تور ریگ زرین، تور ریگ زرین اردیبهشت 1403، تور ریگ زرین بهار 1403

تور ریگ زرین تا اردکان

شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

دوست دارید به «یونان کوچک» ایران سفر کنید. اصلا می‌دانید که یونان کوچک لقب کدام شهر است؟ آرندتور در یک سفر 2.5 روزه از شما دعوت می‌کند تا در روزهای نسبتا سرد پاییز به اردکان یونان کوچک ایران سفر کنید. در این سفر طبیعت‌گردی-فرهنگی شما بر تپه‌های شنی ریگ زرین قد می‌زنید، به زیارتگاه مقدس زرتشتیان، چک چک می‌روید، از جاذبه‌های متنوع اردکان دیدن کرده و در نهایت به عقدا یکی از بهترین شهرستان‌های گردشگری استان یزد می‌روید. درجه سختی این سفر 2 از 6 بوده و سفر راحتی است که نیاز به آمادگی جسمانی بالا ندارد. خدماتی که آرندتور در این سفر ارائه می‌دهد عبارتند از: اتوبوس VIP، 4 وعده اصلی غذا و 2 میان وعده و یک شب اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی

با ما در تور ریگ زرین همراه شوید و اطلاعاتی بیشتر در مورد جاذبه‌های این سفر 2.5 روزه کسب کنید.

 

جاذبه‌های گردشگری تور ریگ زرین

 

  1. بازدید از بافت تاریخی اردکان

 اردکان سرزمینی مقدس و وسیع‌ترین شهر استان یزد است که یک سوم از این استان با وسعت 24 هزار کیلومتر را به خود اختصاص داده‌است. در کوچه‌های اردکان که قدم می‌زنید متوجه می‌شوید خشت و خاک با این شهر کویری عجیب عجین شده‌است. بافت و معماری قدیمی و دلنشین این شهر کویری می‌تواند شما را به گذر از خاطره‌ها و تاریخ پیشینیان ببرد. کافی است بدون توجه به نام و اسامی تابلوها با روایات این کوچه‌های دلنشین همراه شوید و دل به داستان آثار باستانی این منطقه بدهید. به طور کلی اردکان حدود 53 اثر تاریخی دارد که 20 اثر آن در فهرست  آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

در مورد تاریخچه پیدایش اردکان روایت‌های مختلفی وجود دارد، عده‌ای تاریخ ساخت این شهر کویری را به بعد از اسلام نسبت می‌دهند. براساس منابع موثق هسته اولیه شهر اردکان در منطقه‌ای به نام «زردک» در 10 کیلومتری شهر فعلی قرار دارد مساجد، خانه‌های تخریب شده، بازار و..اماکن تاریخی متعدد در زردک تماما حکایت از همین مسئله دارد. علت تغییر مکان شهر هم پیدا شدن آب شیرین در قسمت‌های کنونی آن روایت می‌شود.

اردکان از دو واژه «ارد» به معنای مقدس و راستی و «کان» به معنای سرزمین تشکیل شده. بر همین اساس احتمال می‌رود که بانیان شهر اردکان یا ارتاکان زرتشتی بوده باشند.

جاذبه‌های دیدنی که در تور ریگ زرین به تماشای آن می‌روید، عبارتند از:

 

  • خانه خاتمی

خانه خاتمی یا موزه رجال و مفاخر، خانه‌ی پدری و محل سکونت آقای خاتمی و خانواده‌اش در گذشته بوده‌است. این خانه با قدمت 150 ساله در دوره قاجاریه ساخته شده و در سال 1382 به میراث واگذار شد و از سال 1383 با کاربری موزه افتتاح شد.

  • مسجد جامع اردکان

مسجد جامع اردکان یکی از مساجد متعلق به دوره صفویه است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. گنبد این مسجد در 500 سال گذشته بیش از 5 بار تعمیر شده‌است. در این مسجد زیراندازی وجود داشت که قدمت آن به 1016 قمری می‌رسید. هم اکنون این زیرانداز در موزه مردم شناسی اردکان نگهداری می‌شود.

