13 تا از جاهای دیدنی کرمانشاه که حتما آنها را باید ببینید!
معرفی جاهای دیدنی کرمانشاه

13 جاهای دیدنی کرمانشاه که حتما آنها را باید ببینید!

3 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آیا می‌دانستید، قدمت شهر کرمانشاه به عصر دیرینه سنگی بر می‌گردد؟ این شهر به دلیل آب و هوای مناسبش، مورد توجه انسان‌ها در عصر سنگ بوده‌است!

تور ایلام، کرمانشاه و بیستون

استان کرمانشاه یا کرمانشاهان، یکی از مناطق بسیار قدیمی ایران است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می‌گردد. این استان یکی از مراکز مهم و اصلی ایالت مادها بوده و در منابع پس از اسلام به این منطقه «ماه» می‌گفتند. در استان کرمانشاه 3000 اثر تاریخی وجود دارد که 716 اثر آن به ثبت ملی رسیده‌است. در این میان، بیستون، یکی از آثار باستانی این منطقه است که به ثبت جهانی رسیده‌است.

شهر کرمانشاه که محلی‌ها به آن، کرماشان می‌گویند، یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه است. این شهر، بزرگ‌ترین شهر کردنشین ایران و مهم ترین شهر در منطقه غرب ایران است.

وبلاگ آرندتور قصد دارد در یک مقاله جامع شما را با دیدنی‌های کرمانشاه زیبا آشنا ‌کند. پس با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی شهر و استان کرمانشاه، نژاد پیشینه، اسامی کرمانشاه، به طور خلاصه هر آنچه لازم است تا قبل از سفر به کرمانشاه در مورد این شهر دلنشین بدانید، آشنا شوید.

 

کرمانشاه کجاست؟

قبل از اینکه در مورد جاهای دیدنی کرمانشاه صحبت کنیم، بهتر است ابتدا بدانیم، شهر کرمانشاه کجاست؟ همانطور که اشاره شد، این شهر در غرب ایران در دامنه رشته کوه زاگرس در 525 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده‌است. این شهر کردنشین در گذرگاه شاهان قرار داشته و اکباتان را به بابل متصل می‌کرده‌است.

شهر و استان کرمانشاه در دوران ساسانی بیش از هر دوره اعتبار داشته‎‌است. ساسانیان با ساختن پل روی رودخانه‌ها و برخی از قصرها بر رونق و شکوفایی این منطقه بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

کردهای کرمانشاه، نژادی آریایی دارند و همانطور که می‌دانید در هزاره دوم پیش از میلاد وارد ایران شده و در کوه‌های زاگرس، سکنی گزیده‌اند.

 

آب و هوای شهر کرمانشاه

شهر کرمانشاه آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد. این شهر، در سده چهارم میلادی، روستایی بسیار خوش آب و هوا بوده و به عنون دومین اقامتگاه پادشاهان ساسانی از آن استفاده می‌شده‌است. این منطقه به دلیل آب و هوای بسیار مناسبش، باغ‌های متعددی داشته و به عنوان محل خوشگذارنی پادشاهان ساسانی استفاده می‌شده‌است.

 

در مورد نام شهر کرمانشاه چه می‌دانید؟

کرمانشاه در دوره‌های مختلف اسامی مختلفی داشته‌است. قدیمی‌ترین نامش «الیپی» است که قدمت آن به دوران باستان و زمان فرمانروایی «کاسیها» بر می‌گردد. در دوران هخامنشیان به کرمانشاه نام‌های «کامبادن»، «کارمیسین»، «کارمیشین»، «کرمینشان» و... داده بودند.

پس از اسلام به شهر کرمانشاه، «قرماسین» می‌گفتند. اما در طی دوره‌های مختلف نام آن به کرمانشاهان و کرمانشاه تغییر یافت. نام کرمانشاه پس از انقلاب به قهرمانشهر و پس از مدتی به باختران تغییر یافت. این نام نیز پس از مدتی با اعتراض اهالی بومی شهر، دوباره به کرمانشاه تغییر یافت.

