استانبول یا آنکارا؟ کدام گزینه‌ی بهتری برای سفر است؟

استانبول یا آنکارا؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

شما هم امتیاز بدهید!

آیا به فکر برنامه‌ریزی برای سفر بعدی خود هستید؟ نظرتان راجع به ترکیه چیست؟‌ این کشور سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون گردشگر است و همیشه جزو کشورهای برتر گردشگری است. ترکیه کشوری بسیار زیبا با فرهنگ و تاریخ غنی است.

گرمی و مهمان‌نوازی مردم محلی و غذاهای خوشمزه ترکی همیشه باعث می‌شود مسافران احساس غربت نکنند. در ترکیه این فرصت را خواهید داشت که تقریباً در تمام شهرهای کشور ساختمان‌های مدرن جدید را ببینید و در مراکز خرید بزرگ و جذاب خرید کنید. دریا، ماسه، ساحل و آفتاب درخشان از دیگر عواملی است که باعث می‌شود دلتان بخواهد به ترکیه سفر کنید.

ترکیه شهرهای دیدنی زیادی مانند استانبول، ازمیر، آنکارا، آنتالیا، مارماریس،‌بدروم و... دارد که هر کدام برای زمان و هدف سفر خاصی مناسب‌ هستند. حالا اگر شما بخواهید بین استانبول یا آنکارا که دو تا از معروف‌ترین شهرهای ترکیه هستند یکی را به‌عنوان مقصد بعدی سفر خود انتخاب کنید کدام را می‌پسندید؟‌

در وبلاگ آرند تور امروز قصد داریم به این سؤال که استانبول یا آنکارا کدام برای سفر بهتر است، پاسخ بدهیم. با آرند تور همراه باشید.

استانبول یا آنکارا کدام یک جمعیت بیشتری دارد؟

استانبول، پایتخت اقتصادی‌-فرهنگی ترکیه، بزرگ‌ترین کلان‌شهر ترکیه با جمعیت 15.84 میلیون نفر است. استانبول در تقاطع آسیا و اروپا قرار دارد. تنها شهری در جهان است که در دو قاره قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان است.

 آنکارا، پایتخت سیاسی ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور است که در وسط کشور در آناتولی مرکزی واقع ‌شده است و در حدود 5.7 میلیون نفر جمعیت دارد. تراکم جمعیت آنکارا 41.74 درصد، کمتر از استانبول است.

استانبول یا آنکارا کدام یک هوای بهتری دارد؟

هوای آنکارا در تابستان به دلیل رطوبت کم و شب‌های خنک‌تر نسبت به استانبول که هوای گرم با رطوبت بالا دارد بهتر است؛ اما در زمستان استانبول هوای معتدل‌تری دارد که نسبت به سرمای شدید آنکارا مطلوب‌تر است. دمای هوای استانبول در زمستان معمولاً کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد نمی‌شود، درحالی‌که دمای ۵- تا -۱۰ درجه سانتی‌گراد در شب‌های زمستانی آنکارا متداول است. در مجموع میانگین حداکثر دمای استانبول ۵ درجه بالاتر از آنکارا است.

استانبول یا آنکارا کدام یک جاذبه‌های بیشتری دارد؟

جاهای دیدنی مهم آنکارا شامل مقبره مصطفی کمال آتاتورک، موزه قوم‌شناسی و قلعه آنکارا می‌شود. از موزه زیبای زیارت بانک (ساخته شده در سال 1929 توسط جولیو مونگری) تا ساختمان‌های اداری مدرن‌تر دهه 1960 در محله اولوس، آنکارا برای علاقه‌مندان به معماری خالی از جذابیت نیست. حتی ایستگاه قطار (ساخته شده در سال 1937) نمونه‌ای زیبا از آرت دکو است و برج‌های ساعت قدیمی و لامپ‌های فلزی خیابان‌ها را به زیبایی تزیین می‌کند.

اما استانبول مملو از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی است. چه کسی نام ایاصوفیه، کلیسای باشکوهی که بعدها به مسجد تبدیل شد و نماد قسطنطنیه است‌ یا نام مسجد آبی که در قرن هفدهم ساخته شده نشنیده است؟ محله سلطان احمد یا بازار بزرگ استانبول که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیاست؟ ‌از دیگر جاهای دیدنی استانبول کاخ‌های عثمانی مانند توپکاپی و دولما باغچه، برج گالاتا، آب انبار باسیلیکا را می‌توان نام برد. محله‌های جذاب استانبول در دو قاره هم مثال‌زدنی هستند.

بیشتر بخوانید10 مکان دیدنی در استانبول که نباید از دست دهید ‌ جاذبه‌‌های استانبول

استانبول یا آنکارا کدام یک مراکز خرید بهتری دارد؟

استانبول و آنکارا هر دو مراکز خرید متنوع و بزرگی دارند. مراکز خرید استانبول از مرکز خرید جواهیر در محله شیشلی که بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپا است، ایستینیه پارک و مرکز خرید زورلو گرفته تا بازار تکسیم و بازارهای سنتی طیف گسترده‌ای از نیازهای خریداران را مرتفع می‌کند.

آنکارا هم بهشتی برای خریداران با مراکز خرید مدرن فراوان است که هر برندی را که بتوان تصور کرد را در خود جای داده است. از معروف‌ترین مراکز خرید آنکارا می‌توان آنکا مال، آرمادا و جپا را نام برد؛ اما در مجموع مراکز خرید استانبول بهتر از آنکارا است و در رتبه سوم آنتالیا قرار دارد.

