از سیر تا پیاز درباره شهر مشهد
راهنمای سفر به مشهد مقدس

از سیر تا پیاز درباره شهر مشهد

7 رای   شما هم امتیاز بدهید!

مشهد، دومین شهر بزرگ ایران است. این شهر به واسطه وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان، سالانه بیش از 27 میلیون زائر داخلی و 2 میلیون زائر خارجی دارد.

تور مشهد

با شنیدن نام مشهد مقدس، اولین چیزی که در ذهن ما تداعی می‌شود، بارگاه مقدس امام رضا (ع) امام شیعیان است. همانطور که اشاره شد، بیش از 27 میلیون نفر سالانه به شهر مقدس سفر می‌کنند. دلیل اصلی سفر به مشهد نیز وجود بارگاه امام رضا (ع) است. اما جاذبه‌های سفر به مشهد به همین جا ختم نمی‌شود، با ما در وبلاگ آرندتور، همراه باشید، تا به معرفی سایر جاهای دیدنی مشهد، صنایع دستی مشهد مقدس، غذاهای مشهور این خطه و... بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

درباره شهر مشهد چه می‌دانید؟

مشهد، شهری زیارتی-سیاحتی و پایتخت معنوی کشور است. این شهر، در شمال شرقی ایران قرار دارد و بنا به گفته‌ی برخی کارشناسان قدمت آن به 5 هزار پیش از میلاد و دوره آریایی‌ها بر می‌گردد. در زمان عثمان، شهر توس به دست اعراب فتح شد. بخشی از شهر توس، «تابران» نام داشت. تابران شهری کوچک بود و دو روستای نوغان و سناباد که هم اکنون نام دو منطقه، معروف شهر مشهد هستند، بخش‌هایی از این شهر بودند.

شهر مشهد، به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) ساخته شد. مشهد به معنای شهود و شهادتگاه و جایگاه قبور ائمه و بزرگان است. این شهر به تدریج گسترش یافت و در زمان نادرشاه تبدیل به پایتخت کشور شد.

سخنی کوتاه در مورد حرم امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد

همانطور که اشاره کردیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ساخت شهر مقدس مشهد، بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است. قدیمی‌ترین بخش‌های حرم، به سال 610 هجری قمری و دوره تیموری بر می‌گردد.

تعداد زیادی از بناهای با ابهت ساخته شده در حرم به دوره صفویه، و دوره «شاه طهماسب صفوی» بر می‌گردد. وسعت حرم در گذشته حدود 12 هزار متر مربع بوده، اما هم اکنون مساحت آن به حدود یک میلیون مترمربع رسیده‌است.

بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) یکی از بزرگ‌ترین اماکن مذهبی جهان است.

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد

شهر مقدس مشهد 10450 مترمربع وسعت دارد و در ارتفاع 980 متری از سطح دریا واقع شده‌است. این شهر از شمال به کلات، از جنوب به تربت حیدریه و از غرب به نیشابور و از شرق به سرخس و تربت جام منتهی می‌شود.

 

آب و هوای مشهد مقدس

آب و هوای مشهد معتدل اما نسبتا خشک بوده، کم‌ترین دما در این شهرستان به 15 درجه زیر صفر و در گرم‌ترین روزهای سال به حدود 35 درجه می‌رسد. اغلب شب‌های مشهد آب و هوایی خنک و روزهای گرمی دارد.

 

نژاد مردم مشهد

مردم مشهد به زبان فارسی اما با گویش مشهدی صحبت می‌کنند. اکثر مردم این شهر مسلمان و شیعه هستند. در این شهر اعیاد مذهبی و ملی و مراسم عزاداری از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

 

جاهای دیدنی مشهد

بسیاری از افرادی که به شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند، از جاذبه‌های گردشگری این شهر اطلاعی ندارند؛ در این قسمت به معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر مشهد می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

جاهای دیدنی تاریخی شهر مشهد

  • آرامگاه فردوسی شهر توس

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد، آرامگاه فردوسی است. این بنا از سه قسمت تشکیل شده و مهم‌ترین بخش آن، آرامگاه فردوسی است.

آرامگاه باشکوه فردوسی، توسط «مهندس هوشنگ سیحون»، بر پایه طرحی از «کریم طاهرزاده بهزاد» طراحی و بازسازی شده‌است. این بنا در سال 1313 خورشیدی برابر با 1934 میلادی ساخته شده‌است.

