تور کلات نادری تور شمال خراسان رضوی اردیبهشت 1403

تور کلات نادری

کلات نادری سرزمین نادرشاه افشار
2 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

هر ساله بیش از 24 میلیون زائر و مسافر به استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند، ولی افرادی محدودی هستند که به سوی کلات نادری راه کج کرده و از مناطق تاریخی و طبیعت بی‌نظیر این منطقه دیدن می‌کنند. تور نادری، سفری به مناطق بکر و منحصر به فرد این استان پهناور است. با آرندتور در این سفر متفاوت 3.5 روزه همراه شوید و از مناطق دیدنی مختلف بازدید کنید. خدماتی که در تور کلات نادری توسط آرندتور ارائه می‌گردد، عبارتند از: اتوبوس VIP، 3 وعده صبحانه و 3 میان وعده، یک شب اقامت در خانه محلی و یک شب اقامت در هتل سه ستاره در بجنورد. با ما همراه باشید تا با نقاط دیدنی تور کلات نادری بیشتر آشنا شوید.

 

دیدنی‌های تور کلات نادری

  1. بازدید از کلات نادری

با شنیدن نام کلات، اگر با تاریخ آشنایی داشته باشید به یاد کلات نادری می‌افتید. شهر کلات یکی از شهرهای مهم و تاریخی استان خراسان در میانکوه‌های هزار مسجد است که در 145 کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد، مسیر رسیدن به کلات بسیار زیبا و سرشار از جاذبه‌های طبیعی متنوع است. کلات همان دژ نفوذ ناپذیری است که تیمور لنگ 14 بار سعی کرد آن را فتح کند و سرانجام ناکام از فتح آن باز ماند، این قلعه همان مکان امنی است که نادرشاه خزاین و غنایمی که از هند آورده بود در آن پنهان ساخت. این شهر در طول تاریخ محل نگهداری جواهرات و غنایم مختلف و با ارزش بوده و امروزه نیز از گنج‌های طبیعی و تاریخی متعددی نگهداری می‌کند. در سفر 3.5 روزه تور کلات نادری با بازدید از این منطقه آغاز می‌گردد. در مسیر کلات به بازدید از آبشار قره سو، دروازه ارغون شاه، کتیبه نادری، بند (سد)نادری و کاخ خورشید می‌روید.

  1. آبشار قره سو

قره سو یک واژه ترکی به معنای" آب سیاه" است، علت نامگذاری این نام رنگ سیاه بستر و کف رودخانه است، وقتی آب بر روی آن حرکت می‌کند، مسیر رودخانه سیاه دیده می‌شود. قره سو یکی از مهمترین آبشارهای استان بوده و ارتفاع آن حدود 1190 متر از سطح دریاست. بر دیواره‌های دره نردبان‌های فلزی نصب شده تا مسیر رفت و آمد گردشگران راحت‌تر شود، برای رسیدن به چشمه آبشار قره سو باید 8 نردبان را طی کنید.

  1. دروازه ارغونشاه

دروازه ارغونشاه، تنگه‌ای باریک و ورودی اولیه به شهرستان کلات در گذشته است. شهر کلات دو ورودی اصلی دارد که یکی از آن‌ها، همین دروازه بوده. دروازه ارغونشاه، پلی آجری به همراه برج‌های دیده‌بانی و سه دهانه است که در گذشته ورود و خروج افراد توسط برج دیده‌بانی آن قابل کنترل بود. در قسمت راست دروازه، کتیبه‌ای سنگی به ارتفاع 15 متر از سطح دریا و به خط نستعلیق به دستور نادرشاه در تاریخ 1155 هجری قمری نوشته شد.  مضمون این کتیبه‌ی نادری شعری 24 بیتی است که با حمد خدا و حضرت رسول آغاز شده و در نهایت در ستایش نادرشاه به پایان می‌رسد، بیت اول آن فارسی و مابقی‌ به زبان ترکی است. این کتیبه‌ی سنگی هم مانند سایر آثار نادر با مرگ او ناتمام باقی ماند.

 

  1. بند (سد)نادری

بند (سد)نادری، سدی 70 متری و آجری به رنگ قرمز است که در انتهای شهرستان کلات قرار دارد. این بند به صورت نیم‌دایره بر روی رودخانه " ژرف رود" ساخته شده و هر قدر از کف رودخانه به طرف بالا می‌روید بر عرض آن افزوده می‌شود. اهالی این منطقه این سد را به نادر شاه نسبت داده‌اند، اما محققان ساخت آن را از آثار «الغ بیگ» فرزند «شاهرخ گورکانی» می‌دانند. البته عده‌ای براین اعتقادند که سد نادری در دوران سلجوقیان ساخته شده و در زمان نادر شاه ترمیم شده‌است.

  1. کاخ خورشید

کاخ خورشید بزرگ‌ترین میراث نادری است که پس از فتح هند، به دستور نادر ساخته شد. این بنای 25 متری، سه طبقه و 12 اتاق دارد و از اسرای هندی برای ساخت این بنای باشکوه استفاده شد. کاخ خورشید در وسط باغی به سبک باغ‌های ایرانی واقع شده و قدمت آن به سده 7 تا 13 هجری قمری می‌رسد. کاخ خورشید محل اسکان و نگهداری خزائن، جواهرات و غنائم نادر بود. این بنا در سال 1318 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. موزه خراسان که در شهر مشهد واقع شده با الهام از کاخ خورشید ساخته شده‌است.

  1. دره شمخال

دره شمخال یکی از محبوب‌ترین مسیرهای بکر برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای است. نام این دره از روستایی هم نام با خودش، گرفته شده‌، طول این مسیر 18 کیلومتر بوده و انتهای آن به شالیزارهای روستای محمد تقی بیگ از توابع درونگر می‌رسد.

