تور چهارمحال بختیاری اردیبهشت 1403

تور چهارمحال بختیاری

سفر به بام ایران سرزمین بختیاری ها
شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

به نظر شما بلندترین شهر ایران که لقب بام ایران به آن نسبت داده‌اند، کجاست؟ آیا می‌دانید استان چهار محال بختیاری قدمتی 9 هزار ساله دارد و تاریخ کشاورزی در آن به 5 تا 6 هزار سال پیش بر می‌گردد؟

تور چهارمحال بختیاری یک سفر دو و نیم روزه است که توسط آرندتور برگزار می‌شود. در این سفر تاریخی-طبیعت‌گردی شما به بازدید 7 اثر طبیعی و یا تاریخی استان چهارمحال بختیاری خواهید رفت. آرندتور در این سفر با درجه سختی 2 از 6، چهار وعده اصلی و دو میان وعده میزبان شما خواهد بود. سفر به چهارمحال بختیاری سفر سختی نیست و نیاز به آمادگی جسمانی بالا ندارد. با ما همراه باشید تا در مورد مناطق گردشگری که به بازدید از آن‌ها خواهید رفت،  اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

نکات جالب و خواندنی در مورد استان چهارمحال بختیاری

استان چهارمحال بختیاری با ارتفاع 2066 متر از سطح دریا به عنوان مرتفع‌ترین استان ایران شناخته شده‌است. شهرکرد، مرکز این استان به عنوان بام ایران شهرت دارد. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، چهارمحال بختیاری از استان‌های بسیار کهن ایران است که قدمت آن به 9 هزار سال پیش بر می‌گردد. آثار باستانی که در شهر «هفشجان» یافته شده، همگی حکایت از این قدمت طولانی و دیرینه این منطقه دارد. علاوه براین احتمالا کشاورزی نیز از 5 تا 7 هزار پیش در این استان آغاز شده‌است. در چهارمحال بختیاری آثار باستانی متعددی همچون سفالینه‌های 9 هزار ساله، سکه‌های باستانی متعلق به دوره‌های اشکانی و ساسانی، تپه‌های باستانی متعلق به پیش از میلاد مسیح و..وجود دارد که همگی حکایت از تاریخ دیرینه این استان دارد. آب و هوای استان چهارمحال بختیاری نیمه مرطوب بوده و در تابستان معتدل و زمستان بسیار سرد است.

مردم این استان به زبان‌های بختیاری، فارسی و ترکی سخن می‌گویند و بخشی از جمعیت این استان را عشایر ایل بختیاری تشکیل می‌دهند.

 

جاذبه‌های گردشگری تور چهار محال و بختیاری

 

  1. شهرکرد

شهرکرد که در گذشته به آن «دهکرد» می‌گفتند، مرکز استان چهارمحال بختیاری یکی از شهرهای ییلاقی ایران است این شهر تا پیش از صفویه هیچ قدمت تاریخی ندارد. اما پیرامون آن سکه‌هایی مربوط به دوره ساسانی و اشکانی پیدا شده‌است. علاوه براین در 14 کیلومتری شهرکرد، سفالینه‌هایی پیدا شده که قدمتشان به  هزار سال پیش بر می‌گردد. شهرکرد دارای طبیعتی بسیار سرسبز بوده و آب و هوای آن در تابستان خنک بوده و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد، اگر از گرمای تهران کلافه شده‌اید، سفر به این شهر مرتفع ایران در روزهای گرم سال توصیه می‌شود. با آرندتور همراه شوید با برخی از جاذبه‌های این شهر دیدنی آشنا شوید.

 

  1. موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی، در حمام پرهیزگار واقع شده، این موزه در سال 1377 به ثبت ملی رسیده‌است، در این موزه قدیمی‌ترین آثار باستانی باقی مانده در استان چهارمحال بختیاری به نمایش گذارده می‌شود. آثاری که در این موزه می‌توانید ببینید از اولین ساخته‌های بشری در دوران نوسنگی است. این ساخته‌ها شامل ظروف سفالی نخودی تزیین شده با نقوش هندسی و ابزاری از جنس استخوان، وسائل سنگی و مجسمه‌های گلی و... است. علاوه براین یک کتیبه به خط میخی از دوران پادشاهی هخامنشی در این موزه قرار دارد.

