مشگین شهر کجاست ؟ از سیر تا پیاز در مورد مشگین شهر
راهنمای سفر به مشگین شهر

مشگین شهر کجاست؟ از سیر تا پیاز در مورد مشگین شهر

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

طویل‌ترین پل معلق خاورمیانه کجاست؟ این پل معلق طولی برابر با 365 متر داشته و در ارتفاع 80 متری از سطح زمین قرار دارد!

تور شهر یئری

مشگین شهر یا مشکین شهر سومین شهر بزرگ استان اردبیل و دومین شهر استان در دامنه کوه سبلان است. فاصله مشگین شهر تا اردبیل 90 کیلومتر و فاصله مشگین شهر تا تبریز حدود 295 کیلومتر است. مشگین شهر در فاصله‌ی 45 کیلومتری کوه زیبای سبلان قرار دارد.

وبلاگ آرند تور قصد دارد در این مقاله به معرفی شهر مشگین شهر بپردازد و جاهای دیدنی این شهر زیبا را به شما معرفی کند. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی و کوتاه در مورد این شهر کسب کنید.

مشکین شهر کجاست؟

مشکین شهر  در فاصله 92 کیلومتری از شهر اردبیل واقع شده. این شهر زیبا با پارس آباد 186 کیلومتر و با شهر شهر 65 کیلومتر فاصله دارد. همچنین مشکین شهر از مسیرهای اصلی سفر از تبریز به اردبیل است. لازم به ذکر است فاصله مشکین شهر به تبریز 150 کیلومتر است.

تاریخچه مشگین شهر

براساس آنچه باستان شناسان از شهر «یئری» و روستایی در «خرم آباد» کشف کرده‌اند، قدمت این شهر به دوران عصر آهن (8 هزار سال پیش از میلاد مسیح) بر می‌گردد. البته سنگ نوشته‌ای مربوط به دوره ساسانیان شاپور دوم در 150 متری غرب «کهنه قلعه» کشف شده که قدمت آن به سال 337 میلادی می‌رسد. علاوه‌براین سکه‌هایی نیز در این منطقه پیدا شده که متعلق به چند دوره تاریخی پیش و زمان اتابکان آذربایجان است.

مشکین شهر یکی از شهرهای مهم و زیبای استان اردبیل است که آثار باستانی و طبیعت بی‌نظیری دارد.

وجه تسمیه نام مشگین شهر

یکی از اصلی‌ترین و مهم‎ترین نام‌های شهر مشگین شهر اردبیل، «خیاو» یا «خیوو» است که باستان شناسان آن را اصلی‌ترین نام این شهر کوهستانی می‌دانند. «میمند» نیز یکی دیگر از نام‌های شهر مشکین شهر است که در دوران اسلام به آن می‌گفتند. در دوره حکومت اتابکان آذربایجان و سلجوقیان مشکین شهر به «وراوی» شهرت داشته‌است.

روایتی دیگر نیز در بین مردم شهر جاری است، گفته می‌شود که در قرن یازدهم میلادی پس از پیروزی «آلپ ارسلان» بر حاکمان گرجستان و مسلمان شدن ایشان، این شهر به یکی از حاکمان وقت به نام «بیشکین» بخشیده شد و از آن پس در گویش مرد محلی به این نام شهرت یافت.

سرانجام در دوره‌ی پهلوی دوم نام خیاو (پر آب و درخت) از شهر برداشته و مشگین شهر جایگزین آن شد و از آن زمان تاکنون به آن مشگین شهر می‌گویند.

مشکین شهر آب و هوای مطلوبی دارد و در تابستان خنک و در زمستان بسیار سرد است.

جاهای دیدنی مشگین شهر

شهر مشگین شهر با وجود 200 قلعه‌ی تاریخی در خود به شهر قلعه‌های تاریخی شهرت دارد. کهنه قلعه، دژ قهقهه، قلعه بربر و دیو قالاسی از قله‌های معروف مشگین شهر هستند.

  • پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر به طول 365 متر و عرض 2 متر در ارتفاع 80 متری از رودخانه «خیاو چاپی» بر فراز پارک جنگلی مشکین شهر ساخته شده‌است. این پل به طولانی‌‎ترین پل معلق خاورمیانه شهرت دارد. طراحی و ساخت این پل در زمینی به مساحت 130 هکتار توسط مهندسین و معماران وطن انجام شده‌است. اجرای این پروژه توسط کارشناسان بومی منطقه انجام شد. هنگام عبور از پل معلق، دور نمای قله سبلان در سمت راست شما و پارک جنگلی در زیر پای‎تان خواهد بود.

