خانه ملک مشهد، یادگار به جای مانده از بزرگ‌ترین مرد نیکوکار ایران!
معرفی جاهای دیدنی مشهد

خانه ملک مشهد، یادگار به جای مانده از بزرگ‌ترین مرد نیکوکار ایران!

شما هم امتیاز بدهید!

خانه ملک یکی از جاهای دیدنی مشهد و سرآمد خانه‌های تاریخی این شهر است که در سال 1377 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است.

تور مشهد

تا به حال نام خانه ملک در مشهد، به گوش‌تان خورده‌است؟ شاید با خود فکر کنید؛ این خانه جزء، خانه‌های ملک آباد مشهد است؟ شاید هم با خود بگویید، این خانه در تهران بوده و گوینده اشتباه خوانده‌است! اما باید به شما بگوییم، حاج حسین ملک، یکی از ثروتمندترین افراد این مملکت، صاحب دو خانه در تهران و مشهد بود. اگر حسین ملک هنوز زنده بود، بی‌شک یکی از میلیاردرهای ایران بود.

شهر مقدس مشهد با نام بارگاه حرم امام رضا (ع) مزین شده‌است و کمتر زائری فکر می‌کند، در کنار تشرف به بارگاه امام رئوف، از جاهای دیدنی دیگر این شهر نیز بازدید کند!

خانه ملک، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد است که در 2 کیلومتری از حرم امام رضا (ع) قرار دارد. با ما در وبلاگ آرندتور همراه باشید تا در مورد صاحب خانه، تاریخچه و معماری خانه ملک مشهد، آدرس و ساعات بازدیدش با یکدیگر صحبت کنیم.

 

در مورد صاحب خانه ملک چه می‌دانید؟

حاج حسین ملک، یکی از ثروتمندان با اصالت تبریزی است که در سال 1251 شمسی در تهران چشم به جهان گشوده‌است. او در سال 1284 شمسی، اداره املاک پدرش را به دست گرفت. حاج حسین ملک، یکی از بزرگ‌ترین واقفان ایرانی و ثروتمندان کشور است و امروزه خانه‌ی او در شهر مشهد مبدل به موزه شده و مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی است و در آن کارگاه‌های آموزشی مختلف هنری برگزار می‌شود.

حسین ملک، موقوفات بسیار گسترده‌ای در مشهد داشته‌است. به گونه‌ای که آستان قدس رضوی، یک اداره مخصوص موقوفات این مرد بزرگ تأسیس کرده‌است.

این مرد نیکوکار، دو میلیون مترمربع زمین برای ساخت خانه برای فرهنگیان مشهدی اختصاص داد. علاوه براین چند ده هزار متر زمین را برای ساخت پارک عمومی مشهد وقف کرد. به پاس قدردانی از این مرد بزرگ، در مشهد میدان و خیابانی به نام او وجود دارد. موقوفات حسین ملک تنها به مشهد اختصاص ندارد؛ کتاب‌خانه و موزه‌ای عظیم نیز از وی در شهر تهران وجود دارد.

حاج حسین ملک در سال 1316 خورشیدی با وقف کتابخانه خود به آستان قدس رضوی، اولین وقف اموال خود را آغاز کرد.

حاج حسین ملک از سال 1278 خورشیدی در حالیکه 28 سال بیشتر نداشت، شروع به جمع‌آوری کتب و نسخ خطی کرد و ابتدا آنها را در مشهد نگه می‌داشت و سپس به تهران آورد. در نهایت در سال 1316 حورشیدی، تمامی نسخ خطی جمع شده به همراه تمامی اثاث موجود در خانه‌ی پدری را وقف آستان قدس رضوی نمود.

 

معماری خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد با زیر بنایی حدود 600 مترمربع در زیرزمینی به مساحت 1659 مترمربع، در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده‌است. این بنا تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است. به طوریکه نماهای ساختمان به صورت سنتی ساخته شده، اما پلان‌های اجرا شده، از معماری اروپایی الهام گرفته‌است.

این عمارت دو بخش اندرونی و بیرونی داشته که متاسفانه قسمت اندرونی آن تا سال 1370 به طور کامل خراب شده و تنها قسمت بیرونی‌اش، باقی مانده‌است. در سال 1379 خورشیدی بخش بیرونی آن به طور کامل، بازسازی و مرمت شد.

 

خانه ملک مشهد، به دلیل فضای سننتی‌ و معماری خاصش مبدل به یکی از جاهای دیدنی این شهر شده و بازدید از آن، هوش از سرتان می‌رباید.

خانه ملک مشهد در 2 طبقه ساخته شده و طبقه‌ی بالای آن، موزه‌ای از سازه‌ها و تابلوهای متعلق به خود خانه و هنرمندانی است که در کارگاه‌های آموزشی آن شرکت کرده‌اند.

طبقه‌ی اول خانه ملک، سقفی مشبک و منبت کاری شده دارد و در قسمت شومینه‌ی آن گچ‌بری‌های بسیار زیبایی وجود دارد که شما را محو زیبایی‌شان می‌کند.

علاوه‌براین‌ها، در طی خاک‌برداری‌هایی که در قسمت زیرزمین آن انجام شد، حمامی به وسعت 127 متر از زیر خاک پیدا شد. این حمام دارای آتشدان، انبار چوب و مواد قابل اشتعال، گرمخانه، نمازخانه، میان در و سرویس بهداشتی است. در گذشته تنها در خانه‌ی افراد بسیار ثروتمند، حمام خصوصی وجود داشت و بقیه‌ی افراد از حمام عمومی یا گرمابه استفاده می‌کردند.در حال حاضر ساختمان و بنای خانه، متعلق به سازمان میراث فرهنگی و حیاطش به صندوق احیای آثار تاریخی تعلق دارد.

خانه‌ی ملک در سال 1377 خورشیدی به ثبت ملی رسید و به عنوان یک اثر ملی شناخته شد.

خانه ملک مشهد کجاست؟

آدرس خانه ملک مشهد در ضلع شرقی خیابان امام خمینی در مقابل دارایی است. این خانه در فاصله 2 کیلومتری از حرم واقع شده و اگر بخواهید پیاده به حرم بروید، باید حدود30 دقیقه این فاصله‌ی 2 کیلومتر را طی کنید. چنانچه قصد دارید، با تاکسی به خانه ملک بروید، حدود 7 دقیقه زمان خواهد برد.

هرروزه به صورت رایگان از ساعت 8 صبح تا 17 عصر، می‌توانید به بازدید خانه ملک مشهد بروید. مدت زمانیکه به بازدید از این خانه می‌گذرد، چیزی حدود یک ساعت و نیم خواهد بود.

 

سخن آخر

خانه ملک یکی از جاهای دیدنی مشهد مقدس است که می‌توان به بازدید از آن رفت. چنانچه قصد سفر به شهر مشهد دارید، کافی است، سفارش‌تان را در وب سایت آرندتور به ثبت برسانید، تا همکاران ما در کمترین زمان ممکن به کمک شما بیایند و یک سفر جذاب و دیدنی را برای‌تان رقم بزنند.



1400/09/21 | کد مطلب: 1317
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://www.arandtour.com/news.cfm?id=1317
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.