همه چیز درباره دریاچه گهر {دریاچه فیروزه‌ای ایران}

همه‌‌چیز درباره دریاچه فیروزه‌ای ایران { دریاچه گهر}

شما هم امتیاز بدهید!

دریاچه گهر از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در ایران است. این دریاچه در دامنه رشته‌کوه‌ اشترانکوه (استان لرستان) واقع شده که 28 متر عمق و 1.5 کیلومتر طول دارد. آنچه این دریاچه را مسحورکننده ساخته، درختان بید مجنون اطرافش است. بخش عمده آب این دریاچه، نتیجه آب شدن برف‌های اشترانکوه است.

بیشترین دمای آن در تابستان‌ها، 21 درجه و در زمستان، 2- درجه می‌رسد. در ادامه با این دریاچه زیبا بیشتر آشنا خواهیم شد.

دریاچه گهر

دریاچه گهر از جاهای دیدنی تور لرستان است که در ارتفاع 2360 متری از سطح دریا و در میان رشته کوه‌های اشترانکوه واقع شده است. براساس یافته‌های زمین‌شناسان، این دریاچه احتمالا در اثر زمین‌لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده است زیرا که روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد. به احتمال بسیار قوی جنبش گسل و بسته شدن دره توسط سنگ‌ ریزش بزرگ، عامل اصلی شکل‌گیری آن به شمار می‌رود. 

دریاچه گهر به دو بخش اصلی گهر بزرگ یا کله گهر و گهر کوچک یا کره گهر تقسیم می‌شود. هرساله، به ویژه تعطیلات ایام نوروز، این دریاچه پذیرای گردشگران بسیار است.

در فصل سرد سال، شاهد یخ‌زدن سطح دریاچه هستیم. به طورکلی، بارش متوسط سالانه که اغلب به شکل برف است، بین 500 تا 900 میلی‌متر است. دریاچه گهر کوچک، پنج هکتار وسعت دارد و با دریاچه گهر بزرگ در حدود دو کیلومتر فاصله است. دریاچه عمق کمی دارد، به طوری‌که ماهی کف دریاچه با چشمانی غیرمسلح کاملا قابل‌رویت است.

دقت داشته باشید شنا در دریاچه گهر بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل، مدیریت مجموعه و اداره محیط‌زیست استان، شنا در آن را برای همگان ممنوع کرده است.

عمده آب دریاچه از طریق رودخانه تاپله تامین می‌شود. آب رودخانه تاپله بسیار شفاف و بسیار خنک است که در ابتدا به گهر کوچک می‌رسد و پس از طی مسافتی به دریاچه گهر بزرگ سرازیر می‌شود.

باید بدانید ضلع غربی و شرقی دریاچه گهر دارای ساحل ماسه‌ای است و در دیگر نقاط ساحل صخره‌ای دارد. جنگل انبوه اطراف دریاچه که در قسمت پایین و بالای دریاچه قرار دارد، به آن جلوه‌ای باشکوه و پرابهتی بخشیده است.

دریاچه گهر کجاست

حیاط وحش دریاچه گهر

در منطقه دریاچه گهر 45 گونه پستاندار، 30 گونه خزنده، 195 گونه پرنده و 5 گونه دوزیست وجود دارد. درون دریاچه نیز حیواناتی مانند قورباغه، لاک‌پشت، مارماهی، رنگین‌کمان، زردپرو ماهی قزل‌آلای خال قرمزی زندگی می‌کنند.

حیواناتی مانند قوچ، آهو، خرگوش، عقاب، کبک، شاهین و تیهو نیز از گونه‌های رایج منطقه دریاچه است. گفتنی است حیوانات وحشی از جمله گراز، کفتار، خرس، گرگ، پلنگ نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. به دلیل حفظ این گونه‌ها، شکار در منطقه دریاچه کاملا ممنوع است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های طبیعی دریاچه‌ی نمک‌خور

پوشش گیاهی دریاچه گهر

دریاچه گهر بزرگ و کوچک از نظر پوشش گیاهی، کاملا غنی است. تاکنون 68 گونه انحصاری 600 گونه غیرانحصاری، 53 درخت و درختچه‌های مختلف در اطراف دریاچه شناسایی شده‌اند.