در روزهای تعطیل جمعیتی بالای 3 هزاز نفر از روی پل معلق مشگین شهر عبور می‌کنند.

یکی از جالب‌ترین لحظات گذر از پل معلق مشگین شهر بخش پل شیشه‌ای آن است که در وسط آن قرار دارد، می‌توانید زیر پای‌تان را از بخش شیشه‌ای آن تماشا کنید.

بر روی پل معلق مشگین شهر امکان دویدن و پریدن وجود ندارد.

  • بقعه شیخ حیدر مشگین شهر

باغی در وسط شهر متعلق به قرون 7 و 8 هجری قمری وجود دارد که به «بقعه شیخ حیدر» شهرت دارد. نمای ظاهری آن به صورت برجی مدور به ارتفاع 18 متر و قطری برابر با 10.5 متر ساخته شده‌است. هنگامیکه وارد برج می‌شوید، بنایی آجری 12 ضلعی دوطبقه درون آن می‌بینید.

در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم به منظور افزایش تزیینات بقعه شیخ حیدر روی آن کاشی‌های فیروزه‌ای با اشکال هندسی و آیات مبارکی از سوره‌ی فتح با الفاظ جلال الله نصب شده‌است.

گفته می‌شود شیخ حیدر پدر «اسماعیل شاه صفوی» است که در سرداب بقعه دفن شده‌است.

  • شهر یئری مشگین شهر

شهر یئری یکی از مهم‌ترین آثار باستانی استان اردبیل است که در نزدیک شهر مشگین شهر قرار دارد. این شهر 7000 ساله در 31 کیلومتری مشکین شهر در کنار رود «قره سو» قرار دارد. وسعت شهر یئری حدود 4000 هکتار بوده و در شمال غربی روستای «پیرازمیان» قرار دارد. محوطه باستانی یئری از سه بخش دژ نظامی، معبد و قوشاتپه تشکیل شده‌است. قدمت تاریخی هرکدام از سه بخش با یکدیگر متفاوت هستند.

قدمت قوشان تپه به 7000 سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. در حالیکه قدمت دژ نظامی و معبد به 1450 سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

در منطقه‌ی شهر یئری چند دوره‌ی تاریخی وجود داشته‌است که شامل عصر مس-سنگ، عصر آهن 1 و عصر آهن 2 است. از دوره عصر آهن تنها شهر یئری باقیمانده و مهم‌ترین منطقه باستانی‌اش نیایشگاه آن است. نیایشگاه 280 سنگ ایستاده با ارتفاع مختلف از70 تا 260 سانتی‌متر دارد که به شکل انسان‌های بدون دهان حکاکی شده‌اند. تنها یک مجسمه‌‌ی زن در این مجموعه وجود دارد که دهان دارد. این شهر در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان تا کنون 80 درصد آثار آن از میان رفته است.

مهم‌ترین بخش شهر یئری مشگین شهر نیایشگاه اصلی آن است.

  • دژ قهقهه مشگین شهر

یکی از معروف‌ترین آثار باستانی شهرستان مشگین شهر، دژی قدیمی است که به دوران حکومت صفویان تعلق دارد و به دژ قهقهه شهرت دارد. در این دژ زندانیان سیاسی همچون شاهان صفوی نگهداری می‌شدند. این دژ قدیمی ما بین دو روستای «گنچویه» و «قره آغاج کلان» قرار دارد.

شاهزادگان و شاهان صفوی خزینه‌های خود را در جنگ ایران و عثمانی در دژ قهقهه مخفی می‌کردند تا از گزند دشمن در امان بمانند.

  • چشمه قوتورسویی مشگین شهر

چشمه قوتورسویی یکی از مشهورترین چشمه‌های آب گرم نزدیک مشکین شهر است که در فاصله‌ی 48 کیلومتری از شهر قرار دارد. آب قوتورسویی از آب‌های معدنی سولفاته کلیسیک سدیک و گوگرد خیلی گرم است که در آن اسید سولفوریک آزاد وجود دارد. این آب به علت داشتن گوگرد بالا برای امراض پوستی استفاده می‌شود. دمای آب چشمه 42 درجه سانتی‌گراد بوده و بهتر است به علت گوگرد بالای آب از استنشاق مستقیم آن خودداری کنید.

چشمه‌ی قوتورسویی یکی از مهم‌ترین چشمه‌ها با گوگرد بالا در دامنه‌ی سرسبز کوه سبلان است که دمای آبش42 درجه سانتی گراد است.

  • منطقه گردشگری کپز مشگین شهر

«منطقه گردشگری کپز» یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر است که در فاصله‌ی20 کیلومتری از شهر قرار دارد. آب و هوای مناسب، مناظر طبیعت ناب و سرسبز، پوشش گیاهی ویژه، صخره‌های بزرگ و رفیع از جاذبه‌های گردشگری خاص این منطقه است.