 

  • موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی اردکان اولین موزه این شهر است که در سال 1370 با تلاش محقق برجسته علی سپهری تأسیس شد. در این موزه 4000 قطعه ارزشمند نگهداری می‌شود. موزه مردم شناسی سه سالن دارد و از بخش‌های مختلف باستانشناسی، موزه کودک، مردم‌شناسی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و بخش استاد و کتب تشکیل شده‌است. بخش جالب دیگری نیز در این موزه به نام ایرانشناسی وجود دارد که اشیا مختلف همچون زیلو، تبر زین، قندیل‌های مسی، سکه‌های نقره و طلا، شمشیر و خنجر، چند کتیبه در آن به نمایش عموم در آمده‌اند.

 

  • موزه فرش اردکان

موزه فرش اردکان در یکی از بناهای تاریخی شهر به نام خانه ملک افضلی برپا شده‌است. هدف از برپایی این موزه، معرفی و احیای هنر فرش بافی شهر اردکان بوده‌است. در این موزه می‌توانید با مراحل ایجاد دار قالی، هنر رنگرزی و پنبه پاک‎کنی آشنا شوید. در موزه فرش چندین فرش دست باف موجود است که می‌توانید هنر دستان این مردمان سختکوش را از نزدیک تماشا کنید.

  1. بازدید از مقدس‌ترین عبادتگاه زرتشتیان پیر چک چک

چک چک زیارتگاهی با صفا و مقدس در دل کوه‌های اردکان و انجیره است. این نیایشگاه زرتشتیان به نام‌های «پیرسبز» و «چکچکو» هم شهرت دارد. عبادتگاه چک‌چک یزد، یکی از اماکن مقدس پیروان دین زرتشت و مهم‌ترین مقصد گردشگری مذهبی آن‌ها در این شهر است که از قداست، اهمیت و ارزش والایی برخوردار بوده و زرتشتیان ایام خاصی از سال را جهت عبادت، نیایش و انجام فرایض مخصوص دین خود در آن حضور می‌یابند.

  1. قدم زدن بر رمل‌ها (تپه‌های شنی) ریگ زرین

کویر ریگ زرین یا مغستان یکی از کویرهای بسیار زیبا و وصف ناپذیر ایران است که در نزدیکی شهر اردکان قرار دارد. نمایی که از این منطقه در برابر چشمان شما به نمایش در می‌آید، تصویر یک کوه از ریگ‌های زرین است. در بالا رفتن از این تپه که قله‌اش 1160 متر از سطح دریا فاصله دارد، شما یک تجربه متفاوت از ریگ‌نوردی و قدم گذاشتن بر روی تپه‌های شنی را خواهید داشت. کویر ریگ زرین توسط ارتفاعاتی که از میانه آن عبور می‌کند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

  1. بافت تاریخی عقدا و دروازه عقدا

عقدا یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرستان‌های اطراف اردکان است که قدمت آن به 6000 هزار سال پیش بر می‌گردد. این شهر تاریخی تا حدود قرن هفتم دارای  ساکنینی کاملا زرتشتی بوده و به گبرگاه معروف بوده‌است. این شهر در طول تاریخ به دلیل نداشتن دیوار پیرامونش همواره مورد تاخت و تاز دزدان و راهزنان قرار می‌گرفته تا اینکه «خواجه نصیرالدین طوسی» به این شهر کوچک آمده و در آن اتراق می‌کند.

خواجه نصیرالدین طوسی طرح ساخت دیوار شهر را می‌دهد و می‌گوید تنها کسانی می‌توانند در آن بمانند که مسلمان شوند.  با توجه به این شرط خواجه نصیر الدین طوسی اکثر مردم مسلمان شده و همزمان مراسم عقد 40 دختر و پسر تازه مسلمان شده در عقدا برگزار می‌شود و نام آن نیز به «عقدگاه» و سپس به «عقدا» تغییر می‌یابد.

روایت دیگر نیز وجود دارد که ساخت روستای عقدا را به «عقدار» یکی از سرهنگ‌های یزذگرد نسبت داده‌است.

بهترین محصول عقدا انار بسیار خوش طعم و شیرین آن است که در کل ایران بی‌نظیر بوده، انواع گیاهان دارویی همچون خاکشیر،  زیره، کاکوتی، آویشن، بادام کوهی، ختمی، بنه و... در بیابان‌های پیرامون این روستا هرساله می‌روید. اگر با تور ریگ زرین همراه شدید، حتما از صنایع دستی این منطقه نیز دیدن کنید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.