شهر حریره، یک اثر باستانی 800 ساله در دل جزیره کیش!
معرفی جاهای دیدنی کیش

شهر حریره، یک اثر باستانی 800 ساله در دل جزیره کیش!

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تا حالا فکر ‌کردید؛ جزیره کیش آثار تاریخی، همچون شهری 800 ساله در دل خود دارد؟ شهر حریره کیش، یک اثر ثبت شده ملی، در سال 1376 خورشیدی است.

تور کیش

هربار نام کیش را می‌شنویم، ناخودآگاه به یاد مراکز خرید و جاذبه‌های مفرح آن می‌افتیم؛ اما این مروارید خلیج فارس، در کنار جاذبه‌های مفرح و هیجان بخشش، آثار تاریخی متعددی دارد که یکی از آنها شهر حریره کیش است.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم در یک مقاله جامع در مورد شهر حریره کیش، اطلاعات جالبی در اختیارتان قرار دهیم تا قبل از سفر به این منطقه اطلاعات لازمی در این زمینه داشته باشید. پس همراه ما باشید.

 

تاریخچه شهر حریره کیش

قدمت شهر حریره‌ی کیش به سده 5 تا 10 هجری قمری بر می‌گردد. زمانیکه بندر سیراف در سده چهارم هجری قمری، دچار یک زلزله سهمگین ویرانگر شد و از رونق و شکوه بندر چیزی باقی نماند؛ تاجاران سیراف، پس از این واقعه‌ی تلخ، به دنبال یک منطقه با موقعیت استراتژیک مناسب برای تجارت گشتند و توانستند، موقعیت این شهر را برای کسب و کار خویش مناسب پیدا کنند و دوباره بندری پررونق بسازند.

آنها پس از جستجوی بسیار، در شمال کیش منطقه‌ای با موقعیت مناسب را پیدا کردند تا بتوانند به تجارت خود، جانی دوباره بخشند. نام این منطقه را حریره گذاشتند.

بازرگانان سیرافی، شهر حریره را به وسعت 120 هکتار را در شمال کیش ساختند. این شهر به تدریج رونق یافت و اوج دوران طلایی‌اش، در قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بود.

دوران طلایی شهر حریره کیش به قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بر می‌گردد.

بخش‌های اصلی شهر حریره کیش

شهر حریره کیش از چند بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • خانه اعیانی شهر حریره کیش

در شهر حریره‌ی کیش یک خانه اعیانی وجود دارد که بسیار شبیه خانه‌های قدیمی در یزد، اصفهان و... است. این خانه بسیار بزرگ بوده و در آن کاشی‌هایی ستاره‌ای شکل پیدا شده‌اند که شباهت زیادی   به کاشی‌های دوره ایلخانی دارند و در مسجد سلطانیه و یا تخت سلیمان پیدا شده‌اند.

خانه‌های شهر حریره‌ی کیش با آهک و گچ ساخته شده‌بودند.

  • بخش کارگاهی حریره

یکی از ویژگی‌های شهر حریره، وجود کارگاه‌های مختلف در این شهر است. در شهر حریره‌ی کیش اتاق‌هایی وجود داشته که کف آنها به صورت شیب‌دار و شیاردار بوده و درون هرکدام یک حوضچه وجود داشته‌است. برخی از باستان شناسان معتقد هستند که این حوضچه‌ها برای صید ماهی، مروارید، مرجان و صدف استفاده می‌شده‌است.

اما عده‌ای دیگر از کارشناسان باور دارند که از این اتاق‌ها با شیارهای مابین‌شان برای استخراج شیره خرما استفاده می‌کردند. به گفته این افراد، خرماها را در این اتاق‌ها، روی هم انبار می‌کردند. شیره‌ی اصلی از این خرماها به محل اصلی خمره‌ها، جاری می‌شده‌است. به نظر این دلیل با توجه به شیب اتاق‌ها، موجه‌تر است.

اما یک نظر دیگر نیز در این رابطه وجود دارد. این افراد می‌گویند که این راهروها و کانال‌ها، در واقع، راه‌های مخفی بوده که در زمان هجوم و حمله اهالی شهر، به صورت اضطراری از آنها استفاده می‌کردند. هنوز نظر قطعی در مورد این اتاق‌ها و کاربردشان وجود ندارد. از دیگر کارگاه‌های باقی‌مانده در شهر حریره کیش، وجود کوره‌های شیشه‌گری است که تماشای آنها از نزدیک می‌تواند بسیار جالب باشد!