در این دره رودخانه فصلی جریان دارد که ابتدای رودخانه بسیار کم آب بوده و هرچه جلوتر می‌روید آب خنک آن بیشتر می‌شود. پیرامون دره شمخال با دیواره‌های سنگی احاطه شده که ارتفاع آن‌ها در بلندترین حالت به 200 متر می‌رسد.

مسیر دره شمخال بسیار پر پیچ و خم و بسیار زیباست در فاصله 10 کیلومتری از ابتدای دره، فضای بسیار جذاب و پرآبی به نام «حمام آب» وجود دارد. حمام اول در دل یک تورفتگی با آب خنک و بسیار گواراست، می‌توان در دل این تورفتگی تنی به آب زد و از طبیعت لذت بیشتری برد. پس از طی 10 کیلومتر دیگر رودخانه‌نوردی به حمام دوم می‌رسید.

حمام دوم یکی از زیباترین مناطق دیدنی دره شمخال بوده و دارای آبشار خروشان و پوشش گیاهی بسیار متنوع است. درختان سربه فلک کشیده و چند صد ساله گردو، انجیر، سپیدار و... یکی از دیدنی‌ترین تصاویر این منطقه است، اگر مسیر را ادامه دهید به آبشار قره سو می‌رسید. شمخال در زبان کردی کرمانج، زبان مردم این منطقه به معنای یک نوع تفنگ قدیمی و دست‌ساز است. دره شمخال، در نزدیکی شهر مرزی باجگیران و کشور ترکمنستان قرار دارد.

  1. گردشگاه (بابا امان)

در روز دوم سفر به گردشگاه (بابا امان) یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های کشور می‌روید. این پارک قدیمی در استان خراسان شمالی واقع شده و هرساله میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. گردشگاه (بابا امان)، دارای استخرهای متعدد و پارک جنگلی با 400 هزار اصله درخت است. پوشش گیاهی آن به وسعت 250 هکتار بوده و درختان قطور 400 ساله و چشمه‌هایی که در مرکز و اطراف آن می‌جوشد بر زیبایی این پارک افزوده است. یکی از شاخه‌های رودخانه اترک از کنار گردشگاه (بابا امان) می‌گذرد. وجود این رودخانه در کنار پارک باعث شده تا افراد برای ماهیگیری نیز به این پارک قدیمی بیایند. بنابراین یکی دیگر از تفریحات این منطقه ماهی‌گیری است.

  1. عمارت سردار مفخم

عمارت سردار مفخم بجنورد بزرگ‌ترین و بارزترین معماری قاجاریه در استان خراسان شمالی است که امروزه موزه مردم‌شناسی بجنورد در آن واقع شده‌است. این بنا در دوره ناصرالدین شاه و به دستور یار محمد خان شادلو ساخته شد. عمارت سردار مفخم در دو طبقه و به ابعاد تقریبی 50 در 23 متر و به ارتفاع 9 متر ساخته شده‌است. معماری بی‌نظیر و کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیزش هوش از سر هر بازدید کننده‌ای می‌رباید. این مجموعه دارای  34 اتاق و 2 تالار بزرگ مزین به آینه‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری است. در معماری و تزیینات عمارت سردار مفخم  نکات قابل توجه و ویژه‌ای وجود دارد که می‌توان به  134 تصویر از شخصیت‌های برجسته صفوی تا دوره قاجار و سران کشورهای همسایه اشاره کرد. علاوه براین در تزیین این تالار از 17 طرح مختلف استفاده شده‌است. این بنای 135 ساله در سال 1376 خریداری شد و در سال 1379 پس از مرمت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

  1. میل و مناره (خسروگرد)

مناره خسروگرد، یکی از آثار ملی ایران است که در سال 1310 به ثبت ملی رسیده‌است. ارتفاع مناره‌های 900 ساله آن به 38 متر می‌رسد. مناره خسروگرد، یکی از قدیمی‌ترین  و مرتفع‌ترین مناره‌های تاریخی ایران در قرن ششم هجری قمری است که به صورت میله‌ای تکی و به سان فانوس دریایی برای راهیابی کاروانیان در مسیر جاده ابریشم ساخته شده‌است.

  1. چشمه (بش قارداش)

چشمه (بش قارداش) یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران در 7 کیلومتری بجنورد است که در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بش قاداش به زبان ترکی به معنای پنج برادر است و در دوره اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان دین زرتشت قرار داشته. این مکان به دلیل اقامت دائمی بزرگان دین زرتشت، به «چهار مغان» نیز شهرت دارد. آب چشمه بش قارداش به سبب قلیایی‌ بودنش، خاصیت درمانی داشته و برای بیماری‌های تغذیه‌ای، کبدی، صفرایی و کلیوی و مثانه، معده، لوزالمعده و روده بسیار مفید است. چشمه بش قارداش سه استخر دارد که برای کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. 

 

بهترین زمان سفر به تور کلات نادری چه موقع است؟

طبیعت ایران در هر فصل زیبایی خودش را دارد، فصل بهار، فصل نو شدن در این منطقه بسیار زیباست، مناسب‌ترین زمان بازدید از کلات اواخر بهار و اوایل تابستان خواهد بود. البته، پاییز فصل عشق بازی خداوند با رنگ‌ها در این منطقه تصاویر شگفت انگیز و نابی را ساخته که با گرفتن عکس‌های ناب از آن‌ها می‌توان این خاطرات دیدنی را برای همیشه در خاطره‌ها ثبت نمود.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.