روستای کندوان کجاست؟ | همه چیز درباره روستای کندوان
معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسکو

هفت هزار سال در خانه‌های 700 ساله روستای کندوان تبریز

5 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تا حالا به خانه‌های کندویی شکل یا کله قندی کندوان تبریز سفر کرده‌اید؟ روستایی صخره‌ای کندوان به دلیل داشتن خانه‌های دست کند شهرتی جهانی دارد.

تور تبریز

روستای کندوان تبریز یک روستای سنگی دست کند است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. البته نمونه مشابهی دیگر از روستاهای دست کند به نام روستای میمند در نزدیکی شهر بابک کرمان وجود دارد که به ثبت جهانی رسیده‌است. این دو نمونه روستای صخره‌ای با نمونه‌های جهانی خود همچون (کاپادوکیا یا کاپادوکیه) ترکیه و (داکوتای) امریکا یک تقاوت اساسی دارند. در این دو روستای ایران، اهالی در روستا ساکن هستند در حالیکه در دو روستای خارج از ایران کسی زندگی نمی‌کند و خالی از سکنه است. اگر دوست دارید با روستای کندوان تبریز  بیشتر آشنا شوید کافی است با آرندتور همراه شوید.

 

از روستای کندوان تبریز چه می‌دانید؟

وبلاگ آرندتور تصمیم گرفته در یک مقاله کوتاه اما جامع در مورد روستای کندوان تبریز اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. پس با ما همراه باشید تا در مورد قدمت روستای کندوان تبریز، نحوه تشکیل کران‌ها، معماری روستای کندوان تبریز، ساختار کران‌ها یا خانه‌های اهالی روستا، آب و هوای روستای کندوان تبریز، آدرس روستای کندوان، سوغات محلی روستا، نحوه اقامت در روستای کندوان تبریز مطالب جالب و کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

بیشتر بخوانیدهمه آنچه باید در مورد شهر تبریز بدانید!

 

قدمت روستای کندوان تبریز

قدمت صخره‌های کندویی شکل روستای کندوان به 7 هزار سال می‌رسد. البته قدمت خانه‌هایی که در این کله قندهای زنبوری شکل ساخته شده به 700 سال می‌رسد. در مورد قدمت روستای کندوان تبریز نظرات مختلفی وجود دارد. عده‌ای عمر این روستای باستانی را 3 هزار سال می‌دانند. عده‌ای دیگر معتقد هستند که اهالی کندوان در قرن هفتم هجری در زمان حمله مغول‌ها، از این روستا به عنوان ییلاق استفاده می‌کردند و از خانه‌های حفر شده در داخل آنها که به کران شهرت دارد، به عنوان منزل موقت در ایام ییلاق استفاده می‌کردند اما در گذر زمان دیگر کوچ نکرده و در این خانه‌ها ساکن شده‌اند. روایت دیگر در مورد اهالی روستای حیله‌ور است. این روستا در 2 کیلومتری کندوان قرار داشته و گروهی دیگر از مورخان براین باور هستند که مردم روستا پس از حمله مغول‌ها به این منطقه پناه آورده و سپس ساکن شده‌اند.

روستای کندوان در سال 1376 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وجه تسمیه نام کندوان

در مورد وجه تسمیه نام کندوان نیز همچون قدمت این روستای تاریخی نظرات گوناگونی وجود دارد. کندوان از دو واژه «کند» و «وان» تشکیل شده که کند در زبان ترکی به معنای روستاست و وان نیز پسوند اسم مکان است. گروهی دیگر معتقدند، کندوان از کلمه کندن و کنده گان یا کندوی عسل نشأت می‌گیرد. عده ای دیگر نیز می‌گویند، کندوان همان «کندیوان» یا «کندئوان» یک کلمه مرکب از سه واژه «کندی»، «ائو» و «ان» است که کندی به معنای خود، ائو به معنای خانه و ان پسوند مکان است و کندوان به معنای «خانه‌ای از خود» است. اما آنچه ویکی پدیا در این زمینه به آن اشاره می‌کند، این است که کندوان به دلیل قرار گرفتن در مسیر طلوع خورشید به این نام گذاشته شده‌است.

