تور سیستان، تور شهر سوخته، تور سیستان اردیبهشت 1403

تور زاهدان

سفر به دیار شاهنامه سرزمین رستم و یعقوب لیث صفاری
شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

استان سیستان و بلوچستان دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار بکر و متفاوتی دارد، قدمت و تاریخچه این استان بسیار کهن است، اما متأسفانه بسیار مورد کم لطفی قرار گرفته و کمتر کسی جاذبه‌های گردشگری این استان را می‌شناسد. بهترین زمان سفر و تماشای دیدنی‌های این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایش، فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان خواهد بود. تور سیستان یک سفر 3.5 روزه با درجه سختی 3 از 6 است که توسط آرندتور برگزار می‌شود. خدمات آرندتور در این سفر عبارتند از: 5 عده اصلی و 3 میان وعده، 2 شب اسکان در اقامتگاه بوم‌گردی و اتوبوس VIP بیست و پنج نفره. با ما همراه باشید و با جاذبه‌های گردشگری تور سیستان بیشتر آشنا شوید.

 

جاذبه‌های دیدنی تور سیستان و بلوچستان

 

  1. مجموعه ثبت جهانی شهر سوخته

5 هزارسال پیش شهری آباد و سرسبز در  ساحل رود هیرمند و دریاچه هامون به نام شهر سوخته ساخته شد.

هنوز اسم واقعی شهر سوخته را کسی نمی‌داند، اما اولین بار «کلن بیت» با توجه به آتش سوزی که در این شهر اتفاق افتاده به آن این لقب را داده‌است. اما نکته‌ای که باید همین جا به آن اشاره کنیم، این است که محققان متوجه شده‌اند، علت نابودی این شهر متمدن آتش سوزی در واقع نبوده بلکه آب و باد در طی سالیان متوالی باعث تخریب نابودی تمدن این منطقه شده‌اند.

شهر سوخته در 56 کیلومتری شهر زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان قرار دارد. این شهر باستانی، اولین و بزرگترین شهر در شرق فلات ایران بوده و با توجه به ابزاری که از آن کشف شده، میزان ابزارآلات جنگی آن بسیار کم و محدود می‌باشد. این امر حکایت از فرهنگ مردم این شهر و نودوستی آن‌ها داشته و مشخص می‌کند شهر سوخته شهری آرام با مردمانی صلح‌طلب و متمدن بوده‌است.

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، شهر سوخته شهری سرسبز و آباد بوده و درختانی مثل افرا، سپیدار، بید مجنون و … در آن وجود داشته‌است.

در این شهر، صنایع مختلفی همچون نساجی، سنگ تراشی، جواهرسازی و.. بسیار فعال بوده به گونه‌ای که از میان خرابه‌های این شهر۱۲ نوع بافت پارچه مختلف به دست آمده که حکایت از صنعت نساجی موفق این شهر دارد.

علاوه براین آبرسانی و فاضلاب به صورت سفالی و کاملا مدیریت شده انجام می‌شده‌است.

کشف چشم مصنوعی، بازی مشابه تخته نرد، خط کش، کشف جمجمه‌ای که عمل مغز بر روی آن انجام شده، نخستین انیمیشن جهان که بر روی یک ظرف سفالی حکاکی شده، بزرگترین گورستان ما قبل تاریخ به وسعت 25 هکتار و 40.000 گور همگی حکایت از تاریخ  و تمدن شگفت‌انگیز شهر سوخته دارد. این شهر در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۹۳ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

  1. روستای قلعه نو

روستای قلعه نو با قدمت 1200 ساله به ماسوله جنوب شرقی ایران شهرت دارد. قلعه نو تنها روستای استان سیستان و بلوچستان است که صد در صد منازل آن از خشت و گل ساخته شده‌است. روستای قلعه نو در فاصله 26 کیلومتری شهر زابل قرار دارد.

معماری خانه‌های خشتی این منطقه بسیار جالب و ویژه بوده به گونه‌ای که در سقف منازل آن‌ها دریچه‌ای به نام «کولک» یا بادگیر و در دیواره آن دریچه‌ای شبیه حرف (E) به نام «سورک» تعبیه شده که سبب ورود هوای سرد و کوران هوا در آن می‌شود.

