معرفی 20 جای دیدنی طبیعت استان ایلام که شما آن را نمی‌شناسید!
جاهای دیدنی طبیعت ایلام

معرفی 20 جای دیدنی طبیعت استان ایلام که شما آن را نمی‌شناسید!

4 رای   شما هم امتیاز بدهید!

جاهای دیدنی طبیعت ایلام بسیار متنوع و متعدد هستند. از مناطق بکر و دست نخورده طبیعت ایلام چه می‌دانید؟

تور ایلام، کرمانشاه و بیستون

استان ایلام در 710 کیلومتری تهران واقع شده و دومین استان از لحاظ منابع غنی نفت و گاز است. این استان به لحاظ طبیعت بکر و دست نخورده‌اش و از حیث اینکه در مسیر رفت و آمد زائرین عتبات عالیات قرار دارد، یکی از قطب‌های طبیعت گردی و گردشگری، ما ایرانی‌ها است. در استان ایلام شما می‌توانید کوه، طبیعت و دشت‌‌های زیبا را به راحتی تماشا کنید و از دیدن آنها لذت ببرید.

ما در وبلاگ آرندتور این بار تصمیم گرفته‌ایم تا در یک مقاله کوتاه 20 جای دیدنی طبیعت استان ایلام را به شما معرفی کنیم. پس همراه ما باشید.

معرفی جاهای دیدنی طبیعت استان ایلام

 

1.منطقه جنگلی ششدار

یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین تفرج گاه‌های استان ایلام که در 5 کیلومتری شهر ایلام واقع شده، منطقه جنگلی ششدار است. این منطقه جنگلی، طبیعت بسیار زیبایی دارد و در فصل بهار و پاییز یکی از بهترین جاهای دیدنی طبیعت ایلام است. کوه «قلاقیران» که به عنوان نماد استان ایلام از آن نام می‌برند در این منطقه واقع شده‌است.

پارک جنگلی ششدار، به دلیل طبیعت بکر و ست نخورده‌اش، یکی از جاهای دیدنی استان ایلام است که از تماشایش سیر نخواهید شد.

2.کوه قلاقیران

کوه قلاقیران، یکی از کوه‌های استان ایلام به ارتفاع 2152 متر است که در دامنه درختان کهنسال بلوط قرار دارد. این کوه در 3 کیلومتری شهر ایلام و در تفرجگاه ششدار واقع شده‌است. در اطراف این کوه یک منطقه باستانی وجود دارد که قدمت آن به دوره ساسانی بر می‌گردد. همانطور که گفته شد، قلاقیران نماد استان ایلام است که در طراحی میدان آزادی از آن الهام گرفته شده‌است.

کوه قلاقیران لقب استواری و نماد شهر ایلام است.

3.کوه اهوران

کوه اهوران، در فاصله 83 کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار دارد و ارتفاعی برابر با 2120 متر دارد. این کوه 24 کیلومتری از «دره جزمان» شروع شده و سرانجام به «کوه کولیته» و «کوه کازه‌تر» می‌پیوندد.

یکی از جاهای دیدنی ایلام، کوه اهوران است که در فاصله 83 کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام واقع شده‌است.

4.تنگه کافرین

یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی طبیعت ایلام، تنگه کافرین است. این تنگه در 15 کیلومتری شمال شرقی بدره و 3 کیلومتری شهرستان «ولیعصر» قرار دارد. تنگه کافرین که تنگ کافرین نیز به آن می‌گویند، یکی از زیباترین مناطق زاگرس است که پشت «سد سمیره» یا «هینی مینی» وکوه‌های مرتفع «کبیرکوه»  واقع شده‌است. طول این تنگه 2 کیلومتر بوده و در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار دارد. برکه «آب زمزم» و «زیارتگاه جابر» از جمله جاذبه‌های گردشگری است که در نزدیکی تنگه کافرین واقع شده‌است.

تنگه کافرین یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعت ایلام است که قایق سواری در آب تنگه، یکی از متداول‌ترین تفریحاتی است که در این منطقه انجام می‌شود.

5.غار کناتاریکه

یکی از ماجراجویی‌های سردی که شما می‌توانید در طبیعت استان ایلام انجام دهید، بازدید از غار کناتاریکه است. این غار در 35 کیلومتری شهر ایلام، در ارتفاعات سیوان کوه، واقع شده‌است. در این غار که ارتفاع ورودی آن بسیار کم بوده و افراد باید به صورت تکی، وارد شوند، یک حوضچه آبی، پرده‌های سنگی، تالارها، چاه‌ها، دهلیزها و صدها ستون و مجسمه استالاکتیی وجود دارد. سردی این غار به حدی است که هیچ جانوری در آن سکونت ندارد.

غار کناتاریکه، یکی از جاهای دیدنی ولی بسیار سرد ایلام است که به غار «بره زرد» نیز شهرت دارد.

