راهنمای سفر به ۹ جاذبه گردشگری دزفول

راهنمای سفر به جاذبه های گردشگری دزفول

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

معرفی 9 جاذبه طبیعی دزفول به شما کمک می‌کند تا در سفر به استان خوزستان علاوه بر تماشای آثار تاریخی آن، از طبیعت بی‌مثال منطقه، بهتر استفاده کنید.

تور خوزستان

اگر شما هم از طبیعت‌گردان حرفه‌ای باشید، حتما نام دزفول را به سبب طبیعت وحشی و بسیار بکرش، شنیده‌اید. این بار ما، در وبلاگ آرندتور، قصد داریم، شما را با جاذبه‌های طبیعت دزفول، بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

 

رودخانه دز

یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور، رودخانه دز است. این رودخانه، از میانه‌ی شهر دزفول می‌گذرد. رودخانه دز، به سبب بستر سنگی‌اش، همواره آب زلال و تمیزی دارد. اختلاف دمای آب با گرمای بیرون، در وسط چله تابستان، گاهی به 35 درجه می‌رسد.در کنار رودخانه دز، تفرجگاه‌های مختلف همون «پارک ساحلی دولت»، «علی کله» و...وجود دارد که مسافران می‌توانند در آلاچیق پارک ساحلی دولت اتراق کرده و از امکانات این مکان تفریحی استفاده کنند.

 

چطور به تفرجگاه رودخانه دز بروید؟

پارک دولت، در مجاورت رود دز در بلوار شهدا واقع شده‌است. تفرجگاه علی کله نیز در فاصله اندکی از پارک در حاشیه رود دز قرار دارد.

رودخانه دز، از رشته کوه‌های زاگرس میانی، سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه، با عبور از شهر دزفول تبدیل به یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دزفول شده‌است.

چال کندی

چال کندی، یکی از مناطق دیدنی و زیبای رود زلال دز است که در 18 کیلومتری شمال شرقی دزفول قرار دارد. برای رفتن به این منطقه، بهتر است، با یک راهنما بروید. بهترین زمان سفر به چال کندی، فصول گرم سال است تا در آب آن بتوانید تفریحاتی همچون شنا، ماهی گیری، قایق رانی و.. داشته باشید.

 

چطور به چال کندی بروید؟

چال کندی، در 18 کیلومتری دزفول در مسیر جاده دزفول-شهیون و 7 کیلومتری بعد از پادگان قدس در مسیر رود دز قرار دارد.

بهترین زمان سفر به چال کندی، ابتدای خرداد تا اواسط مهرماه است.

آبشار شوی دزفول

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی  دزفول، آبشار خوش قد و قامت شوی است. این آبشار به عروس بهاری منطقه، نیز شهرت دارد. آبشار شوی، به عنوان یک اثر ملی و طبیعی در ایران به ثبت رسیده‌است.

آبشار شوی در نزدیکی کوه سالن و در فاصله 90 کیلومتری از شهر دزفول واقع شده و در فصل بهار، به ویژه فروردین ماه، بسیار پرآب و پرشور است. ارتفاع آبشار شوی به 100 متر و عرض آن به 40 متر می‌رسد.

آبشار شوی به آبشار نیاگارای ایران شهرت دارد. وقتی به سمت آن آبشار خوش قد و هیکل، می‌روید، قبل از رسیدن به آن، یک آبشار دیگر به نام «سنگ مار» یا شوی دوم، در سر راه‌تان وجود دارد. از آبشار سنگ مار تا آبشار شوی 15 دقیقه باید پیاده‌روی کنید.

 

چطور به آبشار شوی بروید؟

برای دیدن آبشار شوی باید به منطقه «شهیون» دزفول بروید. در جاده منتهی به این منطقه، یک تابلو وجود دارد که مسیر حرکت به سمت آبشار شوی را نشان می‌دهد. این جاده خاکی است. باید 30 کیلومتر در آن پیش بروید تا به جایی برسید که بتوانید پیاده‌روی کنید و خود را در مسیر رسیدن به آبشار قرار دهید.