روستای قلعه نو به علت قرار گرفتن بر روی تپه‌‌ای بزرگ به قلعه شهرت دارد. در این روستا شما می‌توانید انواع صنایع دستی همچون قالیبافی، پارچه‌بافی، گلدوزی را مشاهده کنید.

  1. دهانه غلامان

دهانه غلامان، تنها شهر خشتی روزگار هخامنشیان در 44 کیلومتری شهر زابل و در 2 کیلومتری روستاهای ده رستم و قلعه نو قرار دارد. از این شهر باستانی آثار تاریخی بسیار متعددی کشف شد به گونه‌ای که آثار کشف شده از آن  بر روی تراسی به طول حدوداً 4 تا 5 کیلومتر جا گرفت. این شهر از دو جنبه بسیار مهم و متفاوت بوده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • تنها شهر خشتی دوران هخامنشی است که نشانه زندگی پادشاهان و کاخ‌های آن‌ها در آن وجود دارد.
  • احداث این شهر با نقشه و برنامه‌ریزی مدون انجام شده‌است.

  1. سد چاه نیمه

چاه نیمه شامل چهار چاله و گودال آب طبیعی است که در 50 کیلومتری شهر زابل و 5 کیلومتری شهرستان زهک در کنار روستای قلعه نو قرار دارد و آب مازاد هیرمند در آن‌ها ذخیره می‌شود. گنجایش سه مخزن از چهار نیمه 700 میلیون مترمکعب و چاه چهارم تا 800 میلیون مترمکعب ظرفیت می‌رسد.

این گودال‌ها به صورت دریاچه مصنوعی درآمده‌اند و  ظرفیت کلشان یک هفتم تالاب بین‌المللی هامون است. در مواقع کم‎آبی برای تأمین آب آشامیدنی استان سیستان و قسمتی از آب کشاورزی از این گودال‌های طبیعی استفاده می‌گردد. در حاشیه این چاه‌های نیمه، پارک جنگلی و باغ وحش احداث شده که منظره زیبایی را به وجود آورده‌است.

  1. مجموعه کوه خواجه

مجموعه کوه خواجه تنها اثر طبیعی و ذوزنقه‌ای شکل دشت سیستان است که در 30 کیلومتری شهر زابل قرار دارد. این اثر طبیعی در نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت بسیار مقدس است.

کوه 609 متری خواجه از سنگ‌های سیاه بازالت تشکیل شده و در میان دریاچه هامون این جزیره‌ی ذوزتقه‌ای شکل از میان آب‌ بیرون آمده و خودنمایی می‌کند.

در اطراف کوه خواجه آثار باستانی متعددی از دوران مختلف ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی ‌مانده‌است.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش آثار باستانی مجموعه کوه خواجه، «قلعه کافرون» است که در شیب جنوب شرقی کوه قرار دارد. دومین مجموعه کوه خواجه؛ «کک کهزاد» است که در بلندترین نقطه کوه خواجه و مشرف به قلعه کافرون قرار دارد.

  1. موزه زابل

موزه زابل یک موزه مردم شناسی است که در مورد فرهنگ غنی اهالی سیستان و مخصوصا شهر سوخته آثار باستانی متعددی دارد.

تاریخچه احداث ساختمان موزه به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد. حکومت انگلستان این ساختمان را تحت عنوان کنسولگری اما با اهداف استعماری احداث کرد. در سال 1368 از این ساختمان به عنوان گنجینه موقت آثار باستانی شهر زابل استفاده شد. اما فعالیت این موزه 18 سال بعد به طور رسمی آغاز شد.

در این موزه ماکت آثار باستانی شهر سوخته انواع گورهای شهر، مهرها، سفال‌ها، پارچه‌ها به نمایش در آمده‌است. اما چیزی که در این میان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، سفالینه‌ای منقش به بزکوهی است که به اولین انیمیشن دنیا معروف است.

