بازدید از شهر طرقبه و 20 جای دیدنی و متفاوت
معرفی جاهای دیدنی طرقبه

بازدید از شهر طرقبه و 20 جای دیدنی و متفاوت

شما هم امتیاز بدهید!

یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد، طرقبه است. در نزدیکی این ییلاق خوش آب و هوا، بیش از 20 مکان دیدنی وجود دارد که می‌توانید به بازدید از آنها بروید.

تور مشهد

طرقبه، یکی از بهترین ییلاق‌های دیدنی شهر مشهد است که در فاصله‌ی کوتاهی از آن قرار دارد. ریشه‌ی نام طرقبه از کلمه «ترقبذ» گرفته شده که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنای آبادی بزرگ ‌است.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم، در مورد شهر طرقبه مشهد و جاهای دیدنی پیرامون‌اش با شما سخن بگوییم. پس همراه ما باشید.

طرقبه مشهد کجاست؟

طرقبه، یکی از ییلاق‌های اطراف مشهد است که در فاصله‌ی 16 کیلومتری از آن قرار دارد. این شهر کوچک در مسیر جاده «جاغرق» و در جنوب غربی مشهد واقع شده و از سمت غرب و شمال به کوه «بینالود» و «کوه تخت رستم» محدود می‌گردد.

برای رسیدن به طرقبه، باید وارد خیابان وکیل آباد شده و سپس به‌سمت بلوار امام رضا حرکتتان را ادامه دهید. در انتهای مسیر، به شهر طرقبه می‌رسید. این مسیر بیش از نیم ساعت، زمان می‌برد.

شهر طرقبه به ریه‌های تنفسی مشهد شهرت دارد.

طرقبه بهتر است یا شاندیز؟

برای پاسخ به این پرسش، باید گفت: شاندیز و طرقبه، هر دو از جاهای دیدنی و پربازدید مشهد هستند و هرکدام، ویژگی‌های طبیعت‌گردی و گردشگری خاص خود را دارند، اما برای پاسخ دقیق به این سوال، باید این دو شهر را از ابعاد مختلف بررسی کرد.

اگر هدف‌تان از بازدید، فقط صرف یک غذای خوشمزه و ناب است، شاندیز رستوران‌های مشهور بیشتری دارد. اگرچه رستوران‌های طرقبه نیز بسیار زیاد و فراوان هستند و غذاهای بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

اما اگر تمایل دارید، از فضای پیرامونتان لذت بیشتری ببرید و یک دورهمی خانوادگی یا دوستانه داشته باشید، بهتر است به طرقبه بروید. شهر طرقبه امکانات تفریحی متنوع و بسیار بکری دارد.بنابراین برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید ببینید، هدف‌تان از بازدید چیست؟

 

شهر طرقبه مشهد چه جاهای دیدنی دارد؟

 

مجموعه‌های سرگرمی-تفریحی طرقبه

 

1.     پیست اسکی

شهر طرقبه، امکانات تفریحی متنوعی دارد. یکی از هیجان انگیزترین و پرطرفدارترین آنها، اسکی است. ورزش اسکی امروزه در مشهد طرفداران بیشماری دارد و با استقبال بسیار زیادی از طرف مشهدی‌ها و مسافران مواجه شده‌است.

برای اسکی کافی است به ویلاشهر، سفر کنید. پیست اسکی ویلاشهر یکی از مناطق محبوب برای تفریح ساکنین مشهد و مسافران است.

2.     پیست اتومبیل‌رانی

اگر از مسابقه‌های سرعت و رانندگی لذت می‌برید، می‌توانید شما هم این لذت را در پیست ماشین‌رانی طرقبه، تجربه کنید. البته از آنجاکه اتومبیل‌رانی از تفریحات لوکس به شمار می‌آید، هزینه‌ی آن کمی بالاست!

3.     سوارکاری

سوارکاری نیز یکی دیگر از تجارب لوکس و ناب است که می‌توانید در شهر طرقبه، آن را امتحان کنید. کافی است، سری به «باشگاه ارشاد» در دوراهی طرقبه بزنید. ورود به این باشگاه برای عموم آزاد است، در ضمن اگر سوارکاری نمی‌کنید، اما دوست دارید، اسب‌ها را دیده و با آنها عکس بگیرید، می‌توانید وارد این مجموعه شوید.

