تور آبشار واشنو تا شیخ موسی اردیبهشت 1403

تور آبشار واشنو تا شیخ موسی

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

اگر از دوستداران طبیعت و کلبه‌های چوبی و چشم‌اندازهای ناب و زیبای جنگلی هستید، کافی است با آرندتور همراه شده و به یکی از روستاهای مشهور استان مازندران، شیخ موسی سفر کنید. این سفر 2 روزه با درجه سختی 4 از 6 توسط این آژانس مسافرتی برگزار می‌گردد. آرندر تور در تور شیخ موسی با 4 وعده اصلی و 2 میان وعده، ماشین میدل باس و نیسان سواری در دل جنگل‌های منطقه میزبان شماست. این سفر با درجه سختی بالا نیاز به آمادگی جسمانی و تجهیزات مناسب دارد. با ما همراه باشید تا از جذابیت‌های گردشگری این سفر نه چندان آسان با شما سخن بگوییم:

 

روستای شیخ  موسی کجاست؟

اولین سوالی که به احتمال قوی ذهن شما را درگیر خواهد کرد، محل روستای شیخ موسی است. این روستا در 65 کیلومتری بابل در استان مازندران واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین ییلاق‌های کوهستای بخش بندپی شرقی است. این روستای ییلاقی بافتی سنتی داشته و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده‌است. از جمله جاذبه‌های این سفر طبیعت‌گردی، می‌توان به چشم‌اندازهای متفاوت و بکر جنگلی، خانه‌های چوبی، حصارهای سنگی و تپه‌های سرسبز، چشمه‌های آب معدنی و آبشار آن اشاره کرد.

علت نام‌گذاری این روستا، بنابر آنچه گذشتگان روایت کرده‌اند، این است که یکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) به نام شیخ موسی در زمان امامت امام موسی کاظم برای ترویج دین اسلام به این منطقه آمده و در نهایت در همین روستا فوت کرده و برایش مقبره‌ای نیز برپا شده‌است.

جاذبه‌های دیدنی شیخ موسی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، جنگل‌های سبز، کلبه‌های چوبی، چشمه‌های آب معدنی و  آبشار شیخ موسی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستاست. آبشار شیخ موسی، آبشاری بزرگ و پرآب است که آب آن در اثر ذوب شدن برف‌ها و بارش باران‌های پیاپی این منطقه تشکیل شده‌است. آبشار شیخ موسی در بین دو کوه و قسمت پایینی روستا قرار دارد، برای تماشای این آبشار زیبای 18 متری که دیواره‌ی صخره‌ای و صیقل خورده‌اش از جمله زیبایی‌های منحصر به فرد آن است،  باید یک پیاده‌روی سنگین حدودا نیم ساعته بر روی مسیری شیب‌دار را داشته باشید. آبشار شیخ موسی در حدود 70 کیلومتری روستا قرار گرفته‌ و بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های بهار و تابستان است.

جشن مردگان و آستانه‌تراشی

از دیگر جذابیت‌های سفر به شیخ موسی، تماشای مراسم سنتی جشن مردگان است که هرساله در 28 تیرماه در این روستا برگزار می‌گردد.

اهالی روستا معتقدند که فریدون پادشاه پیشدادی در 28 تیرماه برای خونخواهی خون پدرش آبتین به همراه سپاهی از مازندران به جنگ با ضحاک ماردوش می‌رود. در این جنگ در نهایت ضحاک شکست خورده و در چاه انداخته می‌شود. پس از این ماجرا مردم هرساله، در این روز جشن گرفته و بر مزار مردگانشان شمع روشن می‌کنند، پهلوانان هر منطقه نیز به یاد فریدون و سربازانش با پهلوانان روستاهای همسایه کشتی می‌گیرند. با گذشت زمان مراسم جشن کمی کمرنگ شده اما روشن کردن شمع و تمیز نمودن آرامگاه‌ها به نام آستانه‌تراشی همچنان مرسوم است.

 

آبشار واشنو کجاست؟

از جمله جاذبه‌های دیگر تور شیخ موسی، بازدید از آبشار واشنو در نزدیکی روستای شیخ موسی است. شما برای تماشای این آبشار تقریبا 15 متری باید یک پیاده‌روی کوتاه 20 دقیقه‌ای از مسیرپاکوب خواهید داشت. آبشار واشنو دارای چند حوضچه و یک کلبه جنگلی زیباست که می‌توانید در حوضچه‌های این آبشار زیبا، تنی به آب بزنید و حسابی خنک شوید و خستگی سفر را از تن به در کنید.

از دیگر لذایذ تور شیخ موسی می‌توان به نوش جان کردن کباب داغ و آبدار چنجه در کنار آبشار واشنو در دل جنگل و صرف شام در خانه‌های محلی روستا و شب‌نشینی شبانه اشاره کرد. اقامت در خانه‌های محلی به مسافران کمک می‌کند تا با فرهنگ و آداب مردم هر منطقه‌ی ایران پهناور و آیین‌ها و مراسمشان بهتر آشنا شوند.

بهترین زمان بازدید از تور شیخ موسی چه موقع است؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و تابستان است که از هوای خنک و دلچسب و پرآبی آبشار مخصوصا در بهار حسابی لذت ببرید. البته این آبشار زیبای 18متری در پاییز نیز همانند بهار بسیار پرآب بوده و در نهایت به سجارود می‌ریزد. چشم‌انداز پاییزی آبشار شیخ موسی، با توجه به برودت هوا و ارتفاع منطقه، قندیل‌های الماس گونه یخی‌ است که به سان نگینی درخشان در آن فصل دلربایی می‌کنند.

 

برای سفر به شیخ موسی چه تجهیزاتی لازم است؟

تور شیخ موسی همان‌طور که به درجه سختی آن اشاره شد، یک سفر راحت و آسان نبوده و نیار به  آمادگی جسمانی مناسب دارد. البته علاوه بر آمادگی جسمانی نسبتا خوب، همراه داشتن یک سری از تجهیزات مناسب همچون کفش کوهنوری، کوله چند روزه، باتوم، یک لباس گرم با توجه به ارتفاع منطقه و یک دست لباس اضافی در صورت آب تنی از ملزومات این سفر منحصر به فرد است که حتما همراه خود داشته باشید.

اگر دوربین عکاسی دارید، باید آن را به عنوان یکی از تجهیزات ضروری این سفر طبیعت‌گردی دانست. در هر لحظه تور شیخ موسی شما شاهد مناظر نابی خواهید بود که معمولا مشابهش را در منطقه‌ای دیگر نخواهید دید. پس حتما دوربین عکاسی خود را همراه داشته‌ باشید تا این لحظات را در خاطره‌ها ثبت کنید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.