 

مردم کرمانشاه در دوران باستان، پس از گرم شدن کره زمین، غارنشینی را ترک کرده و به زندگی یکجانشینی روی آورده‌اند.

جاهای دیدنی کرمانشاه

 

  • طاق بستان

طاق بستان یک از جاهای دیدنی کرمانشاه است که آثار دیدنی آن به دوران ساسانیان بر می‌گردد. بهترین زمان بازدید از این فضای دیدنی، فصل تابستان است.

طاق بستان در گذشته در 9 کیلومتری شهر قرار داشته و یکی از مکان‌های تفریح و شکار شاهان ساسانی بوده‌است. در زمان پادشاهی اردشیر دوم از طاق بستان به عنوان محلی برای ایجاد سنگ نوشته‌ها استفاده می‌کردند. مهم‌ترین دلیلی که اردشیر دوم، این محل را برای قرار دادن سنگ نوشته‌ها انتخاب کرده‌، قرار گیری طاق بستان در مسیر جاده ابریشم و  طبیعت بسیار زیبایی منطقه بوده‌است.

طاق بستان به شکارگاه پادشاهان ساسانی شهرت دارد.

چرا تماشای طاق بستان کرمانشاه، اهمیت دارد؟

این مکان باستانی به دلیل نمایش 4 مراسم تاج گذاری و 2کتیبه سنگی، یکی از تماشایی‌ترین و دیدنی‌ترین اماکن است که بازدید از آن توصیه می‌شود. در این منطقه شما به بازدید از نگاره سنگی تاجگذاری شاهان زیر می‌روید:

  1. خسروپرویز
  2. اردشیر دوم
  3. شاپور دوم و سوم 

علاوه براین 2 کتیبه‌ی سنگی به خط پهلوی در طاق کوچک وجود دارد.

طاق بستان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که از آن به عنوان یک اثر ملی و مجموعه‌ی دیدنی از سنگ نوشته و سنگ نگاره یاد می‌کنند.

  • کتیبه بیستون

کتیبه بیستون، هفتادمین اثر ملی ایران و بزرگ‌ترین سنگ نوشته جهان است که از دوره هخامنشی باقی مانده‌است. این کتیبه، اولین اثر شناخته شده‌ی هخامنشی است که در شهر بیستون در 35 کیلومتری از کرمانشاه قرار دارد.

این کتیبه که 15 متر ارتفاع و 25 متر عرض دارد، در مورد شرح پیروزی داریوش بزرگ بر «گئومات مغ» و به بند کشیدن یاغیان سخن می‌گوید. کتیبه بیستون روی کوهی هم نام با خودش قرار دارد و یک متن به خط میخی در 3 زبان ایلامی، اکدی و فارسی باستان است. کتیبه بیستون یکی از مهم‌ترین سندهای تاریخی جهان است که در سال 2006 میلادی به ثبت جهانی رسیده‌است.

کتیبه بیستون، یکی از مهم‌ترین آثار ایرانی بوده که در رمزگشایی خط میخی بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌است.

  • تکیه معاون الملک کرمانشاه

قدمت تکیه معاون الملک به دوره قاجار حدود 114 سال پیش بر می‌گردد. در سال 1282 هجری شمسی، «حسین خان معین الرعایا» این تکیه را به منظور برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسین ساخت. 6 سال بعد در سال1288، عده ای از مشروطه خواهان،این بنا را به توپ بستند و ویرانش کردند. پس از این حادثه، حسین خان معین ارعایا را ترور کردند. 32 سال پس از این حوادث در سال 1320 شمسی برادر حسین خان معین ارعایا، «میرزا حسن خان معاون الملک» این بنا را از برادرش خرید و مرمتش کرد.

این بنا در سال 1352 شمسی به اداره فرهنگ تحویل داده شد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در سال 1354 شمسی به ثبت ملی رسید.