بهترین زمان سفر به آبشار شوی، یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری دزفول، فروردین ماه است.

روستای پامنار دزفول

یکی دیگر از جاذبه های طبیعت دزفول، روستای پامنار است. این روستای خوش آب و هوا، در دامنه‌های زاگرس و در فاصله 45 کیلومتری از دزفول واقع شده‌است. چنانچه دوست داشته‌باشید، از طبیعت بی‌مثال منطقه، بیشتر استفاده کنید، می‌توانید شب را در بوم‌گردی‌های منطقه سر کنید و با حال و هوای منطقه و فرهنگ مردم روستا بیشتر آشنا شوید.

 

چطور به روستای پامنار بروید؟

برای رسیدن به روستای پامنار، باید از جاده شهیون بروید. ابتدا «بیشه بزان» را پشت سر می‌گذارید تا به روستای «اسلام آباد» برسید. پس از روستای اسلام آباد، مسیر دو راهی می‌شود، شما مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا به روستای پامنار برسید.

بهترین زمان سفر به روستای پامنار، یکی از جاذبه های طبیعت دزفول، اسفند و فروردین ماه است.

دریاچه شهیون

یکی از زیبایی‌های که در اطراف روستای پامنار وجود دارد و یکی از جاذبه های طبیعی دزفول، دریاچه شهیون است. این دریاچه به «دریاچه سد دز» نیز شهرت دارد و در شمال غربی این روستای سرسبز قرار دارد.

آب دریاچه شهیون از ارتفاعات «الیگودرز» و «اراک» سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به روستای پامنار می‌ریزد. این دریاچه 6000 هکتار، وسعت داشته و در تمام سطوح عمق یکسانی ندارد. عمیق‌ترین قسمت دریاچه شهیون، 50 متر عمق دارد. در میانه دریاچه شهیون جزایر کوچک و بزرگ مختلفی وجود دارد. بزرگ‌ترین مساحت این جزیره‌ها، حدود 60 هزار متر مربع وسعت دارد.

 

چطور به دریاچه شهیون بروید؟

دریاچه شهیون در روستای پامنار قرار دارد و مسیر رفت و آمد به آن، همان مسیر روستای پامنار است.

دریاچه شهیون برای قایق رانی بسیار مناسب است، در مرکز دریاچه یک جزیره بسیار زیبا وجود دارد که مرکز بسیار زیبایی برای کمپ کردن است.

دره کول خرسون

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیز ترین جاذبه های طبیعی دزفول، دره کول خرسون است. این دره در 25 کیلومتری شهرستان دزفول قرار دارد. در گرمای تابستان دمای این دره، زیر 20 درجه سانتی‌گراد است!

عرض دره کول خرسون در برخی از قسمت‌ها به قدری تنگ می‌شود که تماشای آسمان و نور خورشید بسیار سخت و کم خواهد شد. گاهی در مسیر پیمایش، مجبور هستید، یک نفره از مسیر بگذرید. کفپوش دره کول خرسون از شن، ماسه و سنگ پوشیده شده و در بیشتر قسمت‌های این دره، چشمه‌های داخل کوه، جریان آب را بیشتر می‌کند و سطح آب را بالا می‌برد. سطح آب در این دریاچه بالا بوده و شدت آن زیاد است. بنابراین زیاد در آن پیشروی نکنید. مسیر رسیدن به دره کول خرسون بسیار دشوار است و حتما باید با یک راهنما و بلد راه به منطقه بروید.

 

چطور به دره کول خرسون دزفول می‌روید؟

همانطور که گفته شد، دره کول خرسون یکی از جاذبه های طبیعی دزفول است. برای رسیدن به آن باید از جاده شهیون به روستای بیشه بزان بروید و از این روستا به مقصد دره کول خرسون بقیه مسیر را پیاده بروید.

بهترین زمان برای بازدید از دره کول خرسون، اواخر خرداد ماه است که بارش در منطقه کم است. توصیه می‌شود قبل از حرکت به منطقه، حتما آب و هوای آن را چک کنید.

