بهترین سوغات کرمانشاه چیست؟
معرفی سوغات استان کرمانشاه

بهترین سوغات کرمانشاه چیست؟

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

از سوغات کرمانشاه چه می‌دانید؟ در کنار 3000 اثر تاریخی این استان، نباید بازدید و خرید صنایع دستی و شیرینی‌های خوشمزه‌ی کرمانشاه را فراموش کرد!

تور ایلام، کرمانشاه و بیستون

همانطور که اشاره شد، کرمانشاه با داشتن 3000 اثر باستانی که 716 عدد آنها به ثبت ملی رسیده‌اند، یکی از استان‌های جذاب، برای بازدید ایرانگردان داخلی و خارجی است.

این استان آب و هوای متنوعی دارد و به تبع آن جاذبه‌ها، صنایع دستی و سوغات فراوانی نیز دارد که از چشیدن و بازدید آنها سیر نخواهید شد!

این بار ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم در مورد سوغات کرمانشاه با شما صحبت کنیم و تا جاییکه می‌توانیم، اطلاعات مختصر و مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

 

کرمانشاه‌ چه سوغاتی دارد؟

  • نان برنجی

نان برنجی کرمانشاه، یکی از شیرینی‌های خوشمزه و سوغات کرمانشاه است که عمری 150 ساله دارد! این شیرینی خوشمزه، در 2 نوع ساده و زعفرانی تولید می‌شود. نان برنجی، از آرد برنج، شکر، روغن کرمانشاهی، زعفران، کره، گلاب، تخم خرفه و سیاه دانه تهیه می‌شود.

نان برنجی، عمری 150 ساله دارد و در دوران قاجار به قدری محبوب بود که به عنوان شیرینی رسمی آن را برای پذیرایی استفاده می‌کردند.

  • کاک

شیرینی کاک کرمانشاه، یکیدیگر از سوغات کرمانشاه است که به یکی از شیرینی‌های مشهور شیراز به نام یوخه بسیار شبیه است. این دو نوع شیرینی سنتی، بسیار خوشمزه، سبک و پرانرژی هستند. تنها تفاوت میان کاک و یوخه در میزان ضخامت لایه‌های آنهاست، که در یوخه نازک‌تر است.

شیرینی کاک را از گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب تهیه می‌کنند. این شیرینی در اجلاس سراسری شورای سیاست گذاری ثبت و به عنوان میراث معنوی ایرانیان معرفی شد.

پرونده طرز تهیه شیرینی سنتی کاک در هفتمین شورای سیاست گذاری به ثبت رسید و به عنوان یک اثر معنوی در فهرست میراث معنوی ایرانیان معرفی شد.

  • نان خرمایی

نان خرمایی، یکی دیگر از سوغات کرمانشاه است که بسیار خوشمزه و لطیف است و در زبان محلی به آن «خانقی» می‌گویند. این شیرینی بسیار مقوی، لذیذ و خوشمزه است و از آرد، روغن حیوانی، ماست، انواع مغزها و خرما تهیه می‌شود. توصیه می‌کنیم در سفر به کرمانشاه، حتما چند جعبه اضافی نان خرمایی برای مصرف شخصی خریداری کنید.

نان خرمایی یکی از سوغات کرمانشاه است که بسیار پرانرژی، مقوی و لذیذ است.

  • روغن حیوانی

یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات کرمانشاه، روغن حیوانی آن است که در گویش محلی به آن «رون دان» می‌گویند. از آنجا که به دلیل آب و هوای مناسب کرمانشاه، شغل دامپروری یکی از پیشه‌های سنتی منطقه است، روغن‌هایی که از شیر و دوغی که از دام‌ها به دست می‌آید، بسیار خوشمزه و پرچرب هستند. چربی جدا شده از این دو محصول لبنی را روغن کرمانشاهی می‌گویند. این روغن یکی از طبیعی‌ترین روغن‌های خانگی و یکی از خوشمزه‌ترین آنهاست!

روغن کرمانشاهی یکی از طبیعی‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین روغن‌هاست که به دلیل اینکه از شیر گرفته می‌شود، تمام خواص شیر را دارد.

  • شیرینی بژی

شیرینی بژی، نیز یکی دیگر از سوغات کرمانشاه است که در استان‌های کردستان، ایلام و لرستان، پخت می‌شود. مصرف این خوراکی فصل خاصی ندارد و در 4 فصل سال می‌توان آن را مصرف کرد.

در شیرینی بژی، از آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، رازیانه آسیاب شده، شیر و روغن سرخ کردنی استفاده می‌کنند.

  • نان برساق

یکی از نان‌های محلی و خوشمزه کرمانشاه، نان برساق است که در ماه رمضان در سفره‌های افطار اغلب کرمانشاهی‌ها به چشم می‌خورد. مواد تشکیل دهنده برساق، بسیار شبیه شیرینی بژی است با این تفاوت که برساق به شکل گرد و بزرگ پخته می‌شود.

نان برساق یک نان محلی است که توسط زنان کرمانشاه پخته می‌شود و به عنوان عصرانه، آن را میل می‌کنند.