مجموعه آرامگاه فردوسی نزدیک به 6 هکتار است و شامل باغ، آرامگاه، استخر و مجسمه‌ای از فردوسی اثر «ابوالحسن صدیقی» در جلوی آن، بنای یادبود، ساختمان‌های اداری، کتابخانه، موزه، آرامگاه مهدی اخوان ثالث و آرامگاه محمدرضا شجریان است. این بنا در سال 1354 خورشیدی به ثبت ملی رسیده و هر روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدظهر باز است.

نقشه آرامگاه فردوسی در سال 1312 خورشیدی تصویب شد و با نظارت «حسین لرزاده» در سال 1313 خورشیدی به اجرا در آمد.

  • باغ موزه نادری شهر مشهد

باغ موزه نادری مشهد، به مساحت 14400 مترمربع، در سال 1336 شروع و در سال 1342 خورشیدی به اتمام رسید. ساخت این بنا 6 سال به طول انجامید.

طراح این بنا مهندس هوشنگ سیحون و مجسمه ساز آن استاد ابوالحسن خان صدیقی بود.  آرامگاه نادری، به صورت 6 ضلعی طراحی شده که تداعی‌گر خیمه‌ی نادر شاه و ستون‌های آن از کلاه سربازان قزلباش الهام گرفته است. سنگ قبر نادرشاه، شبیه الماسی است که از فتح هند به دست آورد.

مجسمه نادرشاه و سه سربازی که همراه او هستند از جنس مفرغ بوده و در شهر رم ساخته شده و به شهر مشهد حمل شده‌اند.

  • گنبد هارونیه شهر توس

کهن‌ترین بنای باقیمانده از شهر توس، گنبد هارونیه است. این بنا، متعلق به سده هشتم هجری قمری بوده و یکی از آثار ملی ایران است. گنبد هارونیه از آجر ساخته شده و به طور دقیق کاربری این بنا مشخص نیست.

 

  • خانه تاریخی ملک شهر مشهد

خانه تاریخی ملک، یکی از جاهای دیدنی مشهد در دوره قاجار است. این بنا، متعلق به یکی از خیرین مشهد، به نام «حسین ملک» بوده و امروزه تبدیل به «مرکز پژوهش هنرهای سنتی» شده‌است. در این مرکز کارگاه‌های مختلف همچون بافت فرش، گلیم، کارگاه سفال و سرامیک، کارگاه سوزن‌دوزی، کارگاه مینیاتور و تذهیب، کارگاه معرق و منبت برگزار می‌شود.

خانه تاریخی ملک یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در دوره قاجار ساخته شده‌است.

  • خانه تاریخی داروغه شهر مشهد

خانه تاریخی داروغه، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد و یکی از زیباترین آنهاست. این بنا توسط معماران روسی در دوره قاجار ساخته شده و در سال 1381 خورشیدی به ثبت ملی رسیده‌است.

خانه تاریخی داروغه، توسط معماران روسی در 2 طبقه ساخته شده‌است.

  • خانه تاریخی توکلی شهر مشهد

خانه تاریخی توکلی، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که عمری 180 ساله دارد. این بنا یکی از آثار ملی ایران و متعلق به دوره قاجار است. امروزه از این بنا به عنوان موزه مکتب خانه استفاده می‌کنند. کاشی‌کاری‌ها، آجرکاری‌ها و تزیینات چوبی این خانه‌ی تاریخی بسیار زیبا و تماشایی است.

خانه تاریخی توکلی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا واقع شده و اسکلتی چوبی دارد. این بنا پس از حدود 200 سال، هنوز پابرجاست!

  • آرامگاه پیر پالان دوز

یکی از جاهای دیدنی اطراف حرم، مقبره پیر پالان دوز است که در ضلع شرقی حرم مطهر قرار دارد و متعلق به فردی به نام «شیخ محمد عارف عباسی» مشهور به پیر پالان دوز است. این فرد از عرفا و پیران سلسله «ذهبیه» است و آرامگاهش در دوره صفویه ساخته شده‌است.

