جزیره هرمز، موزه زمین شناسی ایران
راهنمای سفر به جزیره هرمز

جزیره هرمز، موزه زمین شناسی ایران

18 رای   شما هم امتیاز بدهید!

هرمز، سرزمینی مخروطی شکل، در 8 کیلومتری بندرعباس و قشم است که لقب یکی از بهشت‌های زمین شناسی ایران را به یدک می ‌کشد.

تور هرمز

این جزیره‌ی مخروطی ناتمام، در فاصله‌ی نیم ساعتی از قشم و بندرعباس واقع شده‌است. هرمز با تمام کوچکیش، جاذبه‌های دیدنی متعددی دارد که هوش از سر هر بیننده‌ای می‌رباید. به هرمز، این گنبد نمکی شکل دو لقب موزه زمین شناسی ایران و یکی از بهشت‌های زمین‌شناسی داده‌اند.

این بار ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم شما را به سرزمین خاک‌های رنگی و خاص هرمز ببریم و در یک مقاله‌ی جامع در مورد جاذبه‌های دیدنی، مشخصات جزیره هرمز، غذاهای محبوب شهر هرمز، اقامتگاه، مسیر دسترسی و بهترین زمان سفر به منظقه آشنا کنیم. پس با ما همچنان همراه باشید.

 

مشخصات جزیره هرمز

هرمز، جزیره‌ای در 42 کیلومتری خلیج فارس است که فقط یکی از روستاهای آن دارای سکنه است و در باقی قسمت‌های جزیره کسی زندگی نمی‌کند. این جزیره در 8 کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارد و به دلیل موقعیت استراتژیکش به عنوان کلید خلیج فارس شهرت دارد. جزیره‌ی هرمز زیبا بیش از 100 کانی مختلف در خاک منطقه دارد و خاک سرخ آن نیز خوراکی است.

مردم هرمز،بسیار خونگرم هستند. اولین چیزی که در جزیره‌ی هرمز از همان لحظه‌ی ورود، توجه شما را به خود جلب می‌کند، سه چرخه‌های جزیره هرمز است که وظیفه حمل و نقل در جزیره را به عهده دارند. رانندگان این سه چرخه‌ها که به «توک توک» نیز شهرت دارند، راهنماهای محلی بسیار خوبی هستند که می‌توان در سفر از آنها کمک گرفت.

شغل اکثر مردان جزیره ماهی‌گیری و دریانوردی است.

15 جاذبه دیدنی جزیره هرمز

هرمز دارای جاذبه‌های دیدنی بیشماری است که در این قسمت به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

 

  •  دره رنگین کمان جزیره هرمز

جذاب‌ترین جاذبه گردشگری هرمز، دره رنگین کمان است. رسوبات معدنی متفاوت در این منطقه بسان یک فرش گسترده و چشم نواز هستند که روح  و روان هر بیننده‌ای را نوازش می‌کنند. بیشترین رنگ موجود در این دره، رنگ‌های مشکی، قرمز، نقره‌ای و زرد است.

در میان دره، سنگی بزرگ وجود دارد که همچون دو دست انسان رو به آسمان است. زمانی که در دره رنگین کمان باران، می‌بارد، آب در پایین دست سنگ جمع می‌شود و منظره‌ی شگفت انگیزی ایجاد می‌کند!

خاک قرمز، دره رنگین کمان خوراکی است و به عنوان ادویه استفاده می‌شود.

  • قلعه پرتقالی ها جزیره هرمز

قلعه پرتقالی‌های هرمز، قدمتی بیش از 500 سال دارد و در سال 1507 میلادی در محله ای به نام «مورنا» ساخته شد. این قلعه، به شکل چند ضلعی نامنظم است و مهم‌ترین قسمت‌های آن، انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق‌ها با سقف هلالی شکل و کلیسا است. شاه عباس صفوی به استعمار جنوب ایران به دست پرتقالی‌ها خاتمه داد و این قلعه به دست «امام قلی خان» از سرداران مشهور شاه عباس فتح شد.

قلعه پرتقالی‌های هرمز، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتقالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

  • ساحل فرش جزیره هرمز

ساحل زیبای فرش، اولین ساحلی است که دور جزیره به آن بر می‌خورید. علت مشهور بودن فرش جزیره، این است که مردم در گذشته با خاک‌های رنگی این منطقه به صورت نمادین فرشی بزرگ ساخته بودند.

