معرفی جاهای دیدنی مشهد در زمستان {10 جاذبه دیدنی}
اماکن دیدنی مشهد در زمستان

معرفی 10 جاهای دیدنی مشهد در فصل زمستان

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تا به حال زمستان به مشهد سفر کرده‌‌اید؟ در مورد مکان های دیدنی مشهد در زمستان چه می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا با 10 جای مناسب آشنا شوید!

تور مشهد

شهر مشهد شاید در نگاه اول یک شهر مذهبی به نظر بیاید، اما این شهر مقدس در کنار بارگاه پر برکت امام رضا (ع)، جاهای دیدنی متنوعی دارد که در هر فصل سال به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید از جاهای متنوع و تماشایی آن دیدن کنید. پس همراه ما در وبلاگ آرندتور باشید، تا شما را با جاهای دیدنی و تفریحی مشهد در زمستان آشنا سازیم.

 

اماکن دیدنی مشهد در زمستان

شهر مشهد، پایتخت مذهبی ایران، سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون گردشگر است که به این شهر آمده و از جاهای دیدنی متنوع آن دیدن می‌کنند. در این قسمت، قصد داریم به صورت کوتاه 10 مکان های دیدنی مشهد در فصل زمستان را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید:

 

1. حرم مطهر امام رضا (ع)

بارگاه امام هشتم، مهم‌ترین جاهای دیدنی در مشهد است که اغلب در بدو ورود به زیارت آن می‌رویم. پس از اینکه مأمون عباسی، امام رضا (ع) را به شهادت رساند، در روستای کوچکی به نام «سناباد»، در نزدیکی شهر توس دفن کرد. پس از دفن ایشان، در نزدیکی این روستا، شهر مشهد به تدریج بنا شد.

حرم مطهر یکی از جاهای دیدنی مشهد است که به عنوان یک اثر ملی در سال 1310 خورشیدی به ثبت رسیده‌است. مساحت حرم مطهر چیزی حدود 1 میلیون مترمربع است و گنجایش 700 هزار نفر دارد. در کنار آستان پربرکت امام هشتم، مسجد گوهرشاد نیز یکی از جاهای دیدنی مشهد در این فصل است که شما را متوجه هنر دست هنرمندان عهد تیموری می‌کند.

فضای مطهر حرم امام رضا (ع)، جدا از ارزش والای معنوی‌اش، از لحاظ معماری نیز تماشای صحن‌ها، ایوان‌ها، رواق‌ها و بست‌های حرم، بسیار شگفت انگیز است.

2. باغ پرندگان سپاد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد در فصل زمستان، باغ پرندگان سپاد است. این مکان دومین جای دیدنی مشهد است که گردشگران بی‌شماری به دیدن آن می‌آیند. در این باغ گونه‌های بسیار کمیاب و یا نادر پرندگان نگهداری می‌شوند.

 

3. پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض، یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهد در زمستان است که در فاصله کوتاه 7 کیلومتری از مشهد در میان کوه‌های خلج واقع شده‌است. این پارک طبیعی وسعتی برابر با 570 هکتار داشته و در آن شما شاهد 7 حوض کوچک هستید که در اثر فرسایش شیمیایی به وجود آمده‌اند. خاک این منطقه آهکی است و همین امر سبب شده تا در اثر بارش باران‌های اسیدی، خاک بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه «طرق» فرسایش پیدا کرده و به شکل حوض‌های کوچک در بیاید که در آن می‌توان صدای آرامش بخش آب را شنید.

برخی از هفت حوض که در این منطقه وجود دارند، در امتداد هم قرار داشته و مسیری به طول 1690 متر ساخته‌اند.

4. پارک ملت

پارک ملت یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر بوده که از گذشته تا به امروز، گردشگران زیادی به بازدید از آن می‌آمدند. یکی از جاهای دیدنی مشهد در زمستان، همین پارک زیبای 30 هزار مترمربعی است.