6.دره ارغوان

یکی از چشم‌نوازترین و روح‌بخش‌ترین جاهای دیدنی طبیعت ایلام، دره ارغوان است. این دره در 3 کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده‌است. در این دره تا چشم کار می‌کند، درختچه‌های خوش رنگ و بوی ارغوان می‌بینید. بهترین زمان بازدید از این منطقه، فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه است که تمام دشت به رنگ ارغوانی-صورتی در آمده‌است.

دره ارغوان، تنگه‌ای 70 هکتاری است که درختان ارغوانش، با شکوفه‌ها و برگ‌های ارغوانیشان، در میان درختان بلوط و زالزالک، منظره‌ی خیره کننده‌ای را ساخته‌اند.

7.روستای بانقلان

روستای بانقلان یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعت ایلام است که در دهستان «ده پایین» قرار گرفته و پتانسیل کشت و رویش در آن بسیار بالاست. در این منطقه، کشتزارها، مزارع و باغ‌های گردو، به وفور، وجود دارد. روستای بانقلان، قدیمی‌ترین منطقه مسکونی دشت ایلام است.

 اهالی روستای بانقلان، کرد هستند و این روستا، به عنوان مرکز ایل کردتبار پنجستون در بین مردم منطقه، شهرت دارد.

8.تالاب سیاب درپوش

تالاب سیاب درپوش، یک تالاب دایره‌ای شکل و یکی از مهم‌ترین آثار گردشگری و جاهای دیدنی طبیعت ایلام است که در جنوب غربی بخش «بخش ملکشاهی» قرار دارد. این تالاب که آب دائمی دارد، مساحتش برابر با 4000 هکتار و ارتفاعش 2740 متر است. درجه حرارتی این تالاب 14 درجه سانتی گراد بوده و متوسط بارش سالیانه آن بیش از 600 میلی‌متر است. تالاب سیاب درپوش، یکی از مناطق سردسیر و ییلاقی استان ایلام است که در آن حیوانات و گیاهان متنوعی زندگی می‌کنند.

تالاب سیاب بوش، تالابی دایره‌ای شکل با آب دائمی است که یکی از ییلاق‌های ایلام محسوب می‌شود.

9. غار خفاش دهلران

غار خفاش دهلران، تنها غار خفاش کشور و یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است که قدمت آن به عصر غارنشینی بر می‌گردد. درون این غار، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوانی وجودی دارد. غار خفاش دهلران دارای دهلیزهای متعدد است که عمق برخی از آنها به 400 متر می‌رسد. این غار در 1 کیلومتری از چشمه‌های آب گرم دهلران واقع شده و یکی از جاهای دیدنی طبیعت ایلام است.

غار خفاش تنها غار خفاش ایران است که در نزدیکی دهلران قرار دارد. در این غار بیش از 30 هزار خفاش در 7 گونه زندگی می‌کنند.

10.کبیر کوه

کبیر کوه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رشته کوه ایلام است که به طول 160 کیلومتر مربع در جهت شمال غربی-جنوب شرقی قرار دارد. بلندترین قله‌ای که در این رشته کوه وجود دارد، «ورزین» نام دارد که به ارتفاع 3065 متر از سطح دریاست. کبیر کوه، 20 هزار هکتار، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی جنگلی دارد.

کبیرکوه یکی از طولانی‌ترین رشته کوه‌های زاگرس است که در دوره کرتاسه و از سنگ‌های رسوبی ساخته شده‌است.

11.تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه ایلام یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعت ایلام و پدیده زمین شناسی است که در ارتفاعات کبیر کوه قرار دارد. این تنگه در سالیان متوالی در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار داشته‌است.

تنگه رازیانه ایلام یکی از جاهای دیدنی و شگفت انگیز منطقه است که سنگ‌های آهکی آن در اثر فرسایش‌های آبی به اشکال متفاوت و شگفت انگیزی در آمده‌اند.

12. آبشار آما

یکی از مقاصد و جاهای دیدنی طبیعت ایلام، آبشار آماست که در 25 کیلومتری جنوب ایلام در نزدیکی روستایی هم نام با خودش قرار دارد. در 20 کیلومتری این آبشار دره‌ای قرار دارد که آب آن به سمت دریاچه ایلام در حرکت است.

بهترین زمان بازدید از آبشار آما، فصل بهار است که منطقه آب و هوای دلچسبی دارد.

13.دریاچه دوقلوی سیاه گاو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو، مهم‌ترین پدیده گردشگری «شهرستان آبدانان» است. این دریاچه دوقلو، 4500 متر مساحت و 12 متر عمق دارد. این دو دریاچه به وسیله کانال زیبایی به طول 8 و عرض 1.5 متر با هم در ارتباط هستند. آب دو دریاچه، قابل شرب است. این دریاچه دو قلو هزاران سال عمر دارد و آب آن بسیار زلال است به گونه‌ای که می‌توان ماهی‌های شناور در آن را مشاهده کرد.

