معرفی 14 جاذبه از جاهای دیدنی مشهد در پاییز {پاییز مشهد}
معرفی اماکن دیدنی مشهد

معرفی 14 جای دیدنی مشهد در فصل پاییز

شما هم امتیاز بدهید!

اگر فصل پاییز را برای زیارت بارگاه امام هشتم(ع) انتخاب کرده‌ اید، می‌ توانید علاوه بر زیارت از 14 جای دیدنی و مناسب در این فصل هم دیدن کنید.

تور مشهد

وقتی به مشهد سفر می‌کنیم، اغلب اولین جایی که به دیدن و زیارت آن می‌رویم، حرم امام رضا(ع) است. رفتن به حرم آستان قدس رضوی محدود به زمان و مکان خاصی نیست و در چهار فصل سال رفتن به آن لطف و صفای خاص خودش را دارد.

ما در وبلاگ آرندتور می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا با سایر اماکن دیدنی مشهد در فصل پاییز نیز آشنا شوید. در این بین سعی داریم، جاهایی را به شما معرفی کنیم که دسترسی به آنها با ماشین یا مترو آسان باشد. پس همراه ما باشید.

 

معرفی جاهای دیدنی مشهد در پاییز

مشهد، شهری زیارتی-سیاحتی و پایتخت معنوی کشور است. قدمت این شهر،  بنا به گفته‌ی برخی کارشناسان به 5 هزار پیش از میلاد و دوره آریایی‌ها بر می‌گردد. در زمان عثمان، شهر توس به دست اعراب فتح شد. بخشی از شهر توس، «تابران» نام داشت. تابران شهری کوچک بود و دو روستای نوغان و سناباد که هم اکنون نام دو منطقه، معروف شهر مشهد هستند، بخش‌هایی از این شهر بودند. از آنجا که مشهد یک شهر توریستی است در هر فصل سال می‌توان سراغ جاهای متنوعی برای بازدید رفت. در این قسمت به معرفی مکان‌های دیدنی آن در فصل پاییز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

  1. حرم امام رضا(ع)

همانطور که گفته شد، شهر مشهد و کشور ایران را بخش اعظمی از مردم جهان به برکت وجود بارگاه امام رضا(ع) می‌شناسند. این مکان مقدس مجموعه‌ای از مساجد، آرامگاه‌ها، رواق‌ها و... است که در سال‌های متمادی به این شکوه و عظمت رسیده‌است. هر فصل سال که به زیارت آستان رضوی بروید، ازدحام زائرین وجود دارد. اما در پاییز حرم کمی خلوت‌تر بوده و مناسب زیارت است.

حرم امام رضا(ع)، مهم‌ترین بنای تاریخی و مذهبی شهر مشهد، وسعتی بیش از یک میلیون مترمربع دارد. در این مجموعه‌ی وسیع، مسجد گوهرشاد و مسجد بالاسر(محل دفن امام) دو بنای مشهور و برجسته حرم است.

  1. آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در پاییز است که می‌توانید با اتوبوس و یا ماشین شخصی به بازدید آن بروید. این بنا به وسعت 1043 مترمربع در 20 کیلومتری مشهد و توسط «هوشنگ سیحون» ساخته شده‌است.

 

  1. باغ ملی مشهد

باغ ملی در کنار خیابان جنت، یکی از مراکز خرید البسه در مشهد قرار دارد. این باغ زیبا و قدیمی، اولین مرکز تفریحی مشهد بوده که در وسط یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین مراکز شهر ساخته شده‌است. در باغ ملی مشهد درختان بسیار قدیمی چنار در کنار تندیس‌های از مشاهیر علم و ادب وجود دارد. در گذشته قنات رکن‌آباد از این باغ زیبا و دل‌انگیز عبور می‌کرد. در گذشته «مالک سیستانی» مالک باغ ملی بوده و اینک این باغ متعلق به شهرداری است.

یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز، باغ ملی است که درختان قد برافراشته چنار آن با برگ‌های رنگینشان فضای بسیار آرام‌بخشی در این باغ فراهم کرده‌اند.

