شهر بوشهر را بیشتر بشناسید! { همه چیز درباره بوشهر }
راهنمای سفر به بوشهر

همه چیز درباره بوشهر و بوشهری‌ها!

5 رای   شما هم امتیاز بدهید!

بوشهر، پایتخت انرژی ایران، بزرگ‌ترین شهر استان بوشهر است. این شبه جزیره‌ی کوچک دارای جاذبه‌های گردشگری متنوع و پدیده‌های خاص زمین شناسی است.

تور بوشهر

شبه جزیره بوشهر، یک شهر ساحلی در حاشیه‌ی خلیج فارس است که به دلیل وجود جاهای دیدنی بسیار بکر، یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران است. بوشهر دارای بافتی قدیمی در نقطه شمالی شهر است. این شهر همانطور که اشاره شد، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی است که در وبلاگ آرندتور به آنها اشاره می‌کنیم. پس با ما برای یک مقاله جامع و کامل همه چیز در مورد بوشهر همراه باشید.

 

معرفی شهر بوشهر

بندر بوشهر، به دلیل موقعیت مناسب برای صادرات و فعالیت‌های اقتصادی همچون وجود نیروگاه اتمی، منابع نفت و گاز به نام پایتخت انرژی ایران شهرت دارد.

مردم بومی این شهر به زبان فارسی با لهجه‌ی محلی صحبت می‌کنند. بندر امروزی بوشهر را نادر شاه در سال 1736 میلادی ساخت. نادرشاه می‌خواست بندری در جنوب ایران بسازد و برای ایران نیروی دریایی تربیت کند. با ساخت این بندر، بوشهر بسیار پررونق شد. به گونه‌ای که با بندر بصره شروع به رقابت کرد.

فرودگاه بوشهر یکی از 3 فرودگاه قدیمی ایران است که در طول سال‌ها، هرگز سانحه هوایی نداشته‌است.

در شهر بوشهر اجازه چاپ و نشر اولین اسکناس رایج به «حاج محمد شفیع» داده شد و این امتیاز تا برقراری بانک شاهی در بوشهر باقی ماند.

یکی از اولین‌ اتفاقات خوب که،در بوشهر رخ داد، ورود صنعت چاپ سنگی در این شهر است. مردم بوشهر، اولین مردمانی بودند که با نشریات و مجلات آشنا شدند.

شهر بوشهر، به دلیل رونق بسیار خوبی که داشت، اولین نمایندگی‌های شرکت‌های تجاری و کنسولگری دول خارجی همچون، بریتانیا، آلمان، روسیه و امپراطوری عثمانی در دل خود جای داده‌است.

شهر بوشهر کنونی، عمری 300 ساله دارد.

اسامی بوشهر

بوشهر در زمان اردشیر ساخته شده و در ابتدا، نامش، «رام اردشیر» بوده و به مرور زمان تبدیل به «ریشهر» شد. به بوشهر «انطاکیه»، «راشهر»، «ریشهر»، «لیان»، «بندر نادری» و «ابوشهر» می‌گفتند.

 

وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی شهر بوشهر

بوشهر در ارتفاع 5 متر از سطح دریا واقع شده و آب و هوای آن، گرم و مرطوب است. میانگین دما در تابستان 33 درجه و در زمستان 14 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به بوشهر، بهار و پاییز است.

جاهای دیدنی بوشهر

  • بافت سنتی شهر بوشهر

بافت سنتی شهر بوشهر بسیار بی‌نظیر و زیباست و همه ساله مسافران زیادی برای دیدن این بافت سنتی به بوشهر سفر می‌کنند. بافت قدیمی خانه‌های بوشهر تلفیقی از معماری ایرانی و هندی است. تمامی عمارت‌ها، نمایی به رنگ سفید یا زرد دارند و از سنگ‌های مرجانی و گچ ساخته شده‌اند. سقف خانه‌های اهالی بوشهر از بوریا و چوب صندل ساخته شده و جنس در و پنجره‌هایشان از چوب ساج است.

نی انبان موسیقی اصیل مردم بوشهر است که به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است.

  • عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن یک ساختمان 120 ساله و یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که در سال 1377 خورشیدی به ثبت ملی رسید. این عمارت در دوره قاجار ساخته شده و در فاصله‌ی کوتاه 10 متری از دریا واقع شده‌است.

عمارت گلشن یک بنای 3 طبقه است که توسط تاجری مشهور، به نام «گلشن» در دوره قاجار، ساخته شده‌است.

  • عمارت امیریه بوشهر

عمارت امیریه بوشهر در سال 1378 به ثبت ملی رسید. این عمارت در دوره قاجار ساخته شده‌است.  عمارت امیریه، به عمارت طاهری نیز مشهور بوده و یک ساختمان دو طبقه است که در ابتدا به عنوان ساختمان بلدیه یا شهرداری بوشهر ساخته شد و بعدها به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد.

عمارت امیریه یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که در خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس، محله کوتی قرار  دارد.

  • عمارت دهدشتی بوشهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی بوشهر، عمارت دهدشتی است. این عمارت در دوره قاجار توسط «غلامحسین دهدشتی» تاجر روغن ساخته شد و به عمارت دهدشتی یا عمارت روغنی شهرت داشت.

