بهترین ایده سفر یک روزه اطراف تهران چیست؟

بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

در پایان یک هفته کاری در تهران شلوغ با آلودگی صوتی،‌ هوای آلوده و دغدغه‌های فراوان، ایده سفر یک روزه به اطراف تهران برای بازدید و گشت‌وگذار در طبیعت برای تمدد اعصاب و تجدید انرژی و قوا همیشه انگیزه‌بخش است.

هر از گاهی همه ما احساس می‌کنیم که از مسئولیت‌های روزمره خسته شده‌ایم و فشار و استرس مانع از آن می‌شود که بهترین حالت خودمان باشیم. در این مواقع ایده سفر یک روزه بسیار مهیج است. از یک گشت‌وگذار سرگرم‌کننده در کویر و جنگل تا بازدید از مکان‌های تاریخی و تماشای معماری زیبا به ما کمک می‌کند تا کمی استراحت کرده و روحیه خود را تقویت کنیم.

در اطراف تهران مقاصد گردشگری زیادی در فاصله‌های معقول قرار دارند که می‌توانید با توجه به سلیقه فردی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. میزان فشردگی برنامه‌های یک روزه بسته به فاصله مقصد مورد نظر شما متفاوت است، پس حتما این پارامتر را در تصمیم‌گیری مد نظر قرار دهید.

 اگر شما هم به علت مشغله کاری از طرفداران سفرهای کوتاه مدت هستید و به دنبال ایده سفر یک روزه در اطراف تهران می‌گردید. ما در وبلاگ آرندتور امروز قصد داریم شما را با ۵ تا از بهترین مناطق برای سفرهای یک روزه در فصول مختلف سال آشنا کنیم، همراه آرند تور باشید.

  • کویر مرنجاب

ایده سفر یک روزه به کویرهای اطراف تهران در فصول سرد سال به‌خصوص در پاییز از ایده‌هایی است که همیشه توجه خیل عظیمی از گردشگران و کویرگردان را به خود جلب می‌کند. کویر پر رمز و راز مرنجاب با رمل‌ها، تپه‌های شن روان و دریاچه نمک از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران است. تور یک روزه کویر از محبوب‌ترین تورهای طبیعت گردی است.

کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب یکی از دیدنی‌های این کویر خیره‌کننده است. این بنا در سال 1012 هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی در مسیر جاده ابریشم ساخته شد تا مسافرانی که بیشتر آن‌ها در بیابان‌ها سفر می‌کردند، شب‌ها را در این کاروانسرا کنار جاده سپری کنند.

در پنج کیلومتری شرق کاروانسرا، چاه دستکند قرار دارد که منبع آب شیرین و آشامیدنی منطقه بوده است؛ و در نه کیلومتری کاروانسرا دریاچه نمک آران و بیدگل واقع‌شده است. در نزدیکی دریاچه، جزیره سرگردان قرار دارد تمامی این جاذبه‌ها ایده سفر یک روزه به کویر مرنجاب را جذاب‌تر می‌کنند.

کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان و در فاصله حدود 53 کیلومتری از شهر کاشان قرارگرفته است. مرنجاب در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از مرکز شهر تهران قرار دارد که بین ۵ تا ۶ ساعت بسته به نوع وسیله نقلیه رسیدن به آن زمان می‌برد.

بیشتر بخوانیدکویر مصر، سرزمین شن‌های روان

  • روستای پاده

برای پیاده‌روی در تپه‌های سرخ رنگ مریخی، ایده سفر یک روزه به پاده، ایده جذاب و متفاوتی است. ازآنجایی‌که پاده اقلیم گرم و نیمه بیابانی دارد بهترین زمان سفر به آن  نیمه اول بهار، پاییز و زمستان است و تابستان‌هایش به علت گرمای شدید برای سفر پیشنهاد نمی‌شود.

روستای تاریخی پاده در آرادان  نمونه‌ای دیدنی از قدمت زندگی در دل کویر است. ارگ تاریخی پاده با قدمت حداقل 1500 سال به قدری در اثر آب‌وهوا فرسایش یافته است که شبیه به مجسمه‌ای انتزاعی به شکل تپه‌ای مرتفع و باعظمت به نظر می‌رسد و مهم‌ترین جاذبه دیدنی پاده است.

قدم زدن بر بلندای تپه‌های نمکی و گردش در بین تپه‌های سرخ رنگ مریخی، بازدید از غار نمکی، قلعه تاریخی آب انبار، حمام و گشت‌وگذار  در کوچه پس کوچه‌های بافت قدیمی روستا با خانه‌های پنج‌دری، ایده سفر یک روزه ایده آلی به نظر می‌رسد.

روستای پاده رو در استان سمنان در ۲۲ کیلومتری شرق گرمسار واقع شده است. با تهران حدود 130 کیلومتر فاصله دارد که رسیدن به آن تقریباً دو ساعت با وسیله نقلیه طول می‌کشد.

  • کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد در کاشان قرار دارد و می‌شود گفت از معروف‌ترین کویرهای ایران مانند کویر مصر یا مرنجاب است. بهترین زمان سفر به کویر ابوزیدآباد پاییز، زمستان و در نهایت اوایل بهار است و به دلیل فاصله مناسب آن با تهران بازدید از ابوزیدآباد ایده سفر یک روزه پرطرفداری است.

کویر ابوزیدآباد دارای مکان‌های تاریخی از جمله یک شهر زیرزمینی جذاب است. نکته جالب در مورد کویر ابوزیدآباد و اطراف آن این است که بسیاری از گویش‌های باستانی ایران هنوز در این منطقه صحبت می‌شوند.

همچنین این کویر نسبت به منطقه مرنجاب حیات‌وحش جالبی برای مسافران دارد. در این صحرا می‌توان انواع مار، شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، انواع آگاما و... را یافت.

