چشمگیرترین جاذبه های دیدنی قزوین

جاذبه های قزوین در سفری یک روزه

شما هم امتیاز بدهید!

سفر یک روزه بهترین راه برای دور شدن از روزمرگی و استرس‌های زندگی شهری است. تعطیلات آخر هفته یا حتی تعطیلات یک روزه وسط هفته این فرصت را به ما خواهد داد تا با سفر به شهرهای اطراف تهران و بازدید از مکان‌های تاریخی و طبیعت آن‌ها از آلودگی و شلوغی شهر دور شده، ریه‌ها را از اکسیژن پر کرده و با روحیه‌ای شاداب‌تر به روال زندگی بازگردیم.

در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه های دیدنی قزوین آشنا کنیم. جایی که به عنوان یکی از زیباترین شهرها و پایتخت خوشنویسی ایران شناخته می‌شود. تور یک روزه به شهر قزوین این امکان را به شما می‌دهد تا از دیدن معماری‌های شگفت انگیز، بناهای تاریخی و همچنین هم صحبتی با مردم فوق العاده مهربان این دیار لذت ببرید.

آشنایی با شهر قزوین

قزوین بزرگ‌ترین شهر استان قزوین و مرکز آن است که بیشتر جاذبه های دیدنی قزوین نیز در این شهر است. قدمت این شهر به زمان یکی از پایتخت‌های باستانی ایران در قرن شانزدهم بازمی‌گردد. این شهر از سال 1548 تا 1598 پایتخت امپراتوری ایران در زمان شاهان صفوی بود. بعدها به یک شهر تجاری مهم در زمان سلسله قاجار تبدیل شد و به همین دلیل است که آثار و ابنیه تاریخی باارزش زیادی را در خود جای داده است.

قزوین از نظر تعداد آثار تاریخی رتبه نخست در ایران و رتبه سوم در جهان را داراست. این شهر پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است که از جمله خوشنویسان معروف این شهر می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد.

 از آثار باستانی و جاذبه های دیدنی قزوین می‌توان به جمله حمام قجر، کاخ چهل‌ستون، کاروانسرای سعدالسلطنه و... اشاره کرد. شهر قزوین یکی از شهرهای مهم فرهنگی و گردشگری ایران به شمار می‌رود.

به قول شاعر: ته ِ قزوین ز ناف اصفهان بِه         که این قزوین ز آفاق جهان به    

شهر قزوین کجاست؟

شهر توریستی و باستانی قزوین در فاصله ١٣٥ کیلومتری شمال غربی تهران در دامنه سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و به علت واقع بودن در مسیر مهم‌ترین راه‌های ارتباطی ایران، داشتن دشتی پهناور و حاصل‌خیز و کشاورزی پر رونق، بهره مندی از آب و هوای معتدل، وجود شهرهای صنعتی در اطراف آن به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و اقتصادی ایران به شمار می‌رود.

دیدن جاذبه های دیدنی قزوین در هر فصل مزیتهایی دارد. در تابستان طبیعت و آب و هوایش جان تازه‌ای به ما می‌بخشد و در زمستان بازدید از بناهای تاریخی‌اش تجربه بسیار خوبی خواهد بود.

جاذبه های دیدنی قزوین 

تعداد جاذبه های دیدنی قزوین بسیار زیاد است. از جمله چندین موزه، چندین کلیسا، بازار و سایر بناهای تاریخی و مذهبی که در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم: 

کاخ چهل ستون (عمارت کلاه فرنگی)

کاخ چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی قزوین است که در هنگام سفر به قزوین باید از آن دیدن کنید. بسیاری از محققین دلیل نام‌گذاری این کاخ را انعکاس بیست ستون در حوض حیرت‌انگیز داخل این کاخ می‌دانند. 

در مجموع می‌توان گفت ساختار باغ‌های ایرانی دارای شیب‌هایی در داخل است که دلیل آن صرفاً چرخاندن آب در داخل باغ و نهرها است.  استخر کاخ چهل ستون یکی از مهم‌ترین قسمت‌های باغ است که کل بنا را از زوایای مختلف جذاب‌تر می‌کند و یکی از دلایل متعددی است که باعث شده در بین تمام جاذبه های دیدنی قزوین، این کاخ در یونسکو ثبت شود.