شهر حریره کیش در سال 1376 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است.

  • حمام شهر حریره

حمام شهر حریره، وسعتی برابر با 500 مترمربع دارد و شامل یک راهرو به همراه تون حنان، گرمخانه و سربینه است. در کنار این حمام، دو خزینه وجود دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند، حمام شهر حریره در دو دوره ایلخانی و تیموری ساخته شده‌‌است. به نظر می‌رسد که حمام شهر حریره، یک ملک خصوصی بوده که متعلق به مالک ثروتمند خانه اعیانی بوده‌است.

بنا به اعتقاد کارشناسان، حمام شهر حریره‌ی کیش، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های ایرانی است.

  • بندر شهر حریره کیش

بندر شهر حریره کیش، یک شهر یک پارچه با معماری برون گراست. در اطراف این شهر هیچ حصاری برای دفاع وجود ندارد و بخش‌های اصلی شهر در مرکز آن، واقع نشده‌است.

با توجه به وجود صخره‌های مرتفع 10 متری در اطراف شهر حریره، نیازی به حصارکشی پیرامون آن نبوده‌، 3 خلیج و دماغه در این منطقه وجود دارد که نقش بندرگاه طبیعی را بازی می‌کند. شهر، با وجود دریایی آرام‌تر از سایر کرانه‌ها، بندری آرام دارد که کشتی‌ها می‌توانستند در کنار آن لنگر بیندازند.

باتوجه به ویژگی‌های اشاره شده، به نظر می‌رسد، تاجران سیراف، یک انتخاب معقولانه و درست برای ساخت شهر جدید در این منطقه داشته‌اند.

چرا نام حریره را برای این شهر انتخاب کردند؟

در بسیاری از نسخ قدیمی و کتب تاریخی آمده‌است که این منطقه بسیار خوش آب و هوا و سرسبز بوده‌است. با توجه به آرامی و سرسبزی آن به این شهر حریره گفته‌اند.

 

دیدنی‌های نزدیک به شهر حریره کیش

همانطور که اشاره کردیم، جزیره کیش تنها یک مکان تفریحی نیست، بلکه در آن آثار تاریخی متعددی پیدا می‌شود و شهر حریره، تنها اثر باستانی این منطقه نیست. چنانچه به بازدید شهر حریره رفتید، در فاصله 3.5 کیلومتری از آن شهر تاریخی دیگر به نام مجموعه زیرزمینی کاریز وجود دارد که از دیدن آن غافل نشوید.

البته هر زمان از بازدید آثار تاریخی خسته شدید، می‌توانید از امکانات رفاهی کیش همچون بانچی جامپینگ، کلوپ دریایی آکواریوس و... که در فاصله 2 کیلومتری حریره قرار دارد، استفاده کنید.

 

مسیر دسترسی و مدت بازدید از شهر حریره کیش

این شهر در قسمت شمالی جزیره کیش، در کنار مجموعه ورزشی المپیک واقع شده‌است. اگر قصد دارید به بازدید از شهر حریره بروید؛ باید از میدان به سمت جاده کرانه رفته و در نزدیک شهر حریره پیاده شوید. مدت زمان بازدید از این مجموعه با توجه به شلوغی و تعداد زیاد بازدیدکنندگان، حدود 3 تا 2 ساعت خواهد بود.

 

سخن آخر

تفریح و لذت بردن از مکان‌های جذاب هیجان انگیز و خرید کردن، لازمه‌ی سفر رفتن است، اما در کنار این لذات جذاب، می‌توان به بازدید از آثار تاریخی و باستانی منطقه نیز رفت تا با هویت هر شهر بیشتر آشنا شد.

شهر حریره یکی از از این جاهای دیدنی کیش است که سفر را برای شما خاطره انگیزتر می‌سازد. پس اگر شما هم علاقه‌مند به بازدید از این منطقه هستید، می‌توانید با ما در تور کیش آرندتور همراه شده و به بازدید از این منطقه بروید.



1400/08/18 | کد مطلب: 1295
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1295
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.