تور سوسن چلچراغ اردیبهشت 1403 | تور داماش

تور سوسن چلچراغ و داماش

4 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تور سوسن چلچلراغ

 

دوست دارید به تماشای تنها گلی که در فهرست آثار ملی ایران است، بروید؟ تور سوسن چلچراغ آرندتور شما را به تماشای گیاه سوسن چراغ تنها گل به ثبت رسیده ایران در داماش گیلان می‌برد. درجه سختی این سفر 1 از 6 بوده و سفر بسیار راحت و یک روزه است. اگر شما از دوست‌ داران طبیعت هستید حتما با آرندتور در این سفر همرا شوید. چون زمان تماشای این گل نایاب بسیار کوتاه و اندک است. آرندتور در این سفر یک وعده صبحانه و یک میان وعده میزبان شما خواهد بود.

محل رویش سوسن چلچراغ کجاست؟

سوسن چلچراغ گونه آندمیک ایران که در سال 1354 به ثبت ملی رسیده‌است. این گیاه، گونه‌ای علفی و از تیره سوسن که ارتفاع آن به 50 تا 150 سانتی متر می‌رسد. هر بوته سوسن چلچراغ معمولا 4 تا 10 گل می‌دهد. البته نمونه‌هایی از سوسن چلچراغ دیده شده که 15 گل دارند. 7 سانتی‌متر طول قطعات گلپوش سوسن چلچراغ است.

محل رویش این گونه گیاهی در داماش گیلان است و در خارج از کشور هم در شهرستان «لنکران» جمهوری آذربایجان تعدادی دیده شده‌است. سوسن چلچراغ در مدت کوتاهی از سال حدوداً دو ماه خرداد و تیر گل می‌دهد. شروع فصل گل‌دهی آن از نیمه خردادماه شروع شده و تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

سوسن چلچراغ در ارتفاع 2100 متری رشد می‌کند و به یک محیط خشک آفتابی و خاک قابل نفوذ نیاز دارد. زیستگاه اصلی این گیاه در داماش گیلان است اما نمونه‌هایی از آن در رودسر، تالش، روستای سرشمام رستم آباد گیلان و حتی در ارتفاعات پلهم جان رامسر، تیلاکنار و خرماچال عباس آباد، دوهزار شهرستان تنکابن یده شده‌است.

در تور سوسن چلچراغ شما علاوه بر تماشای این گل زیبا و نایاب به دیدار از روستای داماش رویشگاه اصلی این گونه علفی می‌روید. این روستا در دامنه ارتفاعات کوه البرز قرار گرفته و آب و هوای بسیار عالی و مناظر دیدنی فراوانی دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی داماش این روستا فاقد اراضی کشاورزی بوده و مردم این منطقه از طریق باغداری، دامداری و یا ارائه خدمات امرار معاش می‌کنند.

علت نامگذاری سوسن چلچراغ چیست؟

گروهی بر این باور هستند که شباهت این گل به چلچراغ باعث شده به این نام شهرت یابد، اما عده‌ای دیگر نورافشانی شبانه آن را علت این نامگذاری می‌دانند. نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم، ساختار این گونه گیاهی است. پرچم سوسن چلچراغ دارای مواد فلئورسانس است که قابلیت بازتابش نور دارد و همین علت باعث نورافشانی شبانه این گیاه شده‌است.

آیا گونه گیاهی سوسن چلچراغ در خطر نابودی و انقراض قرار دارد؟

با توجه به زمان اندک و تولید کم سوسن چلچراغ، تنها شمار کمی از این گیاه در طبیعت باقیمانده که توسط سازمان محیط زیست نگهداری می‌شود. این گل زینتی است و برداشت بی‌رویه آن باعث شده تا در خطر نابودی قرار بگیرد. با توجه به این امر، رویشگاه این گیاه در داماش به مساحت 4 هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته‌است.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
افشین
1401/02/23 15:08
سلاماین تور در اردیبهشت چه زمانی اجرا میشود؟
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1401/04/18 17:04
با سلام و احترام
متاسفانه فعلا توری برای این منطقه نداریم
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.