معرفی کوهسنگی، سومین جاذبه‌ی گردشگری مشهد!
کوهسنگی مشهد کجاست؟

معرفی کوهسنگی، سومین جاذبه‌ی گردشگری مشهد!

شما هم امتیاز بدهید!

هربار که نام کوهسنگی، سومین فضای گردشگری مشهد، به گوشم می‌خورد به یاد شیرهای سنگی، می‌افتم که در کودکی سوار آنها می‌شدم!

تور مشهد

وقتی حرف از کوهسنگی مشهد می‌شود، باید بدانید در مورد یکی از خیابان‌های عیان نشین‌، قدیمی‌، مشجر و عریض این شهر صحبت می‌کنید که تا ایستگاه راه آهن مشهد ادامه دارد. این خیابان در سال 1340 خورشیدی ساخته شده و دومین پارک بزرگ مشهد، پارک کوهسنگی را به سایر قسمت‌های شهر متصل می‌کند.

پارک کوهسنگی، یکی از زیباترین پارک‌های مشهد است و پس از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، سومین رتبه‌ی مکان پربازدید در مشهد را به خود اختصاص داده‌است.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم در مورد تاریخچه کوهسنگی در مشهد، طریقه دسترسی  به کوهسنگی، ساعات بازدید، بهترین زمان بازدید، روش‌های دسترسی به پارک و...با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

اطلاعات شما از پارک کوهسنگی مشهد چقدر است؟

کوهسنگی یکی از مکان‌های قدیمی و ناب مشهد است که مورد توجه زائران و گردشگران قرار دارد. این پارک در دل مشهد قرار گرفته و شامل دو قله، از قله‌های رشته کوه‌ بینالود است.

«شاه عباس صفوی»، زمانیکه تنها 16 سال داشت (سال 995 هجری قمری) در منطقه کوهسنگی، تاج گذاری کرد. این منطقه تا سال 1310 خورشیدی به شکل طبیعی خود باقی مانده بود. اما در سال 1318 خورشیدی کمی امکانات تفریحی به کوهسنگی مشهد افزوده شد. به طور مثال پارک را جدول‌کشی کردند، در آن شروع به گل‌کاری، نرده‌کشی و.. کردند و فضای پارک را بهتر کردند. علاوه‌براین، آلمان‌ها، نیز یک ساختمان دو طبقه در پارک ساختند.

در همین ایام، شهردار میلان ایتالیا، 2 مجسمه شیر سنگی و 2 مجسمه انسان به شهردار مشهد هدیه داد. شیرهای سنگی را در درب ورودی پارک نصب کردند و مجسمه‌ها را نیز در کنار استخر پارک گذاشتند. البته بعد از انقلاب، دو مجسمه‌ انسان برداشته شد. در گذشته چنانچه به مشهد سفر کرده باشید، اغلب یک یا دو عکس سوار بر شیر سنگی داشته‌اید!

با گذشت زمان امکانات دیگری به پارک کوهسنگی مشهد مقدس افزوده شد. به گونه‌ای که در سال 1376 خورشیدی فاز اول آن شروع شد و فاز دوم در سال 87 و فاز سوم در سال 98 کلید خورد.

پارک کوهسنگی مشهد، دومین پارک بزرگ مشهد پس از پارک ملت است که در این شهر قرار دارد.

بخش‌های مختلف کوهسنگی در مشهد

 

  • قله‌های سنگی پارک کوهسنگی مشهد

بهترین بخش جذاب کوهسنگی در مشهد، قله‌های سنگی آن است که با طی کردن طولی برابر با 1300 متر به آنها می‌رسید. برای طی کردن این مسیر، پله‌هایی وجود دارد که باید به آرامی و سعه صبر بر آنها قدم بگذارید. پس از طی کردن پله‌ها، منظره‌ی پیش روی شما، تصویری وسیع  و شگفت انگیز از دومین کلان‌شهر ایران است.

پارک کوهسنگی مشهد، به دلیل وجود 2 قله‌ی سنگی در آن، به این نام شهرت دارد.

  • بازار هنر

بازار هنر، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در کوهسنگی است که در سال 1384 خورشیدی در این منطقه احداث شده‌است. این بازار 54 مغازه و 13 گروه هنری دارد که به راحتی می‌توانید از آنها سوغاتی این منطقه را خریداری کنید.