  1. مقبره نادر شاه یا آرامگاه نادر

مقبره یا آرامگاه نادر که به باغ نادری نیز شهرت دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در پاییز است که در فاصله‌‌ی بسیار کمی از حرم امام رضا(ع) قرار دارد. این بنا در باغی به وسعت 14400 مترمربع قرار گرفته و معمار آرامگاه مهندس و هنرمند مشهور هوشنگ سیحون است. در این مقبره علاوه بر حضور نادرشاه، «کلنل محمد تقی خان پسیان» نیز در فضای باغ دفن شده‌است.

 

  1. موزه‌های شهر مشهد

در شهر مشهد موزه‌های مهم و متنوعی وجود دارد که اغلب آنها در نزدیکی حرم قرار دارند. از جمله موزه‌های مشهد می‌توان به موزه‌های آستان قدس، موزه مرکزی و... اشاره کرد. برای تکیمل اطلاعات در مورد موزه‌های شهر مشهد، می‌توانید به مقاله « با 9 موزه‌ی مشهور مشهد آشنا شوید!» ما در مجموعه وبلاگ آرندتور مراجعه کنید.

 

  1. بازار رضا

یکی از مراکز خرید قدیمی و اولین فضای سرپوشیده و نزدیک حرم، بازار رضای مشهد است که در سال 1355 به صورت 2 طبقه و توسط «داریوش بوربور» ساخته شد. بازار رضا مشهد طولانی‌ترین بازار بوده و پیمایش دو طبقه‌ی آن چیزی حدود 1.5 کیلومتر برآورد شده‌است.

ساخت بازار رضا مشهد حدود یک سال زمان برد.

  1. خانه اردکانی

یکی از جاهای دیدنی و نزدیک حرم، خانه‌ی اردکانی است که به «خانه دولابیان» نیز شهرت دارد. قدمت این بنا به دوره قاجار برمی‌گردد و به عنوان یک اثر ملی در سال 1384 خورشیدی به ثبت رسیده‌است. مهمترین ویژگی این خانه استفاده از عناصر کالبد و اصلی خانه‌های سنتی ایران همچون حیاط مرکزی، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، تنورخانه، شاه‌نشین، آب انبار و حوض‌خانه است.

 

  1. خانه وطن چی

یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز، خانه وطن چی است. این بنا در اواخر دوره قاجار ساخته شده و در سال 1384 به ثبت ملی رسید. خانه وطن‌چی در خیابان خسروی، جنب سرای عروس در طبقه‌ی دوم قرار دارد.

 

  1. خواجه ربیع

یکی از اماکن بسیار قدیمی مشهد که قدمت آن به دوره صفوی بر می‌گردد و بنا به توصیه شیخ بهایی و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده، مقبره خواجه ربیع است که در انتهای خیابان خواجه ربیع قرار دارد. این بنا در تاریخ 15 دی 1310 خورشیدی به ثبت ملی رسید. آرامگاه خواجه ربیع در باغی بسیار سرسبز و آباد واقع شده و اغلب افراد مشهور و قدیمی مشهد در آن دفن شده‌اند. مدفن خواجه ربیع در طی 14 قرن همواره یکی از اماکن دیدنی شهر مشهد است.

یکی از اماکن متبرک مشهد که در نزد اهالی این شهر نیز بسیار مرتبه دارد، آرامگاه خواجه ربیع است.

10. پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد، قدیمی‌ترین پارک این شهر بوده و در زمان پهلوی دوم به وسعت 72 هکتار ساخته شده‌است. این پارک تا قبل از انقلاب به «پارک آریامهر» شهرت داشت و در آن یکی از مشهورترین شهربازی‌ها و در واقع تنها شهربازی استاندارد ایران قرار دارد. پارک ملت به دلیل وجود فضای سبز بی‌نظیرش در فصل پاییز و خزان برگ‌ها، تصاویر بی‌نظیری را در اختیارتان قرار می‌دهد. بازدید از این پارک بسیار راحت بوده و از تمام نقاط شهر با ماشین شخصی، اتوبوس و مترو می‌توان بدانجا رفت.

