راهنمای سفر به پر آب ترین استان ایران، خوزستان!
آشنایی با جاهای دیدنی استان خوزستان

راهنمای سفر به پرآب‌ترین استان کشور، خوزستان!

22 رای   شما هم امتیاز بدهید!

خوزستان قدیمی‌ترین منطقه در فلات ایران، با پیشینه سکونت، 2700 ساله قبل از میلاد مسیح و محل تشکیل تمدن عیلام در هزاره سوم پیش از میلاد است.

تور خوزستان

خوزستان یکی از استان‌های بسیار قدیمی و کهن ایران است که قدمتش به حدود 2700 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. این سرزمین محل پیدایش تمدن عیلام در هزاره سوم پیش از میلاد مسیح است.

استان خوزستان، از شمال شرقی به لرستان، از شرق به استان چهارمحال بختیای، از شمال غرب به ایلام، از جنوب شرقی به کهگلیویه و بویراحمد و از جنوب به استان‌های بوشهر و بندرعباس و از غرب با کشور عراق همسایه است.

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم امروز در مورد راهنمای سفر به قدیمی‌ترین استان پهناور کشورمان، خوزستان برای شما بنویسیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی استان خوزستان؛ پر آب ترین استان ایران

استان خوزستان، پر آب‌ترین استان ایران است. شاید با شنیدن این جمله و بحران کم آبی در این استان، بسیار تعجب کنید. اما در استان خوزستان 5 رود بزرگ که از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند، وجود دارند.

رودخانه کارون، بزرگ‌ترین رودخانه ایران از کوه‌های مرکزی زاگرس، سرچشمه می‌گیرد و در نزدیکی شوشتر به رودخانه دز می‌پیوند. در مرز ایران و عراق نیز رود کارون به اروند رود ریخته و آنهم به خلیج فارس می‌ریزد.

با وجود خشکسالی و کمبود آب، استان خوزستان پرآب‌ترین استان کشور است.

موقعیت جغرافیایی استان خوزستان

مساحت استان خوزستان حدود 64 هزار کیلومتر مربع بوده و اهواز مرکز استان است. این استان به عنوان پنجمین استان کشور از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود.

استان خوزستان از سمت شمال و شرق با کوه‌های زاگرس محاصره شده، هرچه به سمت مرکز این استان می‌رویم، از کوه‌ها کاسته شده و به تپه‌های ماهوری می‌رسیم. دو پنجم کل مساحت خوزستان کوهستانی و سه پنجم آن جلگه‌ای است.

 

آب و هوای استان خوزستان

خوزستان دارای آب و هوای متنوعی است. آب و هوای نیمه بیابانی در شهرهای آبادان خرمشهر، ماهشهر و.... آب و هوای استپی در نواحی شمال دزفول، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و اهواز.

در قسمت مرکزی و جنوب غربی آن نیز،  آب و هوا، گرم و شرجی است به طوریکه در اواسط تابستان دما به 50 درجه می‌رسد. اما در 5 ماه آخر سال و نوروز هوا مناسب بوده، در اواسط زمستان، هوای منطقه، کمی سرد خواهد شد و به منفی 1 یا 2 درجه می‌رسد.

در استان خوزستان میزان بارندگی بسیار کم است.

مهم‌ترین شهرهای استان خوزستان

  • اهواز خوزستان

اهواز مرکز استان خوزستان و مهم‌ترین شهر آن است. تاریخ بنای این شهر در دسترس نیست. عیلامیان در حوالی شهر اهواز، شهری به نام «اکسین» را بنا کرده اند. در زمان اشکانیان و ساسانیان این شهر دوبار ویران و ساخته شد.

در اهواز شکر و پارچه بسیار معامله می‌شد و از این نظر این شهر به یک مقصد بازرگانی در بین تاجران و بیگانگان مشهور بود. عرب‌ها به اهواز «سوق الاهواز» می‌گفتند.

از قرن ششم هجری به دلیل بیماری‌های وبا و طاعون، ویرانی‌هایی که در جنگل‌های این منطقه رخ داد، اغتشاشات داخلی و... اعتبار شهر اهواز، کاسته شد تا اینکه در سال هزار و سیصد هجری قمری، در دوران قاجار، کانال سوئز روی رود نیل برپا شد و توجه اروپاییان دوباره به شهر اهواز جلب شد.

ناصرالدین شاه نیز از این فرصت پیش آمده، استفاده کرد و توسط والی خوزستان در کنار اهواز قدیم، بندرگاهی به نام «بندر ناصری» برپا کرد. پس از اینکه این بندر احداث شد، نام اهواز به «ناصریه» تغییر کرد. این نام در دوران پهلوی اول دوباره به اهواز تغییر یافت.

 

مهم ترین مراکز دیدنی اهواز

  1. پل سفید اهواز
  2. پل سیاه
  3. بازار عبدالحمید
  4. بازار کاوه
  5. موزه ی هنرهای معاصر
  6. پل طبیعت
  7. کلیسای سورت مسروپ
  8. خانه ماپار
  9. بازار فلافل
  10. بنای معین التجار
  11. آرامگاه علی بن مهزیار

شهر اهواز اولین بار در دوران عیلامیان ساخته شده و دوبار در تاریخ به طور کامل ویران شده و دوباره ساخته شده‌است.