پیاده‌روی بر روی تپه‌های شن روان ابوزیدآباد و دیدن شهر زیرزمینی اوئی و زیبایی‌های  بی‌حدوحصر این کویر سالانه گردشگران زیادی را برای کشف رمز و رازهای نهفته در زیر تپه‌های طلایی شنی آن راهی سفر به ابوزیدآباد می‌کند.

کویر ابوزیدآباد در حدود 30 کیلومتری جنوب شرقی کاشان واقع شده است. حدود 260 کیلومتر با تهران فاصله دارد که با وسیله نقلیه در شرایط عادی به مدت 4 ساعت رسیدن به مقصد طول می‌کشد.

  • ابیانه و باغ فین

روستای خاص و دیدنی ابیانه در استان اصفهان از جذاب‌ترین روستاهای ایران است که به خاطر معماری و بناهای بومی بی‌نظیرش سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. بهترین زمان بازدید از ابیانه فصل بهار است اما در هر فصلی زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد.

اگر به دنبال ایده سفر یک روزه در اطراف تهران می‌گردید، ابیانه به دلیل زیبایی‌های بی بدیل و موقعیت مناسب جغرافیایی‌اش همیشه گزینه بسیار مناسبی است. به خصوص که می‌توانید در مسیر خود از باغ تاریخی فین کاشان، آخرین اقامتگاه امیرکبیر هم دیدن کنید.

باغ تاریخی دل‌انگیز فین که در قرن شانزدهم برای شاه عباس اول طراحی شد، با تناسبات متقارن، سروهای قدیمی با قدمت ۵۰۰ سال، حوض‌ها، آبراه‌ها و فواره‌ها، مظهر باغ ایرانی و بهشت روی زمین است. جالب است بدانید طراحی معماری این باغ بر باغ‌های هند و اسپانیا تأثیرگذار بوده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

روستای باستانی ابیانه در دامنه کوه کرکس (در ارتفاع 3899 متر) واقع شده است و خانه‌های خشت و گلی قرمز با پنجره‌های مشبک و بالکن‌های چوبی آن از نمادین‌ترین مناظر در مرکز ایران است. ساکنان سالخورده آن به زبان فارسی میانه صحبت می‌کنند و بسیاری از مردمان آن هنوز لباس سنتی می‌پوشند.

گشت در کوچه‌باغ‌های روستای سرخ رنگ ابیانه و آشنایی با فرهنگ مردم محلی، بازدید از بافت تاریخی روستا، آتشکده هارپاک و مسجد جامع ضمن بازدید از باغ فین در مسیر، ایده سفر یک روزه فوق‌العاده‌ای است.

ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و ۷۰ کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد. فاصله روستای ابیانه تا تهران حدود ۳۳۲ کیلومتر است و با چیزی در حدود ۴ ساعت رانندگی از تهران به ابیانه خواهید رسید.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر یک روزه برداشت زعفران نطنز

  • قزوین

قزوین پایتخت شاه طهماسب صفوی، از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران در چهار فصل سال است. این شهر به خوشنویسان و دروازه‌هایش شهرت دارد. شهر قزوین به دلیل جذابیت‌های تاریخی و نزدیکی‌اش به تهران ایده سفر یک روزه جذابی برای همه افراد است.

مجموعه تاریخی و دیدنی کاروانسرای سعدالسلطنه، یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای مسقف ایران است که در مرکز شهر قزوین قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. این بنا توسط سعدالسلطنه، والی وقت قزوین، در زمان ناصرالدین‌شاه ساخته شده و از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چندین حمام، طاق، شوتورخان، راسته، چایخانه و... است.

کاخ چهل‌ستون قزوین معروف به عمارت کلاه‌فرنگی تنها عمارت باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی شاه طهماسب است که در سال 1510 ساخته شد و در دوره قاجار بازسازی شده است. عمارت چهل‌ستون در پارک مرکزی شهر قرار دارد و با نرده‌های ظریف و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی نورپردازی شده‌اش به‌ویژه در شب بسیار زیبا به نظر می‌رسد، این بنا اکنون موزه خوشنویسی ایران است.

به‌جز بازدید از سرای سعدالسلطنه (کاروان‌سرای سعدالسلطنه) و چهل‌ستون (کلاه‌فرنگی)، گشت در خیابان تاریخی سپه، دروازه تهران قدیم، بازدید از سر در عالی قاپو، دیوانخانه همایون صفوی، حسینیه امینی‌ها، بازدید از حمام قجر و دروازه کوشک از جاذبه‌های سفر یک روزه به قزوین است.

قزوین فاصله نسبتا کمی با تهران دارد و در حدود 151 کیلومتری تهران واقع شده است؛ که کافی است برای رسیدن به مقصد تنها ۲ ساعت با وسیله نقلیه در راه باشید.

بیشتر بخوانید10 پیشنهاد برای سفر یک روزه در پاییز

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم چند ایده سفر یک روزه را به شما معرفی کنیم تا وقتی از مشغله‌های زندگی روزمره خسته شده‌اید اما امکان مرخصی گرفتن ندارید یا تعطیلات چند روزه‌ای در تقویم در کار نیست؛ اما به شدت احساس نیاز به سفر می‌کنید. دست روی دست نگذارید و خودتان یک سفر یک روزه هیجان‌انگیز را برای خود برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید از خدمات آرندتور برای تورهای یک روزه به مقاصد محبوب گردشگری از کویرگردی، جنگل‌گردی، تور تهران گردی، طبیعت‌گردی، سفرهای ماجراجویانه یا شهرگردی در فصول مختلف سال استفاده کنید و برای خود خاطره‌ای فراموش‌نشدنی رقم بزنید.



1401/10/23 | کد مطلب: 1411
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.