معرفی جاهای دیدنی بوشهر

بازار قدیم بوشهر، یادگار 100 ساله قاجار

شما هم امتیاز بدهید!

بازار قدیم بوشهر یک اثر ملی است که در دوره قاجار ساخته شده و پس از گذشت سالیان، هنوز رونق خود را حفط کرده‌است.

تور بوشهر

بازارها یکی از مکان‌های پر رفت و آمد و مهم‌ترین مراکز اجتماعی هر شهر هستند که بستر روابط اجتماعی جامعه هستند و تنها یک مکان داد و ستد و خرید کالا نیست.

بازار قدیم بوشهر یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که از همین قاعده پیروی می‌کند. این بازار یکی از زیباترین و پرترددترین بازارها برای داد و ستد اجناس مختلف است. بازار قدیم در یکی از محل های قدیم و سنتی بوشهر یعنی «محله‌ی دهشتی» قرار دارد.

وبلاگ آرندتور قصد دارد به منظور معرفی جاهای دیدنی و تاریخی بوشهر، این بار به سراغ بازار قدیمی بوشهر برود که پس از گذشت چیزی حدود یک قرن هنوز طراوت و شادابی خود را حفظ کرده‌است. پس با ما همراه باشید.

 

گذری کوتاه بر تاریخچه بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر همانطور که گفته شد در دوره قاجار ساخته شده و در یکی از محل‌های قدیمی دهشتی قرار دارد. بوشهر 4 محله‌ی قدیمی به نام‌های دهدشتی، شنبدی، کوتی و بهبهانی دارد که بازار قدیم همانطور که گفته شد، در یکی از آنهاست.

راسته‌ی اصلی بازار از سمت جنوب به شمال و برعکس بوده و راسته‌های فرعی در سمت‌های دیگر شرق به غرب آن قرار دارند. در گذشته، هر راسته‌، برای خود یک رئیس مخصوص داشته و هر بخش متعلق به صنفی مخصوص بوده‌است.

به طور مثال اگر از جنوب به شمال وارد بازار شوید به ترتیب با بازارهای قنادی‌ها، مسگرها و لحیم کارها، بعد از آن ساعت فروش‌ها و پارچه فروش‌ها، لوکس فروش‌ها و بعد از آن دوباره پارچه فروش‌ها، فروشندگان لوازم خانگی، عطارها، کتاب‌ فروش‌ها، آهنگرها، قهوه خانه‌ها، ماهی فروش‌ها، سبزی و میوه فروش‌ها، رطب فروش‌ها، لبنیاتی‌ها روبرو خواهید شد.

دو راسته «معین التجار» و «رئیس التجار» اصلی‌ترین راسته‌های بازار قدیم بوشهر  هستند.

بازار قدیم بوشهر 250 باب مغازه دارد. در این بازار مسلمانان و سایر ادیان همچون یهودیان و مسیحیان، در کنار هم مشغول داد و ستد و تجارت هستند.

این بازار نورگیری و تهویه بسیار خوبی دارد و معماری آن به گونه‌ای است که در زمستان از ریزش برف و باران و در تابستان از گرما و تابش مستقیم خورشید در امان خواهید ماند.

مهم‌ترین محصولاتی که در بازار قدیم بوشهر، می‌توانید مشاهده کنید، انواع خرما و صنایع دستی منطقه است.

بازار بوشهر، در دوره قاجار ساخته شده و قدمتی 100 ساله دارد.

سخن آخر

بازار قدیم بوشهر یکی از ارزشمندترین دیدنی‌های بوشهر است که در سال 1385 به شماره 18648 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در سفر بوشهر آرندتور، یکی از جاهای دیدنی بوشهر، که به دیدن آن می‌روید، بازار قدیم بوشهر است که به اسامی بازار مرکزی بوشهر و بازار محلی بوشهر، نیز شهرت دارد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری بوشهر که در نزدیکی بازار قدیم قرار دارد، کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر است که می‌توانید، پس از بازدید از بازار قدیم به دیدن آن بروید.

سفر بوشهر آرندتور، سفری پنج و نیم روزه است که در آن شما به بازدید از دو استان بوشهر و فارس و بازدید از شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد خواهید رفت. آرندتور در این سفر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/18 | کد مطلب: 1231
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1231
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.