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه، فرش قرمز ساحل هرمز است که به صورت نمادین از خاک‌های منطقه ساخته شده‌است.

  • دره مجسمه جزیره هرمز

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز، دره مجسمه‌هاست. این دره از صخره‌های مرتفع و بسیار زیبای مشرف به دریا ساخته شده‌است. علت نامگذاریش شکل صخره‌ای ناحیه است. آب باعث شده تا طی سالیان متمادی صخره‌ها به شکل مجسمه‌های بزرگ و باشکوه در بیایند.

دره مجسمه یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز است.

  • ساحل سرخ جزیره هرمز

یکی از زیباترین ساحل‌ها که در ایران می‌توانید به تماشای آن بپردازید، ساحل سرخ جزیره هرمز است. این ساحل به ساحل خوراکی نیز شهرت دارد. دریای ساحل سرخ به دلیل وجود اکسید آهن به رنگ سرخ است. تغییر رنگ آب این منطقه به حدی مشهود است که شما از فاصله‌ی دور هم می‌توانید قرمزی آن را ببینید.

تغییر رنگ آب ساحل سرخ جزیره هرمز، به دلیل وجود اکسید آهن در خاک منطقه است.

  • ساحل نقره‌ای جزیره هرمز

ساحل نقره ای جزیره هرمز، یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. علت نام گذاری آن، وجود ماسه‌های نقره ای منطقه است که در زیر نور آفتاب به شدت می‌درخشند و گویی شما یک مشت اکلیل در دست گرفته‌اید. این درخشش الماس گونه به دلیل پودر شدن کانی‌های آذرین و محتوی سیلیس، اتفاق می‌افتد  و حاصل فعالیت‌های آتش فشانی در هزاران سال پیش است.

آب ساحل نقره‌ای به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ها در آب، در شب درخشنده و رویایی است.

  • دره سکوت و الهه نمک

دره سکوت، دره‌ای است که سکوت مطلق در آن حکم فرماست.  از آنجا که نمک انرژی مثبت از خود ساطع می‌کند، زمانیکه در دره سکوت قدم می‌زنید، انرژی خوبی خواهید داشت. با توجه به این مسئله، به دره سکوت، «دره انرژی» نیز می‌گویند.

یکی دیگر از نام‌های دره سکوت، «دره نمک تبرزن» است. علت نام گذاری این نام، وجود سنگ‌های نمک بسیار سختی است که در دره هستند و برای جداکردن آنها از تبر استفاده می‌کردند.

الهه نمک در سمت دیگر دره سکوت قرار دارد. در واقع الهه نمک هرمز، کوهی از نمک است که ابهت و زیبایی آن از فاصله دور نیز بسیار چشم نواز است. در پایین این کوه یک رودخانه کوچک فصلی جریان دارد که به خاطر رنگ جزیره به نارنجی رنگ، است.

در قسمتی از دره سکوت جزیره هرمز، غاری نمکی وجود دارد که در گذشته محل مراقبه مردم بومی هرمز بوده‌است.

  • جنگل حرا جزیره هرمز

جنگل حرا در شمال شرقی جزیره هرمز قرار دارد. این گونه،نام علمی‌اش به نام حکیم بوعلی سینا (Avicennia Marina) است که درختانی 3 تا 6 متری هستند که در آب‌های شور زندگی می‌کنند. این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از آن یک گیاه استثنایی ساخته‌است.

جنگل حرا در میان آب‌های شور زندگی می‌کنند، اما درختانش، آب دریا را برای خود شیرین کرده و نمک آن را دفع می‌کنند.

  • غار رنگین کمان

غار رنگین کمان جزیره هرمز، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز است که اغلب آن را با دره رنگین کمان اشتباه می‌گیرند. این غار در قسمت جنوب شرقی جزیره قرار دارد و در اثر جریان آب به سمت دریا و گذر آن زیر کوه نمکی ساخته شده‌است.

عمق غار رنگین کمان جزیره هرمز 30 الی 40 متر است. ارتفاع سقف در قسمت‌های مختلف، متفاوت بوده و در اثر گذر آب، دالان‌های مختلفی در غار ایجاد شده‌اند.