پارک ملت مشهد در سال 1351 خورشیدی ساخته شده و بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه را در دل خود جای داده است. شهربازی پارک ملت، تنها شهربازی استاندارد در ایران و پربازدیدترین آنهاست.

در فصل زمستان، می‌توان زیباترین مناظر برفی را در پارک مشهد تماشا کرد.

5. روستای زشک مشهد

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان، روستای زشک است که در فاصله 20 کیلومتری از شهر و در شهر شاندیز قرار دارد. زشک از دو کلمه «زو» و «اشک» برگرفته شده که به معنای چشمه‌های جوشان است. این منطقه به دلیل وجود چشمه‌های متعدد جوشان به این نام شهرت دارد.

 

6. غار مغان

غار مغان، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان است که در جنوب شهر و کوه خلج قرار دارد. قدمت غار مغان، به دوره دوم زمین شناسی بر می‌گردد و از البرز و دماوند، قدمت بیشتری دارد. کف این غار به صورت مرمرین، مرطوب و لغزنده بوده و به دهلیزها و راه‌های پرپیچ و خم منتهی می‌گردد که در صورتیکه با آنها آشنایی نداشته باشید، امکان گم شدن در آنها وجود دارد.

در داخل غار مغان، چشمه‌ی آب سردی وجود دارد که بازدید از آن در فصل سرد زمستان، بسیار حیرت انگیز است.

7. موزه نان مشهد

از آنجا که هوای مشهد در فصل زمستان سرد است، بازدید از موزه های مشهد، نیز یکی از تفریحاتی است که می‌توانید در فصول سرد سال، بیشتر از آنها بهره ببرید. موزه نان مشهد، یکی از همین موزه‌هاست که می‌تواند، تجربه‌ی متفاوت و جالبی در اختیارتان قرار دهد. این موزه، یکی از 12 موزه نان جهان است که به همت بخش خصوصی در ایران ساخته شده‌است.

موزه نان، اولین موزه تخصصی در این رابطه است که در آبان 1390 افتتاح شد.

8. موزه مردم‌شناسی (حمام قلی بیک)

حمام قلی بیک، به نام‌های حمام شاه و رضوی نیز شهرت دارد. این حمام بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام از آنها جذابیت خاص خودش را دارد. قدمت این حمام به دوره صفویه برمی‌گردد و زیباترین قسمت آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است.

موزه مردم شناسی یا حمام قلی بیک در سال 1356 خورشیدی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

9. موزه نادری

آرامگاه نادر افشار و موزه نادری نیز یکی دیگر از اماکن دیدنی مشهد در زمستان است که در این فصل می‌توانید به بازدید از آن بروید. در این آرامگاه-موزه، مقبره‌ی «محمد تقی خان پسیان»، سردار خراسانی نیز قرار دارد.

 

10. پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد، یک پارک 70 هکتاری و از جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان است که در 8 کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. پارک جنگلی وکیل آباد، به دلیل وجود درختان کهنسال و رودخانه‌ی فصلی‌اش یکی از مناطق جذاب مشهد است که در فصول سرد سال نیز تماشای آن جذاب و دیدنی است. این پارک جنگلی توسط فردی به نام «حسین ملک» وقف شده و هم اکنون جزئی از نحدود خدماتی منطقه‌ی 9 شهرداری مشهد است.

«کوهستان پارک مشهد»، «باغ وحش وکیل آباد»، تنها بخشی از جذابیت‌های این منطقه‌ی دیدنی است که از تماشای آنها سیر نخواهید شد.

هرچند تماشای پارک جنگلی وکیل آباد در فصل‌های بهار و تابستان دیدنی‌تر است، اما این منطقه در زمستان نیز تصاویر ناب و منحصر به فردی در اختیارتان قرار می‌دهد که از تماشای آنها سیر نخواهید شد.