منطقه گردشگری کپز یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اطراف مشگین شهر است که در 20 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

  • گورستان تاریخی اُنار مشگین شهر

گورستان تاریخی اُنار یک قبرستان قدیمی است که قدمت آن به دوران پس از اسلام بر می‌گردد. این گورستان در روستای اُنار در 24 کیلومتری مشکین شهر واقع شده‌است. سنگ قبرهایی که در این گورستان واقع شده از لحاظ شکل، جنس و سنگ نبشته‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از خاص‌ترین سنگ قبرها در این گورستان یک جفت سنگ قبر ایستاده به ارتفاع 1.62 متر و دارای سنگ نبشته است.

در زیر سنگ نبشته آنها محرابی وجود دارد و در بالای لچکش دو گل هفت پر حکاکی شده‌است. در بالای سنگ نبشته‌ها ساقه و بالای آن کلاهکی با 12 ترک شبیه کلاه درویشان حکاکی شده که شهادتین با کلام «علی خلیفه الله» بر روی آن نقش بسته است. این دو سنگ قبر بسیار متفاوت و زیبا هستند. بر روی سنگ قبرهای دیگر این گورستان تصاویر چکش ساده، ستاره شش پر و... را می‌توانید تماشا کنید.

علاوه بر گورستان مشهور این روستا درختی نیز در مرکز روستای اُنار وجود دارد که قدمت آن به 1200 سال پیش می‌رسد و به درخت «بابا چنار» شهرت دارد.
گورستان اُنار یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران است که قدمتش به دوران پس از اسلام بر می‌گردد.

  • مجتمع آب درمانی شابیل مشگین شهر

مجتمع آب درمانی شابیل در 50 کیلومتری مشکین شهر واقع شده‌است. این چشمه دارای آب گرم با دبی 5 لیتر در ثانیه و دمای 49 درجه سانتیگراد است. آبگرم شابیل دارای اسید بی‌کربنات است و با توجه به این خاصیت برای درمان بیماری‌های حرکتی، عصبی (درمان پادرد و کمر درد) استفاده می‌شود.

مجتمع آب درمانی شابیل در مسیر صعود سبلان در 50 کیلومتری مشگین شهر واقع شده و دارای یک محوطه  بزرگ برای اسکان اتومیبل‌های مسافران و کوهنوردان صعود سبلان است.

  • آبگرم قینرجه مشگین شهر

استان اردبیل دارای چشمه‌های آبگرم متعددی است. داغ‌ترین چشمه آبگرم جهان در 22 کیلومتری جنوب غربی مشگین شهر در قینرجه قرار دارد. آبگرم قینرجه داغ‌ترین چشمه آب طبیعی ایران و داغ‌ترین چشمه کلرایدی جهان است که با دمای 86 درجه سانتیگراد در ردیف آب‌های معدنی کلروسدیک یا کلروهیپوتونیک و گازدار قرار دارد. از آبگرم قینرجه برای درمان بیماری‌های لنفاتیسم، راشیتیسم، روماتیسم‌های مزمن و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود.

آبگرم قینرجه با دمای 86 درجه به تنهایی قابل استفاده نیست. این آبگرم را با نسبت مخصوصی با آب سرد مخلوط کرده و در داخل استخرها می‌ریزند.

  • شیروان دره سی مشگین شهر

شیروان دره سی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است که در 30 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر واقع شده‌است. در این منطقه گویی خداوند همه‌ی هنرمندی‌اش را به صورت یکجا انجام داده‌است. اگر به طبیعت‌گردی و ماجراجویی علاقه‌مند هستید، بازدید از شیروان دره می‌تواند یک سفر لذت بخش برای شما باشد.

شیروان دره سی یکی از 11 زیستگاه حیات وحش کشور است که با توجه به خصوصیات منحصر به فردش به عنوان ژئو پارک خاورمیانه شناخته شده‌است.

  • دریاچه آت گلی مشگین شهر

دریاچه‌ی نیلگون آت گلی در ارتفاعات سبلان در شرق شهرستان مشگین شهر قرار دارد و جزء مناطق حفاظت شده‌است. این دریاچه‌ی سبزرنگ، طبیعت بسیار رویایی و دلنوازی دارد و آب تالابش برای پرورش ماهی به خصوص ماهی‌های قزن آلای رنگین کمان بسیار مناسب است. پرندگان مهاجری همچون «چنگر» و «آبچیلیک» از اکوسیستم امن و غنی این دریاچه، برای زیستن و زاد و ولد استفاده می‌کنند.