  • قالی، گلیم و جاجیم

فرش یا قالی بخش جدایی‌ناپذیر سوغاتی‌های ما ایرانی‌هاست. کرمانشاه نیز فرش، گلیم و جاجیم‌های رنگی زیبایی دارد که می‌توان به عنوان سوغات کرمانشاه، آنها را خریداری کرد. در میان قالی‌های مختلف این منطقه، «بازو بندی» یکی از نقش‌های ماندگار و بومی کرمانشاه است که می‌توانید به عنوان سوغات از آنها خریداری کنید.

گلیم بافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی و سوغات کرمانشاه است. طرح‌های مشهور آن عبارتند از:

  • چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک
  • قیچی
  • قاچ خربزه
  • گل ترمه و سوزنی

 همگی نقوش اشاره شده، از طبیعت زیبای منطقه الهام گرفته‌شده و قیمت گلیم‌ها با توجه به نخ استفاده شده، اندازه، طرح و رنگ آنها، متفاوت هستند.

مشهورترین طرح فرش که به عنوان سوغات کرمانشاه از این خطه می‌برند، طرح بازو بندی است.

جاجیم نیز یکی دیگر از سوغات کرمانشاه است که به صورت دست بافت، ارائه می‌گردد. جنس جاجیم، اغلب از پشم است و به عنوان بالاپوش گرم از آنها استفاده می‌شود.

مشهورترین جاجیم‌ها متعلق به منطقه اورامانات و ثلاث است.

  • موج بافی

موج یا رختخواب پیچ، یکی دیگر از سوغات کرمانشاه است که از پشم تهیه می‌شود. از موج یا رختخواب پیچ، همانطور که از نامش پیداست، برای پیچاندن رختخواب‌ها، روانداز، سجاده، روکرسی و... استفاده می‌شود. طرح این موج‌ها بیشتر، چهارخانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، شطرنجی و کشکولی است.

صنعت موج بافی امروزه رونق چندانی ندرد و تنها به صورت سفارشی بافته می‌شود. چه خوب است که ایرانگردان محترم با سفارش این سوغات کرمانشاه، در رونق اقتصادی آن موثر باشند.

  • گیوه

یکی دیگر از سوغات مشهور کرمانشاه، گیوه است. البته این پاپوش سنتی، به صورت اختصاصی در این استان تولید نمی‌گردد و در استان‌های دیگر همچون همدان، اصفهان و یا فارس نیز گیوه تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیوه، پاپوشی سنتی، بسیار خنک و سبک است و در استان کرمانشاه، 5 نوع گیوه‌ی مختلف وجود دارند که عبارتند از:

  1. گیوه تخت لاستیکی
  2. گیوه تخت آجیده
  3. گیوه ابریشمی
  4. گیوه زیر پارچه ای
  5. گیوه تخت چرمی


در کرمانشاه 5 نوع گیوه مختلف تهیه و توزیع می‌شود.

  • چپغ بافی

چپغ بافی، هنری منحصر به فرد در کرمانشاه است. محصولات چپغی را از نی تهیه می‌کنند. از آنجاکه عشایر در چادر زندگی می‌کنند، دیوارهای چادر با نی تزیین می‌شود. در زبان محلی به این نی‌های خالی چپغ می‌گویند.

چپغ بافی یکی از سوغاتی‌های منحصر به فرد کرمانشاه است که از نی‌های خالی تهیه می‌شود.

  • چرم سازی

چرم کرمانشاه یکی از سوغات مشهور این خطه است که به دلیل شرایط خوب اقلیم و موقعیت مناسب جغرافیایی برای دامپروری، در این منطقه رونق دارد. در حال حاضر زنان کرمانشاه، چرم سازی را به عنوان شغل انتخاب کرده و آن را انجام می‌دهند. انواع زین، کیف، کفش و محصولات متنوع دیگر چرمی از جمله سوغات کرمانشاه است که از خرید آنها پشیمان نخواهید شد.

چرم سازی یکی از شغل‌های زنان کرمانشاهی است که به تولید انواع کیف چرم و محصولات متنوع چرمی می‌پردازند.

  • ساز و آلات موسیقی

انواع ساز و آلات موسیقی از جمله صنایع دستی و سوغات مشهور کرمانشاه است. در این شهر، شما می‌توانید انواع دف، تمبک، سنتور و... را ا قیمت مناسبی تهیه کنید. اغلب سازهایی که در بازار کرمانشاه وجود دارد به صورت دست ساز تهیه شده‌اند.

 

سخن آخر

یکی از جذابیت‌های سفر، خرید سوغاتی است. سوغاتی سفر به ما کمک می‌کند تا با دیدنش به یاد خاطره‌های شیرین سفر بیافتیم. سوغاتی سفر می‌تواند متنوع باشد از خوراکی گرفته تا لباس و صنایع دستی، همگی بخشی از خاطراتی هستند که در کنار عکاسی از مناطق زیبای سفر با خود می‌توان به عنوان ره توشه سفر آورد. سوغاتی‌های کرمانشاه بسیار متنوع هستند. در این مقاله، سعی کردیم، بخشی از مشهورترین سوغاتی‌های کرمانشاه را به شما معرفی کنیم.

چنانچه قصد سفر به کرمانشاه دارید، می‌توانید با تور ایلام، کرمانشاه و بیستون آرندتور همراه شده و به این سرزمین جادویی سفر کنید.

 



1401/07/08 | کد مطلب: 1290
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1290
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.