15 هزار سنگ نگاره در پارک سنگی کمر مقبولا، نخستین پارک سنگی ایران!
معرفی پارک‌های طرقبه

15 هزار سنگ نگاره در پارک سنگی کمر مقبولا، نخستین پارک سنگی ایران!

شما هم امتیاز بدهید!

پارک سنگی کمر مقبولا، یک اثر ملی با قدمت 3500 سال است که وسعتی برابر با 5 کیلومتر دارد. در این پارک سنگی حدود 15 هزار سنگ نگاره وجود دارد.

تور مشهد

تا به حال در مورد پارک سنگی کمر مقبولا طرقبه، چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید کمر مقبولا، نخستین پارک سنگی ایران است؟ در مورد محل پارک سنگی کمر مقبولا چه اطلاعاتی دارید؟

ما در وبلاگ آرندتور، امروز قصد داریم در مورد پارک سنگی کمر مقبولا با شما صحبت کنیم و این اثر باستانی بسیار مهم را به شما معرفی کنیم. پس همراه ما باشید.

پارک سنگی کمر مقبولا کجاست؟

بی‌گمان اولین سوالی که در مورد پارک سنگی کمر مقبولا ذهنمان را درگیر خود می‌کند، این است که این پارک کجاست؟ این پارک 5 کیلومتری، در فاصله‌ی 3 کیلومتری از شهر طرقبه خراسان رضوی در شمال غربی شهر مشهد واقع شده‌است. بهترین مسیر برای رفتن به بوستان سنگی کمر مقبولا، دوراهی «طرقدر» است که قابلیت تردد با ماشین دارد.

بوستان سنگی کمر مقبولا به وسعت 5 کیلومتر در دره داغستان واقع شده‌است.

معرفی پارک سنگی کمر مقبولا طرقبه

تا حالا در ایران جایی رفته‌اید که بیش از 15000 سنگ نگاره تاریخی داشته باشد؟ پارک سنگی کمر مقبولا، بزرگ‌ترین موزه سنگ نگاره در ایران، دارای نقوش و طرح‌های متنوع سنگ‌نگاره متعلق به دوران نوسنگی است. در این پارک، شما می‌توانید طرح‌های مختلف از جمله صحنه‌های شکار، ابزار اولیه، طرح گاومیش کوهان‌دار، نقوش و علائم نمادین، نقش انسان در حال نزاع و شکار و... را ببینید. البته بز کوهی و طرح انسان، بیشترین نقش این سنگ‌نگاره‌هاست.

پارک سنگی کمر مقبولا، با داشتن بیش از 15000 سنگ‌نگاره، بزرگ‌ترین موزه طبیعی در ایران است.

چرا باید به بازدید پارک سنگی کمر مقبولا رفت؟

پارک سنگی کمر مقبولا به دلیل قرار گرفتن در دشتی حاصلخیز در بین دو رشته کوه هزار مسجد و بینالود، از گذشته محل زندگی انسان‌های مختلف بوده و همین مسئله نیز موجب ثبت سنگ‌نگاره‌های گوناگون با قدمت 40 هزار ساله شده‌است.

قدمت آثار موجود در این منطقه به دوره پارینه سنگی بر می‌گردد. پارک سنگی کمر مقبولا به دلیل وجود بزرگ‌‌ترین مجموعه سنگ‌نگاره در جهان، قابلیت ثبت جهانی در یونسکو دارد.

پارک سنگی کمر مقبولا در سال 1398 خورشیدی به ثبت ملی رسید.

بهترین زمان بازدید از پارک سنگی کمر مقبولا

بهترین زمان بازدید از بوستان سنگی کمر مقبولا، بهار و تابستان است که آب و هوای منطقه بهتر بوده و در نتیجه جاده منتهی به پارک، وضعیت بهتری دارد، چون انتهای جاده خاکی است و رفتن به این منطقه با فردی وارد بهتر است.

 

سخن آخر

مشهد از آن دسته شهرهای ایران است که در کنار حرم مطهر امام رضا(ع)، دارای اماکن تاریخی متنوعی همچون پارک سنگی کمر مقبولا، آرامگاه نادر، مقبره فردوسی در توس، جاذبه های طبیعی همچون طرقبه، شاندیز و... است. شما در این شهر می‌توانید از موزه‌های تاریخی آن دیدن کرده و حسابی لذت ببرد.

این کلانشهر ایران یک فضای مناسب برای گردش، تفریح و زیارت است. چنانچه قصد سفر به مشهد دارید، می‌توانید با تور مشهد آرندتور راهی این منطقه شوید و یک سفر کوتاه اما پرخاطره را برای خود رقم بزنید.



1400/10/13 | کد مطلب: 1329
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1329
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.