معرفی جاهای دیدنی استان گیلان

سوباتان، تکه‌ای از بهشت ایران!

5 رای   شما هم امتیاز بدهید!

سوباتان یک ییلاق بهشتی است که در آن خبری از دنیای دیجیتال نیست و شما به سرزمینی پوشیده از مه به همراه چمن زار، گلزار و اسبان وحشی سفر می‌کنید.

تور سوباتان

سوباتان به زبان تالشی «سووتون» یک ییلاق بی‌نظیر و تکه‌ای از بهشت است که پوشیده از چشمه‌های گوارا، دام‌ها و اسبان وحشی است که در دشت از این طرف به آن طرف می‌دوند. ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم امروز درباره سوباتان، این ییلاق بی‌نظیر، با شما صحبت کنیم.

 

معرفی سوباتان

سوباتان به زبان ترکی به معنای: آبی که فرو می‌رود و به زمین نفوذ می‌کند، معنا می‌شود.به طور خلاصه سوباتان در زبان ترکی به معنای محلی است که آب در آن نفوذ می‌کند. در زبان تالشی همانطور که گفته شد به سوباتان، سووتون می‌گویند که «سو» در زبان تالشی به معنای «گلپر» و «وتون» به معنای «روییدن» است. در کل سووتون، به معنای محل روییدن گلپر است. در گذر زمان، سووتون به سوباتان تغییر نام داد.

این منطقه‌ی ییلاقی، در 22 کیلومتری ضلع غربی شهر «لیسار» در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا واقع شده‌است. سوباتان به دلیل موقعیت جغرافیایش، چشمه‌های فراوان و آب و هوای بسیار خنکی دارد. در  زمستان، آب و هوای این منطقه، بسیار سرد است.

روستای سوباتان به دشت شقایق‌ها نیز شهرت دارد.

حرفه خانواده‌ها در سوباتان دامداری است و عشایر زیادی، هنوز به شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه‌های کاهگلی و چوبی زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی سوباتان

  • کلبه‌های چوبی سوباتان

کلبه‌های چوبی که قبلا در مورد آنها سخن گفتیم در دشت سوباتان پراکنده هستند. این کلبه‌ها از چوب بلوط و ملات کاهگل ساخته شده‌اند.

 

  • گله‌های اسبان وحشی سوباتان

گله‌های اسبان وحشی که در گوشه و کنار دشت زیبای سوباتان گسترده هستند و مناظر زیبایی را برای علاقه مندان در طبیعت ایجاد می‌کنند.

 

  • گورستان‌های قدیمی سوباتان

وجود گورستای متعددی که قدمت آنها به هزاران سال قبل بر می‌گرد، نشان دهنده تاریخ کهن این سرزمین است.

 

  • آبشار ورزان سوباتان

آبشار ورزان در حدود 4 کیلومتری روستای سوباتان واقع شده و ارتفاعی برابر با 100 متر دارد. این آبشار در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا قرار دارد. پیاده‌روی در مسیر رسیدن به آبشار، بسیار جذاب و دیدنی است. آب آبشار ورزان از چشمه‌های اطراف تأمین شده و در نهایت به رودخانه لیسار می‌ریزد.

پر آب‌ترین زمان آبشار ورزان، فصل بهار است.

  • پارک جنگلی آلچالیق سوباتان

پارک چنگلی آلچالیق یکی از جاهای دیدنی سوباتان است که طبیعت گردان اغلب به آنجا می‌روند. در این منطقه، درختان وحشی گلابی، سیب، گوجه و ازگیل به وفور وجود دارد.

 

  • غار گنج خانه سوباتان

غار گنج خانه در ضلع شرقی سوباتان قرار دارد، مسیر منتهی به غار گنج نامه کمی مشکل است و فقط باید با ابزارهای حرفه‌ای به بازدید از این غار رفت. این غار 6 متر عرض و 40 متر طول دارد و به دلیل آنکه محلی‌ها اعتقاد دارند، درون آن گنجی نهفته است به آن گنج خانه می‌گویند.

در سال 1394 یک گروه غارنوردی درون گنج خانه، پیمایش کردند و سنگ نوشته‌هایی درون آن پیدا کردند که نشان از سکونت غارنشین‌ها در این غار دارد.

بهترین زمان بازدید از گنج خانه سوباتان فصل بهار است.

  • ساری داش سوباتان

ساری داش به معنای سنگ زرد است. علت شهرت این منطقه‌ی سوباتان، وجود سنگ‌های زرد صخره‌ای دره است. سرسبزی جنگل‌ها در کنار صخره‌های زرد و وجود چشمه‌های روان همگی از ویژگی‌های این دره‌ی زیبای زردرنگ است. زمانیکه به بالای دره ساری داش برسید، می‌توانید منظره‌ای شگفت انگیز از ییلاق سوباتان به همراه کلبه‌های چوبی، آبشار ورزان، ییلاق خطبه سرا و... را تماشا کرده و از این منظره‌ی بدیع و چشم‌نواز لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به ساری داش، فصل بهار است. سرسبزی چمن‌ها و پر آبی چشمه‌های روان از یک سو، وجود گل‌های رنگارنگ شقایق و... از سوی دیگر، فضای این دره زردرنگ را دلرباتر کرده‌است.

  • دریاچه نئور سوباتان

دریاچه نئور در غرب سوباتان و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی است که از دوران باستان به جا مانده‌است. دریاچه نئور، یک منطقه حفاظت شده است که زیر نظر سازمان محیط زیست اداره می‌شود.

در دریاچه نئور، بیش از 70 گونه گیاه معطر و دارویی همچون شبدر، بابونه، آلاله، کنگر و خاکشیر وجود دارد. علاوه بر تنوع گونه‌های گیاهی، تنوع جانوری آن نیز بالا بوده و بیش از 90 گونه حیوانی در این منطقه یافت می‌شود.

دریاچه نئور از دو قسمت جدا از هم به وجود آمده که در فصل بهار با آب شدن برف کوه‌ها این دو قسمت جدا به هم می‌پیوندند و دریاچه نئور را به وجود می‌آورند.

  • ییلاق شکردشت سوباتان

فاصله بین ییلاق شکردشت و سوباتان، حدود 7 کیلومتر است. این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری سوباتان است که به دشت شقایق نیز شهرت دارد. در این منطقه شما شاهد دریایی از ابر در ارتفاعات سرسبز آن هستید.

 

شکم گردی در سوباتان

بازار سوباتان قدمت بسیار بالایی دارد. در این بازار هرچیزی که نیاز داشته باشید را می‌توانید تهیه کنید. کبابی‌های این بازار از همه جذاب‌تر است.  اگر به سوباتان رفتید، حتما سری به بازار سوباتان زده و از کباب‌های بره‌ی آن نوش جان کنید.

یکی دیگر از غذاهای محلی که در بازار سوباتان می‌توانید آن را امتحان کنید، «سوجا دیله» است. این غذا ترکیبی از ماست محلی و گوشت گوسفند است.

سخن آخر

ییلاق سوباتان در 36 کیلومتری شهر تالش قرار دارد و یکی از مناطق سرسبز و زیبای ایران است که به سوئیس ایران نیز شهرت دارد. بهترین زمان بازدید از آن اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریورماه است. اگر اهل سفرهای طبیعت گردی هستید و دوست دارید از سوباتان زیبا دیدن کنید، می توانید با تور سوباتان آرندتور همراه شده و سفر خاطره انگیزی را برای خود مهیا سازید.



1400/05/26 | کد مطلب: 1259
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1259
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.