این کاخ نمونه‌ای عالی از روح هنر ایرانیان است و به دلیل معماری برون‌گرای آن، همواره از سایر بناهای ساخت ایران متمایز می‌شود. روی دیوارهای این کاخ نیز نقاشی‌هایی است که چندین نبرد تاریخی را توصیف می‌کند.

کاخ موزه چهل ستون در مجموعه تاریخی دولت‌خانه صفوی تقریباً در مرکز شهر قزوین واقع شده است. بنای بسیار زیبا با معماری فاخر و کم نظیر که در دوران حکومت شاه عباس صفوی احداث و به عنوان اقامتگاه و حرم‌سرای شاه و خانواده‌اش استفاده می‌شد.

امروزه از این مکان به‌عنوان موزه خوشنویسی استفاده می‌شود که دست نوشته هایی از  ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و اساتید خط ایران نیز در آنجا نگهداری می‌شود که از انحصاری‌ترین جاذبه های دیدنی قزوین است و  بازدید از آن آرامشی کم نظیر را در میان شلوغی مرکز قزوین نصیب بازدیدکنندگان می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 پیشنهاد برای سفر یک روزه در پاییز

حمام قجر

حمام قجر یکی  از جاذبه های دیدنی قزوین است که شما را با نوع زندگی و  فرهنگ مردم قزوین آشنا می‌کند. این حمام  که امروزه موزه مردم‌شناسی قزوین در آن برپاست، یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه های دیدنی قزوین به شمار می‌رود که در خیابان عبید زاکانی قزوین قرار دارد. 

قدمت این حمام به سال 1636 هجری قمری می‌رسد که به دست «امیر گونه‌خان قاجار» یکی از سرداران شاه عباس صفوی، با معماری منحصر به فرد به سبک قزوین ساخته شده است. در ساخت این حمام باشکوه از مواد و مصالحی همچون آهک، سنگ، شیشه، ساروج و کاشی استفاده شده؛ اما سازه اصلی آن از جنس آجر است و از مستحکم ترین جاذبه های دیدنی قزوین به شمار می‌رود.

این حمام با مساحت 1045 مترمربع شامل قسمت‌های رخت‌کن (سربینه) و گرمخانه مخزن آب، حوض سرد و گرم، سرویس بهداشتی و... بوده است. امروزه مجسمه‌های بومی نشان‌دهنده آداب و رسوم، قومیت‌ها و مسلک‌های مختلف قزوین در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر می‌خواهید از حمامی بازدید کنید که کلیه عناصر معماری حمام‌های ایرانی در آن به کار رفته باشد و از تمامی جاذبه های دیدنی قزوین قدمت بیشتری داشته باشد، حمام قجر (موزه مردم‌شناسی قزوین) انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

جاذبه های دیدنی قزوین

حسینیه امینی‌ها از جاذبه های دیدنی قزوین

از جاذبه های دیدنی قزوین خانه‌های مجللی است که توسط تجار ثروتمند ساخته شده است و تا به امروز پابرجا مانده است.

 در قلب قزوین نیز می‌توانید خانه‌ای با پنجره‌های رنگی زیبا و درهای قدیمی پیدا کنید که متعلق به یکی از ثروتمندترین تجار قزوین به نام حاج محمدرضا امینی است که در سال 1858 ساخته شده است.

این بنا شامل 16 سازه به هم پیوسته است که به زیبایی با شیشه و آینه کاری تزئین شده است و  نمونه خوبی از خانه‌های سنتی ایرانی با اتاق‌های بزرگ و تزئینات قدیمی اما زیبا است.

این اثر تاریخی زیبا که از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی قزوین است دارای قسمت‌های زیبایی از جمله سه تالار مجلل و باشکوه  است که در جهت شرق به غرب با پنجره‌های ارسی مشبک‌کاری شده با شیشه‌های رنگی از جنس چوب به یکدیگر متصل می‌شوند و سالن‌هایی که با ارسی‌های 9 سوراخ و گره‌دار از یکدیگر جدا شده‌اند.
قسمت زیر تالارها شامل بخش‌هایی مانند سرداب، زیرزمین، انبار و آشپزخانه است که به حیاط شمالی و جنوبی راه دارند. دیوار حیاط جنوبی آن نیز از جنس سنگ با نقش برجسته‌های بی شمار است. 

