نقش جهان اصفهان، دومین میدان بزرگ تاریخی جهان
نقش جهان، قدیمی‌ ترین میدان چوگان جهان

نقش جهان اصفهان، دومین میدان بزرگ تاریخی جهان

3 رای   شما هم امتیاز بدهید!

میدان مستطیلی شکل نقش جهان، جایگاه عرضه  صنایع دستی اصفهان است، این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد.

تور اصفهان

هربار که نام اصفهان این شهر فرهنگی عرصه هنر و تاریخ ایران را می‌شنویم، به یاد میدان بزرگ 500 متری آن می‌افتیم که در کنار آن می‌توانید چهار اثر تایخی این شهر عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، سردر بازار قیصریه و بیش از 200 حجره دو طبقه را از نزدیک مشاهده کنید و لذت ببرید. با وبلاگ آرندتور همراه باشید تا اطلاعات ناب اما مختصر در مورد تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان، ابعاد میدان نقش جهان، پلان  و نقشه میدان و آدرس آن کسب کنید. پس همچنان با ما همراه باشید.


در مورد تاریخچه میدان نقش جهان چه می‌دانید؟

پیش از به قدرت رسیدن صفویان در محل میدان نقش جهان اصفهان، باغی بزرگ به نام نقش جهان وجود داشت که در قسمت میانی آن میدانی به نام «کوشک» بود. در قسمت غربی این باغ نیز بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها وجود داشت که در آن جشن‌های ملی مانند نوروز، مراسم رسمی و حتی جایگاه اعدام محکومان برگزار می‌کردند. در دوره صفویه پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان این میدان تخریب شد و عمارت عالی قاپو در آن ساخته شد. پایه اولیه میدان نقش جهان اصفهان به شکل امروزی در سال 1011 هجری قمری به دستور شاه عباس اول بنا نهاده شد و به تدریج تا سال 1025 ساخت میدان و بناهای آن به پایان رسید. این میدان به عنوان هسته مرکزی اصفهان اتخاب شد و اطراف آن بناهای تاریخی میدان نقش جهان همچون مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، عمارت عالی قاپو و سردر بازار قیصریه ساخته شد.

متاسفانه شکوه و عظمت میدان نقش جهان در زمان آخرین پادشاهان صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین به تدریح کاهش یافت و این روند با حمله افغان‌ها و حتی تا دوره قاجار و تغییر پایتخت ادامه داشت. اما در زمان حکومت رضاخان بازسازی بناهای تاریخی و حجره‌های اطراف میدان از سر گرفته شد و این میدان دوباره رونق گرفت و در سال 1313 در زمان حکومت پهلوی اول میدان نقش جهان در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

اولین بنای تاریخی ایران که پس از انقلاب در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، میدان نقش جهان و مسجد امام بود.


این میدان به ابعاد 560 در 160 متر یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است و سفرنویسان خارجی بسیاری از زیبایی این میدان در سفرنامه‌هایشان یاد کرده‌اند. اطراف میدان نقش جهان بیش از 200 حجره در 2 طبقه وجود دارد. این میدان در گذشته محل برگزاری جشن‌های سلطنتی، بازی چوگان، رژه ارتش، جمعه بازار و... بوده است. در میدان نقش جهان دو دروازه سنگی چوگان به یادگار باقی مانده که قدیمی‌ترین دروازه‌های چوگان در جهان هستند و برای ساخت نمونه‌های خارجی زمین‌های چوگان از میدان نقش جهان الگوبرداری شده‌است.

قدیمی‌ترین میدان چوگان، میدان نقش جهان اصفهان است.


تاریخچه بازی چوگان در میدان نقش جهان به قبل از دوره صفویه و دوره تیموریان بر می‌گردد. همانطور که گفته شد قبل از دوره صفویه در این میدان باغی وجود داشت که قسمتی از آن به شکل میدانی بود که گاهی اوقات در آن بازی چوگان انجام می‌شد. پس از به کار آمدن دوران صفویه و شاه عباس اول، این میدان به طور کامل بازسازی شد.

ابعاد میدان نقش جهان 560 در 160 متر و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است.


میدان نقش جهان کجاست؟

این میدان در شمال شهر اصفهان واقع شده و اطراف آن به جز بناهای تاریخی میدان نقش جهان در شمال شرقی‌اش، میدان عتیق در فاصله دو و نیم کیلومتری قرار دارد. این میدان سه محور اصلی دارد که شامل محور شمالی-جنوبی است که مسجد امام را به بازار قیصریه متصل می‌کند. محور شرقی-غربی حد فاصل مسجد امام تا عمارت عالی قاپو است. محور سوم شرقی-غربی و در راستای کاخ چهل ستون تا ساختمان‌ها و بناهایی تاریخی است که امروزه کاملا ویران شده‌اند.

چه معماران و هنرمندانی خالق میدان نقش جهان بوده‌اند؟

هنرمندان و دانشمندانی همچون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی خالق این میدان و بناهای پیرامون آن بودند.

چه تفریحاتی در میدان نقش جهان وجود دارد؟

همانطورکه بارها گفته شد، بازدید از بناهای تاریخی میدان نقش جهان به همراه بازار گردی و خرید سوغات از بارار قیصریه یکی از تفریحات بسیار مفرحی است که می‌توان در میدان نقش جهان انجام داد. علاوه براین پیاده‌روی و درشکه سواری در پیرامون میدان تجربه‌ی لذت بخشی است که اغلب گردشگران آن را تجربه می‌کنند. کافه‌ها و غذاخوری‌های بسیار متنوعی در پیرامون میدان نقش جهان وجود دارد که می‌توان ساعاتی در آنها نشست و خستگی گشت و گذار میدان و آثار تاریخی پیرامون آن را از تن به در کرد و در عین حال لذت نوشیدن یک نوشیدنی معطر و سنتی و یا غذاهای خوشمزه اصفهانی را چشید.پس در سفر به اصفهان کافه‌گردی، درشکه‌سواری، تجربه غذاهای سنتی خوشمزه و از همه مهم‌تر عکاسی از بناهای تاریخی این شهر فوق‌العاده را فراموش نکنید.



1399/11/19 | کد مطلب: 923
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=923
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.