تور تنگه کافرین اردیبهشت 1403 | قیمت مناسب تور تنگه کافرین

تور تنگه کافرین

8 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تور تنگه کافرین در یک فرصت بی‌بدیل از شما دعوت می‌کند تا در یک سفر سه و نیم روزه از مناظر دیدنی، طبیعی و تاریخی دو استان ایلام و لرستان بازدید کنید. آرندتور در این سفر شما را به بازدید از 8 منطقه‌ی خاص طبیعت‌گردی و تاریخی می‌برد تا شاهد مناظری بسیار زیبا در این تورکوتاه اما پربار باشید. در ادامه ما به معرفی مناطقی که در این سفر به بازدید آن‌ها خواهید رفت، می‌پردازیم:

  1. قلعه فلک الافلاک

تور تنگه کافرین شب هنگام از میدان آرژانتین به سمت خرم آباد آغاز می‌گردد. مطمئن باشید که راهی سفری بکر، خاص و پربار شده‌اید. در ابتدا وارد استان لرستان سرزمین آبشارهای خروشان زیبا و پرآب، چشمه‌سارهای فراوان، سرزمین تاریخی ایران زمین، سرزمین مادها و سکاها می‌شوید.

با شنیدن نام لرستان و خرم آباد ناخودآگاه اولین چیزی که در نظر همه ظاهر می‌گردد، قلعه‌ی باشکوه فلک الافلاک است. قلعه فلک الافلاک بر فراز تپه‌ای مرتفع طنازی کرده و توجه همه‌ی گردشگران را به خود جلب می‌کند. این قلعه که در گذشته 12 برج داشته در همراهی با زمان و در گذر تاریخ، متاسفانه 4 برج خود را از دست داده و اینک دارای 8 برج درون قلعه است.

قلعه فلک الافلاک متعلق به دوره ساسانیان بوده و در سال 1348 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است. چندین سال بعد قلعه فلک الافلاک تبدیل به موزه‌ی باستان شناسی، مردم‌شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء و... شده‌است.

پس از بازدید قلعه فلک الافلاک مشهورترین اثر تاریخی استان لرستان به سمت دره شهر حرکت می‌کنید تا دره خزینه را از نزدیک تماشا کنید.

  1. دره خزینه

دره خزینه یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های ایران که در اثر فرسایش در سال‌های متمادی به وجود آمده‌است. دره خزینه در میانه‌ی راه اندیمشک و پل دختر در کنار روستایی هم‌نام با دره قرار دارد. دره خزینه به «گرند کنیون» ایران شهرت دارد.

از میان گرند کنیون ایران رودخانه‌ی کرخه عبور می‌کند و تصویری ناب و خاص برای این دره می‌سازد که از تماشای آن به وجد خواهید آمد. این تصویر ناب و خاص را در کمتر جای ایران می‌توان از نزدیک تماشا کرد. اگر علاقه‌مند به طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، تماشای این منظره‌ی فوق‌العاد هوش از سر شما خواهد ربود.

  1. تالاب‌های پل دختر

پس از تماشای دره خزینه زیبا به سمت تالاب‌های پل دختر خواهید رفت. تالاب‌های پل دختر یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهر پل دختر هستند.

تالاب‌های پل دختر هرساله در فصل زمستان میزبان هزاران پرنده مهاجری هستند که برای استراحت در میانه‌ی راه در این تالاب‌ها استراحت کرده و تجدید نیرو می‌کنند. پرندگان مهاجری همچون گنگ، حاجی لک لک، چنگر، خوتکا و...

با وجود مناظر بکر، پوشش گیاهی فوق العاده و تالاب‌های بی‌نظیر و دیدنی پل دختر، می‌توان این منطقه را به عنوان یکی از ظرفیت‌های اکوتوریسم ایران دانست که سالانه هزاران بازدیدکننده علاقه‌مند به طبیعت و جاذبه‌های ناب را به سمت خود می‌کشاند. منطقه پلدختر 13 تالاب دارد که دو تالاب آن خشک شده و 11 تالاب آن فعال هستند. تالاب‌های پل دختر به دو دسته دائمی و فصلی تقسیم می‌گردنند. تالاب «گری بلمک» به بزرگترین تالاب این منطقه شهرت دارد.

  1. پل گاومیشان

پل گاومیشان یک پل باستانی متعلق به دوره ساسانیان است که در 30 کیلومتری شهر پل‌دختر قرار دارد. این پل بر روی رودخانه سیمره واقع شده و در سال 1377 یه عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. پل گاومیشان دارای عریض‌ترین دهانه در معماری باستان است.