11. بازار رضای مشهد

بازار رضای مشهد نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در زمستان است که به دلیل نزدیکی‌اش به حرم مطهر، همواره شلوغ و پر از مسافر است. این بازار در سال 1354 خورشیدی، همزمان با طرح توسعه‌ی حرم ساخته شده‌است. این بازار در 2 طبقه‌ی مجزا با 2 سالن مجزا ساخته شده و در حال حاضر 1711 واحد تجاری در آن مشغول به کار هستند.

بازار رضای مشهد، به طول 1 کیلومتر در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع) در حد فاصل بین میدان ۱۷ شهریور و فلکه ی آب شهر مشهد قرار دارد.

12. طرقبه مشهد

شهر مشهد به دلیل اینکه یکی از کلان شهرهای ایران است، جاهای دیدنی متنوعی دارد. طرقبه و اسکی سواری یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحی مشهد در زمستان است که به شما پیشنهاد می‌کنیم، حتما آن را امتحان کنید. طرقبه یکی از ییلاقات بسیار دیدنی شهر مشهد است که در هر فصل سال، زیبایی خاص خودش را دارد. در فصل زمستان اسکی سواری در ویلاشهر و خوردن آش رشته اگر اهل شکم گردی هستید، از تفریح‌های جذاب آن است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

آش های رشته‌ای که در هوای سرد طرقبه نوش جان می‌کنید، اغلب به صورت خانگی و روی سنگ پخته شده‌اند.

13. چالیدره مشهد

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی مشهد در زمستان، چالیدره است. این مجموعه‌ی گردشگری در طرقبه وجود دارد و جاذبه‌های گردشگری متنوع همچون قایق سواری، ماهیگیری، تله کابیین و... در دل خودش جای داده‌است.

 

14. پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما، یکی از جاهای دیدنی مشهد است که نه تنها در زمستان، بلکه در همه‌ی فصل‌ها می توانید به بازدید از آن بروید. این پارک علمی دوست داشتنی به مساحت 24000 مترمربع در طبقه چهارم مجتمع وصال در منطقه گردشگری سپاد واقع شده‌است.

شما در این پارک سوار ماشین زمان شده و به ابتدای خلقت سفر می‌کنید. در این پارک از آخرین تکنولوژی‌ها استفاده شده و سعی در این دارد که در حین تفریح و سرگرمی، بازدیدکنندگان از مطالب علمی و آموزنده آن نیز استفاده کنند.

در پارک علمی پروفسور بازیما، شما با کمک زیردریایی به زیر آب سفر کرده و با موجودات زیر دریا آشنا می‌شوید. به درون اندام‌های بدن سفر می‌کنید و با اجزای بدن و نحوه عملکردشان آشنا می‌شوید، به فضا سفر کرده و حالت بی‌وزنی را تجربه می‌کنید و...

برای اولین بار در ایران و سومین بار در جهان، شما می‌توانید وارد دهان یک انسان غول پیکر شده و به کشف اسرار درون بدن آن بپردازید.

سخن آخر

شهر مشهد دارای جاهای دیدنی متنوع و بسیار گسترده‌ای است. سفر به مشهد در هر فصل سال جاذبه‌های خودش را دارد. چنانچه دوست دارید به این شهر مقدس سفر کنید، می‌توانید با تور مشهد آرندتور همراه شده و از خدمات ما استفاده کنید. چنانچه تنها قصد خرید بلیط هواپیما، قطار و یا حتی اتوبوس دارید، می‌توانید با همکاران ما در آرندتور تماس بگیرید.



1401/06/30 | کد مطلب: 1326
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
سعید
1401/10/22 10:35
سلام ممنون   از زحمتی که کشیدیدچقدر خوب بود ترتیب جاهای دیدنی رو از یک فرد ساکن مشهد راهنمایی میگرفتید پر بار تر میشد ولی خیلی با ارزش هست
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:17
با سلام و احترام
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.