همچون لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ی موجود در این منطقه آب می‌نوشیدند، به همین علت نام این منطقه را دریاچه سقالکسار نامیدند. واژه سقالکسار نیز به معنای محل آب خوردن پرندگان است از جمله تفریحات کنار این دریاچه پیاده روی، قایق‌سواری و عکاسی است.

  1. روستای ماسوله

پس از تماشای دریاچه سقالکسار سوار میدل باس پیشرو شده و به سمت ماسوله حرکت می‌کنیم، از تماشای جاده پر پیچ و خم اما زیبای ماسوله لذت می‌بریم و ساعاتی خود را از تمامی دغدغه‌ها و یکنواختی زندگی شهری دور می‌کنیم.

در این میان بهتر است با تاریخ شهر ماسوله بیشتر آشنا شویم، این شهر در سال 1354 به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. ماسوله زیر نظر دو ارگان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و اداره محیط زیست به خوبی محافظت می‌گردد و در انتظار ثبت به عنوان میراث جهانی است.

یکی از ویژگی‌های بارز شهر ماسوله که باعث شهرت جهانی آن شده، معماری پلکانی آن است. خانه‌های این شهر معمولا کوچک اما به صورت دو طبقه ساخته شده و سقف خانه‌های اهالی ماسوله حیاط خانه‌ی بالادستی است و مردم هم بر سر این موضوع کاملا با یکدیگر توافق دارند. یکی از جذابیت‌های بسیار بارز این منطقه که عکس‌های بیشماری هم از آن‌ها گرفته شده، گلدان‌های رنگارنگ مخصوصاً شمعدانی‌ها، پنجره‌های اروسی چوبی با گره‌های هندی و لوازم تزیینی متنوع است که از پنجره‌ها و تراس‌های کوچک آن‌ها آویزان هستند. مردم شهر ماسوله بسیار مهمان نواز و با ذوق هستند و معمولا از شما دعوت می‌کنند که از داخل خانه‌های آن‌ها نیز بازدید کنید. یک روز گشت و گذار در بازارچه‌های ماسوله و پوشیدن لباس محلی، خرید سوغاتی و صرف نهار در کنار آب و هوای خنک و مناطق سرسبز شهر تاریخی ماسوله به شما کمک می‌کند تا از بودن در این شهر کوچک نهایت لذت را ببرید.

  1. قلعه رودخان

قلعه آجری رودخان دژی مستحکم و استوار است که در بالاترین ارتفاعات فومن، برپاشده‌است. این قلعه‌ بزرگترین دژ آجری ایران است که در  25 کیلومتری شهر فومن استان گیلان قرار دارد. ارتفاع قلعه رودخان 665 تا 715 متر از سطح دریاست و قدمت آن به دوره ساسانی بر می‌گردد. قلعه رودخان در سال 1354 به ثبت ملی رسیده، ارتفاع دیواره‌های قلعه 1500 متر بوده و 65 برج و بارو دارد که در دوره سلجوقیان دوباره مرمت و بازسازی شد.

بازدید از این قلعه یک پیاده‌روی نیمه سنگین طبیعت‌گردی- تاریخی است که شما باید از 935 پله بالا بروید تا به این دژ اسرارآمیز برسید. قلعه رودخان بر روی دو قله برپاشده و فضای کلی آن شامل سه بخش است که عبارتند از

  • بخش شرقی قله: این بخش با دروازه‌ای از قسمت‌های دیگر قلعه جدا بوده و بر روی یک تپه 670 متری ساخته شده‌است. بخش شرقی قلعه بیشر نظامی بوده و شامل دروازه ورودی، در زندان، در اضطراری و چند واحد مسکونی و دو برج بزرگ است
  • بخش میانی: این بخش در پایین‌ترین قسمت قلعه قرار گرفته و دروازه اصلی را هم شامل می شود.
  • بخش غربی: این قسمت در روی شیب تند قرار داشته و قسمت‌هایی مثل دروازه ورودی، آب انبار، آبریزگاه، سردخانه و شاه‌نشین قلعه (محل زندگی حاکم و حرمسرای وی) در آن قرار دارد.

وسعت این دژ مستحکم نظامی حدوداً 50 هزارمترمربع برآورد شده و قسمت ارگ یا شاه قلعه، یک ساختمان دو طبقه آجری است.

دلیل نام‌گذاری قلعه رودخان

این قلعه در کنار رودخانه بنا شده و با توجه به این مسئله در گذشته به آن  "دژ رودگان" یا "روگان" می‌گفتند. این اصطلاح به تدریج تغییر یافته و به قلعه رودخان تبدیل شده‌است. مردم این منطقه به زبان تالشی سخن می‌گویند. در زبان تالشی به این قلعه رخون می‌گویند. به مرور زمان نام این قلعه به رودخان تغییر پیدا کرد. البته به این قلعه در گذشته، قلعه هزارپله، سکسار، سگسار و سگسال هم گفته می‌شد.

 

بهترین زمان سفر به ماسوله و قلعه روخان

برای رفت. ن به ماسوله هر چهار فصل سال امکان آن وجود دارد. حتی در زمستان که هوای این منطقه بسیار سرد است نیز گردشگران برای تماشای ماسوله برفی به این شهر می‌آیند و از هوای برفی آن بسیار لذت می‌برند. اما بازدید از قلعه رودخان کمی متفاوت است. بهترین زمان سفر به جنگل‌های زیبا و قلعه با ابهت و آجری رودخان، بهار و تابستان است که آب و هوا مساعدتری دارد، البته این منطقه در پاییز هم بسیار زیباست. اما به علت بارندگی فراوان و سردی هوا بهتر است شش ماهه دوم سال به این منطقه سفر نکنید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
داریوش کلانتری
1401/02/12 19:38
لطفا مرا هم در تور ثبت نام بفرمائید و اطلاع رسانی بکنید.09124300147 داریوش کلانتری
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1401/04/18 16:56
با سلام و احترام
فعلا متاسفانه برای تور ماسوله توری نداریم
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.