 

  • موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان، یکی از موزه‌های مشهد است که به سبک معماری کاخ خورشید نادرشاه در 12 طبقه ساخته شده‌است. از این موزه به عنوان بزرگ‌ترین موزه ایران و خاورمیانه یاد می‌کنند. در این موزه، اشیای تاریخی و مردم‌شناسی و... وجود دارد.

کوهسنگی یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی مشهد است.

  • آرامگاه‌های پارک کوهسنگی مشهد

در این پارک آرامگاه «میرزا ابراهیم رضوی» از نوادگان امام جواد(ع)، «شیخ اسدالله یزدی»، «میرزا عسگری رضوی»، «شیخ سیف الله ایسی» و جمعی از مریدانش قرار دارند. علاوه‌براین پیکر چند تن از شهدای گمنام جنگ ایران-عراق در فراز کوهسنگی قرار دارد، به این منطقه «جبل‌النور» می‌گویند.

 

  • مجتمع توریستی-تفریحی کوهسنگی لند

این مجتمع در دریاچه پارک کوهسنگی قرار دارد و دارای امکانات مختلف همچون جت اسکی، قایق پدالی، موتوری، قایق خانواده، کودک و... است.

 

  • دوچرخه سواری و درشکه سواری

در پارک کوهسنگی، مسیر دوچرخه سواری و درشکه سواری نیز وجود دارد. دو طرف مسیر دوچرخه سواری از درختان کاج پوشیده شده‌است.

البته این پارک دارای امکانات متنوع همچون محلی برای پیک نیک، سرویس بهداشتی، مسجد، فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی و... نیز دارد.

ظاهر پارک کوهسنگی مشهد، در هر فصل سال تغییر می‌کند. بهترین زمان بازدید از آن صبح زود و یا پس از غروب آفتاب است که نور خورشید به صورت مستقیم نتابد.

رستوران‌های پارک کوهسنگی مشهد

چنانچه در حین گشت و گذار در پارک، احساس گرسنگی یا تشنگی کردید، می‌توانید به غرفه‌های فست فود و غذاهای سنتی پارک سر زده و از غذاهای آنها نوش جان کنید.

 

سوغات پارک کوهسنگی مشهد

یکی از سوغات خاص کوهسنگی، مغازه‌های دیزی سنگی است که اهالی مشهد به آنها «هرکاره» می‌گویند. در مغازه‌های این منطقه بیشتر صنایع دستی به چشم می‌خورد، البته علاوه بر ظروف هرکاره، سوغات و خوراکی‌های مشهد همچون زرشک و زعفران نیز وجود دارد.

پارک کوهسنگی به صورت شبانه روزی باز بوده و هزینه بازدید از آن رایگان است. البته چنانچه ماشین شخصی دارید، باید هزینه‌ای بابت پارکینگ پرداخت کنید.

پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

پارک کوهسنگی در بلوار کلانتری قرار دارد. در این خیابان سه ورودی به بوستان وجود دارد. درب اصلی پارک، درب شمالی است که از خیابان ابوذر غفاری 37 راه دارد.

 

مسیرهای دسترسی به پارک کوهسنگی مشهد

چنانچه ماشین شخصی ندارید، با استفاده از تاکسی، اتوبوس و متروی خط 2 مشهد می‌توانید به این پارک بروید. ایستگاه متروی کوهسنگی روبروی درب شرقی پارک است.

 

جاهای دیدنی نزدیک به پارک کوهسنگی مشهد

در حدود 5 کیلومتری پارک کوهسنگی، آرامگاه نادر افشار و خانه ملک، 6 کیلومتری‌اش حرم مطهر و 8 کیلومتری آن پارک ملت مشهد قرار دارد.

 

سخن آخر

پارک کوهسنگی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که سنگ‌های آن از نوع سخت و گرانیتی هستند. این پارک در محوطه‌ی شهر مشهد قرار دارد. در دوران پهلوی کوهسنگی یکی از مراکز خوشگذرانی بود و رستوران و تالار آن را ثروتمندان استفاده می‌کردند.

نخستین باغ وحش مشهد در دوران پهلوی در کوهسنگی ساخته شد که البته پس از انقلاب تخلیه شده و به جای آن یک آسمانخراش ساخته شده‌است.

چنانچه قصد سفر به مشهد را دارید، می‌توانید با تور مشهد آرندتور همراه شده و یک سفر بدون دردسر و سراسر آرامش را تجربه کنید. کافی است با همکاران ما در آرندتور تماس بگیرید.



1400/10/19 | کد مطلب: 1333
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1333
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.