کشتی یونانی کیش، عروسی 90 ساله!
معرفی جاهای دیدنی کیش

کشتی یونانی کیش، عروسی 90 ساله!

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تا به حال نام کشتی یونانی کیش، به گوش‌تان خورده‌است؟ از ماجرای این کشتی خبر دارید؟ می‌دانید چگونه این کشتی سر از کیش درآورده‌است؟

تور کیش

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم در یک مقاله کوتاه در مورد کشتی یونانی کیش، ناخدای کشتی یونانی، در چه سالی به گل نشسته است و کشتی یونانی در کجای کیش قرار دارد؟ با شما سخن بگوییم. پس همراه ما باشید.

از تاریخچه کشتی یونانی کیش چه می‌دانید؟

یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش، کشتی یونانی است که در سال 1354 خورشیدی در نزدیکی روستایی به نام «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال 1332 خورشیدی در «گلاسکو» اسکاتلند ساخته شده‌بود.

نام شرکت سازنده‌اش، «ویلیام همیلتون و شرکا» بود و همانطور که اشاره شد، این کشتی باربری با نام «امپایر ترومپت» یا «شیپور امپراتور»، در سال 1943 میلادی ساخته و به وزارت حمل و نقل جنگ انگلستان فروخته شد.

شرکتی دیگر به نام «بخار لاریناگا» آن را از وزارت حمل و نقل جنگ انگلستان خرید و 2 سال از آن استفاده کرده و پس از آن، این کشتی را به شرکت « تی اند جی هریسون» واگذار کرد تا به مدت 3 سال در اجاره دولت آفریقای جنوبی باقی بماند.

پس از گذشت 3سال، شرکتی دیگر به نام «کشتی بخار شرانت» کشتی یونانی را خریداری کرده و نامش را به «نچرالیست» تغییر داد. پس از خرید، صاحبان کشتی دوباره تصمیم گرفتند تا مدیریت آن را به صاحب قبلی‌اش، تی اند جی هریسون واگذار کنند.

در سال 1959 میلادی در نهایت یک شرکت ایرانی، کشتی یونانی را خرید و نامش را «کوروش ایرانی» گذاشت. مدیریت این کشتی باربری به شرکت «بی اش‌ورث و شرکا» سپرده شد.

6 سال این شرکت، مالک کوروش ایرانی بود تا اینکه، یک شرکت ایرانی دیگر آن را خریداری کرده و نامش را به «همدان» تغییر داد.

در نهایت دو فرد یونانی به نام‌های « پی.جی فرانگولیس» و « ای.آی کلیافز» آخرین صاحب‌های کشتی شدند و نامش را کشتی « کوالا اف» گذاشتند. زمانی که کشتی تحت سرپرستی این دو مالک یونانی بود؛ به گِل نشست و به نام کشتی یونانی معروف شد.

کشتی یونانی، تنها 23 سال عمر کرد و پس از چندین بار داد و ستد بین بریتانیا و ایران، در نهایت، در زمانیکه به گِل نشست، تحت مالکیت کشور یونان بود.

چرا کشتی یونانی کیش، به گِل نشست؟

علت اینکه چرا این کشتی یونانی به گِل نشست را، در واقع، کسی نمی‌داند. اما روایت‌های متعددی در این رابطه وجود دارد. از جمله دلایل به گِل نشستن کشتی یونانی عبارتند از:

نبود فانوس دریایی، اشتباه محاسباتی ناخدای کشتی یونانی نسبت به عمق دریا، مست بودن ناخدا، عشق ناخدا نسبت به دختری از اهالی روستای باغو و در نهایت، گفته می‌شود، صاحبان کشتی به دلیل گرفتن مبلغ زیادی حق بیمه، آن را به گِل نشاندند! البته گرفتن حق بیمه در بین شایعات، به نظر قابل قبول‌تر می‌آید.

به هر حال، به هر دلیلی که کشتی یونانی به گِل نشسته بود، تلاش‌های زیادی برای نجات کشتی انجام شد، اما در نهایت پس از گذشت 80 روز تلاش یدک کش شرکت هلندی، در نهایت به این نتیجه رسیدند که به گل نشستن کشتی، هزینه‌ی کمتری نسبت به بیرون آوردن آن دارد. پس کشتی را به حال خود واگذار کردند.

بومیان جزیره‌ی کیش می‌گویند، یونانی‌ها پس از اینکه کشتی را ترک کردند، آن را به آتش کشیدند. امروزه وقتی کشتی یونانی را برآورد می‌کنند، هیچ عنصر غیرفولادی در بدنه و عرشه‌ی آن نمی‌بینند و به نظر این مسئله که کشتی کاملا به آتش کشیده شده، درست است!

کشتی یونانی پس از 80 روز تلاش بی‌وقفه شرکت هلندی به نام « اورینکو» در نهایت در جنوب غربی جزیره، حوالی میدان غروب به حال خود واگذار شد!

آیا کشتی یونانی کیش در حال غرق شدن است؟

این کشتی بسیار فرسوده شده و اگر مسئولین به فکر مرمت آن نباشند، متأسفانه، این جاذبه‌ی گردشگری کیش، از بین خواهد رفت.

 

چرا باید به بازدید از کشتی یونانی کیش رفت؟

  • کشتی یونانی یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی کیش است.
  • تماشای غروب آفتاب در کنار این کشتی بسیار زیباست.
  • همانطور که گفته شد، این جاذبه گردشگری کیش به احتمال قوی، در سال‌های آتی وجود نداشته و غرق می‌شود!
  • به غیر از بازدید از کشتی یونانی، تفریحات دیگری نیز در کنار ساحل وجو دارد که می‌توان به شتر سواری و اسب سواری اشاره کرد.
  • کشتی یونانی سوژه بسیار خوبی برای عکاسی حرفه‌ای و خلاقانه است.
  • در کنار کشتی یونانی، یک پارک ساحلی 60 هزار مترمربعی وجود دارد که می‌توانید در ساحل آن دوچرخه سواری کنید و یا قدم بزنید و...

 

کشتی یونانی کیش کجاست؟

کشتی یونانی در جنوب غربی کیش، حوالی میدان غروب واقع شده‌است.

 

آیا امکان بازدید از قسمت‌های داخلی کشتی یونانی، وجود دارد؟

با توجه به فرسوده بودن کشتی یونانی، امکان غواصی و بازدید از قسمت‌های داخلی آن وجود ندارد، چون هر لحظه، امکان دارد که کشتی فرو بریزد. تصاویری که در فضای اینترنت مشاهده می‌کنید، مربوط به سال‌ها پیش است که کشتی وضعیت خوبی داشت و مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آمد.

 

سخن آخر

جزیره کیش، جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد، یکی از آنها، کشتی یونانی است. همانطور که در این مقاله در مورد آن صحبت شد، بنا به گفته‌ی مسئولین، هزینه مرمت و ترمیم آن بسیار بالاست و به صرفه نیست! بنابراین هرچه زودتر به بازدید آن بروید، چون ممکن است در سال‌های آتی دیگر خبری از آن نباشد!

چنانچه قصد سفر به کیش را دارید، می‌توانید از خدمات آرندتور در تور کیش استفاده کرده و سفری راحت و بی‌دغدغه تجربه کنید.



1400/08/17 | کد مطلب: 1293
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1293
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.