نقاط دیدنی ترکمن صحرا کجاست و چطور می‌توان به آن‌ها سفر کرد؟

جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

اگر قصد سفر به استان گلستان را دارید، گشت و گذار و تماشای نقاط دیدنی ترکمن صحرا از واجباتی است که حتما باید انجام دهید. اما اصلا ترکمن صحرا کجاست؟ نقاط دیدنی ترکمن صحرا چه هستند و کجا قرار دارند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوالا پاسخ دهیم و اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. 

ترکمن صحرا دقیقا کجاست؟

بر خلاف آن چه از نامش برمی‌آید، ترکمن صحرا نام یک شهر یا مثلا یک صحرا نیست. جالب است بدانید ترکمن صحرا در واقع نام منطقه بسیار وسیعی است که خواص جلگه‌ای دارد و بسیار سرسبز و حاصل‌خیز است. این منطقه در ابتدا بسیار وسیع‌تر هم بوده است و حالا بعد از چند باز تجزیه و تغییرات مختلف، در میان کشورهای مختلف ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقزستان، افغانستان و تاجیکستان پراکنده شده است. 

بخشی که در ایران قرار دارد در واقع قسمت‌هایی از استان گلستان و استان خراسان شمالی را در بر می‌گیرد. همانطور که گفتیم یکی از مرزهای آن با جمهوری ترکمنستان است و از جهات دیگر هم به کوه‌پایه‌های البرز، دریای خزر و قسمت‌های غربی خراسان شمالی می‌رسد. از شهرهایی که در این منطقه قرار دارند می‌توان به بندر ترکمن، گنبد کاووس، کلاله، داشلی برون، مراوه تپه، نگین شهر،آق قلا، گرگان، علی آباد کتول و کردکوی اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید: ترکمن صحرا کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

جاذبه‌ها و نقاط دیدنی ترکمن صحرا

حالا می‌توانیم در مورد جاذبه‌های این منطقه صحبت کنیم. ترکمن صحرا از دیدنی‌های طبیعی تا تاریخی را در خود جای داده است و می‌توانید برای یک سفر عالی رویش حساب باز کنید:

گورستان خالد نبی

از اولین نقاط دیدنی ترکمن صحرا که به ذهن می‌رسد هزار دره و خالد نبی است. اگر از کوهنوردی و دیدن مناظر بدیع لذت می‌برید، بهترین پیشنهادی که داریم بازدید از گورستان خالد نبی است. خالد نبی نام یکی از پیامبرانی است که از یمن به ایران آمده بود و مربوط به دوران پارینه سنگی است. در محل دفن او یک گورستان با قبرهای عجیب و غریب هم وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. اما چیزی که مردم را به دیدن این گورستان می‌کشاند نه تنها ماهیت جالب این مکان، بلکه کوها‌ی یکدست و زیبای دور تا دور آن و منطقه هزار دره است که لذت کوهنوردی و دیدن مناظر را دوچندان می‌کند.

 بهترین زمان بازدید از گورستان خالد نبی اوایل بهار است و مکان دقیق آن هم در ۹۰ کیلومتری گنبد کاووس و قله کوه گوگجه داغ است. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از کلاله، گنبد و یا مراوه تپه حرکت کنید و البته برای کمپینگ هم مناسب است. 

آبشار کبودوال

اگر دیدن آبشار و جنگل و خلاصه سرسبزی برای شما مهم‌ترین جاذبه دیدنی است آبشار کبودوال را از دست ندهید. آما آبشار کبودوال به عنوان جذاب‌ترین نقاط دیدنی ترکمن صحرا در کجا واقع شده؟ این آبشار فوق‌العاده در فاصله پنج کیلومتری از جنوب علی آباد کتول قرار گرفته است. آبشار کبودوال در میان جنگل‌های هیرکانی قرار دارد که هوش از سر می‌برد. این آبشار بلند ۱۲ متری آبی بسیار زلال و شفاف دارد که تنها از یک چشمه نشات می‌گیرد و آبشاری خزه‌ای محسوب می‌شود. جذابیت این منطقه نه تنها به دلیل آبشار، بلکه به دلیل مسیری است که باید برای رسیدن به آن بپیمایید. مسیری جنگلی و سرسبز، چندین آبشار و رودخانه‌ای زلال و حوضچه‌های آبی متعدد که همگی به تنهایی جاذبه‌ محسوب می‌شوند و خلاصه روز پرخاطره‌ای برای شما می‌سازند. 

ترکمن صحرا کجاست

اسکله بند ترکمن

هدفتان از رفتن به تور ترکمن صحرا چیست؟ اگر هدف شما از سفر به منطقه ترکمن صحرا دیدن دریا و بندر است پس باید دین اسکله بندر ترکمن را به شما پیشنهاد کنیم. کافیست حدود یک ربع از شهر بندر ترکمن فاصله بگیرید تا به این اسکله زیبا برسید. دیدن دریای خزر که نیازی به تعریف ندارد، اما به جز آن بازارچه مرزی بندر ترکمن از بایدهای سفر به این منطقه است. می‌توانید انواع صنایع دستی ترکمنی از لباس محلی تا قالی و حتی کالاهای وارداتی را در این قسمت پیدا کنید و خرید لذت‌بخشی داشته باشید. 

