خانه امیر نظام گروسی فردی پیشتاز در صنعت ضرب سکه و چاپ تمبر
آشنایی با موزه قاجار

خانه امیر نظام گروسی فردی پیشتاز در صنعت ضرب سکه و چاپ تمبر

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

امیر نظام گروسی را می‌شناسید؟ می‌دانید او اولین کسی است که ماشین ضرب سکه و چاپ تمبر را به ایران آورد؟ از موزه قاجار چه اطلاعاتی دارید؟

تور تبریز

اگر به دنبال اطلاعات جالب، مختصر و کوتاه در مورد موزه قاجار هستید، با وبلاگ آرندتور همراه شوید. موزه قاجار یا خانه امیر نظام گروسی یکی از تخصصی‌ترین موزه‌های شهر تبریز است. در این مقاله شما را با معماری موزه قاجار تبریز، تاریخچه خانه‌، ساعت بازدید موزه قاجار تبریز، بهترین زمان بازدید، آدرس موزه قاجار، جاهای دیدنی پیرامون آن آشنا می‌کنیم. پس همچنان همراه ما باشید.

امیر نظام گروسی کیست؟

امیر نظام گروسی قبل از به سلطنت رسیدن ناصر الدین شاه قاجار پیشکار ولیعهد در تبریز بود. پس از پادشاهی ناصرالدین شاه مبدل به یکی از رجال سیاستمدار و نویسندگان دوره قاجار شد. وی مدتی وزیر فوائد عامه ناصرالدین شاه بود. سپس به سمت وزیر مختار ایران در انگلیس، فرانسه و عثمانی منتسب شد. او اولین کسی بود که ماشین‌های مخصوص ضرب سکه و چاپ تمبر را به ایران آورد. امیر نظام گروسی در ساخت دو مدرسه مشهور ایران در تبریز به نام‌های مدرسه مظفریه و رشدیه مشارکت کرد. او خانه‌اش را که اینک تبدیل به موزه قاجار شده در سال‌هایی که پیشکار ناصرالدین شاه در تبریز بود، ساخت.

امیر نظام گروسی کسی است که ماشین مخصوص ضرب سکه، چاپ تمبر را به ایران وارد کرد.

در مورد معماری موزه قاجار تبریز چه می‌دانید؟

موزه قاجار تبریز در محله قدیمی ششگلان قرار دارد و به صورت دوطبقه به وسعت 3000 مترمربع ساخته شده‌است. این بنای باشکوه 16 ستون زیبا، دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنجره‌های مشبک و رنگی، حوض‌ها و باغچه‌های متعددی دارد که پیرامون این خانه قجری را احاطه کرده‌اند. گچ بری در فضای داخلی و بیرونی آن به دفعات استفاده شده که نشان از هنر هنرمندان ایرانی در دوره قاجار دارد. یکی از زیباترین قسمت‌های موزه قاجار، زیرزمین آن است که یک حوضخانه بسیار زیبا با ستون‌های استوار و آجرکاری سقف بی‌نظیر دارد.

موزه قاجار تبریز در دو طبقه تالارهای متعددی دارد.

  • تالارهای طبقه اول موزه قاجار

معماری موزه قاجار به گونه‌ای طراحی شده که طبقه‌ی اول آن 7 تالار به نام‌های بافته، چینی، سکه، آبگینه، فلزات، موسیقی و تالار خاتم دارد.

طبقه اول موزه قاجار تبریز 7 تالار متعدد دارد.

  • تالارهای زیر زمین موزه قاجار

زیرزمین موزه قاجار نیز 6 تالار به نام‌های تالار سنگ، اسلحه، رجال،فرامین، معماری و شهرسازی، قفل و تالار فانوس دارد.

موزه قاجار در سال 1370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چرا بازدید از موزه قاجار توصیه می‌شود؟

  • این خانه معماری بسیار زیبایی داشته و یکی از جاهای دیدنی تبریز است.
  • سیاست مداران بزرگی در دوره قاجار در این خانه زندگی کرده‌اند.
  • موزه قاجار، یکی از موزه‌های تخصصی و موضوعی در سطح کشور است.
  • آشنایی با محله مشهور ششگلان که یکی از محله‌های عیانی تبریز با خانه‌های قدیمی متعدد است.

در نزدیکی موزه قاجار تبریز، مقبره الشعرا با بیش از 400 شاعر نامدار ایرانی وجود دارد که می‌توانید از آنجا نیز دیدن کنید.

ساعت بازدید و مدت زمان موزه قاجار تبریز

مدت زمان بازدید از موزه با توجه به وسعت آن بین یک تا دو ساعت خواهد بود و همه روزه از ساعت 9 صبح تا 16:30 عصر خواهد بود.

 

موزه قاجار تبریز در کجاست؟

همانطور که گفته شد، موزه قاجار تبریز در محله ششگلان از محلات عیان نشین تبریز واقع شده‌است. این خانه جنب بیمارستان کودکان پشت مدرسه شیخ عطار واقع شده‌است.

 

بهترین فصل بازدید از موزه قاجار تبریز چه موقع است؟

از آنجا که شهر تبریز در منطقه سرد کوهستانی واقع شده، بهترین زمان بازدید از شهر و موزه قاجار بهار و تابستان خواهد بود.

 

در نزدیکی موزه قاجار تبریز چه جاهای دیدنی وجود دارد؟

همانطور که بارها اشاره شد مقبره الشعرا در نزدیکی این خانه دیدنی قرار دارد و محل دفن 400 شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است. دومین جایی که می‌توانید به بازدید از آن بروید، بازار شلوغ و زیبای تبریز است که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و جزو زنده‌ترین بازارهای تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یکی از روش‌های کاملا بی‌دردسر برای سفر، استفاده  از تورهای مسافرتی همچون آرندتور است. تور تبریز به صورت شخصی برگزار می‌شود و شما می‌توانید وسیله نقلیه و محل اقامت خود را انتخاب کنید. خدماتی که تور تبریز آرندتور به شما عرضه می‌دهد دو شب اقامت در هتل با صبحانه و همراهی لیدر محلی برای بازدید از 7جاذبه گردشگری همچون پارک ائل گلی، خانه مشروطه، موزه قاجار، مقبره الشعرا، موزه آذربایجان، مسجد کبود، پارک خاقانی، روستای صخره‌ای کندوان است. در صورتیکه از گشت‌های آپشنال آرندتور بخواهید استفاده کنید، این گشت‌ها عبارتند از: جنگلهای ارسباران، قلعه بابک ـ جلفا و منطقه آزاد ارس، دریاچه ارومیه و تفرجگاه بند، پل معلق مشگین شهر 



1399/12/18 | کد مطلب: 938
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=938
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.