وجه تسمیه نام روستای کندوان به دلیل قرار گرفتنش در مسیر طلوع خورشید است.

البته به روستای کندوان تبریز در گذشته کندجان (محلی برای حفاظت جان) نیز می‌گفتند و دلیل این امر نیز سنگی بودن خانه‌هاست.

 

معماری روستای کندوان تبریز

همانطور که قبلا اشاره شد، خانه‌های صخره‌ای را در اصطلاح محلی کران یا قیه (به معنای صخره) می‌گویند. اصطلاح کران به معنای کندن و بیرون ریختن هر شی است. کران یا خانه‌های روستای کندوان به صورت چندتایی، جفتی، تکی، مخروطی شکل و دوک مانند از جنس لاهار و ایگنمبریت ساخته شده‌اند. ارتفاع برخی از کران‌ها گاهی به بیش از 60 متر می‌رسد.

در اطراف مسجد جامع قدیمی و قسمت مرکزی روستا، اولین کران‌های حفر شده روستا قرار دارند با افزایش جمعیت روستا، کران‌ها در صخره‌های غربی ساخته شدند و سپس کران‌ها در قسمت شرقی روستا نیز گسترش یافتند.

کران‌های روستای کندوان اغلب به صورت دو طبقه ساخته می‌شدند. اما کران سه یا چهار طبقه نیز وجود دارد.

همانطور که گفته شد، کران‌ها اغلب دو طبقه هستند و ارتباط کران‌ها از طریق پله‌های زیبایی از بیرون کران امکان‌پذیر است و از داحل هیچ ارتباطی بین طبقات وجود ندارد.

 

کله قندهای روستای کندوان تبریز چگونه به وجود آمدند؟

کله قندهای روستای کندوان تبریز به علت فعالیت آتشفشانی کوه سهند ایجاد شده‌اند. در گذشته کوه سهند یکی از مهم‌ترین کوه‌های آتشفشانی ایران بوده که مواد مذاب از دهانه آن به بیرون جهیده می‌شدند. مواد مذابی که طی هزاران سال از دهانه کوه سهند و کوه‌های آتشفشانی دیگر بیرون جهیده شده در طی قرون متمادی بر روی هم انباشته شدند و پوسته‌ای از سنگ به نام توف (Tuff) را ایجاد کردند. توف‌ها، در طی سالیان در اثر باد، باران و برف ظاهرشان تغییر کرد و به فرم کران در آمدند. کران‌ها در واقع بخش‌های مقاوم‌تر و سخت‌تر توف‌ها هستند که در طی هزاران سال باقی ماندند و شکل کنونی را پیدا کرده‌اند.

کران‌های روستای کندوان تبریز، در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطلوب هستند.

تبادل حرارتی در بین کران‌ها به علت وجود توف‌های سخت، کم و اندک بوده و همین امر سبب خنک بودن آنها در تابستان و گرم بودنشان در هوای سرد روستاست.

 

آب و هوای روستای کندوان تبریز

آب و هوای روستای کندوان با توجه به ارتفاع 2200 متری آن سطح دریا، سرد و خنک است. بهار و تابستان‌ها آب و هوای این روستای سنگی خنک و مطبوع است و گرم‌ترین روزهایش دمای روستا بین 13 تا 27 درجه است. اما پاییز و زمستان‌های روستا بسیار سرد و برفی هستند و اهالی روستا 80 روز از سال را در شرایط سرد و یخبندان سپری می‌کنند. بهترین زمان بازدید از روستا خرداد تا اواخر شهریورماه است که هوای منطقه گرمای مطبوعی دارد.

مهم‌ترین جاذبه گردشگری روستا، معماری صخره‌ای روستای کتدوان تبریز است.

سوغات روستای کندوان تبریز

با توجه به موقعیت جغرافیایی روستای ییلاقی کندوان، مهم‌ترین سوغات اهالی روستا عسل، لبنیات، آب معدنی، گردو، گیاهان دارویی، شیره انگور، بادام و در تابستان زردآلو و آلبالوهای خوشمزه است. صنایع دستی که در این روستا می‌توانید خریداری کنید، گلیم، جاجیم، روسری‌های کلاقه‌ای هستند.

