عظیم‌ترین نبکاهای جهان در کلوت‌های شهداد
جاذبه‌های گردشگری کرمان

عظیم‌ترین نبکاهای جهان در کلوت‌های شهداد

14 رای   شما هم امتیاز بدهید!

در مورد کلوت‌های شهداد کرمان چه می‌دانید؟ آیا می‌دانستید، کویر لوت بخشی از شهداد است؟ در مورد پیشینه‌ی تاریخی 6000 ساله کلوت‌های شهداد چیزی می‌دانید؟

تور کرمان

کلوت‌های شهداد، مرکز ایالت باستانی «آراتا» بوده است. این منطقه، بزرگ‌ترین بخش از کشور زیبای‌مان ایران را در بر می ‌گیرد. کویر لوت از جمله جاذبه‌های گردشگری کلوت شهداد است که به ثبت جهانی رسیده است.

این بار، ما، در وبلاگ آرندتور قصد داریم در مورد کلوت‌های شهداد اطلاعات جالبی در اختیارتان قرار دهیم. پس در سفر به گرم‌ترین نقطه جهان، کویر لوت همراه ما باشید و از جاهای دیدنی کرمان دیدن کنید.

 

کلوت چیست؟

قبل از اینکه به معرفی کلوت‌های شهداد بپردازیم، ابتدا باید بدانیم، کلوت چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ کلوت به برجستگی‌هایی گفته می‌شود که در بین شیارهای Uشکل به وجود می‌آید. ساخت کلوت‌ها بسیار منظم هستند، به گونه‌ای که بیننده در نگاه اول، احساس می‌کند، انسان‌ها در ساخت آنها دخیل بوده‌اند.

کلوت‌های شهداد، در انتظار ثبت جهانی هستند.

نام علمی کلوت‌ها «یاردانگ» است. عظیم ترین یاردانگ‌ها در کلوت شهداد قرار دارد. برای ساخت کلوت‌ها، ابتدا بستر سنگی کلوت‌ها، در برابر بادهای شنی و ماسه‌ای فرسایش می‌یابند و قسمت‌های سست‌ شن و ماسه در برابر وزش بادهای شدید و آب فرو می‌ریزند. باقی‌مانده، بخش‌هایی است که، کلوت‌ها را می سازند.

کلوت‌های شهداد به «شهر ارواح »در بین جهانگردان شهرت دارند.

معرفی کلوت‌های شهداد

شهداد، بخشی از شهرستان کرمان است، که در 87 کیلومتری آن قرار دارد و پیشینه‌ی تاریخی‌اش، به 6000 هزار سال پیش بر می گردد. کهن‌ترین پرچم فلزی جهان که اینک در موزه ملی نگهداری می‌شود، در این منطقه پیدا شده‌است.

گرم‌ترین نقطه جهان، با دمای هفتاد درجه سانتی‌گراد، در کویر لوت قرار دارد. در این منطقه علاوه بر درفش که به عنوان قدیمی‌ترین پرچم فلزی از آن یاد می‌شود، کهن‌ترین موزاییک جهان نیز پیدا شده‌است.

کلوت شهداد کرمان، بزرگ‌ترین مساحت را کشور را دارد و وسعت آن دو برابر مساحت کشور قطر است. بخش بزرگی از کلوت شهداد شامل کویر لوت می‌شود.

کلوت شهداد، بزرگ‌ترین بخش استان کرمان به شمار می‌رود.

چگونه کلوت‌های شهداد به وجود آمده‌اند؟

کلوت‌های شهداد در اثر عوارضی طبیعی و جغرافیایی در بیابان لوت و وزش بادهای 120 روزه به وجود آمده‌اند. به جز باد، آب نیز در پیدایش کلوت‌های شهداد موثر است. باران‌هایی که در این منطقه می‌بارد، به همراه رودی به نام« شور» که در کلوت‌های شهداد جاری است، موجب مرطوب کردن دیواره‌ها شده و کار فرسایش را آسان‌تر می‌کنند.

رودخانه شور، تنها رود دائمی در حال جریان در کویر لوت است که از کوه‌های شمال بیرجند سرچشمه گرفته و پس از پیمودن پیچ و خم‌هایی حدود 200 کیلومتری به جنوب شرقی و به کوه نمک سریا و چاله معدن می‌رسد.

رودخانه شور، به دلیل اینکه از دل کویر می‌گذرد، میزان بالایی نمک و املاح دارد.

مسیر دسترسی به کلوت‌های شهداد

برای رسیدن به کلوت‌های شهداد، باید به شهرستان نهبندان بروید. برای رفتن به شهرستان نهبندان، باید وارد جاده کرمان-بم شوید و پس از کمی رانندگی، تابلوی راهنمای مسیر کلوت‌های شهداد را می‌بینید. این مسیر تا سیرج به صورت 2 بانده و بزرگراه است. اما پس از گذر از مسیر اتوبان به جاده‌ای کوهستانی و یک بانده می‌رسید.

کلوت‌های شهداد، تمدنی 6 هزارساله را در دل خود جای داده‌اند. از این منطقه آثاری همچون سفال، زیورآلات و مجسمه پیدا کرده‌اند.

چه مناطقی را در کلوت‌های شهداد می‌توان بازدید کرد؟

در کلوت‌های شهداد، سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز وجود دارد. منطقه‌ی سبز، امن بوده و از جاده شهداد-نهبندان حدود 2 کیلومتر ادامه دارد و برای گردشگران قابل تردد است. اگر قصد کویر نوردی ندارید، بازدید از این منطقه کافی است.

منطقه‌ی نارنجی و قرمز: بازدید از این دو منطقه ممنوع است. حتما باید راهنما همراه‌تان باشد و مجوز رفت و آمد در این مناطق را داشته باشید.  در مناطق نارنجی و قرمز، پیدا کردن مسیر بسیار مشکل است و امکان گم شدن وجود دارد. بهترین روش بازدید از این مناطق، استفاده از تور آژانس‌های مسافربری، همچون آرندتور است.

نام قدیمی شهداد، «خبیص» بوده و در زمان رضاشاه به شهداد تغییر یافت.

تور کویر آرندتور، یک سفر 3.5 روزه با درجه سختی 2 از 6 است. در این سفر شما با استفاده از قطار به کرمان سفر می‌کنید، در هتل 3 ستاره اقامت می‌کنید و 5 وعده اصلی مهمان آرندتور هستید. در این سفر طبیعتگردی-فرهنگی شما از 14 جاذبه گردشگری کرمان دیدن خواهید کرد

سفر با تور به مراتب راحت‌تر و بی‌دردسرتر است. زیرا مسافر، در حین سفر دغدغه غذا، جای استراحت و هزینه‌های رفت و برگشت و... ندارد و می‌تواند از سفرش نهایت لذت را ببرد.

یکی از زیباترین کویرهای جهان، کویر شهداد است.

بهترین زمان بازدید از کلوت های شهداد

از آنجا که منطقه کویری و گرم است، بهترین زمان سفر به آن، پاییز  و اوایل بهار است که هوای منطقه مساعدتر است.



1400/04/05 | کد مطلب: 1197
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1197
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.