طول پل گاومیشان 175 متر و عرض آن تقریباً 8 متر است، دهانه پل گاومیشان تقریباً 50 متر بوده و با توجه به این دهانه‌ی عریض هنوز هم در ایران به عنوان بزرگترین دهانه پل شناخته می‌شود. پس از بازدید از پل گاومیشان که در بین دو استان لرستان و ایلام قرار گرفته راهی ایلام خواهید شد. استان ایلام در منطقه‌ی کوهستانی و نیمه‌گرم واقع شده، این استان به همراه استان خوزستان بیشترین ذخایر نفت و گاز ایران را در خود جای داده‌اند. استان ایلام به عروس زاگرس شهرت دارد و دارای تاریخچه‌ای بسیار کهن و غنی در حدود 5 هزارساله است. عروس زاگرس دارای مناظر بسیار ناب و پوشش گیاهی غنی است. هرساله هزاران نفر گردشگر از دیدنی‌های استان ایلام بازدید می‌کنند. در ادامه‌ی سفر با تور تنگه کافرین به دیدار مناظر بسیار زیبایی خواهید رفت که آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. تنگه بهرام چوبین

تنگه بهرام چوبین در دامنه‌ی کبیرکوه در جاده دره شهر-پل‌دختر در فاصله 240 کیلومتری ایلام قرار دارد. تنگه بهرام چوبین یک تنگه‌ی باریک اما مرتفع است که دیواره‌های بلند آن سربه فلک کشیده‌اند. این تنگه به نام یکی از سرداران ساسانی مشهور به بهرام چوبین نامیده شده‌است. بهرام چوبین یکی از ژنرال‌های ساسانی است که در زمان خسروپرویز بر علیه او شورش کرده و به این تنگه پناه آورده‌است. تنگه بهرام چوبین یکی از مناطق دیدنی استان ایلام است که در فصل بهار و تابستان هزاران گردشگر به بازدید آن می‌آیند.

  1. سرزمین ماداکتو

سرزمین ماداکتو سرزمینی 1400 ساله است که در شرق استان ایلام و در حاشیه رودخانه سیمره قرار دارد. سرزمین ماداکتو اینک به نام‌های سیمره یا دره شهر  شهرت دارد. ماداکتو به معنای سرزمین مادهاست. پیشینه‌ی سکونت در سرزمین ماداکتو به دوره‌ی ساسانیان برمی‌گردد. آثار تاریخی باقیمانده از شهر و سکه‌های این منطقه حکایت از این دارد که قدمت این شهر به دوره ساسانیان و خسرو سوم بر می‌گردد. در سرزمین ماداکتو ساخت قلعه به دلیل حفاظت از حمله‌ی همسایگان به این شهر یک نیاز مهم و اساسی برشمرده می‌شد، لذا با توجه به این امر سرزمین ماداکتو به عنوان بزرگترین و سرآمدترین شهر در زمینه  ساخت قلعه بوده و از این رو به نام شهر قلعه‌های ایران نیز شهرت دارد. یکی از قلعه‌های مشهور سرزمین ماداکتو، قلعه ماداکتو است که از نقاط دیدنی و تاریخی شهر دره شهر یا سیمره است از سرزمین ماداکتو به عنوان بزرگترین ژئوپارک جهان نیز نام برده می‌شود.  

  1. تنگه رازیانه

تنگه رازیانه یک تنگه‌ی بسیار باریک در دشتی سرسبز است که به عنوان یک پدیده زمین شناسی در استان ایلام از آن نام می‌برند. این تنگه‌ی فوق العاده زیبا که همچون یک تابلوی نقاشی است در 50 کیلومتری جاده ایلام-بدره قرار دارد و در سال 1388 در فهرست آثار طبیعی ایران قرار گرفته‌است.

عمق تنگه رازیانه حدود 30 متر بوده و در برخی از قسمت‌ها به یک متر نیز می‌رسد. به دلیل وفور فراوان گیاه رازیانه در اطراف تنگه رازیانه این دره را همنام گیاه رازیانه گذاشته‌اند. سنگ‌های این تنگه از آهک و ترکیبات کلسیم تشکیل شده‌است.

بهترین زمان سفر به تنگه رازیانه می‌گویند فصل بهار است. زیرا زمستان رفت و آمد به این منطقه بسیار سخت بوده و در فصل تابستان نیز آب داخل تنگه رازیانه بسیار کم خواهد شد.

  1. تنگه کافرین

بخشی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان ایلام را می‌توانید در این تنگه‌ی بسیار زیبا کافرین تماشا کنید. تنگه کافرین در شهرستان بدره واقع شده و آب و هوایی کوهستانی و سرد دارد. طبیعت تنگه کافرین بسیار زیبا و منحصر به فرد است. یکی از علل اصلی شکل‌گیری این تنگه دو کیلومتری، کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت است. تنگه کافرین از چندین چشمه تشکیل شده و آب‌های جاری در آن در نهایت به رودخانه سیمره می‌ریزند. از جمله زیبایی‌های منحصر به فرد این منطقه می‌توان به سنجاب‌های ایرانی، درختان بلوط تنومند و گسترده اشاره کرد. این منطقه فقط از لحاظ طبیعت‌گردی زیبا نیست بلکه آثار به جامانده از معماری گذشتگان در تنگه کافرین نیز خالی از لطف نیست. در تنگه کافرین، غاری قدیمی و تاریخی وجود داردکه به آن غار شداد می‌گویند. قدمت غار شداد به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد. علاوه‌براین براساس تحقیقات انجام شده مشخص شد قدمت تنگه کافرین به همراه گورستان چمپایی به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌رسد.

همان‌طور که اشاره شد، تور تنگه کافرین یک برنامه فشرده از مناظر منحصر به فرد و تاریخی است که شما را به یک سفر طبیعت‌گردی و تاریخی خواهد برد. لذت تماشای دیدنی‌های این سفر ناب را از دست ندهید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.