  • گور دخمه های کرمانشاه

گوردخمه‌ها بناهایی بودند که در دوران مادها و هخامنشیان مردم در دل کوه می‌کندند و مردگان خود را به همراه وسایل شخصی‌شان در آن دفن می‌کردند. هر گور دخمه اغلب برای چند نفر طراحی می‌شد. گور دخمه‌های کرمانشاه را نیز به عنوان یکی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه از آنها نام می‌برند. در این استان 9 گور دخمه وجود دارد که عبارتند از:

  1. اسحاق وند
  2. دکان وند
  3. صحنه دربند
  4. روانسر
  5. شمس آباد
  6. دیره
  7. سان رستم
  8. برد عاشقان
  9. برناج


گور دخمه دربند یا صحنه، یکی از نادرترین گوردخمه‌ها، در دوران مادهاست که به صورت 2 طبقه ساخته شده‌اند. این اثر تاریخی در سال 1315 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است.

  • کاروانسرای شاه عباسی بیستون

یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه، کاروانسرای شاه عباسی است که در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه در محوطه تاریخی و باستانی بیستون در مقابل فرهاد تراش، قرار دارد. این کاروانسرا با مساحت 6000 متر مربع در دوره صفوی و به دستور شاه عباس ساخت آن شروع شد. کاروانسرای شاه عباسی، در سال 1353 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. از این کاروانسرا، هم اکنون، به عنوان یک هتل سنتی 5 ستاره استفاده می‌شود.

کاروانسرای شاه عباسی یک بنای تاریخی 4 ایوانی به مساحت 6 هزار مترمربع است و در 4 گوشه‌اش برج‌های مدور و هشت ضلعی، وجود دارد.

  • کلیسای قلب مقدس کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که قدمتش بیش از  100 سال می‌رسد، کلیسای قلب مقدس است. این بنا در سال 1293 هجری شمسی برای مسیحیان کرمانشاه ساخته شده‌است. قدمت این بنا به دوره قاجار بر می‌گردد. دستور ساخت این بنای 280 مترمربعی را « اسقف یوحنانیان» داده و خود او این بنا را ساخته‌است.

کلیسای قلب مقدس در سال 1383 هجری شمسی به ثبت ملی رسیده‌است.

  • مسجد شافعی کرمانشاه

یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مساجد ایران، مسجد شافعی‌کرمانشاه است. این مسجد در سال 1324 خورشیدی به سبک مساجد ترکیه ساخته شده و از سال 1326 شمسی تا کنون از آن استفاده می‌کنند.

مسجد شافعی کرمانشاه 1060 مترمربع وسعت داشته و سازه‌ی اصلی مسجد، فلزی، از نوع طاق ضربی است.

  • تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

یکی دیگر از بی نظیرترین جاهای دیدنی کرمانشاه تکیه بیگلربیگی است. آیینه‌کاری این تکیه به قدری زیباست که هوش از سر شما می‌رباید. این تکیه توسط فردی به نام « عبدالله خان» ملقب به بیگلربیگی ساخته شده‌است.

در سال 1383 موزه‌ی خط و کتابت در تکیه بیگلربیگی افتتاح شد. در این موزه نسخ خطی، اسناد و مدراک تاریخی نگهداری می‌شود. در کنار این موزه، موزه پاینه سنگی زاگرس نیز قرار گرفت. این موزه تنها موزه دوره پارینه سنگی خاورمیانه است.

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه در سال 1375 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  • باغ گل‌های کرمانشاه

یکی از جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه، باغ گل‌های کرمانشاه است. در این باغ 5 هکتاری انواع گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی وجود دارد. برای کاشت این گل‌های زیبای هوش ربا، اغلب از بذر درجه یک هلندی استفاده می‌شود. باغ گل‌های کرمانشاه، دومین باغ گل ایران است که بازدید از آن 2 ساعت زمان می‌برد. در این باغ پارکینگ نیز وجود دارد و می‌توانید ماشین خود را به راحتی پارک کرده و زمان اندکی را به دور از صدای بوق ماشین و دود آنها در این باغ مصفا بگذرانید.

