کال جنی، سرزمینی پر رمز و راز!
معرفی جاهای دیدنی طبس

کال جنی، سرزمینی پر رمز و راز!

شما هم امتیاز بدهید!

کال جنی، دره‌ای قدیمی و یک اثر ملی است که بومیان به آن «دره جن ‌ها» می‌ گویند. این دره بر اثر جاری شدن سیلاب و فرسایش به وجود آمده‌است.

تور طبس

اگر به دنبال یک فضای وهم آلود هستید که کمی آدرنالین خونتان بالا برود، به کال جنی طبس سفر کنید. دره کال جنی، یکی از جاهای دیدنی طبس است که در 35 کیلومتری آن قرار دارد. این بار ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم، شما را با این دره‌ی زیبا و پرآب آشنا کنیم و در مورد کال جنی مطالب بیشتری در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

دره کال جنی طبس در کجا قرار دارد؟

دره وهم آلود کال جنی در 35 کیلومتری شمال شهر طبس در نزدیکی روستای ازمیغان قرار دارد. این دره دارای دیواره‌های بسیار بلند است که در بعضی قسمت‌ها، کاملا به هم رسیده‌اند و آسمان دیده نمی‌شود!

کال جنی دارای نقش و نگار و دیواره‌های بسیار بلند است که در اثر سیلاب و فرسایش به وجود آمده‌اند.این دره، در سال 1396 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

در دیواره‌های دره کال جنی طبس، تونل‌ها و حفره‌هایی وجود دارد که قدمتشان به دوره ساسانیان بر می‌گردد.

 

چرا به این دره کال جنی می‌گویند؟

کال جنی از دو بخش تشکیل شده‌است. کال به دره یا مسیر ایجاد شده توسط سیلاب و جریان آب گفته می‌شود. جن نیز بنا بر اعتقاد بومیان در این منطقه وجود دارد!

دلیل این امر هم ساختار کال جنی است که وقتی باد در آن می‌وزد، صداهای ترسناکی تولید می‌شود. این مسئله سبب شده تا بومیان تصور کنند در این منطقه موجودات دیگری زندگی می‌کنند و به آن کال جنی بگویند. نام دیگر کال جنی، «دره جنی» است.

کال جنی شباهت بسیاری به  «گرندکانیو» آمریکا دارد.

 

از تاریخچه کال جنی طبس چه می‌دانید؟

همانطور که گفته شد، تصاویر و نقش و نگارهایی که روی دیواره آن وجود دارد، بیانگر این موضوع است که این دره، در طول هزاران سال سیلاب و فرسایش به وجود آمده‌است.

در قسمتی از دره کال جنی، دیواره‌ها به قدری بهم نزدیک هستند، که اصلا آسمان دیده نمی‌شود. شکل دیواره‌ها در برخی قسمت‌ها، Uشکل و در قسمت‌های دیگر به شکل V است.

یکی از نکات بسیار جالب توجه در دره کال جنی طبس، وجود آب و حتی آبشار در این منطقه است. در حالیکه زمین‌های اطراف کال جنی، همگی خشک و بیابان هستند.

تونل‌های ساخته شده روی دیواره‌های کال جنی، به یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

 

از جمله شگفتی‌های دیگر دره کال جنی، وجود نخلستان‌هایی است که به صورت تصادفی در کال جنی روییده‌اند و توصیه می‌شود، حتما آنها را ببینید.

 

ساختار دره کال جنی به چه صورت است؟

کال جنی طبس از یک کال اصلی و چند کال فرعی تشکیل شده‌است. کال اصلی از نخلستان شروع شده و تا روستای ازمیغان ادامه دارد.

در کال اصلی، حوضچه‌هایی به عمق 1.5 متر وجود دارد که برای آب تنی از آنها استفاده می‌شود.

از نظر بومیان وجود همین آب روان و تفاوت آن، با اراضی اطرافش خود این منطقه را پر رمز و راز کرده‌ و وجود جن در این منطقه را تشدید می‌کند.

تونل‌ها و خانه‌هایی که به گبر شهرت دارد، در زمان ساسانیان ساخته شده و برای چله‌نشینی یکتاپرستان استفاده می‌شده‌است.

 

دره کال جنی دارای دیوارهای بلند و پرشیبی است که می‌تواند برای بازدیدکنندگان خطراتی به همراه داشته باشد. به همین جهت توصیه می‌شود، هرگز تنهایی به این منطقه نروید!

 

تور طبس با آرندتور

یکی از جاهای دیدنی طبس که با آرندتور به بازدید از آن می‌روید، دره کال جنی طبس است. در این سفر 3.5 روزه، 7 وعده غذا مهمان آرندتور خواهید بود. درجه سختی سفر طبس 3 از 6 بوده و با اتوبوس VIP سی و دو نفره راهی سفر می‎‌کنید. در این سفر طبیعت‌گردی، به غیر از کال جنی، از 9 جاذبه‌ی گردشگری دیگر طبس دیدن خواهید کرد و در مسیر بازگشت به تهران نیز، به دیدن دریاچه نمک خور بیابانک در استان اصفهان خواهید رفت.

دریاچه نمک خور، بزرگ‌ترین دریاچه نمکی کشور است. این دریاچه یکی از منابع مهم ماده‌ی معدنی پتاس در جهان به شمار می‌رود. پس در این سفر به یاد ماندنی همراه ما باشید تا از 11 جاذبه‌ی گردشگری طبس دیدن کنید.



1400/05/02 | کد مطلب: 1214
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1214
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.