درون غار رنگین کمان، سنگ‌های رسوبی و نمکی به صورت لایه لایه روی هم قرار دارند و یک سطح رنگین کمان مانند ایجاد می‌کنند.

  • ساحل روزنه دریا جزیره هرمز

یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی جزیره هرمز، ساحل روزنه دریا است. این ساحل تنها یک صخره است که به دلیل در آب قرار گرفتنش یک برش دایره‌ای شکل در دل خود دارد. برش دایره‌ای شکل آن در اثر فرسایش آب به وجود آمده‌است.  ساحل روزنه دریا، در  نزدیکی ساحل محیط زیست قرار دارد.

ساحل روزنه دریا یکی از جاهای دیدنی هرمز است که بازدید از آن را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

  • خانه و موزه دکتر نادعلیان

یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز که با جاذبه‌های دیگر منطقه متفاوت بوده، خانه و موزه دکتر نادعلیان است. اگر قصد دارید با زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و زمین شناسی جزیره هرمز آشنا شوید، از خانه و موزه دکتر نادعلیان دیدن کنید.

در این خانه شما، آثار و نقاشی‌های استاد، کارهای هنری زنان هنرمند جزیره، استخوان‌های موجودات دریایی جزیره را م‌ بینید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید سوزن دوزی‌های ناب و زیبای زنان هنرمند منطقه را از نزدیک مشاهده کنید.

استاد نادعلیان در این موزه به آموزش نقاشی به زنان بومی هرمز نیز می‌پردازد. زنان منطقه با خاک‌های رنگی جزیره، آثار هنری جدید می‌سازند.

علاوه براین استاد نادعلیان، طرح‌های جالبی را با مفهوم  رویکرد محیط زیستی در جزیره عملی کرده است. از جمله این طرح‌ها، می‌توان به دوچرخه سواری دور تا دور جزیره با شعار « رویای صلح در خلیج فارس و محیط پاک» پرداخت. این جمله روی چرخ‌های دوچرخه حک شده بود.

آثار استاد نادیان در بیش از 70 کشور دنیا پراکنده است.

  • ساحل چند درخت جزیره هرمز

ساحل چند درخت، یکی از جاهای بکر و کمتر شناخته شده جزیره هرمز است که در ساحل شنی جزیره در کرانه شرقی آن قرار دارد. در کنار این ساحل شنی، چند درخت قرار دارند که بر زیبایی و خاص بودن منطقه افزوده‌اند.

  • دشت آهوان جزیره هرمز

یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه، آهوانی است که در این جزیره زندگی می‌کنند و بومی همین منطه هستند. در سفر به جزیره هرمز، می‌توانید از دشت آهوان نیز دیدن کنید.

  • لاک پشت‌های پوزه عقابی

یکی از جاذبه‌های دیدنی دیگر جزیره هرمز، بازدید از لاک پشت‌های پوزه عقابی در ساحل لاک‌پشت‌هاست. در فصل زمستان تعدادی لاک پشت پوزه عقابی به منطقه می‌آیند و در ساحل تخم گذاری می‌کنند. البته، برای تماشای این لاک‌پشت‌ها باید سحرخیز باشید.

 

  • غواصی در اطراف هرمز

یکی از جذاب‌ترین کارها که می‌توان در جزیره هرمز انجام داد، غواصی است. دیدن کف دریا، ماهی‌ها و مرجان‌های دریایی یکی از کارهای متفاوت و خاطره انگیز است که تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.

 

کارهای شگفت انگیز که سفر به جزیره هرمز را جذاب‌تر می کند!

 

1. بازدید از جاهای دیدنی هرمز

در قسمت قبل فهرستی از جاهای دیدنی جزیره هرمز در اختیارتان قرار دادیم. چنانکه با تور سفر کنید، می‌توانید در یک برنامه جامع، بخش زیادی از جاذبه‌های دیدنی هرمز را از نزدیک، تماشا کنید.

 

2. امتحان کردن غذاهای خوشمزه هرمز

به رستوران‌های سنتی و دکه‌های خیابانی جزیره سر بزنید و از غذاهای سنتی و مخصوص هرمز که بیشتر با میگو پخته می‌شود، نوش جان کنید. یکی از غذاهای خوشمزه و مخصوص هرمز، نانی است که روی آن با خاک قرمز جزیره تزیین می‌شود. علاوه بر آن «هواری» و «قلیه ماهی» نیز از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی هرمز است.