4.     مجموعه گردشی چالیدره

در مجموعه تفریحی چالیدره شما می‌توانید انواع تفریحات هیجان انگیز که آدرنالین خونتان را بالا می‌برد، امتحان کنید. تجاربی همچون زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله سیژ، تله کابین، قایق سواری، قایق موتوری و....این مجموعه‌ی تفریحی به وسعت 16 هکتار در سال 1376 خورشیدی ساخته شده‌است.

مجموعه تفریحی چالیدره، دارای تفریحات متنوع، رستوران‌ها و کافه‌های فراوان است. در این جاذبه گردشگری مشهد، شما می‌توانید انواع تفریحات آبی و سرگرمی مختلف را تجربه کنید.

5.     ویلاشهر

یکی از آبادترین روستاهای طرقبه، منطقه ویلاشهر است که در 10 کیلومتری شهر قرار دارد و با وجود اسکان افراد زیاد در آن، آب و هوای تمیز و مطبوعی داشته و بسیار سرسبز و باطراوت است.

 

روستاهای اطراف طرقبه

همانطور که اشاره شد، شهر طرقبه بسیار خوش آب و هواست و اطراف آن روستاهای متعدد و متنوعی وجود دارد که در ادامه به آنها، اشاره خواهیم کرد:

  • روستای کنگ

یکی از جاهای دیدنی طرقبه، روستای کنگ است که در نگاه اول شما را به یاد روستای ماسوله می‌اندازد! معماری این روستا، به صورت پلکانی بوده و سقف هر خانه، حیاط خانه دیگری است.

این روستا، طبیعت بی‌نظیری دارد و در آن می‌توان به بازدید از باغ‌های گردو و گیلاس رفت و یا در کنار رودخانه  قدم زد. روستای کنگ دارای جاهای تاریخی و طبیعی متنوعی از جمله آبشار زیبای حمام گبر، قلعه حصار، رباط شاه عباسی، تکیه، حسینیه، قبرستان تاریخی، قلعه فلسکه، چشمه مقدس و آرامگاه عبدالله انصاری و بی بی آمنه است.

 

  • روستای نغندر

روستای نغندر، از جمله جاهای دیدنی شهر طرقبه است که در مسیر طرقبه-کنگ و در فاصله 10 کیلومتری از طرقبه قرار دارد. این روستا، فضای بسیار سرسبزی دارد و شما می‌توانید در آن به بازدید از قلعه قدیمی نغندر، گورستان تاریخی این روستا و مقبره شیخ جمال الدین محمد نغندری طوسی بروید.

به روستای نغندر در گذشته، «نوغان دره» می‌گفتند. نوغان به معنی ابریشم است، از گذشته تا به امروز، پرورش ابریشم در این منطقه رواج داشته و به همین علت در این منطقه، درختان توت بسیار زیادی کاشته‌اند.

روستای نغندر دارای رستوران‌ها و کافه‌های دنجی بسیار متنوعی است که می‌توانید لحظات ناب و خاطره‌انگیزی در آنها تجربه کنید.

  • روستای مایان

یکی دیگر از جاهای دیدنی طرقبه که شما را به یاد خانه‌های هموطنان شمالی‌ کشور می‌اندازد، روستای مایان یا مایون است. این روستا دارای خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی رنگی است، بهترین زمان بازدید از روستا، بهار و پاییز است که مناظر چشم نوازی در برابر چشمان شما نمایان می‌شود.

دره مایان از سه بخش مایان سفلی، مایان وسطی و مایان علیا تشکیل شده و شغل اهالی روستا، دامداری و کشاورزی است. در باغ‌های روستای مایان، شما شاهد درختان آلبالو، گردو، توت و ارغوان هستید. رودخانه‌ای در این روستا وجود دارد که از دامنه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد.

  • روستای جاغرق

روستای جاغرق، در 7 کیلومتری از طرقبه قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی این منطقه است که در بین طبیعت‌گردان و گردشگران بسیار شهرت دارد. هوای این منطقه، بسیار خنکی و در تابستان مطبوع است. روستای جاغرق، به دلیل ارتفاع 1500 متری‌اش، زمستان‌های بسیار سردی دارد. از جاهای دیدنی آن، می‌توان به درخت چنار 700 ساله با قطر 2 مترش اشاره کرد.

