تپه‌های گل افشان، آتشفشانی از جنس گِل
معرفی جاذبه های دیدنی چابهار

تپه‌های گل افشان، آتشفشانی از جنس گِل

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

گل افشان ایران کجاست؟ آیا نمونه‌های مشابه گل افشان در جهان داریم؟ چگونه گل افشان تشکیل می‌شود و چه کاربردی دارد؟

تور چابهار

وقتی عبارت گل افشان را می‌شنویم، اولین چیزی که ذهن ما را درگیر آن می‌کند، این است که این پدیده چیست و آیا در ایران نیز اتفاق می‌افتد؟

ما در وبلاگ آرندتور قصد براین داریم، تا در مورد پدیده گل افشان، محل آن در ایران، علت ایجاد و کاربرد گل افشان با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید، تا اطلاعات مفید، کوتاه و کافی از این پدیده طبیعی کسب کنید.

 

پدیده گل افشان چیست؟

پدیده گل افشان، یکی از پدیده‌های طبیعی است که مقدار زیادی گل و لای به صورت چشمه از دل زمین می‌جوشد و به سطح زمین می‌آید. می‌توان از گل افشان، به عنوان یک جاذبه‌ی دیدنی یاد کرد که بسیار جذاب و متفاوت است. 24 منطقه، در جهان وجود دارد که پدیده گل افشان، در آن اتفاق می‌افتد. بهترین آنها در ایران و در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان قرار  دارد. با ما همراه باشید تا در مورد یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سیستان بلوچستان و تور چابهار آرند تور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پدیده گل افشان را اغلب در قاره آسیا، اروپا و آمریکای شمالی می‌توان دید.

چشمه گل افشان کنارک کجاست؟

یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار، بازدید از پدیده گل افشان کنارک است. این کوه‌ها، ارتفاع متفاوتی دارند و از نظر زمین شناسی یک پدیده نادر و کمیاب هستند. چشمه گل افشان کنارک، به عنوان یک پدیده شگفت انگیز و یکی از ژئو پارک‌های خاورمیانه، ثبت جهانی شده‌است.

این چشمه‌ی متفاوت که در دشتی بزرگ به نام " دشت کهیر" قرار دارد، بزرگ‌ترین و مشهورترین گل افشان ایران است. که کوه‌های مخروطی شکل و گلی آن، در مجاورت روستای تنگ و در حدود 90 کیلومتری غرب کنارک قرار دارد.

از گل‌های گل افشان برای درمان بیماری‌ها، استفاده می‌شود.

چشمه گل افشان کنارک چه مشخصاتی دارد؟

چشمه گل افشان کنارک، سه تپه کوچک گلی با ارتفاع متفاوت، هستند که شبیه به قله‌های کوچک آتشفشانی هستند. از این سه تپه‌ی گلی، تنها یکی از آنها فعال است و دو تای دیگر چندسالی است که غیر فعال شده‌است.

در بالای هر سه تپه، دهانه ‌ی 1 متری، مشابه کوه‌های آتشفشانی وجود دارد. دهانه‌ی کوه فعال، هر 10 الی 15 دقیقه، گل‌های خاکستری رنگ به بیرون پرتاب می‌کند. تپه‌ها در گذر زمان، با پرتاب گل‌ها به اطراف تپه‌ها را ساخته شده‌اند. گاهی اوقات پرتاب شدن گل‌ها به بیرون همراه با صدایی همچون شلیک گلوله از تفنگ است، و زمین زیر پا لرزش خفیفی دارد.

تپه گل افشان حدود 100 متر ارتفاع دارد.

بهترین زمان سفر به چشمه‌های گل افشان چه موقع است؟

فعالیت چشمه‌های گل افشان در فصول پرباران، بسیار بیشتر است. بنابراین بهترین زمان سفر به آنها بهار و پاییز است.

 

علت پدیده گل افشان چیست؟

دلایل متعددی برای ایجاد پدیده گل افشان وجود دارد. بسیاری از دانشمندان معتقدند که فشار مخازن نفت و گاز زیر زمین، باعث خروج گل و لای از اعماق زمین می‌شود. اما عده‌ی دیگر، فعالیت‌های زمین لرزه‌ای را عامل این پدیده می‌دانند. مردم محلی نیز معتقدند که این پدیده با جزر و مد دریا ارتباط دارد.

تپه گل افشان حدود 100 متر ارتفاع دارد و شاید بالا رفتن از آن برای عد‌ ای سخت باشد. اما منظره ای که در بالای تپه مشاهده خواهید کرد، به سختی مسیر می‌‌ارزد.

چه گازهایی در پدیده گل افشان وجود دارد؟

بیشترین گازهای تشکیل دهنده پدیده گل افشان، متان است که حدود 85 تا 89 درصد آن را تشکیل می‌دهد. حدود 10 درصد باقیمانده، گاز دی اکسید کربن و درصد بسیار کمی گازهای نیترون و مونواکسیدکربن است.

 

گل ‌های افشانده شده چه کاربردی دارند؟

کاربرد گل افشان نه تنها در جذب گردشگر است. بلکه از گل منطقه می‌توان برای سفال سازی و کوزه گری نیز استفاده کرد. علاوه براین این خاک خاصیت گل درمانی نیز دارد و درمان بیماری‌های پوستی، کمردرد، دردهای مفصلی، عضلانی و انقباض‌های عروقی نیز استفاده می‌شود.

 

آیا تپه گل افشان نمونه‌های مشابه نیز دارد؟

در سواحل دریای خزر، مخصوصا کشور آذربایجان و چندین کشور آمریکایی این پدیده وجود دارد. این کشورها از پدیده گل افشان، به عنوان یک منبع بسیار خوب برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند و در مجاور آن، استخرهایی ساخته‌اند که گردشگران می‌توانند در گل‌ها شیرجه بزنند. با اینکه تپه‌های گل افشان ایران از نوع بسیار مرغوب و نادر هستند که می‌توان بهترین استفاده از آنها را در جذب توریست کرد. اما مسئولان با بی‌توجهی خود، این منطقه را به حال خود رها کرده‌اند. امید است که با اندکی توجه بیشتر و فراهم کردن تسهیلات در کنار این تپه‌ها، از این پدیده نادر استفاده‌ی بهینه‌تری کرد.

 

 

 



1400/03/01 | کد مطلب: 981
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=981
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.