درباره زیباترین آبشارهای لرستان چه می‌دانید؟

درباره زیباترین آبشارهای لرستان

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آبشارها یکی از جادویی ترین مخلوقات طبیعت هستند و تماشای مناظر مسحورکننده  و گوش دادن به صداهای خیره کننده آنها می‌تواند یک راه عالی برای فرار از استرس و البته گرما باشد. آبشارهای متعددی در ایران در اقلیم‌ها و مناطق مختلف وجود دارد که همگی در نوع خود شگفت انگیز هستند. در این بین استان لرستان دارای بیشترین تعداد آبشار است. در این مقاله شما را با تعدادی از آبشارهای لرستان آشنا می‌کنیم. 

استان لرستان

استان لرستان، استانی تاریخی در غرب ایران است که در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این استان از یکی از مناطق خوش آب و هوای ایران است و هر چهار فصل آن زیبا و دیدنی است.

 هوای خنک و تقریباً بارانی در فصل بهار، نخلستان را شاداب می‌کند و جریان هوای معتدل، تابستان‌های این منطقه کوهستانی را به مقصدی خنک و دلپذیر تبدیل می‌کند. پاییز سرد و زمستان‌های برفی نیز از ویژگی‌های آب و هوای کوهستانی جنگل است و آبشارهای لرستان حتی در هنگام زمستان نیز تماشایی هستند. 

علاوه بر آبشارهای لرستان، کوه‌های چشمگیر، دره‌های متعدد و طبیعت بکر آن، این منطقه را به یک سرزمین عجایب تبدیل کرده است. 

معرفی آبشارهای لرستان

تعداد آبشارهای لرستان بسیار زیاد است که همه آن‌ها دیدنی و خاص هستند، در زیر به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

آبشار برنجه شول بزرگ‌ترین آبشار آسیا

آبشار برنجه یکی از آبشارهای لرستان است که در منطقه الیگودرز در نزدیکی روستای پیر امام واقع شده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار برنجه شکل پلکانی آن است. این نوع آبشارها در دنیا بسیار کمیاب هستند.

این آبشار طبیعی از سه پله بزرگ ساخته شده و در نهایت ارتفاع آن حدود 800 متر است به همین دلیل یکی از مرتفع ترین آبشارهای لرستان است که به عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهم آبشار بلند دنیا نیز شناخته می‌شود.

این آبشار مانند سایر آبشارهای لرستان همیشه جاری است، اما آب آن در برخی فصول سال به قدری کم است که می‌توان آن را فصلی دانست. 

در اوایل بهار تا اردیبهشت به دلیل پر آب بودن آبشار، پوشش گیاهی متنوع اطراف آن، گل‌های رنگارنگ و لاله‌های واژگون در کوهستان،، این منطقه به قطعه‌ای از بهشت ​​تبدیل میشود.

برای رسیدن به این آبشار پس از رفتن به استان لرستان، باید به سمت الیگودرز حرکت کنید و از الیگودرز به سمت شول‌آباد راه خود را ادامه دهید و  پس از رسیدن به روستای پیر امام باید حدود 6 کیلومتر در مسیر انحرافی که خاکی و ناهموار است پیاده‌روی کنید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از گنجینه‌های طبیعی شهرستان خرم‌آباد و از زیباترین آبشارهای لرستان است که در بخش پاپی، شهرستان سپیددشت و در روستای بیشه قرار دارد.

این جاذبه طبیعی حیرت انگیز از کوه‌های زیبای زاگرس سرچشمه می‌گیرد. این آبشار با 48 متر ارتفاع و حدود 10 متر عرض یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای لرستان نیز هست. از آنجایی که این آبشار در نزدیکی ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده است، به راحتی قابل دسترسی بوده و مقصد بسیار محبوبی در بین مسافران است.

در اطراف آبشار بیشه مکان‌های خیره‌کننده‌ای مانند جنگل‌های بلوط، روستای بیشه، ایستگاه قطار بیشه و... وجود دارد که آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان تبدیل کرده‌اند.