 

  1. اتاق آیینه

اتاق آیینه بخش مهم عمارت بزرگ محمودیه است که متعلق به دوره قاجار بوده و در سال 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بخش مهم این خانه 140ساله، اتاق آیینه آن بوده که در واقع شاه‌نشین این عمارت بزرگ بوده و دارای تزیینات مختلفی همچون آیینه‌کاری، گچبری، نقاشی و سقف بسیار زیباست که هوش از سر هر بازدیدکننده‌ای می‌رباید.

 

  1. آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ علیخان در 40 کیلومتری روستای سرآقا سید در نزدیکی شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده، آب این آبشار از ارتفاعات روستایی هم نام با خودش سرچشمه می‌گیرد. آبشار شیخ علیخان در حدود 00 1کیلومتری شهرکرد قرار گرفته و هنوز به مانند سایر آبشارها، شناخته شده نیست و از آسیب و تخریب انسان‌ها خوشبختانه دور مانده‌است.

  1. تونل و آبشار کوهرنگ

یکی از شهرهای بسیار زیبای استان چهارمحال بختیاری، شهرستان کوهرنگ است. این قطب گردشگری، دارای  جاذبه‌های متنوع همچون آبشارها و چشمه‌های معدنی مختلف است، یکی از زیباترین جاذبه‌های کوهرنگ، آبشار و تونل کوهرنگ بوده که به جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ به رودخانه زاینده رود در سال 1332 احداث شد، البته ساخت این تونل دغدغه‌ای تاریخی بوده و قدمت آن به گذشته‌های دورتر و دوران صفویه و شاه عباس صفوی بر می‌گردد. شاه عباس در سال 1029 ه.ق «میرجهانگیر خان بختیاری» را مأمور الحاق آب کارون به زاینده رود نمود اما در نهایت با مرگ شاه عباس این کار عمرانی ناتمام ماند. فضاهای اطراف آبشار و تونل کوهرنگ مناظر بسیار زیبایی هستند و چندین واحد اقامتی و پذیرایی نیز در پیرامون آن ساخته شده که در 4 فصل سال، امکان پذیرایی در آن‌ها وجود دارد. در تور چهار محال بختیاری می‌توانید دشت‌ها و مناظر پیرامون آن را تماشا کرده و حسابی لذت ببرید.

  1. قلعه چالشتر

قلعه چالشتر بنایی 110 ساله که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد، این بنا دارای 40 ستون، 5 ایوان و 5 اندرونی است و سبک ساخت معماری آن ایرانی، اروپایی است. این بنا با ستون‌های سنگی و نقوش برجسته‌اش در شهر چالشتر خودنمایی می‌کند. تماشای این قلعه از نزدیک شما را با اوج هنر معماران ایران آشنا کرده و دل شما را حسابی خواهد ربود.

در قلعه باستانی چالشتر می‌توانید سردر سنگی، خان‌ نشین، اندرونی، حمام، انبارها و اصطبل‌هایی را که از قدیم بر جا مانده‌اند، مشاهده نمایید. تاریخ ساخت این بنای قاجاریه که به قلعه خانی نیز شهرت دارد به سال 1321 هجری فمری بر می‌گردد.

 

  1. پل زمان‌خان

پل زمان خان، یکی از پل‌های مشهور است که بر روی رودخانه زاینده در دوره صفویه احداث شده‌است، این پل 32 متری، 4.5 متر پهنا داشته و در ارتفاع 12 متری از سطح رودخانه بنا شده‌است. پل زمان خان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به علت رودخانه پرآب، باغ‌های سرسبز اطرافش و آب و هوای خنک و مطبوعش، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال بختیاری است که هرساله هزاران گردشگر به بازدید از آن می‌آیند.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.