این بنا عمری 200 ساله دارد و اینک تبدیل به موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس شده‌است. چنانچه علاقه‌مند به این سبک موزه‌ها هستید، حتما در بوشهر به سراغ عمارت دهدشتی بروید.

عمارت دهدشتی نوشهر، اولین عمارت 4 طبقه در بوشهر است.

  • کلیسای ارامنه بوشهر

کلیسای ارامنه بوشهر که به کلیسای «گئورک مقدس» شهرت دارد در محله سنبدی قرار دارد. این اثر در دوره قاجار ساخته شده و در سال 1381 به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

کلیسای ارامنه گریگوری، توسط خانواده آوادیان با کمک مسیحیان بوشهر ساخته شد و تا سال 1948 میلادی به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه یکی از ارامنه مشهور بوشهر به نام «ملکومیان» فوت کرد. با مرگ او تمام وسایل و اموال کلیسا به کلیسای وانک اصفهان منتقل شد. این کلیسا مدتی بعد با حضور چند خانواده ارمنی در بوشهر فعالیتش را آغاز کرد اما دوباره بعد از چند سال متوقف شد.

کلیسای ارامنه گریگوری در محله شنبدی بوشهر واقع شده‌است.

  • بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر، یکی از بازارهای سنتی ایران و جاهای دیدنی بوشهر است که در دوره قاجار ساخته شده‌است. بازار قدیم بوشهر در محله‌ی دهدشتی که یکی از محله‌های قدیمی بوشهر است، قرار دارد.

بازار قدیم بوشهر، دارای ورودی و خروجی اصلی است که از شمال به جنوب کشیده شده‌است. ورودی‌های اصلی، بازار چند ورودی فرعی دارد که از مشرق به مغرب کشیده شده‌اند.

بازار قدیم بوشهر دو راسته‌ی مهم به نام‌های رییس التجار و معین التجار دارد. این بازار در اسفندماه سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در بازار قدیم بوشهر اعیاد و مراسم مذهبی برگزار می‌شود.

  • بازار ماهی فروشان بوشهر

بازار ماهی فروشان یکی از بازارهای قدیمی بوشهر است که در سال 1345 خورشیدی ساخته شده و محل عرضه ماهی و میگو است.

 

سوغات مشهور بوشهر

صنایع دستی بوشهر بسیار متنوع است. شما می‌توانید از بوشهر انواع خرما، موجودات دریایی متنوع، گبه، گلیم، پنیر نخل، که در زبان محلی به آن غاپ می‌گویند، حصیر، صنایع دستی و نوع مخصوصی از حلوا را به عنوان سوغات بوشهر به شهر و دیار خود ببرید.

برای خرید انواع سوغات بوشهر، بهتر است به بازار قدیم بوشهر بروید.

 

غذاهای محلی بوشهر

از آنجا که بوشهر در جوار خلیج فارس، قطب ماهی و میگو قرار دارد، دارای تنوع غذایی بسیار بالاست.

1.قلیه ماهی

یکی از مشهورترین غذاهای بوشهری، قلیه ماهی است که همراه با تمبر هندی و انواع ادویه پخته می‌شود. این غذا در بین مردم بوشهر بسیار طرفدار دارد. قلیه ماهی را در کنار لک، رشته پلو، شکر پلو، پلوی ساده و یا زعفرانی سرو می‌کنند.

2.قلیه میگو

قلیه ماهی نیز یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار بوشهر است که طعم تندی دارد و با پلو یا گمنه (للک) سرو می‌شود.

3. قیمه بوشهری

قیمه بوشهری تفاوت بسیار فاحشی با قیمه معمولی دارد. در این غذای سنتی بوشهری، گوشت را له می‌کنند. مزه‌ی آن نیز با قیمه‌ی معمولی متفاوت است. گوشت در این غذا با گوشتکوب کاملا له می‌شود و اگر قاشق به آن بزنید، کش می‌آید.

در بوشهر این غذا را اغلب با شکرپلو که یکی دیگر از غذاهای سنتی بوشهر است، سرو می‌کنند.

4.یتیمک بوشهری

یتیمک یک غذای محلی است که با یتیمچه تفاوت دارد. این غذا تند بوده و در آن از تمبر هندی و بادمجان استفاده می‌شود.

5.ته انداز ماهی

ته انداز ماهی یکی دیگر از غذاهای بسیار لذیذ بوشهری است. این غذا شبیه ته چین است با این تفاوت که گوشت تنها در زیر برنج قرار نمی‌گیرد، بلکه در لابه لای برنج هم استفاده می‌کنند.  علاو براین در ته انداز ماهی همانطور که از نامش پیداست، از گوشت ماهی استفاده می‌شود.

6.رنگینک

رنگینک، یکی از خوشمزه‌ترین دسرها و شیرینی‌های جنوبی است که با خرما تهیه می‌شود. غذاها و دسرهای بوشهری بسیار متنوع هستند. در این قسمت ما به معرفی تعداد محدودی از آنها پرداختیم.

 

تور بوشهر آرندتور

روش‌های سفر به بوشهر بسیار متنوع هستند. اما یکی از روش‌های راحت و بی دردسر، استفاده از تور آژانس‌های مسافرتی، همچون آرندتور است. در این سفر پنج و نیم روزه شما به بازدید از دو استان بوشهر و فارس و شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد خواهید رفت. آرندتور در تور بوشهر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/12 | کد مطلب: 1224
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1224
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.