مومباسا کجاست؟ + جاذبه های دیدنی |آرندتور

مومباسا کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

بدون شک در برخی از فیلم‌های هالیوودی نام مومباسا را شنیده‌اید؛ اگر نمی‌دانید مومباسا کجاست باید گفت که این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ کنیا بعد از پایتخت آن، یعنی نایروبی، شناخته می‌شود. مومباسا به نوعی قطب گردشگری کنیا به حساب می‌آید که دنیای تازه‌ای از جاذبه‌های دیدنی را در پیش چشمان گردشگران نمایان می‌کند. این شهر جزیره‌ای در کنار دریای پهناور محسوب می‌شود که دارای سواحل وسیعی از جنوب تا شمال است. سواحل این شهر با درخت‌های نخل و صخره‌های مرجانی پوشیده شده است. اگر می‌خواهید بدانید که مومباسا کجاست و چه جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در خود جای داده با ادامه این مطلب همراه باشید. 

آشنایی با شهر مومباسا

در پاسخ به این سوال که مومباسا کجاست باید گفت که مومباسا نام دومین شهر بزرگ کشور کنیا است که در سواحل اقیانوس هند قرار دارد. یکی از دلایلی که باعث شده مومباسا از موقعیت ممتازی برخوردار باشد، برخورداری از یک بندر بزرگ و همچنین یک فرودگاه بین‌المللی است. مومباسا اصلی‌ترین منطقه گردشگری در کشور کنیا محسوب می‌شود که از آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی میزبانی می‌کند. در زبان عربی این شهر به نام منبسا شناخته می‌شود؛ در زبان محلی نام این شهر Kisiwa Cha Mvita است که معنای جزیره جنگ بوده و به اختصار Mvita ‌ گفته می‌شود. 

اگر می‌خواهید بدانید که شهر مومباسا کجاست باید گفت که این شهر در جزیره مومباسا در سواحل شرقی آفریقا واقع شده است. مومباسا به وسیله دو نهر یا آبراهه از سرزمین اصلی جدا شده است؛ یکی از نهرها تودور و دیگری بندر کیلیندینی در است که به ترتیب در غرب و جنوب مومباسا قرار دارند. بندر کیلیندینی جزو مهم‌ترین بنادر در آفریقا محسوب می‌شود. اهمیت بندر کیلیندینی از این جهت است که کشورهای اوگاندا، رواندا، بوروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو و از خدمات آن برای دسترسی به اقیانوس و آب‌های آزاد استفاده می‌کنند. 

ساکنان شهر مومباسا را سه قوم مسلمان، میجیکندا و مردم سواحیلی تشکیل می‌دهند؛ اما در طول قرن‌های مهاجران زیادی از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای خاورمیانه و شبه قاره هند به این شهر سفر کرده و در آن ساکن شده‌اند. این مهاجران امروزه جزو تاجران و صنعتگران ماهری هستند که در مومباسا کار و فعالیت می‌کنند. اما نیاز به فرصت شغلی بهتر و همچنین دسترسی به مراتع سرسبزتر باعث شده که در سال‌‌های اخیر درصد زیادی از مهاجران به مومباسا اهالی دیگر شهرهای کنیا باشند. 

https://arandtour.com/mi_ax/Original/1402/02/9405.jpg

جاذبه‌های دیدنی مومباسا کجاست؟

در پاسخ به این سوال که مومباسا کجاست، گفته شد که دومین شهر مهم کشور کنیا و قطب گردشگری این کشور به حساب می‌آید که از جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی متنوعی میزبانی می‌کند. این شهر بندری مهم در شرق قاره آفریقا به دلیل این ویژگی و برخورداری از فرودگاه بین‌المللی در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان است. در ادامه با معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر آفریقایی آشنا می‌شویم. 

