روستای ازمیغان، واحه‌ای به شیرینی خرما و عطر شالیزارها
معرفی جاهای دیدنی طبس

روستای ازمیغان، واحه‌ای به شیرینی خرما و عطر شالیزارها

شما هم امتیاز بدهید!

هرگز فکرش را نیز نمی‌توانیم بکنیم که در آب و هوای گرم و خشک طبس، بتوانیم از بوی شالیزارهای برنج سرمست شویم، روستای ازمیغان، شگفتی‌ساز این معجزه است!

تور طبس

هربار نام شالیزارهای برنج را می‌شنویم، ناخودآگاه به شمال کشور فکر می‌کنیم. شاید هرگز  تصور نکنیم، در نزدیکی طبس با آب و هوای گرم و خشکش، بتوانیم از عطر و بوی شالیزارهای برنج حسابی لذت ببریم!

روستای ازمیغان یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی طبس است که شما در آن می‌توانید نه تنها نخلستان‌های خرما و شالیزارهای برنج را در کنار هم ببینید، بلکه در هر فصل سال میوه‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد!

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم شما را با دیدنی‌های روستای ازمیغان بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

از روستای ازمیغان چه می‌دانید؟

روستای ازمیغان، یکی از جاهای دیدنی طبس و ییلاقات اطراف آن است که در 40 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان قرار گرفته و حرفه‌ی ساکنان آن کشاورزی و دامپروری است.

این ییلاق، از معدود روستاهای منطقه است که رودخانه دائمی دارد و آب آن بیشتر برای مصارف کشاورزی و دامپروری استفاده می‌شود.

دیدنی‌های روستای ازمیغان طبس، بسیار متنوع و گسترده است. در این روستا شما می‌توانید نخلستان‌های خرما که به صورت پراکنده و خودرو هستند، در دسته‌های 5-4 تایی ببینید. درختان میوه‌های مختلف و مرکباتی همچون زردآلو، سیب، پرتقال، نارنگی، نارنج، انگور، خرمالو، آلو، هلو، شلیل، گلابی، به، گردو و بادام در این منطقه به وفور رشد کرده‌اند.

روستای ازمیغان طبس، به لطف وجود دو آب و هوای گرم و مرطوب و گرم و خشک، دو نوع پوشش گیاهی متنوع را به صورت یک جا دارد.

 

پوشش گیاهی ازمیغان

همانطور که گفته شد، به دلیل وجود رودخانه دائمی و دو اقلیم آب و هوای گرم خشک و گرم و مرطوب، می‌توانید انواع درختان میوه، مرکبات، گل و گیاه را ببینید.

همانطور که گفته شد، نخلستان‌های خرما به صورت پراکنده و در گروه‌های 5-4 تایی هستند. در حد فاصل بین درختان خرما، اراضی به صورت پلکانی درآمده‌اند تا شیب منطقه گرفته شود و درون هرکدام از این بلیت‌ها، شالیکاری می‌شود.

اگر در هر فصل سال به روستای ازمیغان سفر کنید، دست خالی بر نمی‌گردید. به غیر از درختان خرما که به صورت خودرو رشد کرده‌اند، درختان انجیر کوهی با قدمت 300 ساله و ارتفاع 20 متری نیز در این منطقه وجود دارند.

علاوه براین در روستای ازمیغان، شما شاهد کاج‌های بلند قامت و انواع گل‌های وحشی و گل‌های محمدی خواهید بود که عطر و بویشان حسابی شما را سرمست خواهند کرد!

در روستای ازمیغان انواع صیفی‌جات همچون خربزه، خیار، هندوانه و طالبی نیز  کشت می‌شود.

طراحی خانه‌های روستای ازمیغان

خانه‌های روستای ازمیغان، به سبک خانه‌های کویری ساخته شده و در ساخت آنها از مصالح خشت، گل، خاک و چوب استفاده شده‌است.اهالی روستای ازمیغان، 223 نفر هستند که در قالب 68 خانوار زندگی می‌کنند.

سبک خانه‌های روستای ازمیغان، به سبک خانه‌های کویری است.

این اهالی، بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. در این روستا، حدود 30 خانوار به کشت برنج مشغول هستند و حدود 15 هکتار، زمین، زیر کشت دارند. نام برنج درجه یک و خوش عطر روستای ازمیغان، «چمپا» است.

بهترین زمان کاشت برنج در روستای ازمیغان، اردیبهشت تا مهرماه است.

جاهای دیدنی روستای ازمیغان

 

  • آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار

یکی از زیارتگاه‌های نزدیک روستای ازمیغان، آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار است. این آرامگاه متعلق به یکی از برادرزادهای حضرت علی (ع) است. قدمت ساختمان اولیه این آرامگاه، به زمان ورود اسلام به ایران بر می‌گردد. اما این بنا، بارها مورد مرمت و بازسازی، قرار گرفته‌است.

 

  • تخت عروس

در بالادست، که نهر آبی که به روستا منتهی می‌شود، سنگ بزرگ سفیدی در کف دره وجود دارد که به آن اهالی روستا، تخت عروس می‌گویند. این سنگ در وسط رودخانه، بسان یک تخت سفید قرار گرفته و در دو طرف آن، آب در حال حرکت است. به همین دلایل، بومیان منطقه به آن تخت عروس می‌گویند.

 

  • تنگه و آبشار قدمگاه

تنگه و آبشار قدمگاه در نزدیکی روستای ازمیغان قرار دارد و شما با 30 دقیقه پیاده‌روی در میان شالیزارهای برنج و باغ‌های میوه به تنگه می‌رسید.

در تنگه، جوی‌های آب از هر طرف جاری هستند. همین امر، طراوات و شادابی منطقه را دوچندان می‌کند. آبشاری بزرگ وجود دارد که آبش به حوضچه‌ای 8 متری  فرو می‌ریزد و هر بازدید کننده‌ای را وسوسه می‌کند تا در برکه، تنی به آب بزند و روح و تن خود را حسابی جلا دهد.

این منطقه به دلیل صخره‌هایی که در زیر آب دارد، مناسب شیرجه زدن نیست. بهتر است یک راهنما همراه شما باشد و از جایی که می‌گوید، وارد برکه شوید.

در آب حوضچه 8 متری تنگه، ماهی‌های ریز و کوچکی نیز، وجود دارند که زیبایی منطقه را بیشتر کرده‌اند.

تور طبس با آرندتور

یکی از جاهای دیدنی طبس که با آرندتور به بازدید از آن می‌روید، روستای ازمیغان است. در این سفر 3.5 روزه، 7 وعده غذا مهمان آرندتور خواهید بود. درجه سختی سفر طبس 3 از 6 بوده و با اتوبوس VIP سی و دو نفره راهی سفر می‎شوید.

در این سفر طبیعت گردی، به غیر از روستای ازمیغان، 9 جاذبه‌ی گردشگری دیگر را نیز دیدن خواهید کرد و در مسیر بازگشت به تهران، به بازدید از دریاچه نمک خور بیابانک در استان اصفهان می‌روید.

دریاچه خور نمک بیابانک، یکی از قدیمی‌ترین منابع نمک و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی فصلی نمک در ایران است. سطح این دریاچه، با اشکال هندسی منظمی پوشیده شده‌است. به دریاچه نمک خور بیابانک، دریاچه نمک کویر مصر نیز می‌گویند. پس با آرندتور در یک سفر به یاد ماندنی همراه باشید و از 11 جاذبه‌ی گردشگری طبس دیدن کنید.



1400/05/03 | کد مطلب: 1215
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1215
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.