باغ وکیل آباد مشهد یا باغ میر طراز مشهد از گذشته تا کنون!
معرفی باغ وکیل آباد مشهد

باغ وکیل آباد یا باغ میر طراز مشهد از گذشته تا کنون!

شما هم امتیاز بدهید!

باغ وکیل آباد مشهد به وسعت 70 هکتار، یکی از جاهای دیدنی مشهد با طبیعت فوق‌العاده زیباست که می‌توانید در این وسعت بی‌انتها دمی بیاسایید.

تور مشهد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی داخل شهر مشهد، پارک وکیل آباد است. این باغ وسیع دارای امکانات مختلفی است که در این مقاله‌ی وبلاگ آرندتور به معرفی آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا در مورد تاریخچه پارک وکیل آباد، امکاناتش و... با شما صحبت کنیم.

 

تاریخچه باغ وکیل آباد مشهد

مشهد یکی از شهرهای جذاب ایران است که در آن علاوه بر زیارت از حرم مطهر امام رضا(ع)، می‌توانید به جاهای دیدنی متنوع دیگر آن نیز سر بزنید. در این کلان شهر، موزه های مهم مشهد، آرامگاه افراد مشهور همچون نادر شاه افشار، فردوسی، اخوان ثالث، خانه‌های تاریخی زیبا و به یاد ماندنی همچون خانه ملک، داروغه، توکلی وجود دارد. در این شهر به دلیل ساخت مترو، می‌توان برخی جاهای دیدنی آن را با مترو و بدون پرداخت هزینه اضافی سفر کرد.

در کنار این همه تنوع جاهای دیدنی مشهد، باغ وکیل آباد، صفا و لطف خاص خودش را دارد. در این طبیعت بی‌انتها با درختان سر به فلک کشیده و دریاچه مصنوعی آن، لذت نوشیدن یک جرعه چای آرامش، دور از هیاهوی اطراف حرم مطهر، چیز دیگری است!

این باغ وسیع که در گذشته به آن «باغ میر طراز» می‌گفتند، در سال 1348 خورشیدی، توسط آقای «حسین ملک» به صورت وقفی به شهرداری مشهد واگذار شد.

حاج حسین ملک، فرزند «حاج کاظم ملک التجار» یکی از خیرین بزرگ تهرانی است که سال‌ها در مشهد زندگی می‌کرده و زمین‌های اهدایی و موقوفات او در تهران و مشهد زبانزد عام و خاص است. اغلب مشهدیان به دلیل کارهای خیری که او در این شهر انجام داده، ایشان را می‌شناسند و حتی خیابانی در مشهد به نام اوست.

از جمله زمین‌های اهدایی او می‌توان به باغ صبای تهران، قصر ملک شهر ری، باغ وسیع وکیل‌آباد و باغ ملی مشهد، اراضی اهداء شده به فرهنگیان مشهد، بیمارستان‌های چناران و تربت‌جام (و موقوفات آن دو)، و خانه وی در خیابان امام خمینی تهران اشاره کرد.

پارک وکیل آباد در کنار مسجد جامع گوهرشاد، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شهر مشهد است.

پارک وکیل آباد مشهد کجاست؟

پارک وکیل آباد مشهد در منطقه 9 شهرداری حدفاصل بین بلوار وکیل آباد و میدان آزادی قرار گرفته است. فاصله وکیل آباد مشهد تا حرم مطهر چیزی حدود 20 کیلومتر است که 35 دقیقه زمان می‌برد.

 

امکانات موجود در باغ وکیل آباد چیست؟

  • فضاسازی مناسب

در سال 1392 خورشیدی بازسازی در این پارک انجام شد، استخرهای آن بازسازی شدند، بستر قدیمی پارک بازسازی شد، 60 سرویس بهداشتی به این مجموعه اضافه شد، طراحی فضای سبز آن دوباره احیا شد تا طبیعت دوستان و مسافران در بازدید از این پارک احساس راحتی کنند.

در باغ وکیل آباد مشهد بوفه و رستوران نیز وجود دارد تا یک وعده غذای خوشمزه در فضای پارک میل کنید.