در کنار آثار باستانی متعددی که از شهر سوخته در این موزه یافت می‌شود، بخشی دیگری نیز وجود دارد که به فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه می‌پردازد، لباس‌های زنان و مردان، انواع ابزار آلات، مشاغل، کتب خطی، سکه‌ها، ظروف آشپزخانه و... در آن نگهداری می‌شود.

  1. بازار زابل

بازار زابل با قدمتی 150 ساله در خیابان فردوسی این شهر قرار دارد. این بازار قدیمی که به بازار ناصرالدین شاه و بازار قبرستانی نیز شهرت دارد، یک بازار سرپوشیده به مساحت 18 تا 20 هکتار است که 55 هزار واحد صنفی را در خود جای داده‌است.

در این بازار سرپوشیده بوی ادویه‌های مخصوص و کلوچه‌های محلی در کنار صنایع دستی رنگارنک و زیبا و لباس‌های محلی زابل، ابزار و صنایع دستی و... خودنمایی می‌کنند. در تور سیستان بازدید از بازار زابل را از دست ندهید.

  1. قلعه رستم

قلعه رستم بزرگترین و با شکوه‌ترین قلعه دوران اسلامی است که با قدمتی 500 ساله در 70 کیلومتری جاده اصلی زابل به زاهدان قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی را به دوران سلجوقی تا صفوی نسبت داده‌اند اما اوج شکوه و رونق قلعه رستم به دوران صفویه بر می‌گردد.

در نزدیکی این قلعه چندین محوطه تاریخی مربوط به دوران پیش از اسلام کشف شده از جمله این آثار باستانی می‌توان به چند سکه نقره ساسانی مربوط به دوران حکومت پوراندخت ساسانی اشاره کرد.

 

  1. موزه زاهدان

موزه زاهدان بزرگترین موزه در جنوب شرقی ایران که در 5 طبقه ساخته شده‌است. این بنای فرهنگی در سال 1389 با هدف آشنایی گردشگران با تاریخ 5 هزارساله سیستان و بلوچستان و مردم خونگرمش ساخته شد. موزه زاهدان دارای بخش‌های مختلف باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و زیست‌محیطی است. در این موزه 5 طبقه می‌توانید آثار زیادی از جمله آثار باستانی، خوراکی‌های سنتی، انواع جانواران و لباس‌های محلی این منطقه را مشاهده کنید.

 

  • بازار رسولی زاهدان

بازار رسولی زاهدان یکی از بازارهای مشهور در شهر زاهدان است که در سال 1350 تأسیس شد. در این بازار شما از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را می‌توانید پیدا کنید!

بوی ادویه‌های مختلف هندی و پاکستانی، ترشی‌های تند و تیز محلی، انواع میوه‌های گرمسیری همچون انبه و زیتون، کالاهای الکترونیکی مختلف، لوازم آرایشی و... به صورت وفور در این بازار وجود دارد.

مهم‌ترین ویژگی بازار رسولی تجاری بودن آن است. این بازار با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش همان‌طور که گفته شد اقلام بسیار متنوعی هندی و پاکستانی را در خود جای داده و تبدیل به یک بازار بین المللی شده‌است که هرچه به آن نیاز دارید را می‌توانید در بازارهای رنگارنگش یافته و خریداری کنید.

 

بهترین زمان سفر به استان سیستان و بلوچستان

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد با توجه به موقعیت جغرافیای و آب و هوای این منطقه بهترین زمان سفر به آن اواخر پاییز تا اوایل بهار خواهد بود.

 

برای سفر به سیستان و بلوچستان چه تجهیزاتی لازم است؟

با توجه به اینکه درجه سختی این سفر 3 از 6 می‌باشد و تور سیستان یک سفر چندروزه است، بهتر است یک کوله پشتی چند روزه سبک، کفش مناسب پیاده‌روی، چند لباس خنک، صندل طبیعت‌گردی، کلاه نقاب‌دار، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، دوربین عکاسی همراه خود داشته‌باشید.

در تور سیستان شما شاهد مناظر بسیار زیبایی هستید که می‌توانید با دوربین عکاسی این خاطرات زیبا را برای همیشه در یادها ثبت کنید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.