درختانی مانند بلوط، زرشک، سیب وحشی، دافته، درختان اورس، ارجن، پسته وحشی، گلابی وحشی، بلوط مازو، دار گردو، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، بادام، پسته، گلابی، بید، نارون، اختر، گل لاله، درخت چنار، گردو، انار، گز، سیب، انجیر، گردو و گل‌هایی مثل لاله، شقایق، زنبق و لاله وحشی از رایج‌ترین پوشش گیاهی منطقه است.

وجود همین زیبایی است که تماشای ساعت‌های دریاچه نه تنها چشم را خسته نمی‌کند بلکه به روح، نیرویی جان‌فزا می‌بخشد.

تفریحات در سفر به دریاچه گهر

طبیعت‌‌گردی

این دریاچه چه از نظر گونه گیاهی و چه از نظر گونه جانوری به قدری غنی است که می‌توانید ساعت‌ها بدون خستگی در اطراف آن به گشت‌وگذار مشغول شوید. تماشای درختان سربه‌فلک کشیده در دامنه‌های زاگرس و آب‌های فیروزه‌ای دریاچه چیزی است که در حین طبیعت‌گردی نصیب شما خواهد شد.

قایق‌سواری

در برخی اوقات از سال، امکان قایق‌سواری در دریاچه وجود دارد. البته به یاد داشته باشید در عین قایق‌سواری نمی‌توانید در آب بپرید زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، شنا در دریاچه بسیار خطرناک است.

ماهی‌گیری

یکی از تفریحات دریاچه گهر، ماهی‌گیری است. اگر به ماهی‌گیری علاقه‌ دارید، حتما با آرند تور، سفری به این دریاچه دوست‌داشتنی را تجربه کنید. این دریاچه پر است از ماهی‌های سیاه، زردپری و قزل‌آلا. البته باید خاطر نشان کنیم که ماهی‌گیری در اواسط خرداد ماه برای همگان ممنوع (حتی دارندگان مجوز) است.

برای ماهی‌گیری، حتما به مجوز نیاز دارید.

عکاسی

اگر به عکاسی در محیط‌های بکر و زیبا علاقه دارید، حتما سری به دریاچه گهر بزنید. در این منطقه، محال است که با مشکلی با نام کمبود سوژه روبه‌رو شوید.

دریاچه گهر لرستان

کوهنوردی

یکی از تفریحات اجباری دریاچه گهر، کوهنوردی است زیرا برای رسیدن به دریاچه، چاره‌ای جز انجام آن ندارید. اگر توان جسمی بالایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از کوه‌های اطراف بالا بروید تا منظره‌ای بدیع را از فراز کوه‌ها تماشا کنید.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه گهر

بهترین زمان برای سفر به دریاچه، از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه است زیرا هم هوا خوب است و هم این مکان هنوز شلوغ نیست. دقت کنید دریاچه، شب‌های سردی دارد (حتی در روزهای گرم سال)، پس اگر از سرما گریزانید، رفتن کنار دریاچه، شب‌هنگام را به هیچوجه توصیه نمی‌کنیم.

به‌علاوه، فصل‌ زمستان، پاییز و اوایل بهار نیز چندان زمان‌بندی جالب برای سفر به دریاچه نیست زیرا هوای آن بسیار سرد است.

امکانات تفریحی دریاچه گهر

در کنار دریاچه، شما سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سیستم روشنایی وجود دارد ولی این امکانات در روزهای شلوغ، کافی به نظر نمی‌آید. بعلاوه، به منظور حفظ ایمنی، در کنار دریاچه گهر، پاسگاه نیروی انتظامی و کمپ اداره محیط‌زیست وجود دارد تا در صورت مشکل بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید. 

کمی دورتر از دریاچه گهر، یک پارکینگ روباز قرار دارد و در نزدیکی همین پارکینگ، یک چشمه آب (چشمه خیمه) و سرویس بهداشتی وجود دارد.

