2500 سال با شهر زیرزمینی کاریز!
جاهای دیدنی کیش

2500 سال با شهر زیرزمینی کاریز!

شما هم امتیاز بدهید!

قنات 2500 ساله کاریز، یکی از جاهای دیدنی کیش است که سقف آن از صدف‌ها و مرجان‌های 250 تا 570 میلیون ساله پوشیده‌ شده‌است!

تور کیش

قنات کاریز که به شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش شهرت دارد، در واقع قناتی 2500 ساله‌ای است که در عمق 16 متری از زمین قرار دارد و سقف آن همانطور که گفته شد از مرجان‌ها و صدف‌هایی 570 تا 250 میلیون سال، ساخته شده‌اند. وسعت قنات کاریز، چیزی حدود 10000 مترمربع است.

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم در مورد قنات کاریز، تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز، آدرس شهر زیرزمینی کاریز، ساعات بازدید از شهرزیرزمینی کاریز و... با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

از تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز چه می‌دانید؟

شهر زیرزمینی کاریز، در واقع یک قنات 10 هزار مترمربعی است که در 2500 سال پیش در دوره هخامنشیان ساخته شده‌است. این بنای پرآوازه در 16 متری زمین قرار دارد و یکی از بناهای بسیار شگفت‌انگیز و مشهور در ایران و جهان است.

قنات کاریز، به دلیل شیب پایین منطقه و نحوه هدایت آب‌های زیرزمینی به سطح زمین بسیار شهرت دارد. همانطور که بارها اشاره شد، شهر زیرزمینی کاریز، در واقع یک قنات در عمق 16 متری است که در طی مسیرش 274 حلقه چاه و 74 چاه دارد!

سرچشمه قنات کاریز، از دو منطقه «صفین» و «باغو»است و کل جزیره مرجانی کیش را می‌پیماید. این دو رشته در محل کاریز، به یکدیگر متصل شده و شهر زیرزمینی کاریز را می‌سازند؛ که به سه رشته تقسیم می‌شود. پس از عبور از قنات، به صورت یک رشته‌ای جریان یافته و به محل قدیمی «حریره» منتهی می‌شود که در انتهای کاریز کیش آن را مشاهده خواهید کرد.

با توجه به تعداد چاهی که گفته شد، می‌توان حدس زد، آب در کاریز، به دو صورت ساکن و در حال حرکت تقسیم می‌شده‌است.

مجموعه قنات کاریز، با تغییر کاربری، به یک شهر زیرزمینی، به وسعت 10 هزار مترمربع تبدیل شده‌است که در عمق 16 متری از زمین قرار دارد.

چرا باید شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش را از نزدیک دید؟

مهم‌ترین دلایلی که باید قنات کاریز را از نزدیک دید، عبارتند از:

  • وجود سنگواره‌هایی با قدمت 570 تا 250 میلیون سال
  • سقف پوشیده شده با صدف و مرجان‌های دریایی
  • بازدید از موزه خلیج فارس
  • پایاب کهن کاریز
  • چاه‌های کاریز
  • بازدید از لایه‌های مختلف زمین
  • تصفیه خانه آب طبیعی
  • هوای خنک دائمی

یکی از دلایل بسیار مهمی که سبب شده کاریز در جهان بسیار مشهور شود، سقف صدف و مرجانی آن با قدمت 250 تا 570 میلیون ساله است. سقف این کاریز، زمانی بستر دریا بوده و قطر آن به 7 متر می‌رسد.

همانطور که گفته شد در سقف شهر زیرزمینی کاریز کیش، سنگواره‌هایی با قدمت میلیون‌ها سال وجود دارد که حکایت از عمر بالای آن دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش، آب موجود در آن است که در اثر بارندگی‌های فصلی در قنات ذخیره می‌شد و مرجان‌های موجود در مسیر، آب را تصفیه می‌کردند. از طرفی دیگر در بین لایه‌های قنات کاریز، گل مارن وجود داشته که آب در آنها ذخیره می‌شد.

ساکنان جزیره کیش، در گذشته، از این آب برای خوردن و آبیاری فضای سبز استفاده می‌کردند. حتی در گذشته، حدود قرن پنجم و ششم هجری قمری از آب شیرین کاریز، برای داد و ستد محصولات با کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کردند.

قنات دو هزار ساله کاریز، به طول 15 کیلومتر، در لایه‌های گل مارن ساخته شده‌است. در شهر زیرزمینی کاریز به منظور حفاظت از این گل با ارزش، دیوارهایی جلوی آنها کشیده شده‌است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت شهر زیرزمینی کاریز، سقف صدف و مرجانی آن است. سقف مرجانی کیش به قطر 7 متر، زمانی بستر دریا بوده و امروزه، مملو از صدف و مرجانی است که به صورت فسیل شده با قدمت 53 تا 570 میلیون سال، در سقف وجود دارند.

مهم‌ترین صفت بارز شهر زیرزمینی کاریز کیش، وجود هوای خنک دائمی آن است که در طول سال تغییر نمی‌کند. شما در هر فصل به کاریز بروید، هوای آن خنک و مطبوع بوده و کیفیت و دمای آب شرب نیز بسیار مناسب است.

 

ساعات بازدید شهر زیرزمینی کاریز چه موقع است؟

برای بازدید از شهر زیرزمینی کاریز، می‌توانید هر روزه از ساعت 9 صبخ تا 10 شب به این قنات مراجعه کنید.

 

سخن آخر

چند سال پیش کسی این اثر تاریخی مهم را نمی‌شناخت و چند سال کوتاهی است که بازدید از آن باب شده‌است. در سال 1378 شمسی، فردی بنام «مهندس حاجی حسینی» که مقیم کشور آلمان بود، به ایران آمد و این قنات را بررسی کرد. مهندس حاجی حسینی، با بودجه سرمایه گذار خصوصی، شهر زیرزمینی کاریز را مرمت کرد و این گونه برای بازدید آماده نمود.

چنانچه تمایل دارید از شهر زیرزمینی کاریز بازدید کنید، با ما در تور کیش همراه شوید و به بازدید از این اثر تاریخی مهم بروید.



1400/08/17 | کد مطلب: 1294
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1294
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.