  • آبادان خوزستان

دومین شهر مهم و منطقه آزاد خوزستان، شهر آبادان است. این شهر یک بندر و جزیره دلتا مانند است که در گذشته به آن «عبادان» می‌گفتند.

در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری آبادان با وجود صنعت نفت بسیار رونق یافت و آباد شد. در سال 1909 میلادی نیز شرکت نفت در این جزیره ساخته شد. پس از اینکه پالایشگاه نفت در آبادان احداث شد، آبادان از لحاظ اقتصادی، سیاسی، بین المللی، تبدیل به یک شهر مهم شد. در زمان پهلوی دوم، آبادان تبدیل به یکی از شهرهای باشکوه ایران شد و نامش از عبادان به آبادان تغییر یافت.

 

مهم ترین جاهای دیدنی آبادان

  1. موزه ی آبادان
  2. مسجد رنگونی‌ها
  3. کلیسای ارامنه گاراپت مقدس
  4. موزه ی نفت
  5. سینما نفت یا تاج سابق
  6. سینما شیرین
  7. بقایای سینما رکس
  8. بازار ته لنجی‌ها
  9. بازارهای قدیمی آبادان مانند کویتی‌ها
  10. اروندرود
  11. رودخانه بهمنشیر
  12. ‌پل کابلی
  13. زیارتگاه سیدعباس
  14. دبیرستان رازی
  15. نخلستان‌های آبادان

آبادان روزگاری مدرن‌ترین شهر خاورمیانه بود و به شهر نخستین‌ها شهرت داشت.

  • شهر شوش خوزستان

یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهانی در شهر شوش قرار دارد. با کاوش‌های باستانی انجام شده، آثار تاریخی که در این منطقه کشف شده به ماقبل از تاریخ بر می‌گردد.

اولین قومی که به شهر شوش رونق بخشیدند و آن را تبدیل به پایتخت کردند، عیلامی‌ها بودند. این شهر در دوران هخامنشیان نیز یک شهر معتبر بود و داریوش بزرگ آن را به عنوان پایتخت زمستانه خود برگزید. در زمان ساسانیان نیز شهر شوش، پایتخت زمستانه بود. این اعتبار و رونق متأسفانه در دوره اسلام بسیار کم رنگ شد.

از سده دوم تا هفتم هجری قمری، شوش دوباره رونق پیدا کرد. ولی دوباره مغولان به این شهر حمله کرده و آن را تبدیل به ویرانه‌ای کردند.

از سال 1809 میلادی در شوش به کاوش‌های باستانی پرداخته شد و آثار نفیسی نیز در این منطقه پیدا شده‌است.


مهم‌ترین مراکز دیدنی شهر شوش

  1. ایوان کرخه
  2. کاخ آپادانا
  3. کاخ اردشیر
  4. قلعه آکروپل (شوش)
  5. هفت تپه
  6. تپه های شوش (شهرشاهی)
  7. تپه های شوش (شهرصنعتی)
  8. معبد زیگورات
  9. معبد برد نشانده

 

شهر شوشتر خوزستان

شهر شوشتر، تاریخ و تمدن بسیار کهنی دارد. این شهر به تنهایی 13 میراث جهانی را در دل خود جای داده‌است. این شهر، نامش در دوران اسلام، «دارالمومنین» بوده و به عنوان پایتخت «سازه‌های آبی جهان» نیز شهرت دارد. شهر شوشتر قدمتی طولانی داشته و در زمان عیلام به آن «آدامن» می‌گفتند.

قدمت زندگی در شهر شوشتر به ده هزار سال پیش بر می‌گردد.

 

مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر شوشتر

  1. سازه های آبی
  2. خانه‌ی مستوفی شوشتر
  3. مسجد جامع
  4. برج کلاه فرنگی
  5. بقعه‌ی براء ابن مالک
  6. نهر داریون
  7. پل بند لشکر
  8. خانه‌ی امین‌زاده
  9. چهار طاقی

شوشتر به معنای خوب‌تر است و از آنجا که شهر شوش رو به ویرانی رفته بود، در 6 فرسنگی آن شوشتر را ساختند. این شهر خوش آب و هوای بهتر و حاصلخیزتر از شوش دارد.

  • دزفول خوزستان

دزفول دومین شهر بزرگ خوزستان است که در کنار رودخانه دز، در بخش‌های جلگه‌ای خوزستان قرار دارد. پیشینه دزفول به دوره ساسانیان بر می‌گردد. البته بخشی از سرزمین‌های امپراتوری عیلام و هخامنشی نیز بوده‌است.

در اطراف دزفول باستان شناسان اجسامی کشف کرده‌اند که قدمتی 5 هزار ساله دارند. پاییز و زمستان دزفول آنچنان سرد نیست و آب و هوای آن مدیترانه‌ای بوده و بسیار سرسبز و زیباست. این سرسبزی تا اوایل بهار ادامه دارد.

مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر دزفول

  1. دریاچه‌ی شهیون
  2. جنگل‌های دز
  3. آسیاب‌های آبی دزفول
  4. آبشار شوی
  5. مسجد جامع دزفول
  6. پل قدیم (ساسانی)
  7. روستای لیوس
  8. آرامگاه یعقوب لیث صفاری
  9. روستای پامنار
  10. آستانه‌ی متبرکه‌ی سبز قبا
  11. تپه‌های باستانی چغامیش

آب و هوای زمستان دزفول مدیترانه‌ای و تابستان آن گرم و خشک است.

  • خرمشهر خوزستان

خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی خوزستان است که در یک ناحیه‌ی باتلاقی در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون قرار دارد.

خرمشهر به دلیل موقعیت استراتژیکش، یکی از شهرهای مهم اقتصادی، سیاسی و تجاری ایران است ک در انتهای‌ترین نقطه استان خوزستان قرار دارد. در گذشته به شهرستان خرمشهر، «بندر محمره» می‌گفتند.

مهم‌ترین جاهای دیدنی خرمشهر

  1. موزه‌ی جنگ
  2. مسجد جامع
  3. پل قدیم خرمشهر
  4. تالاب ناصری
  5. جزیره‌ی مینو
  6. کشتی زمان جنگ اروند صغیر
  7. بازار ماهی فروشان
  8. پل دوم خرمشهر

خرمشهر 200 سال است که به دلیل موقعیت استراتژیکش مورد توجه استعمارگران بوده و چندین بار مورد حمله دشمنان واقع شده‌است.

  • ایذه خوزستان

ایذه از روزگار باستان تا به امروز اسامی متنوعی داشته به آن ایزج، ایذه، اوجا، آیا پیر، آتشان، آنشان، ایگه، اریگ، ایج، مالمیر یا مال امیر می‌گفتند. این شهر، یکی از شهرهای بختیاری نشین منطقه است که پیشینه ساخت آن به دوره عیلامیان بر می‌گردد. آثار باستانی متنوعی در اطراف این شهر وجود دار که گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

 

مهم‌ترین جاهای دیدنی ایذه

  1. نقش برجسته شاهسوار
  2. نقش برجسته ی خونگ اژدر
  3. سنگ نگاره ی کول فرح
  4. اشکفت سلمان
  5. بردگوری (گوردخمه های باستانی)
  6. منطقه ی توریستی زراس
  7. تالاب میانگران
  8. دشت سوسن
  9. منطقه ی تفریحی گلزار
  10. منطقه تفریحی کوه سفید
  11. منطقه ی تفریحی شیمن
  12. سد کارون سه
  13. پارک جنگلی بلوط

ایذه یکی از مراکز مهم در زمان عیلامیان بوده‌است.

بهترین زمان سفر به استان خوزستان

بهترین زمان سفر به خوزستان نیمه‌ی دوم سال و اوایل بهار است که هوای منطقه بسیار مطبوع خواهد بود. شش ماه اول به خصوص از اردیبهشت ماه به بعد هوای استان گرم و شرجی می‌شود و حتی به حدود 50 درجه می‌رسد. لذا با توجه به دمای بالای هوا، سفر در شش ماهه اول سال توصیه نمی‌شود.

 

سخن آخر

خوزستان پنجمین استان پرجمعیت ایران در جنوب غربی کشور پهناورمان است. این استان علاوه بر منابع فراوان تولید نفت و گاز ایران از لحاظ تاریخی، قدیمی‌ترین منطقه در فلات ایران است که قدمت آن به 2700 سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد.

شکل‌گیری تمدن عیلام در حدود سه هزار پیش از میلاد مسیح در این منطقه صورت گرفته‌است. سفر با تور خوزستان به شما کمک می‌کند تا با فراغ دل و بدون خستگی از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید.

تور خوزستان آرندتور، یک سفر سه و نیم روزه است که با اتوبوس VIP سی و دونفره عازم 13 منطقه‌ی تاریخی و طبیعی خوزستان می‌شوید.



1401/06/14 | کد مطلب: 1207
برچسب‌ها: راهنمای سفر
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1207
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
صدیقه حسنی
1402/09/12 06:10
خیلی عالی و جامع بود
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/10/20 12:32
صدیقه عزیز
ممنونیم که نظرت رو با آرند تور به اشتراگ گذاشتی
ناشناس
1402/01/10 21:30
سلام وقت بخیر. ما قصد سفر ب خوزستان با قطار رو داریم بعداز نوروز و فقط شوش شوشتر و دزفول . خاهشن یک برنامه دقیق .غذا و هزینه ...ب ما معرفی کنید
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:26
با سلام و احترام
تورهای خوزستان ما به صورت اتوبوسی هستند و برای اطلاعات بیشتر میتوانید با دفتر آرندتور تماس بگیرید.
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.