آرامگاه پیر پالان دوز، در سال 1356 خورشیدی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. اگر در قالب تور مشهد به زیارت حرم مطهر رفته‌اید، می‌توانید با راهنمایی لیدر تور به این مقبره نیز سری بزنید. در غیر این صورت نیز به سمت ورودی حرم از خیابان نواب صفوی بروید، پس از چند دقیقه پیاده‌روی به این آرامگاه خواهید رسید

با اینکه شیخ محمد عارف عباسی از لحاظ عرفان مقام والایی داشته اما برای امرار معاش، پالان دوزی می‌کرده و به این لقب نیز شهرت می‌یابد.

 

  • موزه‌های مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در مشهد وجود دارد، موزه‌های مشهور مشهد است. این شهر دارای موزه‌های مختلف همچون موزه آستان قدس رضوی، موزه توس، موزه نان، موزه آیین‌های پهلوانی و... است که می‌توانید به بازدید از آنها بروید. چنانچه در قالب تور مشهد به این شهر مقدس سفر کرده‌اید، می‌توانید از لیدرتان بخواهید شما را به دیدن این موزه‌های مختلف ببرد.

 

  • گنبد خشتی شهر مشهد

گنبد خشتی یکی از جاهای دیدنی شهر مشهد است که در دوره صفویه ساخته شده و در سال 1345 خورشیدی به ثبت ملی رسیده‌است. این بنا در واقع مقبره «امامزاده سید محمد»، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در خیابان طبرسی شهر مشهد واقع شده‌است.

قدمت گنبد خشتی شهر مشهد به دوره صفویه بر می‌گردد.

  • گنبد سبز شهر مشهد

گنبد سبز یکی از آثار باقی مانده از دوره صفویه در نزدیکی حرم مطهر امام هشتم شیعیان (ص) است که در سال 1370 خورشیدی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. این بنا متعلق به فردی به نام «شیخ محمد مومن مشهدی» است و به دلیل داشتن گنبد فیروزه‌ای رنگ متمایل به سبز، به نام گنبد سبز شهرت دارد.

شیخ محمد مومن از عالمان هم عصر با «شیخ حر عاملی» است که در قرن نهم هجری می‌زیسته‌است.

  • مصلی پایین خیابان شهر مشهد

یکی از بناهای تاریخی شهر مقدس مشهد، مصلی پایین خیابان است. این بنا در دوره صفویه در زمان زمامداری «شاه سلیمان» ساخته شده‌است. مصلی پایین خیابان در سال 1310 خورشیدی تبدیل به یک اثر ملی شده‌است.

 

جاهای دیدنی طبیعی شهر مشهد

 

1.     باغ گیاه‌شناسی شهر مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد که در مورد آن تبلیغ کمی انجام شده، باغ گیاه‌شناسی است. این باغ 25 هکتاری، یک مجموعه‌ی طبیعی با 12 کلکسیون مختلف است که در آن از 180 گونه گیاهی- دارویی و 400 گونه ژنتیکی نگهداری می‌شود.

مجموعه تفریحی گردشگری و گیاه‌شناسی در  در بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر قرار دارد.

2.     باغ وکیل آباد شهر مشهد

باغ وکیل آباد، یکی از مناطق سرسبز شهر مشهد است که در آن باغ وحش نیز وجود دارد. این باغ، در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد و در سال 1348 خورشیدی توسط حاج حسین ملک وقف شد.

باغ وکیل آباد، به همراه مسجد جامع گوهر شاد، دو جاذبه‌ی گردشگری پر طرفدار شهر مشهد هستند.

3.     پارک کوهسنگی شهر مشهد

پارک کوهسنگی، یکی از جاهای دیدنی شهر مشهد و پس از پارک ملت، دومین پارک بزرگ این شهر است. این پارک پس از بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسی، در رتبه سومین جایگاه پر بازدید مشهد قرار دارد و هرساله، گردشگران زیادی به بازدید از آن می‌آیند.