دره تو بیرون دزفول

یکی دیگر از جاذبه های طبیعت دزفول، دره تو بیرون است. این دره طبیعتی بسیار بکر و شگفت انگیز دارد و در شمال دزفول در بخش سردشت، در فاصله 28 متری قرار دارد. دیوارهای دره تو بیرون بسیار بلند بوده و در بعضی از قسمت‌ها به بیش از 100 متر می‌رسد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آب است و درونش درختان انجیر وحشی، آبشارها، آبچکان و هزاران گیاه خودرو وجود دارد.

 

چطور به دره تو بیرون بروید؟

از مسیر جاده دزفول به سردشت، مسیرتان را ادامه می‌دهید و خودتان را به دره تو بیرون می‌رسانید.

بهترین زمان سفر به دره تو بیرون اردیبهشت تا شهریور ماه است. به هیچ وجه 6 ماهه دوم به این منطقه سفر نکنید. در دره تو بیرون، در 6 ماهه دوم، خبری از هوای معتدل دزفول نیست.

صوفی احمد دزفول

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و گردشگری دزفول، منطقه صوفی احمد است که در شمال شهرستان دزفول قرار دارد. این منطقه طبیعت بکری دارد. در میان این منطقه کوهستانی، بقعه «حضرت صوفی احمد» سفیر امام رضا (ع)، قرار دارد. نام روستا از نام این بقعه متبرکه، گرفته شده‌است.

 

چطور به صوفی احمد بروید؟

برای رفتن به این جاذبه طبیعی دزفول، باید از جاده اصلی شهیون، مسیر فرعی که منتهی به روستای «حسن آقا»، می‌شود را انتخاب کنید. پس از اینکه از روستای حسن آقا، گذر کردید به سمت روستای «دارک» بروید. پس از گذر از روستای دارک، دره‌ای سرسبز وجود دارد که به آن «بوسونک» می‌گویند. در داخل بوسونک، دره صوفی احمد واقع شده‌است.

بهترین فصل برای رفتن به منطقه صوفی احمد، فصل بهار است.

دژ محمد علی خان

دژ محمدعلی خان و جاده‌ی منتهی به آن، یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین جاذبه های طبیعی دزفول است. این دژ، به دژ علی مردان خان نیز، شهرت دارد و یکی از باشکوه‌ترین جاذبه های طبیعت منطقه است. در  سفر به دزفول می‌توانید به بازدید از دژ محمد علی خان بروید.

دژ محمد علی خان، دژی بسیار عظیم و با ابهت به ارتفاع 1550 متر و شانه به شانه‌ی «کوه تفتان» است که در فاصله 65 کیلومتری از دزفول قرار دارد.

 

چطور به دژ محمد علی خان بروید؟

برای رفتن به سمت دژ محمد علی خان باید از جاده سردشت بروید. پس از عبور از روستای «گوروی» یا «توت علیا» به‌سمت چپ و یک جاده فرعی به نام «احمد فداله» می‌روید. مسیر را ادامه می‌دهید تا به روستای «لب سفید» می‌رسید.

از این روستا به بعد، جاده ارتفاع بیشتری می‌گیرد. روستای بعدی که در مسیرتان قرار دارد، روستای «ابوالحسن» است. از آن نیز، عبور کنید و حدود ۶ کیلومتر دیگر رانندگی کنید در سمت چپ‌تان، به دژ محمدعلی خان می‌رسید که از سطح دریا، ۸۵۰ متر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به دژ محمد علی خان از آذر ماه تا اوایل اردیبهشت ماه است که دشت‌ها مملو از گل‌های زرد خاکشیر است.

سخن آخر

شهر دزفول یکی از شهرهای باستانی ایران در استان خوزستان است. این شهر علاوه بر جاهای دیدنی باستانی اش طبیعتی بسیار بکر و وحشی دارد. در این مقاله ما تنها بخشی از جاذبه های طبیعی دزفول را به شما معرفی کرده‌ایم. در سفر به دزفول می‌توانید به دیدن این جاذبه های طبیعی و گردشگری منطقه بروید. 

 



1400/06/09 | کد مطلب: 1269
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1269
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.