1700 سال با پل قدیم دزفول، استوارترین پل آجری جهان
معرفی جاهای دیدنی دزفول

1700 سال با پل قدیم دزفول، استوارترین پل آجری جهان

8 رای   شما هم امتیاز بدهید!

پل قدیم دزفول یادگار 1700 ساله از دوران ساسانیان است که به دستور شاپور اول و به دست ده‌ها هزار اسیر رومی ساخته شده‌است.

تور خوزستان

شاید برای شما هم این سوال پیش آید، پل قدیم دزفول کجاست؟ این پل چرا ساخته شد؟ مواد و مصالح پل قدیم دزفول چیست؟ آیا ایرانیان خود این پل را ساخته‌اند؟

ما در وبلاگ آرندتور تصمیم داریم به سوالات شما در این رابطه پاسخ دهیم. پس همراه ما باشید تا اطلاعات مختصری از پل قدیم دزفول، قدیمی‌ترین پل آجری جهان کسب کنید.

 

پل قدیم درفول کجاست؟

پل قدیم دزفول در استان خوزستان، روی رودخانه دز، ما بین دو بوستان رعنا و ولیعصر قرار دارد.

 

از تاریخچه پل قدیم دزفول چه می‌دانید؟

پل قدیم دزفول یکی از جاهای دیدنی این شهر است که موجب نام گذاری این شهر به «دُژپل» یا دزفول نوعی شده‌است. این پل به نام‌های متعددی چون پل اندامشک، پل اندامش، پل روناش، پل قدیمی، پل باستانی دزفول، پل ساسانی، پل شاپوری، پل رومی شهرت دارد.

پل قدیم دزفول یا دژپل، یادگاری 1700 ساله از دوره ساسانیان و پادشاه مشهور، شاپور اول است. توسط پل قدیم دزفول، دو منطقه شرقی و غربی دزفول به هم متصل می‌شوند.

پل قدیمی دزفول، یکی از راه‌های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده که به دستور شاپور اول و هزاران رومی اسیر شده در جنگ با والریان، ساخته شده‌است.

در کنار پل قدیمی دزفول، قلعه‌ای هم نام با پل، به نام، قلعه دزفول به منظور حفاظت از پل ساخته شده‌است.

اطلاعات پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول، در سلسله ساسانیان ساخته شد. در سال 260 میلادی، شاپور اول در جنگ با والریان پیروز شد و به کمک 70 هزار اسیر رومی روی رودخانه دز، پلی ساخت. از آنجا که رومیان، در ساخت این پل دخیل بودند به پل قدیم دزفول، پل رومی نیز می‌گویند.

هدف شاپور اول از ساخت این پل، لشکرکشی و عبور آسان لشکریان از روی رودخانه است. پایه‌های پل به صورت بند ساخته شد تا سطح آب رودخانه دز را بالا ببرند و نهرهای اطراف را پر آب کنند.

پل قدیم دزفول یک پل ارتباطی بین منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده‌است.

معماری پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول، طولی برابر با 370 متر و 14 دهانه دارد و از سنگ ساروج و آهک ساخته شده‌است. ساروج، تشکیل شده از خاکستر، آهک، ماسه بادی و لویی یا نی رودخانه که له می‌شود، تخم‌مرغ، موی بز و شیر است. در ساخت پل قدیمی دزفول، از سنگ‌های بزرگ ماسه‌ای اطراف شوشتر، استفاده شده‌است که با بست‌های فلزی بهم متصل شده‌اند.

از سازه اصلی ساسانیان، تنها پایه‌های آن باقی مانده‌است و در عصر صفوی روی همین پایه‌ها، بنای فعلی پل قدیم دزفول، به صورت عریض‌تر، ساخته شد. طاقدیس‌های بنا، در دوره صفویه گذاشته شد. روی پل، در دوران پهلوی و رضا شاه مرمت شد.

مهم‌ترین اثر تاریخی شهر دزفول، پل قدیمی دزفول است.

تا سال‌های 1388 و 1389 شمسی، از روی این اثر باستانی، ماشین‌ها تردد می‌کردند. اما در سال 1388، عبور خودرو از روی آن ممنوع شد. هم اکنون به صورت پیاده‌روی می‌توان از روی پل قدیمی دزفول گذر کرد.

پل قدیم دزفول از سنگ، ساروج و آهک ساخته شده و در دوران حکومت «عضدالدوله‌دیلمی»، «صفویان» و «پهلوی» بازسازی شده‌است.

پل قدیم دزفول در سال 1310 شمسی به ثبت ملی رسید.

پل جدید دزفول

به جز پل قدیم دزفول، پل‌های مختلفی از جمله پل شناور و پل جدید دزفول روی رودخانه دز، هستند. پل جدید دزفول، در سال 1398 به نام سردار سلیمانی نامیده شد. در نزدیکی پل جدید دزفول، سازه‌های آبی وجود دارند که می‌توان به بازدید آنها رفت.

 

سخن آخر

پل قدیمی دزفول، قدیمی‌ترین پل آجری جهان است که 17 قرن از ساخت آن به دستور شاپور اول و 70 هزار اسیر رومی می‌گذرد. این بنای باستانی 14 دهانه دارد و در ساخت آن از سنگ، آهک و ساروج استفاده شده‌است. پل قدیمی دزفول روی رودخانه دز ساخته شده و دو منطقه شرقی و غربی شهر دزفول را به یکدیگر وصل می‌کند. این بنای تاریخی تا سال های 89-1388 برای تردد خودرو استفاده می‌شد اما خوشبختانه بیش از یک دهه است که تنها برای پیاده‌روی از آن استفاده می‌کنند. چنانچه تمایل بازدید از این بنای تاریخی دارید، می‌توانید در تور خوزستان آرندتور با ما همراه شوید.



1400/06/06 | کد مطلب: 1266
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1266
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.