روستای جاغرق، یکی از جاهای دیدنی طرقبه و بسیار زیبای آن است که در ارتفاع 1500 متری از سطح زمین قرار دارد.

  • روستای دهبار

روستای دهبار، یکی از روستاهای کوهستانی و جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در فاصله ی 14 کیلومتری از طرقبه و در دامنه‌های کوه بینالود واقع شده‌است. مسیر رسیدن به این روستا، بسیار پر پیچ و خم و کمی سخت است. روستای دهبار، دارای رودخانه‌های پرآب و باغ‌های متعدد است.

 

  • روستای کلاته آهن

در جنوب غربی و در فاصله‌ی 9 کیلومتری از طرقبه، روستای کلاته آهن قرار دارد. این روستا، یکی از جاهای دیدنی طرقبه است که در حاشیه رودخانه دهبار قرار دارد. در این منطقه، درختچه‌های سماق و زرشک و درختان تمشک وجود دارد. شغل اهالی این روستا، کشاورزی و دامپروری بوده و ممر درآمد آنها نیز از همین طریق است. در روستای کلاته آهن، درختان میوه متنوعی همچون سیب، گردو، گیلاس و آلو وجود دارد.

 

  • روستای ازغد

یکی از روستاهای خوش آب و هوا و جاهای دیدنی طرقبه، روستای ازغد است. این روستای زیبا، یک فضای بسیار مناسب برای طبیعت‌گردان است. در روستای ازغد، مقبره‌های چندین هزارساله و مساجد تاریخی دوره تیموری وجود دارد.

 

  • روستای حصار

روستای حصار، یک روستای ییلاقی و یکی از جاهای دیدنی طرقبه است که در حصار کوه‌های اطرافش قرار دارد. شغل عمده اهالی این روستا، باغداری، دامداری، کشاورزی و قالی‌بافی است.

 

  • رودخانه طرقبه  مشهد

رودخانه طرقبه که به پنج دره نیز شهرت دارد، از رشته کوه بینالود جاری شده و در بین راه به رودی دیگر که از روستای کلاته آهن می‌گذرد، می‌پیوندد. مشهدی‌ها، به دلیل طبیعت بی‌نظیر و سرسبز منطقه، در اطراف رودخانه، ویلاهای متعددی ساخته‌اند.

برای رسیدن به رودخانه طرقبه می‌توانید از ماشین استفاده کرده و یا پیاده به منطقه بروید.

  • دره ارغوان

دره‌ی ارغوان یکی دیگر از جاهای دیدنی طرقبه است که در دامنه کوه بینالود قرار دارد. منظره این دره، در اوایل اردیبهشت ماه دیدنی است. تمامی مساحت دره به واسطه‌ی وجود درختان ارغوان و شکوفه‌هایش به رنگ صورتی است.

نشستن در کنار رودخانه‌ی خروشان دره و پیاده روی به  سمت آبشار از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که از تماشایش سیر نخواهید شد. در این منطقه، یک مرکز رفاهی و گردشگری وجود دارد که می‌توان از آن تخت کرایه کرد و یا از سوپرمارکتش خرید کنید.

یکی از جاهای دیدنی طرقبه، دره ارغوان یا دشت ارغوان است که در فاصله‌ی 4 کیلومتری از آن قرار دارد.

پارک‌های شهر طرقبه

1.     پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد، به مساحت 250 هزار مترمربع یک فضای سرسبز و پرطراوت است که علاوه بر طرقبه از خیابان وکیل آباد مشهد نیز به آن دسترسی وجود دارد. در پارک جنگلی وکیل آباد، آلاچیق، رستوران، بوفه و فضاسازی‌های زیبایی وجود دارد که برای پیک نیک می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

2.     پارک کمر مقبولا

پارک کمر مقبولا، یکی از جاهای دیدنی طرقبه است که در 3 کیلومتری از این شهر ییلاقی قرار دارد. این پارک 5 کیلومتری، مملو از سنگ‌های آتش فشانی، آثار سنگی و سنگ نوشته‌های تاریخی متعلق به دوره پارینه سنگی است. این منطقه، به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سنگ‌نگاره‌های ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

کمر مقبولا، اولین پارک سنگی ایران است که در میان دو رشته کوه، هزار مسجد و بینالود قرار دارد.