 

3. دوچرخه سواری در کرانه جزیره هرمز

از دوچرخه و سه چرخه‌های مخصوص هرمز غافل نشوید. اغلب به محض ورود گردشگران، اطراف بندر، بومیانی با دوچرخه و یا سه چرخه هستند که با دریافت مبلغ ناچیزی شما را به تماشای فضای شهر و سواحل هرمز می‌برند.

 

4. تفریحات آبی جزیره هرمز

همانطور که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد، غواصی یکی از تفریحات منحصر به فرد منطقه است. در کنار آن می‌توان به قایق سواری و شنا نیز اشاره کرد.

 

5. خرید آثار هنری و صنایع دستی جزیره هرمز

گشت و گذار در بازارهای سنتی و خرید صنایع دستی متنوع آنها از جمله جاذبه‌های جذاب سفر به هرمز است. می‌توان با مراجعه به بازارهای سنتی و یا گالری مخصوص فروش صنایع دستی و لباس‌های سوزن دوزی و یا دکوری‌ها و... از هنرهای زیبا و دیدنی جزیره لذت برد.

 

مسیر دسترسی به جزیره هرمز

برای دسترسی به جزیره هرمز می‌توانید سفر خود را با هواپیما، قطار، اتوبوس، اتوموبیل شخصی انجام دهید. تنها نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که به صورت مستقیم با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان به جزیره هرمز رفت. با هر وسیله‌ای به بندعباس، بروید و از آنجا به وسیله لنج‌های مسافربری مسیرتان را به سمت هرمز ادامه دهید.

 

اقامت در جزیره هرمز

اقامت در هرمز نیز به مانند کیش، بسته به کیفیت محل اقامت شما قیمت‌های متفاوتی دارد. تنها یک هتل در جزیره وجود دارد که می‌توانید از آن به عنوان اقامتگاه استفاده کنید. علاوه براین خانه‌های بومگردی و هاستل نیز هستند که می‌توانید برای اقامت با هزینه کمتر از آنها استفاده کنید.

 

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

با توجه به گرما و هوای شرجی منطقه، بهترین زمان سفر به آن شش ماهه دوم سال و اوایل فصل بهار است که هوای جزیره هرمز خنک‌تر و بهتر است.

 

چند توصیه برای سفر به جزیره هرمز

1. در سفر به هرمز لباس خنک به تعداد زیاد، همراه تان باشد. پیاده روی‌های طولانی در برای دیدن مناظر طبیعی هرمز، شما را مجاب به تعویض لباس زیاد خواهد کرد.

2. اگر قصد دارید در جزیره هرمز کمپ بزنید، حتما به میزان بالا  آمدن آب در هنگام مد توجه کنید. ممکن است حواستان به این مسئله نباشد و اتفاق ناخوشایندی برای خودتان و یا وسایل الکترونیکی‌تان رخ دهد.

3. برداشتن قسمتی از خاک هرمز به عنوان یادگاری ممنوع است. علاوه براین با این کار، طبیعت هرمز طی چندسال آینده نابود خواهد شد.

4. برداشتن پاور در این سفر ضروری است.

5. حتما از کلاه‌های لبه دار و ضد آفتاب استفاده کنید تا آفتاب سوخته نشوید!

 

سخن آخر

سفر به طبیعت جذاب و دیدنی هرمز یک سفر به یادماندنی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. همراه شدن با تورهای مسافرتی همچون آرندتور به شما کمک می‌کند که دیگر دغدغه جای استراحت و غذا را نداشته باشید و از فضای دلپذیر جزیره هرمز بیشتر لذت ببرید. تور هرمز آرندتور 4.5 روزه است و دو شب در قطار هستید تا به بندرعباس برسید. 6 وعده غذا و هزینه ترنسفر، ورودی‌ها و... به عهده تور است. در سفر به هرمز با آرندتور شما از یازده مکان گردشگری هرمز دیدن می‌کنید. درجه سختی این سفر طبیعت گردی 2 از 6 است.



1400/03/30 | کد مطلب: 1194
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.