دریاچه دو قلوی سیاه گاو، به دلیل فرسایش، مساحتش رو به کاهش است.

14.آبشار گچان

آبشار گچان در 15 کیلومتری ایلام و به عنوان یکی از جاهای دیدنی طبیعت ایلام است. این آبشار، در ابتدای جاده ایلام به سرابله «شیروان و چرداول» در میان انبوده درختان زیبای بلوط واقع شده‌است. از آب این آبشار برای آبیاری باغ‌های میوه استفاده می‌کنند. در کنار آبشار گچان، درختان گردوی زیادی وجود دارد.

دسترسی به آبشار گچان آسان بوده و در همه‌ی فصول سال، پذیرای گردشگران مختلف است.

15.روستای کُلم

روستای کلم در فصل تابستان یکی از جاهای دیدنی طبیعت ایلام است. این روستا در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد. این روستا در میان رشته کوه کبیرکوه در دل یک دره سرسبز واقع شده‌است. اقلیم آب و هوایی آن در فصل‌های بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان، حسابی سرد است.

یکی از جاهای بسیار زیبا و بکر استان ایلام، روستای کلم است که قدمت آن به دوره مادها بر می‌گردد.

16.آبشار وه‌ریز

آبشار وه‌ریز، در 5 کیلومتری جنوب شهر ایلام در نزدیکی روستای چشمه کبود قرار دارد. این آبشار، ارتفاعی برابر با 10 متر داشته و به شکل هلال به سمت پایین می‌ریزد.

سرچشمه‌ی آبشار وه ریز، از ارتفاعات کبیرکوه نشأت می‌گیرد.

17.دریاچه سد

دریاچه سد، یکی از جاهای دیدنی ایلام است که در سال‌های اخیر، وظیفه تأمین آب شهر را به عهده دارد. این جای دیدنی در فصول بهار و تابستان مملو از جمعیت است.

 

18.تالاب چکر

تالاب چکر در غرب شهر ایلام قرار دارد. این تالاب 3 هکتاری، در منطقه گرمسیری واقع شده و آب آن دائمی است. منبع آب تالاب چکر، بارش‌های سالانه و چند چشمه جوشان است. عمق آب تالاب بستگی به میزان بارش در طول سال دارد.

تالاب چکر یکی از جاهای دیدنی طبیعت ایلام است که متوسط دمای آب 24 درجه سانتی گراد است.

19. پارک جنگلی سقاسبز

یکی از روح نوازترین جاهای دیدنی ایلام، پارک جنگلی سقاسبز است. این پارک جنگلی حدود 4 هزار هکتار وسعت دارد. در این پارک جنگلی انواع درختان همچون بلوط، پسته، زالزالک، کاج، سرو، اقاقیا و... وجود دارند.

در پارک جنگلی سقاسبز، انواع پرندگان کمیاب، همچون بوتیمار وجود دارد.

20.غار زینگان

غار زینگان یکی از جاهای دیدنی طبیعت ایلام است که در نزدیکی شهر مرزی مهران واقع شده‌است. این غار در واقع یک تنگه است که در بین مردم عوام به غار شهرت پیدا کرده‌است. غار زینگان را به دلیل طبیعت زیبایش غار بهشت نیز می‌گویند.

غار زینگان یکی از پدیده‌های شگفت انگیز در مهران است که حتی در تابستان نیز آب و هوای بسیار خنکی دارد. اختلاف دمای این منطقه با بیرون تنگه، حدود 20 درجه است.

 

سخن آخر

استان ایلام بخشی از کشور عیلام باستان با تاریخچه‌ای 3000 هزار ساله پیش از میلاد مسیح است. با توجه به بررسی‌هایی که در کتیبه‌های بابی صورت گرفته عیلام را «آلامتو» یا «آلام» می‌گفتند، که به معنای کوهستان یا کشور طلوع خورشید است. حکومت عیلام در سه هزار سال پیش به فرمان آشور بانی پال منقرض شد. پس از سقوط عیلام، پارس‌ها و مادها این منطقه‌ی گسترده را به دو قسمت تقسیم کرده و استان ایلام کنونی به عنوان مهم‌ترین بخش‌ عیلام پهناور، در گستره‌ی فرمانروایی هخامنشیان قرار گرفت.

شاید در نگاه اول، کمتر کسی در مورد طبیعت زیبای این استان چیزی بداند. اما  ما آرندتوری‌ها، در این مقاله سعی کردیم تا 20 منطقه از جاهای دیدنی طبیعت ایلام را به شما معرفی کنیم. چنانچه قصد بازدید از این استان زیبا دارید، می‌توانید با تور ایلام آرندتور همراه شوید. چنانچه به این استان دیدنی سفر کرده‌اید، تجارب دیدنی خود را با ما در میان بگذارید.



1400/06/30 | کد مطلب: 1281
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1281
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.