روستای زشک، سرزمینی بهشت گونه در حوالی مشهد
روستای زشک کجاست؟

روستای زشک، سرزمینی بهشت گونه در حوالی مشهد

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

اگر به دنبال یک فضای رویایی و سرسبز در اطراف مشهد می‌گردید به روستای زشک، بهشت خراسان سفر کنید.

تور مشهد

روستای زشک در فاصله‌ی 20 کیلومتری از مشهد قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی اطراف این شهر است که به واسطه طبیعت دل‌انگیز، چشمه‌های فراوان و متعددش و باغ‌های میوه‌ی فراوانش یکی از مکان‌های سرسبز و بکر است که هنوز توانسته بافت سنتی‌اش را حفظ کند.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم به معرفی این روستا به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد بپردازیم. پس همراه ما باشید.

 

آدرس زشک مشهد کجاست؟

روستای زشک همانطور که اشاره شد در فاصله 20 کیلومتری از مشهد در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود واقع شده و از روستاهای تابع شهرستان شاندیز است. فاصله شاندیز تا زشک حدود 15 کیلومتر بوده که چیزی کمتر از 10 دقیقه زمان می‌برد تا به روستای زشک رسید.

آب و هوای روستای زشک، معتدل و ییلاقی است.

چرا به این روستا، زشک می‌گویند؟

زشک از کلمه «زو اشک» گرفته شده و به معنای چشمه‌های جوشان است. در این روستا، رودخانه‌ای وجود دارد که خشک شده و بین رودخانه‌های دیگر خشکی ایجاد کرده‌است. کافی است، مسیر این رودخانه را ادامه دهید تا چند صد متر آن طرف‌تر، مشاهده کنید که از دل زمین، آب فراوانی بیرون می‌ریزد. با توجه به همین دلیل، این روستا را زو اشک یا چشمه‌های جوشان می‌گویند.

 

جاهای دیدنی اطراف زشک

روستای زشک یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که نه تنها آب و هوای بسیار مناسبی دارد، بلکه به دلیل وجود آب کافی در منطقه، شما شاهد انواع باغ‌های میوه همچون گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو هستید. در این قسمت جاهای دیدنی اطراف روستای زشک را به شما معرفی می کنیم.

1.     قله چمن

روستای زشک یکی از مناطق مناسب برای صعود به بینالود است. قله‌ی چمن یکی از ارتفاعات بینالود است که در مسیر کوهنوردان قرار دارد و 3020 متر ارتفاع دارد.

 

2.     قله شیرباد

قله شیرباد، مرتفع ترین قله ارتفاعات رشته کوه بینالود است و 3300 متر ارتفاع دارد. این قله به نام بام خراسان نیز شهرت دارد. برای صعود به قله شیرباد، باید از مسیر روستای زشک مشهد این کار را انجام دهید. مسیر صعود به دلیل تردد بسیار پاکوب شده و از کنار چشمه قلقلی می‌گذرد.

روستای زشک، قدمتی بیش از یک قرن دارد و به معنای روستای چشمه‌های جوشان است که از دل زمین می‌جوشند.

3.     چشمه قلقلی زشک مشهد

چشمه قلقلی زشک مشهد، پرآب‌ترین چشمه ییلاق‌های اطراف این شهر است و آب آن، همچون لوله‌ای که ترکیده به صورت قل قل می‌جوشدT به بیرون می‌ریزد و صدا می‌دهد. فاصله چشمه قلقلی تا روستای زشک، حدود 4 کیلومتر است.

 

4.     سقف‌های شیروانی

یکی دیگر از ویژگی‌ها و دیدنی‌های روستای زشک، وجود سقف‌های شیروانی خانه‌هاست سقف شیروانی در خانه‌های مشهد استفاده نمی‌شود. سقف‌های شیروانی این روستا نشان از تفاوت آب و هوای این منطقه با مشهد دارد.

 

5.     دره نهل

در دامنه‌های شرقی قله‌ی شیرباد، دره‌ای سرسبز وجود دارد که به آن نهل می‌گویند. در این دره چشمه‌ای پرآب وجود دارد که به چشمه‌ی نهل شهرت دارد. این چشمه در چمنزاری به نام «اولنگ» قرار گرفته‌است. یکی از مسیرهای صعود به قله شیرباد از این دره می‌گذرد. در حاشیه رودخانه زشک در دره نهل، گل‌های بابونه‌ی بی‌شماری وجود دارد.

 

6.     تله کابین زشک

تله کابین زشک، یکی از طرح‌های در حال اجرا در روستای زشک است که می‌تواند روزانه بیش از 8 تا 10 هزار نفر را جابه جا کند. تله کابین زشک، اولین تله کابین در منطقه‌ی شمال شرقی کشور است که می‌تواند میزان گردشگران این منطقه را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

تله کابین زشک، بزرگ‌ترین و مجهزترین تله کابین شرق کشور است.

چگونه به روستای زشک بروید؟

برای دسترسی به روستای زشک، باید از شاندیز به سمت این منطقه حرکت کنید. فاصله‌ی مشهد تا زشک کمتر از یک ساعت است. برای رفتن به شاندیز چنانچه با ماشین شخصی می‌روید، ابتدا باید به سمت انتهای بلوار وکیل آباد حرکت کنید. پس از رسیدن به دو راهی شاندیز-طرقبه مسیر سمت راست را انتخاب کرده و خود را به شهرستان شاندیز برسانید. پس از رسیدن به این شهرستان ییلاقی، کافی است 15 کیلومتر دیگر طی کنید تا به روستای زشک برسید.

 

سخن آخر

مشهد یکی از کلان شهرهای بزرگ کشورمان ایران است که سالانه بیش از بیست میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند. این شهر به دلیل وجود پربرکت حرم امام رضا(ع)، به پایتخت مذهبی ایران شهرت دارد. مشهدالرضا در کنار جاذبه‌های معنویش، جاهای دیدنی مختلفی، همچون زشک نیز دارد که بازدید از آن می‌تواند روح و روان شما را جانی دوباره دهد.اگر قصد سفر به مشهد دارید، می‌توانید با تور مشهد آرند تور همراه شده و سفر دلچسبی را تجربه کنید. کافی است همین الان روی لینک تور بزنید و به راحتی ثبت نام‌تان را انجام دهید.



1401/06/16 | کد مطلب: 1339
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1339
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
سعید
1402/08/09 08:55
جای بسیار عالی و زیبایی بود تو این چند ساله با کمکاری دهیاری زشک و ساخت ساز های بی حساب و نظافت ضعیف و تخریب منابع طبیعی روز به روز داره از بین میره و هیچ مسئولی وجود نداره که به داد این منطقه زیبا برسه البته تله کابینی وجود نداره فقط اسمش هست
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/08/27 00:06
با سلام و احترام
متاسفانه خیلی جاها ازش خوب نگهداری نمیشه و ما مردم خودمون باید در نگهداری ایران عزیزمان کوشا باشیم
باتشکر از پیام شما
مارال
1402/02/25 19:00
اطلاعات جالب و کارآمدی بود.
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:10
با سلام و احترام
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.