  • دریاچه باغ وکیل آباد

دریاچه یا رودخانه‌ی فصلی که از یک قنات در نزدیکی منطقه سرچشمه می‌گیرد، یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی این پارک است. در واقع ریشه‌ی سرسبزی این پارک به رودخانه‌ی فصلی آن متصل است. در باغ وکیل آباد 200 قنات وجود دارد و زمان‌هایی که آب رودخانه جاری است، می‌توانید در کنار آن نشسته و با صرف صبحانه یا عصرانه در کنار این دریاچه، از فضای رویایی و سرسبز منطقه حسابی لذت ببرید.

رودخانه باغ وکیل آباد از یک قنات در نزدیکی‌اش سرچشمه گرفته و پل «مهندس پرتوی»، تنها پلی است که روی این رودخانه فصلی زده شده‌است.

  • باغ وحش

باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی است و در آن انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان را می‌توانید ببینید. درست است که به این باغ وحش توجه چندانی نمی‌شود، اما همچنان می‌تواند کودکان و حتی بزرگسالان را بر ذوق بیاورد.

 

  • کوهستان پارک شادی

شهربازی تقریبا بزرگی در نزدیکی پارک وکیل آباد قرار دارد که به آن «کوهستان پارک شادی» می‌گویند. این پارک دارای امکانات تفریحی متنوعی است، ولی مدتی است بنا به دلایل نامعلوم تعطیل شده‌است.

اگر به دنبال تفریحات هیجانی هستید، می‌توانید به طرقبه بروید و از تفریحات مختلف آن همچون ماشین‌رانی و... استفاده کنید. البته «شهربازی پارک ملت» نیز هست که در فاصله‌ی کوتاهی از باغ وکیل آباد قرار دارد. در شهربازی پارک ملت می‌توانید سوار یکی از بلندترین فان فارهای خاورمیانه شده و مشهد را از ارتفاعی بسیار بالاتر ببینید.

 

  • کوشک و مجسمه برنزی

استخرهای متعددی در باغ وکیل آباد مشهد وجود دارد که مشهورترین آنها «استخر روس‌ها» است. در کنار این استخر، دو ساختمان قدیمی وجود دارند که امروزه از آنها برای موزه استفاده می‌شود. بین این دو ساختمان، مجسمه‌ای برنزی از آقای حسین ملک وجود دارد که قالب ریزی اولیه آن در ایتالیا انجام شده است.

 

هزینه و بهترین زمان بازدید از باغ وکیل آباد مشهد

باغ وکیل آباد مشهد همانطور که اشاره شد، یک ملک وقفی است و هزینه ورودی ندارد. مگر اینکه شما با ماشین شخصی آمده باشید و هزینه‌ای بابت پارکینگ از شما گرفته شود. فضای این پارک در هر فصل سال زیبا و دیدنی است، اما بهار فصل سبزی و شکوفه‌ها در همه جا زیباست و این باغ نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته تماشای باغ وکیل آباد در زمستان نیز لطف و صفای خودش دارد و این پارک یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد در فصل زمستان است.

 

چگونه به پارک وکیل آباد بروید؟

برای رفتن به باغ وکیل آباد مشهد می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید و یا ماشین کرایه کنید. اما به دلیل محبوبیت این پارک، استفاده از اتوبوس و مترو نیز فراهم شده‌است.

 

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم مشهد دارای جاهای دیدنی متنوعی است. یکی از این مکان های دیدنی، باغ وکیل آباد است که به دلیل درختان سر به فلک شیده و طبیعت سبز پیرامونش یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار مشهد است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. چنانچه قصد سفر به مشهد و بازدید از پارک وکیل آباد را دارید، می‌توانید با تور مشهد آرندتور همراه شده و به این سفر خاطره انگیز بروید. کافی است، خریدتان را به صورت آنلاین انجام دهید. همکاران ما در خدمت شما خواهند بود.



1401/06/06 | کد مطلب: 1330
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1330
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/04/29 17:08
متاسفانه درختان باغ وکیل اباد درحال خشک شدن هستند چون کرم خراط وبی آبی نفس درختان بریده درضمن عدم رسیدگی مسئولین   وسو مدریت باعث فرسایش خاک باغ شده وبهداشت هم در آن رعایت نمی شود از جمله سرویس های بهداشتی و رفت وآمد بی حساب وکتاب بین درختان باعث سفت شدن خاک شده که خود باعث عدم رشد درختان شده
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/08/27 00:08
با سلام و احترام
امیدواریم این مشکلات به زودیی حل شود و از این فاجعه جلوگیری شود
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.