3.     پارک جنگلی بهمن

پارک جنگلی بهمن به وسعت 8500 کیلومترمربع، یکی دیگر از جاهای دیدنی طرقبه است که مشهدیان و مسافرین برای پیک نیک به این پارک زیبا رفته و از مناظر بکر آن دیدن می‌کنند. در این پارک، محوطه‌ای حدود 270 مترمربع به کودکان اختصاص داده شده که در آن بچه‌ها، می‌توانند حسابی بازی کنند.

 

4.     پارک پونه

پارک پونه یکی از جاذبه‌های گردشگری طرقبه و بسیار سرسبز  است که در کنار رودخانه مشهور طرقبه قرار دارد. در این پارک مشهور 1.3 هکتاری، شما می‌توانید از انواع امکانات رفاهی پارک استفاده کنید و در عین حال از فضای پیرامونتان لذت ببرید.

پارک پونه در ابتدای طرقبه قرار دارد و طراحی فضای سبز آن به صورت پلکانی است.

از جاهای عجیب غریب شهر طرقبه چه می‌دانید؟

  • سنگ خواهر و برادر

پس از رودخانه دهبار، دو سنگ سیاه وجود دارد که در مورد آنها افسانه‌های متعددی رواج یافته و به سنگ خواهر و برادر شهرت دارند.

 

  • دهکده جذامی‌ها

دهکده جذامی‌ها، یک روستا با 30 خانواده است که متأسفانه کسی از آنها خبر نمی‌گیرد و اهالی آن همگی مبتلا به جذام هستند.

 

  • معدن طلای آمریکایی‌ها

در طرقبه یک معدن طلا وجود دارد که پیش از انقلاب توسط آمریکایی‌ها کشف شده و به همین دلیل به عنوان معدن طلای آمریکایی‌ها شهرت دارد.

 

  • کاخ بیدلر

کاخ بیدلر، یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای طرقبه است که از تفرجگاه‌های شاهی بوده و در آن یک کاخ نیز وجود دارد. امروزه از این منطقه، برای برگزاری اردو‌های تفریحی دانش آموزان استفاده می‌کنند.

 

  • چشمه عسل و ارتفاعات کردینه

مسیر دسترسی به روستای کردینه، یک فضای بسیار مناسب برای کوهنوردی است. در مسیر کوهنوردی به سمت روستای کردینه، چشمه‌ی عسل وجود دارد که در بهار آب شیرین و گوارایی دارد.

 

  • سنگ کمر بسته

سنگ کمر بسته، سنگی است که در جاده کنار پاچنار-پیله‌ور قرار دارد و از نظر بومیان منطقه، سنگ مقدسی است. اهالی معتقد هستند که امام رضا (ع) در کنار این سنگ استراحت کرده‌است. روی این سنگ شکل سم اسب و یک زنجیر نقش بسته است.

 

مسیر دسترسی به شهر طرقبه

شهر طرقبه در فاصله‌ی کوتاهی از مشهد قرار دارد و می‌توانید با ماشین شخصی در کمتر از نیم ساعت به آن برسید. چنانچه با ماشین شخصی به مشهد سفر نکرده‌اید، راحت‌ترین روش کرایه ماشین یا تاکسی به مقصد طرقبه است.

اما اگر قصد دارید در هزینه‌های سفر صرفه جویی کنید، می‌توانید با اتوبوس یا مترو به طرقبه سفر کنید. کافی است در خط وکیل آباد، سوار مترو شده و در ایستگاه آخر پیاده شوید. پس از خارج شدن از مترو به سمت اتوبوس‌ها و یا تاکسی‌های نزدیک مترو رفته و با کمک آنها به طرقبه، این شهر ییلاقی بروید.

 

سخن آخر

طرقبه دارای آب و هوای سرد کوهستانی است. این منطقه ییلاقی در فاصله‌ی اندکی از شهر مشهد قرار دارد و دارای جاهای دیدنی متنوعی است. اگر اهل رستوران‌گردی هستید، باز هم در شهر طرقبه ناامید نخواهید شد و می‌توانید انواع کباب، شیشلیک، دیزی و فسنجان‌های خوشمزه و لذیذ را در طرقبه امتحان کنید.چنانچه قصد سفر به مشهد و طرقبه دارید، می‌توانید با تور مشهد آرندتور به این شهر جذاب سفر کرده و از امکانات متنوع این شهر بهره ببرید.



1400/10/12 | کد مطلب: 1328
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1328
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.