خانه امینی‌ها یکی از جاذبه های دیدنی قزوین است که به دلیل اینکه خانواده امینی  این بنا را برای امام حسین اهدا کردند و اکنون به سالن اجتماعات برای مراسم بزرگداشت شیعیان، به ویژه مراسمی که مربوط به ماه محرم است، تبدیل شده است به حسینیه امینی‌ها شهرت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

کاروانسرای سعدالسلطنه از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی قزوین

در زمان‌های دور به دلیل دوری شهرها و روستاها از یکدیگر و اقلیم گرم و خشک مناطقی که در مسیر شاهراه جاده ابریشم قرار داشتند ایجاد و احداث کاروانسراها برای اسکان موقت کاروانیان امری ضروری بود.

شهر قزوین نیز به دلیل قرارگیری در مسیر این جاده دارای کاروانسراهای زیادی بوده است که یکی از آن‌ها کاروانسرای سعدالسلطنه است و از زیباترین جاذبه های دیدنی قزوین است.

این کاروانسرا  در دوره قاجار توسط سعدالسلطنه اصفهانی (آقا باقر سعد سلطان اصفهانی) ساخته شد که به نام او نیز نام‌گذاری شد و امروزه یکی از جاذبه های دیدنی قزوین به شمار می‌رود که در خیابان امام خمینی واقع شده است.

این کاروانسرا در پلانی مربع بنا شده و دارای 4 پنجره رو به حیاط است. فضای داخلی با مقرنس و رسمی بندی تزئین شده است.  اتاق‌های مسافران در یک متر بالاتر از سطح حیاط قرار دارند. هشتی پشت ایوان جنوبی بزرگترین گنبد را دارد که 4 نیمه گنبد در مجاورت آن قرار دارد. محور شرقی - غربی هشتی دالان قیصریه یا «قیصر» نام دارد.

این بنای تاریخی دارای قسمت‌هایی چون حمام‌های متعدد، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوک، مسجد، چایخانه و... است و تاریخ آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد و از زیباترین جاذبه های دیدنی قزوین به شمار می‌رود.

مسجد جامع عتیق از جاذبه های دیدنی قزوین

مسجد جامع قزوین معروف به مسجد عتیق از جاذبه های دیدنی قزوین است که یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران می‌باشد و در خیابان سپه (خیابان شهدا) قرار دارد.

این مسجد در قرن نهم بر روی خرابه‌های آتشکده باستانی زرتشتیان ساخته شد که در آن می‌توان مجموعه‌ای از معماری‌های زیبا و چشم نواز از قرون مختلف مانند سلجوقیان، صفویان و قاجارها را مشاهده کرد.

محراب اصلی مسجد دارای گنبدی دو پوسته است که در دوره سلجوقیان ساخته شد و بعدها در اواخر دوره صفویه مورد مرمت و توسعه قرار گرفت و با کاشی‌کاری‌های زیبا مزین شد.

این مسجد به دلیل فضای آرام و مراقبه و معماری زیبا از آرامش بخش ترین جاذبه های دیدنی قزوین است و ارزش دیدن را دارد.

مسجد قزوین

سردر عالی قاپو از جاذبه های دیدنی قزوین

سردر عالی قاپو یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی قزوین است که در ابتدای خیابان سپه (اولین خیابان ساخته شده در ایران) قرار دارد. در زمان صفویان، پادشاهان صفوی نام کاخ‌های خود را عالی قاپو می‌گذاشتند و عالی قاپو قزوین نیز یکی از هفت ورودی ارگ سلطنتی صفویه بوده است که در سال 923 هجری قمری ساخته شد.

این سردر دارای دروازه‌ای بلند به ارتفاع 17 متر است که کاشی‌های معرق چشم نواز بر فراز آن طراحی شده است. این کاشی‌های معرق توسط علیرضا عباسی، خوشنویس معروف دوره صفویه با خط ثلث خطاطی شده‌اند. همچنین ایوان زیبا با ستون‌های آجری و طاق‌های نیم‌دایره‌ای اطراف بنا را فراگرفته و نقاشی‌های دیواری روی بنا حکایت از هنر مینیاتور و تذهیب مکتب قزوین با شهرت جهانی دارد و بسیاری از جاذبه های دیدنی قزوین با این نقوش برجسته‌تر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:‌ ۱۰ ایده برای سفر یک روزه زمستانی

سخن پایانی

اگر شما هم عاشق دیدن معماری و ساخت و ساز زمان‌های گذشته هستید از جاذبه های دیدنی قزوین دیدن کنید. شهر قزوین با داشتن بسیاری از آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی زیبا آماده میزبانی از شما است.



1401/11/17 | کد مطلب: 1436
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.