آبشار افرینه

آبشار افرینه یکی از آبشارهای لرستان است و در مسیر خرم آباد به پلدختر در روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار زیبا در فصل بهار و تابستان بسیاری از علاقه مندان و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

آبشار عریض «افرینه» یکی از پرآب‌ترین آبشارهای لرستان است که نحوه ریزش متفاوت آب در آن  دو واژه "شکوه" و "زیبایی" را به خوبی تعریف می‌کند. از میان شیارهای عمیق صخره‌هایی تخت، حجم عظیمی از آب سرازیر شده و یکی از شگفت‌انگیزترین آبشارهای لرستان و  ایران رو پدیده می‌آورد.

با رفتن به آبشار افرینه می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی آن هم نهایت استفاده را ببرید. کوه نوردی و  آب تنی از  تفریحات رفتن به آبشار افرینه است. در اطراف آن هم می‌توان گونه‌های جانوری و گیاهی مختلفی را مشاهده کرد. پوشش گیاهی این منطقه درختان بلوط کهن سال است و حیواناتی مثل جغد دم قرمز و سوسیلینگ در آن جا قرار دارند.

آبشارهای لرستان

آبشار کبوتر لانه لرستان یا کبوتر لو

این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از زیباترین آبشارهای لرستان است که در میان درختان بلوط و در دل کوه‌های زاگرس جا خوش کرده‌ است. با آغاز فصل بهار و هنگامی که برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند؛ آبشار کبوتر لو جلوه‌ای زیباتر پیدا می‌کند.

برای دسترسی به آبشار کبوتر لانه لرستان ابتدا وارد الشتر بشوید و از آنجا به سمت بسطام بروید؛ در 13 کیلومتری بسطام و با کمک راهنمایان محلی مسیر آبشار را جویا شوید. 

در طول مسیر رسیدن به آبشار گونه‌های گیاهی از جمله بلوط، زالزالک، بادام و پسته به چشم می‌خورد؛ اگر هم کمی خوش‌شانس باشید با دوربین‌های چشمی می‌توانید به تماشای گونه‌های کمیابی همچون عقاب، شاهین، روباه و خرس بنشینید.

آبشار چکان

آبشار چکان یکی از زیباترین و جذابترین آبشارهای لرستان و از عجایب و شگفتی‏های طبیعت بکر این استان است که در جنوب غربی الیگودرز و در بخش ززوماهرو و مشرف به روستاهای چکان واقع شده است.

ارتفاع این آبشار حدود ۳۰ متر بوده و یکی از پرآب ترین آبشارهای لرستان است که آهنگ ریزش آن هر بیننده و شنونده‌ای را به وجد می‌آورد. این آبشار از داخل غاری بیرون می‌آید که در فصول گرم سال نیز به علت دمای پایین آن می‌توان برف را مشاهده کرد

اهالی روستا از آب این آبشار برای آبیاری مزارع و باغ‌های میوه خود استفاده می‌کنند. کوه‌های اطراف آبشار نیز زیستگاه مناسبی برای پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

آبشار گریت خرم آباد

یکی از زیباترین، دلنشین ترین و سرسبزترین نقاط لرستان آبشار گریت است. این آبشار از آبشارهای لرستان است که می‌توان از آن  به عنوان مقصدی فوق العاده برای عاشقان طبیعت نام برد، جایی که می‌توان ساعت‌ها در صدای روح نواز ریزش آبشار غرق شد و از استشمام هوایی تازه و دلنواز لذت برد.

این آبشار از آبشارهای لرستان، در گویش محلى به سرکانه یا هفت چشمه نیز معروف است. ارتفاع آن 15 متر است و عرض تاج به ۱۷ متر می‌رسد و در 50 کیلومتری خرم آباد و 30 کیلومتر بعد از راه آهن سپید دشت قرار دارد. آبشاری که در میان انبوه درختان زالزالک و بلوط قرار دارد.

آبشار لرستان

آبشار گریت نیز مانند بسیاری از آبشارهای لرستان جزو آثار طبیعی ملی است که در مهرماه ۱۳۸۸ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران در فهرست میراث طبیعی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: آبشار بیشه، چهل و هشتمین اثر ملی ایران!

