تالاب لیپار، یک صورتی بی بدیل در چابهار
معرفی تالاب لیپار

تالاب لیپار، یک صورتی بی بدیل در چابهار

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تالاب صورتی رنگ لیپار، یکی از 4 تالاب مشابه جهان است که در فاصله 15 کیلومتری از چابهار، قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی آن است.

تور چابهار

جاهای دیدنی اطراف چابهار یا «چهاربار» بسیار زیاد و متنوع هستند. اما تالاب لیپار، یکی از منحصر به فردترین مناطق دیدنی منطقه است که زیباییش هوش از سر شما می‌رباید. همانطور که اشاره شد، تنها 4 نمونه از تالاب لیپار در جهان وجود دارد.

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم، در مورد این شیر-توت فرنگی زیبا با شما صحبت کنیم. در قدم اول، وقتی لیپار زیبا را تماشا می‌کنید، احساس خواهید کرد که آب آن بسیار شیرین و خوش طعم است. اما در واقعیت، این گونه نیست و آب تالاب لیپار، بسیار شور و بدطعم است و نوشیدن آن توصیه نمی‌شود.

با ما همراه باشید تا در مورد موقعیت جغرافیایی لیپار، اکوسیستم منطقه، گونه‌های گیاهی و جانوری لیپار، وضعیت جزر و مد آن، صحبت کنیم.

 

معرفی تالاب لیپار چابهار

همانطور که اشاره شد، این تالاب یکی از زیباترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر چابهار است که در کرانه دریای عمان قرار دارد. تالاب لیپار به دلیل رنگ صورتی زیبایش، از 4 نمونه‌ی مشابهش در جهان متمایز است. آب این تالاب، به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ شیر-توت فرنگی است.

به دلیل رنگ شیر-توت فرنگی لیپار، احساس می‌شود، آب آن شیرین و قابل خوردن است. اما، در واقعیت این گونه نبوده و بسیار شور و بدطعم است.

موقعیت جغرافیایی تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار، در تنگه و دره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار دارد. این تالاب، در 15 کیلومتری چابهار و در حاشیه ساحل دریای عمان قرار دارد.

 

اکوسیستم تالاب لیپار چابهار

اکوسیستم تالاب لیپار در اثر پدیده جزر و مد به وجود آمده و همین مسئله یکی از جاذبه‌های دیدنی و متفاوت سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است که منجر به تعجب بازدیدکنندگان می‌شود.

 

گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب لیپار چابهار

دشتی در کنار تالاب وجود دارد که به «عروس چابهار» شهرت دارد. این دشت در زبان بلوچی به «دشتان» شهرت دارد. دشتان به دختران جوانی می‌گویند که هنوز ازدواج نکرده‌اند. دلیل نام گذاری دشتتان به این منطقه، درختان سرسبز و جوانی است که در دشت به وفور وجود دارند.

حیوانات متنوعی در تالاب لیپار چابهار، زندگی می‌کنند که می‌توان به پرندگانی همچون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی اشاره کرد. علاوه براین، در این منطقه پنبه‌های وحشی می‌روید که برای تشک و بالشت از آنها استفاده می‌کنند. در تالاب صورتی رنگ لیپار، 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 پلانکتون جانوری، 64 گونه از نرم تنان، 85 گونه ماهی، 24 گونه سخت پوستان، 14 گونه مایوبنتور و 46 گونه مختلف جلبک وجود دارد.

حدود 90 درصد پلانکتون های گیاهی در این منطقه دیده می شوند.

بهترین زمان سفر به تالاب لیپار چابهار

بهترین زمان سفر به تالاب لیپار، اواسط زمستان تا اواسط بهار است که رنگ و میزان آب، جذاب و گیراست.

برای بازدید از تالاب صورتی یا تالاب لیپار، می‌توانید با تور چابهار  آرند تور همراه شوید. این سفر حداقل 3 روزه، با درجه سختی 1 از 6 یک سفر رویایی برای بازدید از 6 جاذبه‌ی گردشگری منطقه است. در این سفر با جاذبه‌های دیدنی چابهار و فرهنگ منطقه آشنا می‌شوید. علاوه‌براین، چنانچه تمایل داشته باشید، زمان بیشتری در چابهار بمانید، یازده جاذبه‌ی گردشگری دیگر نیز وجود دارد که با پرداخت هزینه اندکی می‌توانید به تماشای آنها بروید و سفرتان را جذاب‌تر کنید.



1400/03/12 | کد مطلب: 1187
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1187
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.