ارگ طبس با قدمتی بیش از 1000 سال!
معرفی جاهای دیدنی طبس

ارگ طبس با قدمتی بیش از 1000 سال!

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

ارگ طبس یا کهن دژ، یکی از جاهای دیدنی طبس است که قدمتی بیش از هزار سال دارد. این بنا، در طول تاریخ بارها آسیب دیده و دوباره مرمت شده‌است.

تور طبس

ارگ طبس یا کهن دژ، در تاریخ 9 فروردین 1387 به ثبت ملی  رسید. همانطور که اشاره شد، ارگ طبس بارها مرمت شده، یکی از تعمیرات آن در سال 1216 هجری قمری اتفاق افتاده‌است. پس از این مرمت، سنگ نوشته‌ای، بر سر در ارگ نصب کرده بودند که در آن،  از  ارگ طبس یا کهن دژ یاد شده‌است. این سنگ نوشته قدیمی، نشان از قدمت تاریخی آن دارد. در سال 1292 هجری قمری در، حکومت عمادالملک، بار دیگر این بنا مورد مرمت قرار گرفت.

وبلاگ آرندتور، در این مطلب، سعی بر این دارد تا در مورد کهن دژ اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی ارگ طبس

ارگ طبس یا کهن دژ، در بخش غربی استان خراسان جنوبی وجود دارد. تاریخ ساخت آن مشخص نیست. اما بر اساس برآوردهایی که باستان شناسان انجام داده‌اند، قدمت ارگ طبس یا کهن دژ به بالای 1000 سال می‌رسد.

ارگ طبس تا اواخر حکومت قاجاریان استفاده می‌شده‌است.

در ارگ طبس، راه‌های زیرزمینی وجود داشته که به خارج از قلعه راه داشته و سواران با اسب از داخل تونل‌ها می‌گذشتند. ارگ طبس در گذشته 6 برج داشته و یکی از معروف‌ترین آنها، برج نادر میرزا، یکی از شاهزادگان دوره زند، بوده‌است. وجه تسمیه نام این برج، به محبس شدن، نادر میرزا، در آن، برمی‌گردد.

ارگ طبس همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شده، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است. تنها بخشی که از زمان ساخت اولیه ارگ به شکل ثابت مانده، حصار ارگ است. باقی قسمت‌ها بارها مورد مرمت قرار گرفته و اکنون دارای معماری قاجار است.

حکیم ناصر خسرو قبادیانی به مدت 17 روز در کهن دژ اقامت داشته‌است.

زلزله و ویرانی ارگ طبس

تا قبل از زلزله 1357 طبس، ارگ طبس بسیار تماشایی بود. برج‌ها و باقی قسمت‌های درونی‌اش قابل تشخیص بودند. اما بعد از زلزله، بخش اصلی کهن دژ ویران شد. در سال 1378 شمسی، آواربرداری از ارگ طبس انجام شد و دالان‌ها و دیوارهای ارگ، مجددا پدیدار شد.

در طی آواربرداری، پیکر مرد تنها و فقیری که در این ارگ زندگی می‌کرد، به نام سید علی میرزا، پیدا شد. وی را در ارگ دفن کردند و اتاقکی نیز بر بالای مقبره اش بنا نمودند.

 

معماری ارگ طبس

ارگ طبس 5 منزل به سبک خانه‌های قدیمی داشته‌است. در این خانه‌ها، اتاق‌ها در وسط ارگ قرار داشته‌اند و پیرامونشان دو ایوان شمالی و جنوبی وجود داشته‌است.

هر خانه یک حیاط بزرگ داشته و در گوشه‌ای از آن مطبخ و اجاق بوده‌است. این خانه‌ها یک حوض آبی نیز در وسط داشته‌اند که آبش با آب قنات پر می‌شده‌است. به غیر از این حوض که آبش برای مصارف بهداشتی استفاده می‌شده، هر خانه یک حوض کوچک آبی نیز داشته‌، که برای مصارف خوردنی و آشامیدنی از آن استفاده می‌کردند.

به جز این 5 منزل در ارگ طبس، مکان‌های عمومی همچون حمام، حسینیه، مسجد، آب انبار، در قسمت شمال شرقی ارگ، وجود داشته‌است.

هر خانه در ارگ طبس دارای یک سرداب یا زیرزمین بوده‌است.

تور طبس با آرندتور

یکی از جاهای دیدنی طبس که با آرندتور به بازدید از آن می‌روید، ارگ طبس است. آرندتور شما را در یک سفر 3.5 روزه، با اتوبوس VIP سی و دو نفره و7 وعده غذا مهمان خواهد کرد. درجه سختی سفر طبس 3 از 6 است.

در این سفر طبیعت گردی- تاریخی، به غیر از ارگ طبس، 9 جاذبه‌ی گردشگری دیگر را نیز دیدن خواهید کرد و در مسیر بازگشت به تهران، به بازدید از دریاچه نمک خور بیابانک در استان اصفهان خواهید رفت.

دریاچه خور نمک بیابانک، یکی از قدیمی‌ترین منابع نمک و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی فصلی نمک در ایران است. سطح این دریاچه، با اشکال هندسی منظمی پوشیده شده‌است. به دریاچه نمک خور بیابانک، دریاچه نمک کویر مصر نیز می‌گویند. پس با آرندتور در یک سفر به یاد ماندنی همراه باشید و از 11 جاذبه‌ی گردشگری طبس دیدن کنید.



1400/05/09 | کد مطلب: 1218
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1218
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.