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان از مرتفع ترین آبشارهای لرستان است که در 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی) به ارتفاع 95 متر و عرض تاج 5 متر واقع شده است.

آبشار نوژیان در یک گردشگاه جنگلی بالای کوه تاف قرار دارد و برای رسیدن به این آبشار بلند قامت و زیبا باید از دل این جنگل عبور کنیم. 

هوای مطلوب، طبیعت بکر و آب خنک رودخانه، محل مناسبی برای پرورش ماهی‌های سرد آبی از جمله قزل آلا است. در اطراف این آبشار گیاهان دارویی زیادی نیز رشد می‌کنند. یک نوع گیاه وحشی شبیه عدس نیز در این منطقه وجود دارد که به آن نوژی می‌گویند. به دلیل زیاد بودن این نوع گیاه نسبت به بقیه گیاهان، این منطقه به نوژی یان معروف است.

همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند و اوقات فراغت خود را در کنار یکی از بلندترین آبشارهای لرستان می‌گذرانند.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان است؛  جاده دسترسی به این آبشار نیز آسفالته بوده و همچنین می‌توان از طریق راه آهن و با کمی پیاده روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

بهترین فصل بازدید از آبشار نوژیان نیز مانند بسیاری از آبشارهای لرستان فصل بهار و تابستان است.

آبشار آب سفید

این آبشار زیبا یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای لرستان است که در جنوب غربی شهرستان الیگودرز قرار دارد. ارتفاع این آبشار 70 متر و عرض آن 8 متر است که وقتی آب به زمین می‌رسد، با هوا ترکیب شده و پس از برخورد با  سنگ‌ها حباب‌های سفید رنگی را ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد کل آبشار سفید است به همین علت به آن " آب سفید" می‌گویند و به عروس آبشارهای ایران معروف است.

در اطراف این آبشار نیز مانند سایر آبشارهای لرستان می‌توانید مکان‌های طبیعی زیبای دیگری را برای گذراندن وقت خود بیابید. در اطراف این آبشار رودخانه‌های فصلی زیادی با چشم‌اندازهای زیبا وجود دارد. همچنین این منطقه با درختان و پوشش‌های گیاهی فراوان محلی یکی از بزرگ‌ترین اراضی سرسبز لرستان به شمار می‌رود.

طبیعت زیبای لرستان

آبشار وارک

تعداد زیاد آبشارهای لرستان باعث شده است که این استان به سرزمین آبشارها معروف شود. یکی از این آبشارها،  آبشار وارک است، آبشاری که در نزدیکی آبشار نوژیان و در جنوب شرقی خرم آباد قرار گرفته و ۴۸ کیلومتر تا خرم آباد فاصله دارد.

حداکثر ارتفاع آبشار وارک به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در برمی‌گیرد. در اطراف آبشار درختان بلوط، انجیر کوهی، گلابی و زالزالک را می‌بینید که زیبایی‌های اطراف را دوچندان کرده‌اند و طبیعتی بی بدیل و بی همتا خلق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: آبشار قره سو، 8 آبشار در دل هم!

سخن پایانی

 استان لرستان منبع غنی جاذبه‌های گردشگری در کشور است و طبیعت شگفت انگیزی دارد.  در اطراف آبشارهای لرستان و در دل جنگل‌های بلوط مناظر زیبایی برای تماشا و لذت بردن وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم هرگز از دست ندهید. تور لرستان آرندتور شما را به تماشای طبیعت بی‌نظیر لرستان دعوت می‌کند.



1401/12/02 | کد مطلب: 1447
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
علی پاپی
1401/12/05 11:27
ممنون از اطلاعات خوبتون من خودم بچه نوژیان هستم با برف فراوانی که اومده امسال آبشارها بسیار پرآب ودیدنی هستند هموطنان این فرصت را از دست ندهند
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:02
با سلام و احترام
ممنون از اطلاع رسانی شما در حال حاضر در حال اجرا تورهای آبشارهای لرستان هستیم
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.