پارک هالر

اگر بخواهید بدانید که یکی از جاذبه‌های طبیعی مومباسا کجاست و چه نام دارد در جواب باید پارک هالر را معرفی کرد. این جاذبه طبیعی زیبا به عنوان بهشتی برای دوستداران حیوانات و حیات وحش محسوب می‌شود که در گذشته با نام پارک مسیر طبیعی یا Bamburi شناخته می‌شد. پارک هالر در واقع یک پروژه عمرانی و زیست محیطی بود که در سال 1971 اجرا شد و یک منطقه خشک و بی‌آب و علف را به یک زیستگاه طبیعی برای حیوانات و یک جاذبه طبیعی زیبا برای گردشگران تبدیل کرد. نام این پارک که به افتخار خالق آن یعنی دکتر هالر انتخاب شده، انواع گل و گیاه را از طریق غنی کردن خاک این منطقه با مواد معدنی کاشت و پرورش داد. 

حیوانات مختلفی در این پارک و زیستگاه طبیعی نگهداری می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به زرافه، بوفالو، گورخر و کردگدن اشاره کرد. البته حیوانات این پارک به همین موارد محدود نشده و بیش از 160 گونه پرنده نیز در آن زندگی می‌کنند. لاک‌پشت‌های غول پیکر، درختان خل و همچنین کروکودیل‌ها از دیگر جاذبه‌های دیدنی این پارک در مومباسا هستند. غذا دادن به زرافه‌هایی که در این پارک زندگی می‌کنند یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که گردشگران در این منطقه تجریه می‌کنند که بدون شک برای عاشقان محیط زیست و حیوانات دیدن یک زرافه از فاصله نزدیک و غذا دادن به آن جذابیت زیادی به همراه دارد. 

بیشتر بخوانید: کنیا کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

قلعه مسیح

شاید این بنای قلعه تاریخی به این دلیل به نام مسیح نام‌گذاری شده باشد که طراحی آن شبیه به یک مرد است. قلعه مسیح یک قلعه نظامی است که در پرتغالی‌ها در قرن شانزدهم میلادی در مومباسا ساخته و بنا کرده‌اند. این بنای تاریخی امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود که یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی مومباسا است. 

کایراتی نام معمار ایتالیایی است که این قلعه را طراحی کرده به طوری که از آن به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری نظامی در قرن شانزدهم یاد می‌شود. متاسفانه در اثر گذر زمان و اتفاقات طبیعی مختلف، امروزه بیش از نیمی از این قلعه تاریخی زیبا تخریب شده است. اما مقامات مومباسا موزه‌ای در آن راه‌اندازی کرده‌اند که در آن از اشیاء قدیمی که به نوعی نماد و معرف فرهنگ این منطقه هستند، نگهداری می‌شوند. 

مومباسا ۲

پارک ملی دریایی مومباسا

در ادامه آشنایی با اینکه مومباسا کجاست و چه جاذبه‌های گردشگری دارد به یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای آن یعنی پارک ملی دریایی مومباسا می‌رسیم. پارک ملی دریایی را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه دانست که زیستگاهی برای محافظت از برخی گیاهان دریایی مانند مانگرو و سواحل شنی و صخره‌های مرجانی است. گردشگران در این منطقه می‌توانند تفریحات متنوعی را تجربه کنند که غواصی و اسنورکلینگ دو مورد از این تفریحات محسوب می‌شوند که می‌توانند لحظات بیادماندنی و خاطره‌انگیز برای گردشگران رقم بزنند. 

سواحل شمالی مومباسا

در ادامه آشنایی با جاذبه‌های گردشگری و اینکه شهر مومباسا کجاست، نوبت به سواحل شمالی این شهر می‌رسد که نسبت به خط ساحلی جنوبی آن سرزنده‌تر است. نزدیکی این منطقه ساحلی و اقامتگاه‌های آن به فرودگاه و مرکز شهر مومباسا را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل شلوغی و سرزندگی آن دانست. از مهم‌ترین ویژگی‌های سواحل شمالی مومباسا که آن را به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل کرده می‌توان به درخت‌های نخل،‌ آب‌ شفاف و کریستالی‌، صخره‌های مرجانی، اقامتگاه‌های ساحلی و تفریحات مختلف از جمله ورزش‌ها و تفریحات آبی اشاره کرد. سواحل بامبوری و شانزو دو مورد از سواحل شمالی مومباسا هستند که معروفیت و مشهور بودن آن‌ها به دلیل اقامتگاه‌های لوکسی است که در این سواحل برای گردشگران در دسترس قرار دارد. 