برج گنبد کاووس

در نقاط دیدنی ترکمن صحرا برای کسانی که علاقه‌مند آثار باستانی باشند هم جایی برای دیدن وجود دارد. برنج گنبد کاووس اثری است که مهم‌تر از همه‌چیز وجهه‌ی معماری آن توجه را به خود جلب می‌کند. این برج با ارتفاع ۷۲ متری خود بلندترین برج آجری است و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این اثر در گنبدکاووس و باغ ملی قرار دارد و در سال ۳۸۵ هجری شمسی و به وسیله یکی از پادشاهان آن زمان یعنی قابوس ابن وشمگیر ساخته شده است. هرچند دقیقا کاربرد این برج مشخص نیست اما ساخت و طراحی آن به اندازه کافی شگفت انگیز است. به علاوه موزه فرش نیز در نزدیکی این بنا قرار دارد که پس از بادید می‌توانید از آن هم دیدن کنید. 

ترکمن صحرا

تجربیات فرهنگی ترکمن صحرا

به جز نقاط دیدنی ترکمن صحرا که تمامی زیبایی‌های شگفت انگیز و مکان‌های دیدنی را دارد، می‌تواند یک تجربه مردم شناسی و فرهنگی جذاب و متفاوت با دیگر شهرهای ایران باشد. مردم ترکمن در میان همه تغییراتی که رخ داده است همنان اصالت دوست داشتنی خود را حفظ کرده‌اند. از لباس‌های زیبا و رنگارنگ مردانه و زنانه که همچنان هم پوشیدن آن رونق دارد تا مهمان نوازی آن‌ها می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. به علاوه موسیقی زیبای ترکمنی که با سازهای سنتی نواخته می‌شود هم می‌تواند تجربه‌ای بسیار جذاب و خاص برای شما باشد. البته چشیدن غذاهای ترکمنی را هم فراموش نکنید که از واجبات سفر است، از چکدرمه گرفته تا بوروک و باسترمه و شیرینی‌ها و نان‌های مخصوص ترکمن صحرا، همگی تجربه‌ی غذایی متفاوتی را در اختیار شما می‌گذارند. 

ترکمن صحرا

صنایع دستی ترکمن صحرا

اگر به نقاط دیدنی ترکمن صحرا سفر کردید و دوست داشتید یک یادگاری از سفر برای خود داشته باشید، موارد زیر بهترین سوغات یا یادگاری‌هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید و از آن‌ها نهایت لذت را ببرید:

زیورآلات ترکمنی

یکی از جالب‌ترین چیزهایی که می‌توانید در بازارهای سنتی و صنایع دستی ترکمن صحرا و شهرهای مختلف آن مشاهده کنید همین زیورآلات ترکمنی و سنتی هستند. این زیورآلات بخش مهمی از ظاهر زنان ترکمن است که در ترکیب با لباس‌های سنتی پوشیده می‌شود و در مراسم مختلف هم متفاوت است. این زیورآلات که می‌تواند از انواع فلزات طلا، نقره و برنج یا ورشو ساخته شود گاهی با سنگ‌های قیمتی هم ترکیب می‌شود. زیورآلات ترکمنی معمولا اندازه‌های بزرگ و پرجزئیات دارند و شامل گردنبند و دستبند و کلاه می‌شوند. 

قالی ترکمنی

قالی ترکمن احتمالا نیازی به معرفی ندارد و مهم‌ترین صنایع دستی نه تنها در ترکمن صحرا، بلکه در استان گلستان محسوب می‌شود. طرح‌های شکسته و هندسی روی قالی‌های ترکمنی بسیار جذاب و زیبا است و قالی ترکمن نفیس‌ترین یادگاری است که می‌توانید از ترکمن صحرا داشته باشید. 

روسری ترکمنی

از دیگر سوغاتی‌هایی که در بازارهای ترکمن صحرا به وفور خریداری می‌شود همین روسری‌های ترکمنی است. خیلی از آن‌ها اصلا به عنوان تزیین استفاده میی‌کنند زیرا نقش‌ و رنگ‌های زنده و خلاقانه‌ای دارند و البته جنس نفیسی هم دارند که می‌تواند نخی یا ابریشمی باشد. 

جمع بندی

امیدواریم با خواندن این مقاله آژانس مسافرتی آرندتور، با نقاط دیدنی ترکمن صحرا آشنا شده باشید. ترکمن صحرا با داشتن چندین شهر کوچک و بزرگ و طبیعتی بکر و جذاب و متفاوت از سایر قسمت‌های شمال کشور، می‌تواند مقصدی خوب و خاص برای سفر بعدی شما باشد. تجربه فرهنگ و هم‌نشینی به مردمان ترکمن هم از دلایل دیگری است که ترکمن صحرا را به مقصدی عالی تبدیل می‌کند. 



1402/02/12 | کد مطلب: 1510


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.