تور تالاب میانکاله تور پرنده نگری اردیبهشت 1403

تور تالاب میانکاله

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

با خنک شدن هوا و شروع فصل پاییز، دورهمی پرندگان در تالاب میانکاله آغاز می‌شود. این دورهمی با حضور پرندگان مهاجر که با کاهش دمای هوا به مناطق بکر و نابی همچون تالاب بین المللی میانکاله می‌آیند، زیباتر و جذاب‌تر خواهد شد!

تور میانکاله یک سفر طبیعت‌گردی-تاریخی است که هرساله توسط آرندتور در پاییز برگزار می‌شود. این سفر آسان که در واقع یک تور پرنده‌نگری تالاب است، 2 روزه و با درجه سختی 1 از 6 می‌باشد. در این سفر شما به تماشای پرندگان مهاجر سیبری، دیدار از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز می‌روید، لذت قایق سواری و تماشای جزیره آشوارده را از نزدیک خواهید داشت و در انتهای سفر از مجموعه تاریخی عباس آباد  دیدن می‌کنید. خدماتی که توسط آرندتور ارائه می‌شود، عبارتند از: اتوبوس VIP،4 وعده اصلی، 2 میان وعده و یک شب اسکان در خانه محلی.

با ما در تور تالاب میانکاله همراه شوید و اطلاعات بیشتری در مورد دیدنی‌های این سفر لذت‌بخش و متفاوت کسب کنید.

 

میانکاله کجاست؟

شبه جزیزه میانکاله، پناهگاه حیات وحش،  تالاب بین المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست کره، در استان مازندران و شهر بهشهر واقع شده‌است. این منطقه حدوداً 7 هزار هکتاری، در سال 1348 به عنوان «منطقه حفاظت شده» تعیین شد و شامل دو بخش آبی و خشکی است. وسعت این منطقه به حدی است که  2.8 درصد مساحت کل استان مازندران را در بر گرفته و شامل 100 گونه پرندگان آبزی است که در زمستان از تالاب برای زمستان گذرانی و جوجه آوری استفاده می‌کنند.

در بخش خشکی میانکاله پرندگان بومی همچون قرقاول خزری و دراج زندگی می‌کنند. البته بخش آبی این منطقه محل تخم‌ریزی و تکثیر ماهیان بومی و تجاری دریای خزر همچون کپور، کفال، کلمه، سفید است.

تالاب میانکاله مأمن پرندگان آبزی مهاجر و جوجه‌آور همچون فلامینگو، پلیکان سفید، پلیکان خاکستری، قوی کوچک، قوی گنگ، قوی فریاد کش، اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید کوچک، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشکی زی همانند قرقاول خزری، دراج و زنبور خوار محسوب می‌گردد.

میانکاله در گذشته به «میان قلعه» نیز شهرت داشته در قدیم به این شبه جزیره انجیله و نیم مردان نیز گفته می‌شد.

 

دیدنی‌های شبه جزیره میانکاله

بیشترین دلیل ارزش زیست محیطی این منطقه، حضور 200 گونه پرنده در آن است. این منطقه بکر و بی‌بدیل با وجود موقعیت استراتژیکش، امکانات بسیار محدودی داشته و خدمات رفاهی در این منطقه سبب آسیب تالاب خواهد شد. لذا خدمات طبیعت‌گردی در این منطقه به صورت محدود و با صدور مجوز سازمان محیط زیست امکان‌پذیر خواهد بود. البته تورهای طبیعت‌گردی که تعداد محدودی بازدیدکننده را به تالاب می‌برند، مجوز لازم را دارند.

پرنده‌نگری در میانکاله با تماشای هزاران پرنده مهاجر که رنج سفر را کشیده‌اند و در کنار بوته‌های انار، ازگیل و تمشک وحشی به استراحت می‌پردازند، شروع می‌شود. کافی است طلوع آفتاب را در کنار پرندگان متعددی که در صفی بهم پیوسته در میان غبار و مه صبحگاهی در آب نشسته‌اند، شروع کنید. این منظره‌ بقدری زیبا، بی‌بدیل و چشم نواز است که می‌توان ساعت‌ها به تماشای آن پرداخت و از آن لذت برد.

