آرامگاه یعقوب لیث صفاری، احیا کننده زبان پارسی
معرفی جاهای دیدنی دزفول

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، احیا کننده زبان پارسی

4 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، یکی از جاهای دیدنی دزفول است که در میان، خرابه‌های گندی شاپور، یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی ایران، قرار دارد.

تور خوزستان

جلال و زیبایی گنبد مخروطی و مضرس شکل، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، از نمای دور کاملا مشخص است. طراحی گنبدهای مخروطی شکل دندانه‌دار، در استان خوزستان بسیار مرسوم هستند و گنبد آرامگاه یعقوب لیث صفاری، یکی از بهترین گنبدهای مخروطی شکل خوزستان است.

ما در وبلاگ آرندتور این بار قصد داریم، اطلاعات کلی در مورد آرامگاه یعقوب لیث صفاری در اختیارتان قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

 

یعقوب لیث صفاری که بود؟

یعقوب لیث، پسر مسگری از قریه قرنین و اهل سیستان بود. از آنجا که او حرفه‌اش، رویگری بود به صفاری شهرت یافت. یعقوب مردی جوانمرد و عیار بود و به خاطر دلاوری‌ها و شجاعتش، عده‌ای او را به سرداری انتخاب کرده‌بودند.

او توانست خوارج را از بین ببرد و همین امر سبب محبوبیتش شد و به عنوان پادشاه انتخاب شد. مرکز حکومت او شهر «زرنگ» یا «زرنج» در افغانستان امروزی بود. در زمان او اعراب در قدرت بودند و زبان عربی در کشور ایران و حکومت‌های ایرانی به عنوان زبان رسمی انتخاب شده‌بود. یعقوب لیث توانست دوباره زبان پارسی را پس از 200 سال زنده کرده و به عنوان زبان رسمی کشور انتخاب کند.

می‌گویند تبار یعقوب لیث، به ساسانیان می‌رسیده، همین امر شاید یکی از دلایل کینه او از حکمای عرب بود. او از ابتدای حکومتش، آرزوی سرنگونی حکومت بنی عباس را داشت.

یعقوب لیث، پس از فتح کرمان، نیشابور و خراسان به سراغ سرنگونی حکومت طاهریان رفت و در این راه پیروز شد. قدم بعدی‌اش، این بود که به سراغ حکومت بنی عباس برود، از این رو به خوزستان لشکرشی کرد و از آنجا به بغداد رفت. در جنگ با خلیفه، از ناحیه گلو آسیب دید و شکست خورد. او به منظور احیا لشکرش، به سمت شوش عقب نشینی کرد تا سپاهش را تقویت کرده و دوباره به بغداد لشکرکشی کند. اما در نزدیکی دزفول (گندی شاپور) به طور ناگهانی بیمار شد و جانش را از دست داد.

یعقوب لیث صفاری، پاسدار و احیاکننده زبان پارسی است.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری کجاست؟

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در شمال شرقی روستای «شاه آباد» در 10 کیلومتری جاده دزفول-شوشتر استان خوزستان واقع شده‌است.این بنا در میان خرابه‌های یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در دوران باستان، گندی شاپور، قرار دارد. سنگ قبرهای باستانی که در اطراف آرامگاه یعقوب لیث صفاری قرار دارند، شاهدی هستند بر این ادعا!

آرامگاه یعقوب لیث صفاری یک اثر ملی و یکی از آثار تاریخی استان خوزستان است.

معماری آرامگاه یعقوب لیث صفاری چگونه است؟

سازه اصلی این بنا، خشت خام بوده و نقوش برجسته روی گنبد مخروطی شکل آن از ملات گچ و خاک درست شده‌است. آرامگاه یعقوب لیث صفاری، یک در ورودی دارد که سطح داخلی بنا را از سطح بیرونی جدا می‌کند.

فضای بیرونی آرامگاه، ظاهر بسیار خوبی دارد. اما ظاهر قسمت درونی آرامگاه، مناسب شأن یک شاه دلاور، شجاع و پاسدار زبان پارسی نیست!

متأسفانه قسمت درونی آرامگاه ظاهر خوبی ندارد و در ضریح آهنی از چوب صندوق میوه ساخته شده و روی دیوارهای درونی‌اش، میخ‌های زنگ زده، سیم‌های کج، تار عنکبوت‌های گسترده، موکت رنگ و رو رفته و.... وجود دارد که تأثیر بسیار بدی بر گردشگران می‌گذارد. هرچند هیچ کدام از این مطالب، از شخصیت بزرگ منش یعقوب لیث صفاری و کار بزرگی که برای ایران کرده، نمی‌کاهد.

قدمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری به دوران سلجوقی تا قاجاریه بر می‌گردد. قدیمی‌ترین قسمت‌های بنا، مربوط به دوره سلجوقی است.

مردم محلی می‌گویند، در چندین دهه پیش، روی دیوار گنبد، اسم یعقوب لیث صفاری به زبان عربی با خط درشت نوشته شده بود. اما، توسط عده‌ای با اسپری مشکی روی آن پوشیده شده‌است.

قدمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری به دوران سلجوقی تا قاجاریه بر می‌گردد. قدیمی‌ترین قسمت‌های بنا، مربوط به دوره سلجوقی است.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری

تابستان‌های دزفول بسیار گرم هستند. بهترین زمان بازدید از آرامگاه، پاییز و زمستان است. البته در ابتدای فصل بهار، فروردین ماه و ایام نوروز نیز هوای دزفول هنوز مناسب است و می‌توان به این منطقه سفر کرد.

 

نحوه دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

همانطور که گفته شد، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در 10 کیلومتری جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. می‌توان با خودروی شخصی، اتوبوس، قطار به منطقه سفر کرد. چنانچه سریع‌تر می‌خواهید به دزفول برسید، با خرید بلیط هواپیما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به آرامگاه برسید.

 

سخن آخر

شهر دزفول دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیار متنوعی است. آرامگاه یعقوب لیث صفاری، یکی از جاهای دیدنی دزفول است که مدت بازدید آن 2-1 ساعت خواهد بود. چنانچه تمایل دارید از جاهای دیدنی خوزستان بازدید کنید، می‌توانید در تور خوزستان آرندتور، ثبت نام کنید.



1400/06/10 | کد مطلب: 1270
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1270
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.