باغ گل کرمانشاه، بعد از اصفهان بزرگ‌ترین باغ گل کشور است.

  • غار قوری قلعه

غار قوری قلعه با قدمت 65 میلیون سال، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در مسیر جاده کرمانشاه به پاوه قرار دارد. این غار، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه است.

غار قوری قلعه با قدمت 65 میلیون سال، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه است.

  • غار پرآو

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که بازدید از آن، بسیار مهیج است، غار پرآو است. دمای درون این غار بین 1 تا 3 درجه سانتی گراد بوده و برای بازدید از داخل آن نیاز به تجهیزات صخره‌نوردی دارید.

این غار  در 12 کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد و در سال 1388 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه توسط سازمان محیط زیست به ثبت رسیده‌است.

غار پرآو، 40 سال پیش کشف شده و در آن زمان به عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی جهان شناخته شد. به غار پرآو، اورست غارهای جهان می‌گویند.

  • تالاب هشیلان

تالاب هشیلان 110 جزیره کوچک و بزرگ در دل خود دارد و از جذاب‌ترین مکان های دیدنی کرمانشاه می‌باشد. این تالاب که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در فاصله 36 کیلومتری از آن قرار دارد و یک منطقه شکار ممنوع است. آب این تالاب 450 هکتاری، به صورت سراب و چشمه‌های جوشان در کانال‌های کوچک و بزرگ این منطقه جریان دارد.

تالاب هشیلان تنها تالاب استان کرمانشاه است که باد در آن همیشه به صورت مخالف می‌وزد.

  • سراب نیلوفر

از مکان های تفریحی کرمانشاه می‌توان به سراب نیلوفر اشاره کرد.سراب نیلوفر، یک دریاچه کوچک اما یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در 20 کیلومتری این شهر قرار دارد. این دریاچه، تا اواسط دهه هشتاد شمسی، مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود که از در فصول گرم سال، غنچه ها و برگ‌هایشان سر از آب بیرون آورده بودند.

سراب نیلوفر یک اثر طبیعی ملی است که از طرف سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

در کرمانشاه چی بخورید؟

هر شهر و استانی غذاهای محلی خودش را دارد. شهر کرمانشاه نیز از این قاعده جدا نیست. برخی از غذاهای محلی کرمانشاه عبارتند از: خورشت خلال، دنده کباب، سیب پلو، آش عباسعلی، آبگوشت کرمانشاهی

یکی از آش‌های بسیار مشهور کرمانشاه که در فصول سرد سال آن را نوش جان می‌کنند، آش عباسعلی است. این آش در چندین جشنواره رتبه اول را کسب کرده‌است.

از کرمانشاه به عنوان سوغاتی چی بخرید؟

مهم‌ترین سوغاتی کرمانشاه انواع شیرینی همچون نان برنجی، نان قندی، بژ، نان خرما است که می‌توانید از بازار نان برنجی کرمانشاه آنها را بخرید

صنایع دستی همچون گلیم، جاجیم، انواع وسایل موسیقی همچون دف، تنبور، تار، سه تار، دیوان نیز از جمله صنایع دستی منطقه است که می‌توان به عنوان سوغاتی از کرمانشاه خریداری کرد.

 

سخن آخر

کرمانشاه نیز یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ایران است که در استانی هم نام با خودش قرار دارد. همانطور ک در این مقاله اشاره کردیم، این شهر قدمتی هزاران ساله دارد. چنانچه قصد سفر به کرمانشاه دارید، می توانید از تور ایلام، کرمانشاه آرندتور استفاده کرده و از نزدیک دیدنی های کرمانشاه و ایلام را مشاهده کرد. همراه مان باشید.



1400/07/12 | کد مطلب: 1285
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1285
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.