سفرهای طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری در میانکاله در فصل پاییز با مهاجرت پرندگانی همچون فلامینگو، باکلان‌ها، قوها، پلیکان‌ها، مرغابی‌ها و عقاب دریایی دم سفید آغاز می‌شود. البته دیدنی‌های این منطقه تنها به پرنده‌نگری محدود نمی‌شود، حیات وحش میانکاله بسیار بی‌نظیر و غنی است. به گونه‌ای که می‌توان این ذخیره‌گاه زیست کره را سرزمین اسب‌های آزاد و زیستگاه پرندگانی همچون قرقاول، دراج، زنگوله بال و و حیواناتی همچون گرگ، روباه، گربه‌ وحشی، خرگوش و گراز دانست.

این منطقه همانطور که قبلا اشاره شد، دارای درختان اناری به ارتفاع 4 تا 5 متر و درختچه‌هایی همچون گز و تمشک است که در کنار تپه‌های شنی منظره‌ای بسیار شگفت‌انگیز آفریده‌اند که نظیر آن را در کمترین نقطه‌ای از دنیا می‌توان پیدا کرد.

دشت ناز و جاذبه‌های گردشگری آن

دشت ناز، سرزمینی 56 هکتاری و کوهستانی در شمال شرقی شهر ساری است که منحصر به فردترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور را در خود جای داده‌است. در این منطقه، بیش از 447 گونه‌های گیاهی همچون ممرز؛ راش؛ توسکا؛ انجیلی و لیلکی وجود دارند. دشت ناز به عنوان یکی از پناهگاه‌های محل نگهداری گوزن زرد یکی از زیرگونه‌های در آستانه انقراض است که از سال 1346 تحت حفاظت قرار گرفت.

قایق سواری تا جزیره آشوارده

جذابیت‌های تور میانکاله تنها به تماشای پرنده‌نگری در این جزیره زیبا و یا گوزن‌های زرد خال خالی محدود نمی‌گردد. در این سفر 2 روزه شما به دیدار بزرگ‌ترین جزیره ایرانی دریای خزر، آشوارده می‌روید.

این بندر در  فاصله 10 کیلومتری از بندر ترکمن واقع شده و به عنوان یکی از 59 منطقه بین المللی ذخایر ثبت شده در کنوانسیون جهانی رامسر است که برای رفتن به آن باید از بندر ترکمن سوار قایق شوید و 10 دقیقه بعد در آشوارده پیاده شوید. در هر فصل سال سفر به آشوارده جذاب و دیدنی است اما در پاییز پرندگان مهاجر به این منطقه سفر کرده و مناظر بی‌بدیلی را در برابر چشمان شما ظاهر می‌کنند. به گونه‌ای که زیباییشان هوش از سر شما می‌رباید. البته پرندگان تنها جانوران این جزیره نبوده، تا اوایل قرن حاضر ببر مازندران نیز در این منطقه زندگی می‌کرده که متاسفانه حدود 40 سال پیش آخرین آن‌ها شکار شد و نسلشان منقرض گشت. از دیگر ویژگی‌های منطقه آشوارده می‌توان به تأمین 40 درصد خاویار ایران از حوالی این جزیره اشاره کرد.

مجموعه تاریخی عباس آباد و دریاچه عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران و شهرستان بهشهر است که به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌است. تاریخ ساخت مجموعه تاریخی عباس آباد به شاه عباس اول می‌رسد. این باغ به عنوان مهمترین باغ غیرکویری به وسعت 500 هکتار و بزرگترین باغ دوره صفوی شهرت دارد. دریاچه طبیعی عباس آباد به وسعت 10 هکتار و گنجایش 600 هزار مترمکعب در زمان آبگیری ارتفاع آبش به 18 متر می‌رسد.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به میانکاله و دشت ناز

با توجه به اینکه این سفر در واقع تور پرنده‌نگری است و با سایر سفرهای طبیعت‌گردی متفاوت بوده، علاوه بر تجهیزات لازم برای سفرهای طبیعت‌گردی همچون کفش مناسب پیاده‌روی، کوله چند روزه، یک دست لباس اضافی، کلاه آفتاب‌گیر و یک دست لباس گرم، نیاز به تجهیزات خاص همچون چکمه، کتاب راهنمای پرنده‌نگری، لباسی همرنگ دارد. سکوت و آرامش و صبر فراوان از چاشنی‌های مهم و ضروری این سفر هستند. تجهیزات دیگر همچون دوربین‌های شکاری برای تماشای پرندگان توسط آرندتور تهیه می‌گردد.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.