 

4.     شاندیز

در 15 کیلومتری شهر مشهد، یکی از جاهای دیدنی و بسیار خوش آب و هوای این شهر به نام شاندیز قرار دارد. این شهر، علاوه بر طبیعت زیبایش، کباب‌های بسیار خوشمزه و مشهوری نیز دارد. چنانچه به مشهد سفر کردید، بازدید از شاندیز و مجموعه‌های مختلف آن همچون پارک جنگلی، مجموعه‌ی توریستی، رستوران‌های گوناگون، رصدخانه‌ی نجوم و موزه‌ی شهرداری را فراموش نکنید. البته جاهای دیدنی شاندیز، به همین جا ختم نمی‌شود! روستای زشک به همراه تله کابین جذابش در فاصله‌ی 10 دقیقه‌ای از شاندیز، قرار دارد. این روستا علاوه بر تله کابینش که اولین تله کابین در شمال شرقی کشور است، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

شاندیز، یکی از جاهای دیدنی و ییلاقی شهر مشهد است که در سال 1333 خورشیدی از روستا به شهر تبدیل شد.

5.     طرقبه

یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد و مشهورترین آنها، شهر ییلاقی طرقبه است. این شهر آب و هوایی خنک و کوهستانی دارد و در آن انواع تفریحات همچون پیست اتومبیل رانی، پیست اسکی، سوارکاری، مجموعه تفریحی چالیدره وجود دارد. در اطراف شهر طرقبه، روستاهای بسیار زیبایی همچون مایان، ازغد، حصار، کلاته آهن، دهبار، جاغرق، نغندر و کنگ قرار دارد.

 

6.     بند گلستان

بند گلستان، یکی از بندهای تاریخی استان خراسان و جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در دوره تیموری ساخته شده‌است. بندگلستان در 8 کیلومتری غرب مشهد و روی رودخانه گلستان احداث شده و حدود 500 سال از ساخت آن می‌گذرد.

بند گلستان در دوره تیموری ساخته شده‌است.

7.     پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق به وسعت 180 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین اماکن اسکان مسافرین است که به نام «کمپ مسافرتی غدیر» نیز شهرت دارد. در این پارک بزرگ 280 کلبه وجود دارد و می‌توان 4000 چادر نصب کرد.

 

8.     غار مغان

غار مغان یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی شهر مشهد است که در 35 کیلومتری از این شهر قرار دارد و در فصل زمستان نیز می‌توان به بازدید از آن رفت. قدمت این غار، به 100 میلیون سال پیش بر می‌گردد. توصیه می‌شود برای بازدید از این غار قدیمی حتما از راهنما و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

 

9.     هفت حوض

هفت حوض یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شهر مشهد است که 7 کیلومتری این شهر قرار دارد. حوضچه‌های موجود در این پارک، به صورت طبیعی و بر اثر فرسایش شیمیایی به وجود آمده‌اند. برای بازدید از این حوضچه‌های کوچک حتما باید لباس و کفش مناسب کوهنوردی پوشیده و قبل از غروب آفتاب به شهر بازگردید.

در حوضچه‌های هفت حوض مشهد، سالهاست که آب جریان دارد و فاصله اولین حوض تا آخرین آن حدود 1690 متر است.

مشهورترین مراکز خرید مشهد

در شهر مشهد، مراکز خرید سنتی و مدرن زیادی وجود دارد. یکی از مشهورترین آنها که نزدیک حرم امام رضا (ع) نیز قرار دارد، بازار رضاست. مرکز خرید پروما، مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمان، مجتمع تجاری وصال، پاساژ کاسپین و... از جمله، مراکز خرید مشهور و بزرگ این شهر هستند که گردشگران زیادی برای خرید به آنها می‌روند.

 

معروف‌ترین غذاهای سنتی شهر مشهد

در سفر به مشهد، خوردن انواع غذاهای سنتی و خوشمزه این شهر را فراموش نکنید. از جمله غذاهای مشهور مشهد عبارتند از: شله مشهدی، شیشلیک، آش ماست، قروتی، کوکو شیرین، رشته پلو، ماقوت و...

در این شهر مقدس، رستوران‌های باکیفیت فراوانی همچون پسران کریم، باغ زیتون، شایان، تراس، معین درباری  و... وجود دارد که می‌توانید برای تست انواع غذاهای خوشمزه و خوب این شهر از آنها استفاده کنید.

 

سوغات و صنایع دستی شهر مشهد

سوغاتی‌های مشهد بسیار متنوع هستند. از جمله این سوغاتی‌ها می‌توان به گلیم‌بافی، فرش‌بافی، سنگ‌تراشی، نمدبافی، فیروزه‌تراشی، آیینه‌کاری و خوراکی‌هایی از جمله زرشک، زعفران، خشکبار، نقل، نبات، جیلی بیلی و... اشاره کرد.