آب معدنی روستا با کمترین میزان آهک، یکی از آب‌های درمانی برای بیماران کلیوی است.

روستای کندوان تبریز کجاست؟

روستای کندوان در نزدیکی شهرستان اسکو قرار دارد و فاصله روستای کندوان تا تبریز حدود 60 کیلومتر است. مسافرانی که از تبریز راهی این روستا می‌شوند، اغلب با فاصله زمانی 40 دقیقه‌ای به روستای کندوان می‌رسند. فاصله شهرستان اسکو از روستای کندوان نیز حدود 20 کیلومتر است.

در حال حاضر 117 خانوار در روستای کندوان زندگی می‌کنند و قصد دارند خانه‌های خود را به شکل خاص خودشان حفظ کنند.

اقامت در روستای کندوان تبریز

اگر قصد دارید که یک شب را در روستای کندوان بگذرانید، بهترین انتخاب اقامت در هتل 5 ستاره و بسیار زیبای صخره‌ای کندوان است. اما اگر قصد دارید زندگی میان صخره‌ها را به صورت طبیعی و در خانه‌های محلی تجربه کنید، نیز می‌توانید با پرداخت مبلغی به افراد محلی اتاقی را اجاره کنید و یک تجربه متفاوت را برای خود رقم بزنید. البته اگر در بهترین زمان بازدید از روستا یعنی بها رو تابستان به روستا سفر کنید، امکان کمپ کردن در مراتع اطراف روستا نیز وجود دارد.

 

سخن آخر

روستای کندوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان آذربایجان است که سالانه حدود 300 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند. به همین دلیل نیز هتل‌های متعددی در اطراف و داخل روستا ساخته شده‌است. سفر به روستای کندوان یکی از خاطره انگیز ترین جاذبه های گردشری شهرستان اسکو است که می تواند تجربه ی متفاوتی برای شما باشد.

چنانچه قصد دارید که سفری بی دغدغه داشته باشید. می‌توانید از تور 3.5 روزه سفر به تبریز این آژانس مسافرتی معتبر استفاده کنید. اگر با تور مسافرتی آرندتور راهی سفر به شهر تبریز شوید، این سفر به صورت شخصی برگزار می‌شود و شما می‌توانید وسیله نقلیه و محل اقامت خود را انتخاب کنید. خدماتی که تور تبریز آرندتور به شما ارائه خواهد داد، دو شب اقامت در هتل با صبحانه و همراهی لیدر محلی برای بازدید از 7 جاذبه گردشگری همچون پارک ائل گلی، خانه مشروطه، موزه قاجار، مقبره الشعرا، موزه آذربایجان، مسجد کبود، روستای صخره‌ای کندوان است. در صورتیکه گشت‌های آپشنال را نیز انتخاب کنید، با پرداخت هزینه اضافی به بازدید از جنگل‌های ارسباران، قلعه بابک ـ جلفا و منطقه آزاد ارس، دریاچه ارومیه و تفرجگاه بند، پل معلق مشگین شهر خواهید رفت.

 

 

 

 

 

 



1401/05/24 | کد مطلب: 944
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=944
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
محمد عظیمی
1402/03/13 05:21
سلام.من از مقاله‌ای نوشته شده استفاده کردم. اول فکر می کردم این صخره ها از جنسسنگهای رسوبی هستند که در اثر فرسایش دگرگونی پیدا کرده اند ولی با خواندن این توضیحات متوجه آذرین بودن آنها شدم. واین سوال برای من و همراهانم پیش امد که آیا امکان فعالیت مجدد کو آتش فشانی سهند وجود دارد؟
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:25
با سلام و احترام
بابت سوال تخصصی متاسفانه اطلاعاتمون کامل نیست حتما در این رابطه بعد بررسی خدمتتان نتیجه ایمیل می شود.
باتشکر از پیام شما
الهه ویلدامسیب زاده
1401/12/02 14:28
متنش عالی بود من که خیلی استفاده کردم ولذت بردم.
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:25
با سلام و احترام
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.