سواحل جنوبی مومباسا

در پاسخ به این سوال که بهترین جاذبه‌های گردشگری مومباسا کجاست، می‌توان با قاطعیت سواحل این شهر را نام برد. با اینکه دو ساحل توریستی و لوکس مومباسا در سواحل شمالی آن واقع شده‌اند اما به این معنی نیست که سواحل جنوبی آن جاذبه‌ای برای گردشگران ندارند. سواحل جنوبی مومباسا می‌توان یکی از شاهکارهای طبیعت دانست. از ویژگی‌های این سواحل در مومباسا می‌توان به جنگل‌های بارانی، حیات وحش کم‌نظیر با پرنده‌های ساحلی اشاره کرد که آن را به یک منطقه جذاب و ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است. سواحل شلی، لیکونی، تیوی و دایانی از مهم‌ترین سواحل جنوبی مومباسا به حساب می‌آیند که از چشم‌اندازهای زیبا و مسحور کننده‌ای برخوردار هستند. 

بیشتر بخوانید: معرفی 6 شهر برتر کنیا

شهر قدیمی مومباسا

اگر کنجکاو هستید که بدانید شهر قدیمی مومباسا کجاست، باید گفت که این شهر در ناحیه جنوب شرقی جزیره واقع شده و در واقع یادگار فرمانروایی پرتغالی‌ها بر این شهر و سواحل آن است. عرب‌ها، آسیایی‌ها و اروپایی‌ها مهم‌ترین ساکنان شهر قدیمی مومباسا هستند که فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها را در نوع معماری و طراحی خانه‌های این منطقه می‌توان مشاهده کرد. خانه‌هایی با درهای کنده‌کاری شده و بالکن‌هایی که پر از گلدان‌های رنگارنگ و لباس‌های پهن شده هستند و همچنین خیابان‌ها و کوچه‌های باریک و تو در تو از ویژگی این منطقه هستند. یکی از جاذبه‌های این منطقه در شهر مومباسا برای گردشگران، امکان خرید سوغاتی‌های مختلف مانند انواع لوازم و اشیاء آنتیک، انواع روغن و ادویه و غیره است. 

مومباسا ۳

عاج‌های مومباسا

شاید در مورد عاج‌های مومباسا مطلبی خوانده یا شنیده باشید؛ اما عاج‌های مومباسا کجاست؟ عاج‌های مومباسا یکی از جاذبه‌های معروف این منطقه به حساب می‌آیند که در داخل شهر قرار گرفته‌اند. این عاج‌ها که بسیار شبیه به عاج‌های واقعی فیل اما در ابعاد بزرگ‌تر هستند به مناسبت بازدید ملکه الیزابت از شهر مومباسا در سال 1952 ساخته شده‌اند. در ساخت این عاج‌ها از فلز آلومینیوم استفاده شده و در ورودی اصلی شهر قرار دارند که امروزه منطقه اقتصادی شهر مومباسا به حساب می‌آید و میزبان فروشگا‌ه‌ها و مغازه‌های مختلف است. این عاج‌ها به صورت حرف M طراحی شده‌اند تا به نوعی عنوان نمادی از حرف اول مومباسا باشند. در تور کنیا بازدید از این جاذبه را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سواحل زیبا و سحرانگیز کنیا ‌ سواحل کنیا

جمع‌بندی

سواحل شرقی قاره آفریقا در مجاورت اقیانوس هند میزبان یکی از مهم‌ترین شهرها و بنادر، به نام مومباسا است. این شهر که دومین شهر مهم کشور کنیا بعد از شهر نایروبی است، به دلیل برخورداری از بندر و فرودگاه بین‌المللی قطب گردشگری کشور کنیا محسوب می‌شود. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی در خود جای داده که باعث شده بیش از پیش مورد توجه گردشگران از سراسر دنیا قرار بگیرد. در این مقاله آژانس مسافرتی آرندتور به بررسی این موضوع پرداختیم که مومباسا کجاست و چه جاذبه‌های گردشگری دارد تا در صورت تمایل به تجربه یک سفر خاطره‌انگیز و بیادماندنی، این شهر را در فهرست سفرهای خود قرار دهید. 



1402/03/07 | کد مطلب: 1542
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.