اقامت در دریاچه گهر

این دریاچه در دل دامنه‌های رشته‌کوه اشترانکوه قرار گرفته، بدیهی است که بخش زیادی از آن ماشین‌رو نیست. اگر خواهان استراحت به مدت چند شب یا چند ساعت هستید، بهترین راه، کمپ است. پس بهتر است لوازم کمپینگ و شب ماندن را همراه خود داشته باشید.

در غرب دریاچه نگهبانی و برق و سکویی برای چادر زدن مهیاست. به همین دلیل، اگر قصد چادر زدن دارید، بهتر است این سمت از دریاچه را انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که پیش از چادر زدن، حتما باید با مدیریت دریاچه هماهنگ کنید.

دقت کنید حیواناتی مانند گراز در اطراف دریاچه فراوان است، پس حتما غذای خود را در داخل چادر نگه دارید و زباله‌های خود را در سطل زباله بیاندازید. مکانی مخصوص شستن ظروف، در پایین دست دریاچه گهر در نظر گرفته شده است. به یاد داشته باشید برای رفتن به کنار دریاچه باید ورودی پرداخت کنید زیرا پاکسازی آن به پیمانکار سپرده شده است.

دیدنی‌های اطراف دریاچه گهر

استان لرستان، استانی است که جاذبه‌های دیدنی‌اش غیرقابل شمارش است. ولی بدون هیچ شک‌وتردیدی می‌توان گفت زیباترین دیدنی‌های این استان، در کنار دریاچه گهر قرار گرفته‌اند. 

یکی از این زیبایی‌ها، دره نی‌گاه است. درون این دره، رودخانه‌ای جاری است که آب آن از طریق دریاچه گهر و رودخانه‌های دره گردو و دره خرس تامین می‌شود. دره نی‌گاه، 12 کیلومتر طول دارد.

طبیعت دریاچه گهر

بیشه‌گرمه، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه گهر است. در مجاورت این بیشه، روستای چم‌چیت (در جنوب غربی دورود) قرار دارد.

کوه پریز با ارتفاع 3070 متر، از دیگر جاذبه‌های دریاچه است. برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی صعود از این کوه، می‌تواند تجربه‌ای بسیار خوشایند باشد. بعلاوه، بر روی این کوه، می‌توانید از معروف‌ترین قلعه‌های ایران، با نام قلعه کر و قلعه دختر دیدن کنید. غار بسیار زیبا و مسحورکننده پریز نیز درون این کوه قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه گهر 

دریاچه گهر در استان لرستان، منطقه حفاظت شده اشترانکوه و بین دورود، ازنا و الیگودرز قرار دارد. یک راه دسترسی به دریاچه از طریق الیگودرز است ولی این راه را چندان پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا ایمن نیست و امکانات رفاهی چندانی نیز در آن تعبیه نشده است. راه دیگر از شهرستان دورود است. از این شهرستان تا پارکینگ چشمه خیمه، 20 کیلومتر فاصله است.

از پارکینگ نیاز است تا 18 تا 19 کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به گرده پنبه‌کار و گردنه خداقوت برسید. اگر پیاده‌روی برایتان سخت است، می‌توانید الاغ‌سواری کنید. با حرکت از این مسیر ابتدا به دریاچه گهر بزرگ و سپس به دریاچه گهر کوچک می‌رسید.

بیشتر بخوانید: مهارلو، دریاچه‌ به خون نشسته فارس

در آخر

به یاد داشته باشید جاذبه‌های طبیعی ایران ما، جزئی از هویت ما به شمار می‌روند و حفظ آن بر تک‌تک ما واجب است. پس باید حواسمان باشد در حین بازدید از دریاچه، آسیبی به آن وارد نکنیم و هیچ زباله‌ای به درون آن نریزیم. 

در صورت تمایل به دریاچه به گهر، می‌توانید به آرند تور مراجعه کنید. ما در آرند تور، همیشه تورهای جذاب به زیباترین نقاط ایران برگزار می‌شود و همیشه سعی خود را بر آن داشته‌ایم که بهترین خاطره سفر را برای شما عزیزان مهیا کنیم.



1401/11/23 | کد مطلب: 1440
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.