بان مسیتی یا غارهای سه گانه تیس، سفری به تاریخ دو هزار ساله!
جاذبه‌های دیدنی چابهار

بان مسیتی یا غارهای سه گانه تیس، سفری به تاریخ دو هزار ساله!

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آیا می‌دانید، غار "بان مسیتی" کجاست؟ معنای بان مسیتی چیست؟ با ما همراه باشید، تا اطلاعات متنوعی از این منطقه دیدنی کسب کنید.

تور چابهار

غارهای سه گانه تیس، که مردم بومی به آنها بان میستی می‌گویند، در دامنه کوه "شهبازبند" و در ارتفاع 25 متری از سطح زمین قرار دارد. این مجموعه، شامل یک غار طبیعی و 2 غار مصنوعی دست‌ساز است.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم، در مورد غارهای سه گانه تیس، روستای تاریخی تیس، علت نام گذاری روستا به این نام، وجه تسمیه بان میستی، مشخصات غارهای سه گانه تیس و مسیر دسترسی به آنها با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید.

 

از روستای تاریخی تیس چه می‌دانید؟

روستای تاریخی تیس، یکی از توابع شهرستان چابهار است که در فاصله 5 کیلومتری از آن قرار دارد. این روستا در مسیر ارتباطی چابهار-کنارک واقع شده و به همین دلیل به راحتی می‌توان با وسیله‌ی شخصی به این روستای تاریخی رفت.

روستای تاریخی تیس، یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار است که آثار تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است. قدمت این روستا به 2800 سال پیش بر می‌گردد.

در اسناد به جای‌مانده از این روستا، کارشناسان و متخصصان متوجه شده‌اند، که در حمله‌ی اسکندر مقدونی نیز، از این شهر به نام «تیز» یاد شده‌است. روستای تیز، در گذر زمان به تیس تغییر نام داده‌است. این روستا را در زمان‌های گذشته به نام «بندر تیس» می‌شناختند و یکی از بنادر مهم دریای عمان بوده‌است.

از جمله آثار تاریخی متعددی که در روستای تیس وجود دارد، می توان به قلعه پرتقالی‌ها، قلعه پیروز گت و گورستان باستانی تیس اشاره کرد. مردم محلی، این گورستان قدیمی را گورستان جن‌ها می‌دانند و در زبان بلوچی به آن «جن سنط» می‌گویند.

در روستای تیس، سه غار باستانی وجود دارد که به غارهای سه گانه تیس شهرت دارند.

چرا مردم محلی به غارهای سه گانه تیس، بان مسیتی می‌گویند؟

در زبان بلوچی بان به معنای مرد صالح و خداپرست و مسیتی به معنای پرستشگاه است. با توجه به شواهد موجود، از این غارها برای پرستشگاه استفاده می‌کردند. سکویی نیز برای انجام اعمال مذهبی و یا تشریفات دیگر در سرتاسر پهنه جلویی هر سه غار ساخته شده‌است.

غارهای سه گانه تیس، محلی برای عبادت و پرستش بوده، بدین منظور، سکویی نیز در سرتاسر هر سه غار ساخته شده‌است.

مشخصات غارهای سه گانه تیس چیست؟

غارهای سه گانه تیس، شامل یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی است. غار اول، یک غار طبیعی، نیم دایره است که، درون آن مکعبی از سنگ و گچ با زیر بنایی از یک گنبد ساخته‌ شده‌است. بدنه‌ی اطراف این مکعب، که شبیه یک مقبره بوده، با گچ سفید پوشیده شده‌است. بر دیوارهای مقبره، خطوط و علائمی ترسیم شده که به خطوط گجراتی و هندی شباهت دارد. در ورودی مقبره، موازی با دهانه‌ی ورودی غار بوده و رو به دره تیس قرار دارد.

غار اول از غارهای سه گانه تیس، یک غار طبیعی است که درون آن مقبره‌‌ای قرار دارد.

غار دوم از مجموعه غارهای سه گانه تیس، یک غار مصنوعی دست‌ساز است که در فاصله 7 متری از غار اول در سمت راست آن، قرار دارد. آثار تراش و کنده‌کاری را به راحتی می‌توان درون این غار، مشاهده کرد. ارتفاع غار دوم از مجموعه غارهای سه گانه تیس، هشتاد سانتی‌متر است و سقف کوتاهی دارد. انتهای آن مسدود بوده و به احتمال قوی در گذشته به غار سوم راه داشته است. عده‌ای دیگر معتقدند در انتهای غار دوم، چاهی قرار داشته که مردگان را در آن دفن می‌کردند.

غار سوم در فاصله‌ی 50 متری از غار طبیعی اول و در سمت چپ آن واقع شده‌است. این غار نیز به صورت مصنوعی و دست‌ساز ساخته شده و طول دهانه‌ی ورودی آن 20 متر است.

از روستای تیس سوغاتی چی بیاوریم؟

سوغاتی که می‌توانید از این روستا بیاورید، صنایع دستی آن است. از جمله صنایع دستی منطقه، می‌توان به حصیر بافی و سوزن دوزی آن اشاره کرد. همچنین اهالی روستا آبزیان تاکسیدرمی شده نیز تولید می‌کنند.

در سفر به روستا توصیه می‌کنیم که از محصولات این منطقه، به عنوان سوغاتی خرید کنید و با خود بیاورید. چنانچه برای صرف غذا در روستای تیس ماندید، قلیه ماهی، پکوره و میگو پلو را حتما امتحان کرده و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.



1400/03/04 | کد مطلب: 1041
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1041
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.