 

بهترین زمان سفر به شهر مشهد

از نظر آب و هوا، بهترین زمان سفر به شهر مشهد، بهار است؛ در این بازه‌ی زمانی، هوا بسیار متعادل بوده و طبیعت نیز سرسبزی و تازگی خودش را دارد. از لحاظ مناسبت‌ها، بهترین زمان سفر به مشهد، نیمه شعبان، نوروز، ماه رمضان، ایام محرم و شهادت امام رضاست.

اگر از لحاظ خلوتی حرم بخواهید بهترین زمان سفر را در نظر بگیرید، باید گفت بهترین زمان سفر به مشهد بهار، پاییز و زمستان است که حرم خلوت‌تر بوده و قیمت هتل‌ها نیز مناسب‌تر است. مشهد در ماه تابستان بیشترین زائر را دارد.

 

روش‌ها سفر به شهر مشهد

از آنجا که راه‌های دسترسی به شهر مشهد، متنوع و گوناگون است؛ روش‌های سفر به این سرزمین نیز گوناگون و متنوع خواهد بود.

  • سفر به شهر مشهد با هواپیما

از آنجا که شهر مشهد دارای فرودگاه بین المللی هاشمی‌نژاد است، برای سفر از تهران به مشهد می‌توان بلیط هواپیما تهیه کرد. مدت زمان پرواز تهران به مشهد و بالعکس آن، یک ساعت و ربع است.

قیمت بلیط‌های هواپیما در فصول مختلف و مناسبت‌های گوناگون متغیر بوده، برای رزرو بلیط هواپیما می‌توانید به سایت آرندتور مراجعه کنید.

 

  • سفر به مشهد با قطار

یکی یگر از راه‌های دسترسی به مشهد، سفر با قطار است. چنانچه تهران زندگی می‌کنید، از تهران تا مشهد، حدود 11 ساعت زمان می‌برد. این مدت زمانی با اتووس تقریبا برابر است؛ اما سفر با قطار از لحاظ رفاهی بهتر و آسان‌تر است. می‌توانید برای رزرو بلیط قطار نیز از آرندتور کمک بگیرید.

 

  • سفر به مشهد با اتوبوس

یکی از روش‌های راحت و بی‌دردسر سفر به مشهد، اتوبوس است.  سفر با اتوبوس نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی ندارد. در هر زمان که اراده کنید، می‌توانید راهی ترمینال شده و بلیط تهیه کنید. برای رزرو بلیط می‌توانید با همکاران ما در آرندتور تماس بگیرید.

 

  • سفر با خودروی شخصی

سفر با خوروی شخصی به مشهد، این حسن را دارد که به تناسب رانندگی، می‌توان سفر را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کنید. زمانیکه شما با خودروی شخصی سفر می‌کنید، انتخاب مسیر، توقف در طی مسیر و... با خود شماست. این نوع سفر بسیار هیجان انگیز است و البته نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و چک کردن ماشین قبل از شروع سفر و... دارد. در سفر با خودروی شخصی، بهتر است دو راننده باشند تا در صورت خسته شدن هرکدام، آن یکی بتوانند جایش را بگیرد.

 

  • سفر با تور

یکی از ساده‌ترین راه‌های سفر بی‌دردسر، ثبت نام در تور مشهد است. زمانیکه شما در تور ثبت نام می‌کنید، دیگر نگران محل اقامت، وعده‌های غذا و... نیستید و می‌توانید از سفرتان لذت بیشتری ببرید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم از سیر تا پیاز هر آنچه شما در سفر به مشهد نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که ملاحظه کردید، جاهای دیدنی در مشهد بسیار زیاد است. چنانچه با تور مشهد به این شهر مقدس سفر کردید، انواع وسایل حمل و نقل از تاکسی گرفته تا اتوبوس و مترو به وفور در این شهر وجود دارد. حتی جاهای دیدنی متعددی اطراف حرم نیز وجود دارد که می‌توانید به بازدید از آنها بروید. چنانچه تمایل دارید با تور راهی مشهد مقدس شوید، می‌توانید از تور مشهد آرندتور استفاده کرده و سفری راحت را برای خود رقم بزنید.



1400/09/07 | کد مطلب: 1305
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1305
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.