استانبول یا آنکارا کدام رستوران‌های متنوع‌تری دارد؟

فرهنگ رستوران در آنکارا به‌اندازه استانبول متنوع نیست، بنابراین احتمالاً شما آن رستوران ترکی منحصربه‌فرد با غذاهای خاص را که توسط یک سرآشپز مشهور اداره بشود، در آنکارا پیدا نخواهید کرد؛ اما از کباب گرفته تا ماهی تازه، غذاهای گوناگونی در آنکارا وجود دارد و رستوران‌های سنتی جذابی مانند رستوران آسپاوا با منو بلند بالایی از غذاهای کلاسیک دارد.

استانبول یا آنکارا کدام یک زندگی شبانه جذاب‌تری دارد؟

ترکیه مکانی عالی برای لذت بردن از زندگی شبانه است و سه مکان محبوب که در آن می‌توانید بهترین بارها و کلوپ‌های شبانه را پیدا کنید استانبول، بدروم و مارماریس هستند. آنکارا هم زندگی شبانه دارد فقط به‌اندازه استانبول پر شور و هیجان نیست.

زندگی شبانه در آنکارا اغلب شامل پاب‌ها و بارهایی می‌شود که گروه‌های موسیقی محلی شب‌ها در آن‌ها می‌نوازند. مردم محلی آنکارا عاشق نوشیدن آبجو و گفتگوهای طولانی هستند بنابراین اهل  کلوپ شبانه و دیسکوهای آن‌چنانی نیستند.

بیشتر بخوانیدساحل ببک استانبول کجاست؟

استانبول یا آنکارا کدام یک ارزان‌تر است؟

به طور کلی شهر آنکارا جای ارزان‌تری نسبت به استانبول برای زندگی و سفر کردن است البته شما می‌توانید با تور استانبول هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید. هزینه‌ها در آنکارا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از استانبول است. برای توریست‌ها متوسط هزینه روزانه (هر نفر) در آنکارا 28 دلار است، درحالی‌که متوسط هزینه روزانه در استانبول 43 دلار است.

این هزینه شامل اقامت (با فرض دو نفر در یک اتاق دو تخته)، خورد و خوراک، حمل‌ونقل و سرگرمی تخمین زده شده است. درحالی‌که این هزینه برای افراد مختلف تا حدودی متفاوت است اما متوسط هزینه‌های برآورد شده نشان می‌دهد آنکارا مقصد سفر ارزان‌تری است.

استانبول یا آنکارا کدام یک آرام‌تر است؟

آنکارا شهر مسکونی، سیاسی و دانشگاهی است، به این معنی که در مقایسه با استانبول پر هرج‌ومرج، ساکت‌تر و سازمان‌دهی شده تر است. حتی در ساعات شلوغی ترافیک شهری کمی وجود دارد. 

هرگز صدای بوق بیش‌ازحد خودرو یا آلودگی صوتی‌های رایج در استانبول را در آن نخواهید شنید. خیابان‌ها برعکس استانبول بیش‌ازحد شلوغ نیستند و در آخر هفته‌ها می‌توان در آرامش بدون مواجه شدن با ازدحام افراد بیرون رفت.

استانبول یا آنکارا کدام یک امن‌تر است؟

سطح کلی ایمنی و امنیت در آنکارا نسبت به استانبول بالاتر است. بااین‌حال، برخی از محله‌ها به‌ویژه در اطراف مرکز شهر قدیمی، اولوس، جایی که اکثر جاذبه‌های گردشگری در آنجا واقع شده است، نسبت به محله‌های مدرن‌تر مانند کیزیلای بیشتر است.

استانبول برای گردشگران، افراد محلی، مسافرانی که به‌تنهایی سفر می‌کنند و خانم‌ها نسبتاً شهر امنی است. بااین‌حال، بازدیدکنندگان باید محتاط باشند چون بسیاری از گردشگران اغلب درگیر کلاه‌برداری، افراد متقلب یا جیب‌بری قرار می‌گیرند.

استانبول یا آنکارا کدام یک طبیعت زیباتری دارد؟

استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد و تنگه بسفر که این دریا را به دریای سیاه متصل می‌کند، از وسط این شهر می‌گذرد و دست کم ۸۵ ساحل دارد که در فاصله 30 یا 40 دقیقه با مترو از مرکز قرار دارند.

 با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد شهر، شما همچنین می‌توانید دریای سیاه در شمال، دریای مرمره در جنوب یا تنگه بسفر را برای شنا کردن انتخاب کنید.

آنکارا به دریا دسترسی ندارد در نزدیکی کوهستان است و طبیعت‌گردی در آنکارا شامل گشت‌وگذار در پارک‌ها،‌ بازدید از دریاچه ایمیر و گردشگاه‌های طبیعی می‌شود.

سخن آخر

استانبول و آنکارا بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه و دو پایتخت مهم این کشورند که هرکدام زیبایی‌ها و جاذبه‌های خاص خود را دارند. آنکارا معمولاً به‌عنوان مرکز سیاسی ترکیه معرفی می‌شود درحالی‌که استانبول شهری هیجان‌انگیز با سرزندگی بیشتر است. در این مطلب کوشیدیم نقاط ضعف و قوت استانبول و آنکارا را برای سفر توریستی بررسی کنیم. حالا نظر شما کدام است؟ کدام شهر را به‌عنوان مقصد بعدی سفر خود ترجیح می‌دهید  استانبول یا آنکارا؟



1401/10/21 | کد مطلب: 1409
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.