مردم این منطقه بر این باور هستند که دریاچه آت گلی عمقی ندارد و بی‌انتهاست. به همین دلیل به آن «دیب سبز» یعنی دریاچه‌ای که عمق ندارد می‌گویند.

بهترین زمان سفر به مشگین شهر

مشکین شهر متشکل از چهار اقلیم مختلف مدیترانه‌ای گرم و خشک، مدیترانه‌ای معتدل و استپی و کوهستانی سرد است. 5 تا 8 ماه ار سال دارای آب و هوای خشک و یخبندان است. بهتری زمان سفر به این منطقه با توجه به وضعیت آب و هوا اواخر بهار و تابستان است. آب و هوای استان اردبیل در تابستان خنک و مطبوع است. اگر از آب و هوای شهر یا منطقه خود در تابستان کلافه شده‌اید، سفر به مشگین شهر با هوای مطبوعش می‌تواند خستگی را از تن‌تان بزداید.

سوغات سفر به مشگین شهر

در سفر به مشگین شهر بهترین سوغات این منطقه عسل سبلان است. این سوغات ارزشمند حاصل گرده‌های بیش از 40 گل و گیاه مختلف در دامنه کوهستان سبلان است. قالی بافی، گلیم بافی، سفالگری، صنایع دستی این منطقه است که می‌توانید بنا به بودجه‌ی خود از آنها به یادگار ببرید. علاوه بر عسل سبلان، گیاهان دارویی و لبنیات منطقه نیز از جمله سوغاتی‌های مفید و خوشمزه هستند که می‌توانید همراه خود ببرید.

بیشتر بخوانیدبازار سنتی اردبیل؛ بازار همه سلیقه‌ها

مشهورترین سوغات مشگین شهر عسل چهل گیاه آن است.

جهت آشنایی با تورهای بیشتر مانند تور دبی و سایر تورهای خارجی به مقاصد سفر مراجعه نمایید.

سخن آخر

راه‌های سفر به مشگین شهر متفاوت هستند.

1.    خودروی شخصی

یکی از روش‌های سفر به آن استفاده از خودروی شخصی است.. اگر از تهران به سمت اردبیل می‌روید، باید ابتدا به کرج و سپس قزوین رفته و مسیرتان را به سمت تاکستان ادامه دهید و با گذشتن از شهرهای ابهر و زنجان مسیرتان را به سمت اردبیل ادامه دهید و پس از گذراندن 90 کیلومتر و زمان 1:30 به مشگین شهر برسید.

2.    سفر با تور مسافرتی

ساده‌ترین شیوه سفر به مشگین شهر سفر با تور است. در سفر با تور شما نگرانی و دغدغه‌ای بابت هتل و غذا، وسیله‌ی نقلیه و... ندارید و می‌توانید با خیال راحت از سفرتان لذت ببرید. علاوه براین لیدر همراه شما می‌تواند اطلاعات لازم از اماکن دیدنی همچون در اختیارتان قرار دهد.

آرندتور یکی از همین آژانس‌های معتبر است که در تور‌های مختلفش این امکان را به شما می‌دهد از این منطقه دیدن کنید. تور تبریز یک سفر حداقل 3 روزه است که در آن شما 8 منطقه‌ی دیدنی را از نزدیک بازدید خواهید کرد. در گشت‌های آپشنال تور تبریز امکان بازدید از مشگین شهر و پل معلق آن نیز برای شما مهیاست. تور شهر یئری، دومین تور 3 روزه به مشگین شهر است که 9 جاذبه گردشگری یاد شده در مقاله را از نزدیک خواهید دید. علاوه بر این 2سفر، تور سرعین نیز وجود دارد که به صورت شخصی و یا گروهی برگزار می‌کند. شما می‌توانید در این سفر حداقل 3 روزه، نوع وسیله نقلیه و هتل خود خود را مشخص کنید و در این سفر دیدنی از دو شهر اردبیل و سرعین و 4 منطقه جاذبه گردشگری استان بازدید کرده و حسابی لذت ببرید. در گشت های آپشنال تور سرعین نیز امکان سفر به مشگین شهر و بازدید از پل معلق آن وجود دارد.



1401/05/10 | کد مطلب: 957
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=957
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
جواد
1402/11/19 22:04
ساوالان هر چه در اطراف دارد زیباست
پاسخ دهید...
مهدی
1400/12/10 00:45
سلام ممنون از اطلاعات خوبتون ولی مشکین شهر دومین شهر بزرگ استان بعد از مرکز می باشد . لطف کنید اصلاح کنید با تشکر
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1400/12/23 14:32
با سلام و احترام
ممنون از راهنمایی شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.