 

11. پارک وکیل آباد

باغ وکیل آباد یا «باغ میرطراز» یکی از باغ ها و جاهای دیدنی مشهد در پاییز است که وسعتی برابر با 70 هکتار دارد. این باغ متعلق به مرد نیکوکار و بزرگ «حاج کاظم ملک التجار» بوده و به صورت وقفی به شهرداری مشهد اهدا شد.. فضاسازی‌هایی که در باغ وکیل آباد انجام شده به همراه وجود دریاچه، باغ وحش، کوهستان پارک شادی، کوشک و مجسمه برنزی این منطقه را تبدیل به یکی از مناطق مهم و گردشگری مشهد کرده‌است. برای دسترسی به پارک جنگلی وکیل آباد، می‌توانید از اتوبوس، تاکسی و یا مترو استفاده کنید.

با توجه به حجم بالای درختان قدیمی و پهن برگ باغ وکیل آباد، این فضا یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز است که می‌توانید ساعت‌ها در آن قدم بزنید و از فضای رومانتیک طبیعت لذت ببرید.

12. پارک کوهسنگی

سومین فضای گردشگری مشهد، پارک کوهسنگی است. این پارک به وسعت 100 هکتار در مشهد واقع شده و در گذشته دومین پارک بزرگ مشهد بود. کوهسنگی یکی از مکان‌های قدیمی و ناب این شهر است که مورد توجه زائران و گردشگران قرار دارد. این پارک شامل دو قله، از قله‌های رشته کوه‌ بینالود است. پارک کوهسنگی تا سال 1310 خورشیدی شکل طبیعی خود را حفظ کرده بود. در سال 1318 خورشیدی کمی امکانات به آن افزوده شد. به طور مثال جدول‌کشی، گل‌کاری، نرده‌کشی و.. در پارک انجام دادند.

آلمان‌ها، یک ساختمان دو طبقه در پارک ساختند و شهردار میلان ایتالیا نیز به شهردار وقت مشهد، 2 مجسمه شیر سنگی و 2 مجسمه انسان هدیه داد. شیرهای سنگی را در درب ورودی پارک و مجسمه‌ها را نیز در کنار استخر پارک نصب کردند که دو مجسمه‌ی انسان بعد انقلاب برداشته شد.

 

13. بوستان مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری که به پارک مینیاتوری نیز شهرت دارد، یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز است. این پارک در مساحت 8 هکتار ساخته شده و 58 نماد فرهنگی، مذهبی و نقاط دیدنی ایران را به صورت مینیاتوری به تصویر درآورده که البته هنوز 9 المان آن به بهره برداری رسیده‌اند. در امتداد مسیر ماکت‌ها، یک ریل قطاری به طول 920 متر کشیده شده که بازدیدکنندگان سوار آن شده و به بازدید از این ماکت‌ها می‌روند. البته یک مسیر پیاده‌روی 1200 متری نیز در پارک مینیاتوری ساخته شده‌است. بوستان مینیاتوری دارای یک دریاچه دو هزار متر مربعی نیز هست که در مسیر بوستان قرار دارد.

در بوستان مینیاتوری ماکت‌های تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، باغ شاهزده ماهان، روستای تاریخی کندوان، پل خواجو، آرامگاه عطار نیشابوری، راه‌آهن مشهد و سد کارون در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌است.

14. روستای جاغرق

یکی دیگر از جاهای دینی مشهد در پاییز، روستای جاغرق است که در 7 کیلومتری از طرقبه قرار دارد. این روستا، آب و هوایی کوهستانی داشته و دارای یک چنار 700 ساله به قطر 2 متر است. روستای جاغرق یکی از مناطق دیدنی و طبیعی مشهد است که طبیعتگردان و گردشگران به منظور لذت از طبیعت منطقه بارها به این روستا سفر می‌کنند.

 

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است و در هر فصل سال جاهای دیدنی خاص خود را دارد. یکی از بهترین زمان‌های سفر به مشهد، فصل پاییز است. در این فصل، حرم امام رضا(ع)، به نسبت خلوت‌‌تر بوده و بهتر می‌توان لذت زیارت و نیایش در حرم را چشید.

چنانچه قصد سفر به مشهد را دارید، می‌توانید در تور مشهد آرندتور ثبت نام کرده و با ما در سفر همراه شوید. کافی است روی لینک مورد نظر زده و در تور مشهد ما ثبت نام کنید.



1400/11/11 | کد مطلب: 1344
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1344
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.